ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben precies wel op een goed moment begonnen.
Voor de eerste keer € 2,3k aan ETF's gekocht en ik heb er al enkele weken later al €102 winst op. :clap:
Ik maak me echter geen illusies en verwacht dat het wel nog eens vele vele malen harder zal zakken.
Voorlopig kijk ik iedere paar dagen eens hoe het evolueert. Kben niet van plan mijn kop zot te maken erover.
 
Ik ben precies wel op een goed moment begonnen.
Voor de eerste keer € 2,3k aan ETF's gekocht en ik heb er al enkele weken later al €102 winst op. :clap:
Ik maak me echter geen illusies en verwacht dat het wel nog eens vele vele malen harder zal zakken.
Voorlopig kijk ik iedere paar dagen eens hoe het evolueert. Kben niet van plan mijn kop zot te maken erover.
Had ik ook na maand +1k en 3maand later -2k. Ben nu eindelijk terug Break even.
 
Wanneer ik enkele jaren geleden begon, ging het ook allemaal bijna dagelijks naar boven.
Dan kwam corona en had ik groot verlies. Ik bleef er erg rustig en nuchter onder met nooit een reflex om in paniek alles te verkopen. Het is denk ik een zegen in vermomming om dat eens in je beginjaren mee te maken. Volgens mij leer je dan veel over jezelf en gaat het uiteindelijk nog om beperkte bedragen.
 
Wanneer ik enkele jaren geleden begon, ging het ook allemaal bijna dagelijks naar boven.
Dan kwam corona en had ik groot verlies. Ik bleef er erg rustig en nuchter onder met nooit een reflex om in paniek alles te verkopen. Het is denk ik een zegen in vermomming om dat eens in je beginjaren mee te maken. Volgens mij leer je dan veel over jezelf en gaat het uiteindelijk nog om beperkte bedragen.
Kom er ook niet aan plan was om het 10-15jaar te laten staan dus zal wel in die tijd positief worden.
 
Ik ben precies wel op een goed moment begonnen.
Voor de eerste keer € 2,3k aan ETF's gekocht en ik heb er al enkele weken later al €102 winst op. :clap:
Ik maak me echter geen illusies en verwacht dat het wel nog eens vele vele malen harder zal zakken.
Voorlopig kijk ik iedere paar dagen eens hoe het evolueert. Kben niet van plan mijn kop zot te maken erover.
Als ge blijft bijkopen als het zakt dan gaat ge sneller in het groen staan wanneer het terug stijgt. Dus rode cijfers zijn een opportuniteit om bij te kopen. Ik ben in september 2021 begonnen en sta nu bijna break even (-0.5%) met mijn aandelen en ETF's. 't Is natuurlijk niet meteen nu dat het moet renderen maar binnen een jaar of 10-15.
 
Hier ook maar keytrade geopend dan.
Zit toch met wat te veel op Degiro, you never know. En als ze de transactiekosten terugbetalen is dat wel echt ne goeie deal.
 
Ik doe dit via Degiro (kernselectie), momenteel voor de VWCE en een small cap (US).

Indien nog iemand een tip zou hebben voor een mogelijks 3e ETF?
Heb een paar stuks van Lyxor Robotics & AI
 
Welk platform raden jullie (lees; minste kosten, makkelijkste app, ...) aan om maandelijks ETF's aan te kopen van de grote trackers? Doel is simpel: passief beleggen met wat geldoverschotten voor de kinderen. Gewoon de up's en downs volgen van de beurs maar dus met een gerichte looptijd van zo'n 20 jaar om de kinderen nog een leuke extra mee te kunnen geven wanneer ze het nodig hebben. Ik heb te weinig tijd om me er veel mee bezig te houden en te verdiepen, maar ben me ervan bewust dat het op een spaarboekje zetten of de hiervoor bestemde bankproducten minder interessant zijn. Dus maandelijks, en wanneer er zich opportuniteiten voordoen zoals extra geldoverschot of dergelijke wat extra bijkopen zonder veel gedoe. Bedankt alvast :)
No offence maar ga wat door de thread en je zal zien dat die vraag al 5x gesteld en beantwoord is.
 
Na maanden goesting en weken inlezen hier ook beslist om me te 'riskeren' aan maandelijks een vast bedrag in ETF's te steken.
Normaal gezien een grootspeler genre IWDA. Ik heb net de Degiro app gedownload maar nu vraagt hij naar mijn land. Aangezien België er niet bij staat welk land kies ik best?
 
Laatst bewerkt:
Na maanden goesting en weken inlezen hier ook beslist om me te 'riskeren' aan maandelijks een vast bedrag in ETF's te steken.
Normaal gezien een grootspeler genre IWDA. Ik heb net de Degiro app gedownload maar nu vraagt hij naar mijn land. Aangezien België er niet bij staat welk land kies ik best?
Hier staat gewoon in het groot Belgie of Nederland:
Ik zou zoiets als het openen van een effectenrekening nooit via een app regelen, maar ik ben misschien ouderwets.
 
Hier staat gewoon in het groot Belgie of Nederland:
Ik zou zoiets als het openen van een effectenrekening nooit via een app regelen, maar ik ben misschien ouderwets.
Via de site kan ik inderdaad kiezen tussen Nederland en België. Via de app zie ik 18 landen zonder België.
Straks op het gemak eens registreren en rekening openen.
 
Deze week ook beginnen beleggen met het doel om maandelijks 300euro in te leggen voor een lange periode. Mijn vrouw doet aan pensioensparen en ik heb dat nooit willen doen en dit is mijn alternatief voor later.
Een Degiro account aangemaakt en voorlopig enkel IWDA aangekocht op de Amsterdamse beurs. Eens ik er meer van ken misschien nog een 2de of 3de optie maar voorlopig weinig ambitie hierin, het is echt de bedoeling om 1x per maand in te leggen en weinig naar om te kijken.
Het eerste jaar verwacht ik er eigenlijk weinig van ik zie de beurs niet echt zot stijgen, eerder omgekeerd misschien. We zien wel.
 
Ben zelf ook aan het zien om mee in te stappen maandelijks. Al wat door het topic gegaan.
Heb voor mezelf volgende ETF deze opgesteld en zitten allemaal in de kernselectie van Degiro als ik goed heb gekeken:

CSPX - S&P acc ETF - IE00B5BMR087 (Amsterdam). https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/253743/ishares-sp-500-b-ucits-etf-acc-fund
VWCE - acc ETF - IE00BK5BQT80 (Duitsland), https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3.0/documents/21709/gb
IWDA - acc ETF - IE00B4L5Y983 (Amsterdam), https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/251882/ishares-msci-world-ucits-etf-acc-fund

Maakt het uit op welke beurs je deze koopt? Zijn er verborgen kosten voor het beheer die eventueel jaarlijks terugkomen?
IWDA en VWCE zijn breder waarbij IWDA geen emerging markets omvat. Verder pro's en cons om voor de ene dan wel de andere te kiezen?
Blijft nu dus de vraag waarop ik ga inzetten.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan