ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Vraagje: hoe beschermd ben je als de uitgever van je ETF failliet gaat? Ik weet dat het onwaarschijnlijk is maar stel dat een Vanguard of een iShares of ... failliet gaat. Wat gebeurt dan met je ETF, wat is de Europese regelgeving? Ik weet dat de assets bij een custodian zitten, maar wat zijn je rechten dan in de EU?

(dus niet het ETF zelf dat stopt, maar de uitgever)

Iemand? :shy:

Als iShares of VG failliet gaan, gaan alle andere aandelen ook mee in het putje gaan alleszins. Voor dat theoretische scenario kan je best eens Googlen.

Ik vind 95euro voor dienen VWCE ETF momenteel eigenlijk al een redelijk hoog bedrag om gemakkelijk verhandelbaar te zijn.. stel ge wilt maandelijks 250 euro investeren kunt ge er eigenlijk maar 2 kopen en dan staat er 60euro niks te doen.
Daarmee wil ik zeggen dat in de veronderstelling dat markt altijd stijgt dat aandeel ook altijd in waarde zal stijgen. Hoe lossen ze dat op?
Komt er dan een moment dat ze bvb de aandelen verdubbelen en halveren in waarde?

Als iShares of VG failliet gaan, gaan alle andere aandelen ook mee in het putje gaan alleszins. Voor dat theoretische scenario kan je best eens Googlen.
De aandelen in die ETF dan gaan verkocht worden en worden uitbetaald aan de houders van de ETF.
't Is niet zoals bij een crypto exchange waarbij als de exchange overkop gaat, ge wellicht uw geld kwijt zijt.
Wat wel mogelijk is , is dat de aandelen zullen dalen in waarde door de extra verkoopdruk als alle aandelen van iShares of VG worden verkocht. Dus als de koers van die aandelen dan lager is, dan gaat uw ETF mogelijk verkocht worden met verlies.

De aandelen in die ETF dan gaan verkocht worden en worden uitbetaald aan de houders van de ETF.
't Is niet zoals bij een crypto exchange waarbij als de exchange overkop gaat, ge wellicht uw geld kwijt zijt.
Wat wel mogelijk is , is dat de aandelen zullen dalen in waarde door de extra verkoopdruk als alle aandelen van iShares of VG worden verkocht. Dus als de koers van die aandelen dan lager is, dan gaat uw ETF mogelijk verkocht worden met verlies.

Is er daar geen verschil tussen een fysieke tracker (waar ze effectief de onderliggende aandelen kopen) en een synthetische (waar ze die aandelen zelf niet hebben)?

Ik vind 95euro voor dienen VWCE ETF momenteel eigenlijk al een redelijk hoog bedrag om gemakkelijk verhandelbaar te zijn.. stel ge wilt maandelijks 250 euro investeren kunt ge er eigenlijk maar 2 kopen en dan staat er 60euro niks te doen.
Daarmee wil ik zeggen dat in de veronderstelling dat markt altijd stijgt dat aandeel ook altijd in waarde zal stijgen. Hoe lossen ze dat op?
Komt er dan een moment dat ze bvb de aandelen verdubbelen en halveren in waarde?
1) ge zit hier op beyondgaming, 250 euro doen we niet aan mee
2) en nu serieus: kan je geen andere vinden die zelfde onderliggende tracker volgt die lager is? Mijn S&P 500 ETF zit nu aan 18 euro bv :p

Splitsen heb ik nog niet zo vaak meegemaakt en dan ging het effectief over een koers van ruim boven de €1000, meestal eerder 2000 - 3000.

Inderdaad zoals @SomeDude zegt, er zijn andere all world trackers met hopelijk een lagere waarde - alleen zien dat je niet beduidend meer betaalt aan jaarlijkse kosten of éénmalige aankoopkosten.

Splitsen heb ik nog niet zo vaak meegemaakt en dan ging het effectief over een koers van ruim boven de €1000, meestal eerder 2000 - 3000.

Inderdaad zoals @SomeDude zegt, er zijn andere all world trackers met hopelijk een lagere waarde - alleen zien dat je niet beduidend meer betaalt aan jaarlijkse kosten of éénmalige aankoopkosten.
Eigenlijk nog nooit op die kosten gelet, enkel op de beurs waarop ze verhandeld worden voor die kost 🙈

Uw overschot kan je ook meenemen naar de volgende maand natuurlijk. De volgende maand dus een budget van €310. Dan zal je alternerend 2 en 3 stuks kopen aan huidige koersen.

Zal op lange termijn ook niet veel uitmaken denk ik. Ik koop IWDA aan en nog geen grote last van gehad. Soms koop ik voor wat meer aan dan maandelijks bedrag, soms iets minder.

Zou het kunnen dat er nu wel kosten eijn bij Degiro voor IWDA?

Ik wou er 10 kopen vandaag, maar moest (slechts) €3 kosten betalen. Nog niet eerder gehad

Moet ge niet sowieso taks betalen? Ook al vallen die makelaarskosten weg bij hun kernselectie.
nee, ik heb bij al mijn voorgaande stortingen nooit iets moeten betalen. Zelfde transactie, wel nog nooit 10 stuks, maximaal 4 of 5

EDIT: ik denk dat ik het gevonden heb... normaal koop ik rond de 28/29ste van de maand, blijkbaar heb ik in ipv op 28 december op 2 januari gekocht. Zal dus wellicht zijn omdat ik dezelfde transactie 2 keer op een maand probeer te doen. Morgen opnieuw proberen :)

nee, ik heb bij al mijn voorgaande stortingen nooit iets moeten betalen. Zelfde transactie, wel nog nooit 10 stuks, maximaal 4 of 5

EDIT: ik denk dat ik het gevonden heb... normaal koop ik rond de 28/29ste van de maand, blijkbaar heb ik in ipv op 28 december op 2 januari gekocht. Zal dus wellicht zijn omdat ik dezelfde transactie 2 keer op een maand probeer te doen. Morgen opnieuw proberen :)
Een tweede transactie binnen dezelfde maand is inderdaad enkel geldig indien in dezelfde richting én minimaal 1000 EUR.

Heb een tijdje VWCE gekocht via Degiro maar begin nu toch te twijfelen om de overtap naar IWDA te maken; ben wat bang dat de 1,32% uiteindelijk toch ( al dan niet retroactief ) zal toegepast worden.

Nog mensen die hier zo over denken?

Ondertussen zijn al mijn ETF's overgezet naar Keytrade. Ging dus eigenlijk best vlot.
Aanvankelijk werden maar 2 van de 4 lijnen overgezet. Er was blijkbaar iets misgelopen, maar dit werd snel opgelost.
Van Keytrade heb ik eigenlijk geen enkele communicatie ontvangen, wat ik een beetje vreemd vind.

Maar alles is dus vlot gegaan. Mensen die in de toekomst ETF's van Degiro willen overzetten naar Keytrade hoeven dus geen schrik te hebben.
Ik heb vandaag het formulier ingediend voor het terugkrijgen van de transferkosten. Ik zal nog laten weten hoe lang het duurt voor ik deze terugkrijg. :)

Terug
Bovenaan