ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Als time in the market beter is dan de markt timen, moet je dan niet eenmalig aankopen bij een groot geschonken bedrag ipv dit over meerdere jaren te DCA'en?
Dat zegt hij ook.
Maar als de markt morgen een duikvlucht neemt ga je daar misschien niet meer goed van slapen.

Het gaat niet alleen om winstmaximalisatie. Je moet ook nog kunnen leven zonder om de haverklap de koersen in de gaten te willen houden.
 
Nadeel is wel dat uw 20k die je in jaar 5 zou investeren, door inflatie dan misschien nog maar een kleine 17k waard is als je ze gewoon 4 jaar lang parkeert op een spaarrekening.
Dan moet je nadien al eerst 18% rendement gaan behalen op hetgeen je in jaar 5 belegt om enkel nog maar de waarde van die 20k in jaar 1 terug te behalen.
Daar zal Buffett inderdaad niet goed over nagedacht hebben :unsure:

Het gaat erom dat de kans reëel is dat je uw lump sum investeert aan overgewaardeerde prijzen.
En dat kan je als retailinvesteerder per definitie niet weten, want je bent retailinvesteerder.

Om dat risico uit te vlakken, doe je dollar cost averaging waardoor je aan gemiddelde prijzen instapt, en dus quasi nooit een teleurstellend rendement zal hebben op 10-15 jaar.
 
Daar zal Buffett inderdaad niet goed over nagedacht hebben :unsure:

Het gaat erom dat de kans reëel is dat je uw lump sum investeert aan overgewaardeerde prijzen.
En dat kan je als retailinvesteerder per definitie niet weten, want je bent retailinvesteerder.

Om dat risico uit te vlakken, doe je dollar cost averaging waardoor je aan gemiddelde prijzen instapt, en dus quasi nooit een teleurstellend rendement zal hebben op 10-15 jaar.
Akkoord, je kan het niet weten. En daarom zal het een beetje afhangen van welk risicoprofiel je hebt als je al dan niet liever gespreid instapt over pakweg 3 jaar of 6 jaar (bijvoorbeeld).

Als je over een lange(re) termijn wil instappen met zo'n bedrag, dan zou je je eventueel deels kunnen beschermen tegen inflatie door tijdelijk te investeren in producten met een hogere rentevoet dan die op de spaarrekening, maar die minder volatiel zijn dan de beurs. En dan kan je nog gespreid instappen op de beurs.
 
Akkoord, je kan het niet weten. En daarom zal het een beetje afhangen van welk risicoprofiel je hebt als je al dan niet liever gespreid instapt over pakweg 3 jaar of 6 jaar (bijvoorbeeld).
Wat bedoel je met risicoprofiel?
Je zit sowieso 100% in aandelen met het bedrag dat je wenst te investeren in een indexfonds.

Als je over een lange(re) termijn wil instappen met zo'n bedrag, dan zou je je eventueel deels kunnen beschermen tegen inflatie door tijdelijk te investeren in producten met een hogere rentevoet dan die op de spaarrekening, maar die minder volatiel zijn dan de beurs.
Welke producten zijn dat?
Je zou kunnen short term treasuries nemen die nu 3,5% opleveren, maar dan moet je al bij IB/Lynx zitten om dat redelijk goedkoop te kunnen doen, en minder voor de hand liggend voor de huisvader die gewoon passief wil indexen.

En investeren in een passief indexfonds voor de lange termijn, impliceert dat de huisvader weet dat aandelen meer schommelen dan een spaarrekening (volatiliteit) en dat dit onbelangrijk is voor de resultaten op een periode van 10-15-20 jaar.
 
Wat bedoel je met risicoprofiel?
Gewoon, hoeveel risico een persoon bereid is te nemen.
Je zit sowieso 100% in aandelen met het bedrag dat je wenst te investeren in een indexfonds.
In jouw voorbeeld zit je na 5 jaar voor 100% in aandelen.
Je haalt aan dat "de kans reëel is dat je uw lump sum investeert aan overgewaardeerde prijzen". Maar evengoed investeer je uw lump sump aan ondergewaarde prijzen. Niet vooraf in te schatten voor een leek. Dus daar hangt een risico aan vast, dat beide kanten uit kan.
Welke producten zijn dat?
Je zou kunnen short term treasuries nemen die nu 3,5% opleveren, maar dan moet je al bij IB/Lynx zitten om dat redelijk goedkoop te kunnen doen, en minder voor de hand liggend voor de huisvader die gewoon passief wil indexen.
Je beantwoordt je vraag zelf al. :) Maar inderdaad, voor de normale huisvader niet evident. Dat had ik inderdaad best toegevoegd als nuance.
En investeren in een passief indexfonds voor de lange termijn, impliceert dat de huisvader weet dat aandelen meer schommelen dan een spaarrekening (volatiliteit) en dat dit onbelangrijk is voor de resultaten op een periode van 10-15-20 jaar.
Jep, akkoord.
 
Je haalt aan dat "de kans reëel is dat je uw lump sum investeert aan overgewaardeerde prijzen". Maar evengoed investeer je uw lump sump aan ondergewaarde prijzen. Niet vooraf in te schatten voor een leek. Dus daar hangt een risico aan vast, dat beide kanten uit kan.
Een risico dat je na 10 jaar op -20% staat, of een risico dat je na 10 jaar slechts +20% hebt ipv +40% , vind ik niet symmetrisch voor de huisvader.
 
Een risico dat je na 10 jaar op -20% staat, of een risico dat je na 10 jaar slechts +20% hebt ipv +40% , vind ik niet symmetrisch voor de huisvader.
Het voorstellen als zijnde een keuze tussen de 2 scenario's die jij hier poneert, is een valse vergelijking want er oneindig veel meer scenario's mogelijk.

Nu, het is ook niet dat ik niet akkoord met je ben inzake gespreid instappen, zeker niet.
Ik wou aanvullen dat als je op enig moment op een berg cash geld zit, dat er ook een opportuniteitskost verbonden is aan het geld dat je niet investeert/niet laat werken voor jou.
 
Vraagje: hoe beschermd ben je als de uitgever van je ETF failliet gaat? Ik weet dat het onwaarschijnlijk is maar stel dat een Vanguard of een iShares of ... failliet gaat. Wat gebeurt dan met je ETF, wat is de Europese regelgeving? Ik weet dat de assets bij een custodian zitten, maar wat zijn je rechten dan in de EU?

(dus niet het ETF zelf dat stopt, maar de uitgever)

Iemand? :shy:
 
Als iShares of VG failliet gaan, gaan alle andere aandelen ook mee in het putje gaan alleszins. Voor dat theoretische scenario kan je best eens Googlen.
 
Ik vind 95euro voor dienen VWCE ETF momenteel eigenlijk al een redelijk hoog bedrag om gemakkelijk verhandelbaar te zijn.. stel ge wilt maandelijks 250 euro investeren kunt ge er eigenlijk maar 2 kopen en dan staat er 60euro niks te doen.
Daarmee wil ik zeggen dat in de veronderstelling dat markt altijd stijgt dat aandeel ook altijd in waarde zal stijgen. Hoe lossen ze dat op?
Komt er dan een moment dat ze bvb de aandelen verdubbelen en halveren in waarde?
 
Als iShares of VG failliet gaan, gaan alle andere aandelen ook mee in het putje gaan alleszins. Voor dat theoretische scenario kan je best eens Googlen.
De aandelen in die ETF dan gaan verkocht worden en worden uitbetaald aan de houders van de ETF.
't Is niet zoals bij een crypto exchange waarbij als de exchange overkop gaat, ge wellicht uw geld kwijt zijt.
Wat wel mogelijk is , is dat de aandelen zullen dalen in waarde door de extra verkoopdruk als alle aandelen van iShares of VG worden verkocht. Dus als de koers van die aandelen dan lager is, dan gaat uw ETF mogelijk verkocht worden met verlies.
 
De aandelen in die ETF dan gaan verkocht worden en worden uitbetaald aan de houders van de ETF.
't Is niet zoals bij een crypto exchange waarbij als de exchange overkop gaat, ge wellicht uw geld kwijt zijt.
Wat wel mogelijk is , is dat de aandelen zullen dalen in waarde door de extra verkoopdruk als alle aandelen van iShares of VG worden verkocht. Dus als de koers van die aandelen dan lager is, dan gaat uw ETF mogelijk verkocht worden met verlies.

Is er daar geen verschil tussen een fysieke tracker (waar ze effectief de onderliggende aandelen kopen) en een synthetische (waar ze die aandelen zelf niet hebben)?
 
Ik vind 95euro voor dienen VWCE ETF momenteel eigenlijk al een redelijk hoog bedrag om gemakkelijk verhandelbaar te zijn.. stel ge wilt maandelijks 250 euro investeren kunt ge er eigenlijk maar 2 kopen en dan staat er 60euro niks te doen.
Daarmee wil ik zeggen dat in de veronderstelling dat markt altijd stijgt dat aandeel ook altijd in waarde zal stijgen. Hoe lossen ze dat op?
Komt er dan een moment dat ze bvb de aandelen verdubbelen en halveren in waarde?
1) ge zit hier op beyondgaming, 250 euro doen we niet aan mee
2) en nu serieus: kan je geen andere vinden die zelfde onderliggende tracker volgt die lager is? Mijn S&P 500 ETF zit nu aan 18 euro bv :p
 
Ik vind 95euro voor dienen VWCE ETF momenteel eigenlijk al een redelijk hoog bedrag om gemakkelijk verhandelbaar te zijn.. stel ge wilt maandelijks 250 euro investeren kunt ge er eigenlijk maar 2 kopen en dan staat er 60euro niks te doen.
Daarmee wil ik zeggen dat in de veronderstelling dat markt altijd stijgt dat aandeel ook altijd in waarde zal stijgen. Hoe lossen ze dat op?
Komt er dan een moment dat ze bvb de aandelen verdubbelen en halveren in waarde?

Splitsen heb ik nog niet zo vaak meegemaakt en dan ging het effectief over een koers van ruim boven de €1000, meestal eerder 2000 - 3000.

Inderdaad zoals @SomeDude zegt, er zijn andere all world trackers met hopelijk een lagere waarde - alleen zien dat je niet beduidend meer betaalt aan jaarlijkse kosten of éénmalige aankoopkosten.
 
Splitsen heb ik nog niet zo vaak meegemaakt en dan ging het effectief over een koers van ruim boven de €1000, meestal eerder 2000 - 3000.

Inderdaad zoals @SomeDude zegt, er zijn andere all world trackers met hopelijk een lagere waarde - alleen zien dat je niet beduidend meer betaalt aan jaarlijkse kosten of éénmalige aankoopkosten.
Eigenlijk nog nooit op die kosten gelet, enkel op de beurs waarop ze verhandeld worden voor die kost 🙈
 
Uw overschot kan je ook meenemen naar de volgende maand natuurlijk. De volgende maand dus een budget van €310. Dan zal je alternerend 2 en 3 stuks kopen aan huidige koersen.

Zal op lange termijn ook niet veel uitmaken denk ik. Ik koop IWDA aan en nog geen grote last van gehad. Soms koop ik voor wat meer aan dan maandelijks bedrag, soms iets minder.
 
Zou het kunnen dat er nu wel kosten eijn bij Degiro voor IWDA?

Ik wou er 10 kopen vandaag, maar moest (slechts) €3 kosten betalen. Nog niet eerder gehad
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan