ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Koop gewoon VWCE of IWDA als ge er niks van kent :)
En best gespreid DCA (vb elke maand, of elke X-maanden). Waar je wel moet op letten is transactiekosten, elke maand voor 100 euro kopen is meestal niet interessant want dan ga je u in verhouding blauw betalen in transactiekosten, het beste is dan in schijven van 1000 of zelfs 2500 euro beleggen (zodat je bovenin de schijf zit van transactiekosten)
 
Vandaag werden al mijn ETF's op 'non tradeable' gezet door Degiro. Ik kan ze wel nog steeds zien, maar kopen of verkopen gaat niet meer.
Ondertussen hebben ze ook al 400 euro (Er worden 4 lijnen overgezet) van mijn cash positie genomen. Daar waren ze wel heel snel mee.

Ik vind het wel best spannend. Gaat uiteindelijk over het grootste deel van mijn vermogen (buiten mijn woning).
Voor de zekerheid toch al heel wat screenshots genomen van alles.
Vanwaar de switch? Heb ik iets gemist, is Degiro niet meer te vertrouwen? :)
 
Vanwaar de switch? Heb ik iets gemist, is Degiro niet meer te vertrouwen? :)
Ik vind de app nogal kaal, je kan bijvoorbeeld geen grafieken of YTD van je portfolio weergeven.

Er staat ondertussen ook een vrij groot bedrag bij Degiro, dus diversifiëren van brokers lijkt me niet slecht. Je weet nooit wat er gebeurd.
Ik vertrouw Degiro nog steeds, maar doordat ze zoveel in het nieuws kwamen heb ik toch eens rondgekeken naar andere brokers en zo kwam ik te weten dat ik mijn effecten gratis kon overzetten naar Keytrade bank.
Ondanks dat ik ze nog wel vertrouw vind ik het niet fijn dat ze zoveel in het nieuws komen. Liefst van al heb ik een saaie betrouwbare broker waar ik niets van hoor. Het gaat uiteindelijk om het grootste gedeelte van mijn vermogen. Daarom voel ik me veiliger als de grootste brok bij Keytrade staat.

Ik ga wel terug maandelijks mijn ETF's aankopen bij Degiro. Als het bedrag dan weer te groot wordt, dan zet ik het gewoon weer over.
 
Ik vind de app nogal kaal, je kan bijvoorbeeld geen grafieken of YTD van je portfolio weergeven.

Er staat ondertussen ook een vrij groot bedrag bij Degiro, dus diversifiëren van brokers lijkt me niet slecht. Je weet nooit wat er gebeurd.
Ik vertrouw Degiro nog steeds, maar doordat ze zoveel in het nieuws kwamen heb ik toch eens rondgekeken naar andere brokers en zo kwam ik te weten dat ik mijn effecten gratis kon overzetten naar Keytrade bank.
Ondanks dat ik ze nog wel vertrouw vind ik het niet fijn dat ze zoveel in het nieuws komen. Liefst van al heb ik een saaie betrouwbare broker waar ik niets van hoor. Het gaat uiteindelijk om het grootste gedeelte van mijn vermogen. Daarom voel ik me veiliger als de grootste brok bij Keytrade staat.

Ik ga wel terug maandelijks mijn ETF's aankopen bij Degiro. Als het bedrag dan weer te groot wordt, dan zet ik het gewoon weer over.
Gratis overzetten maar het kost wel 100 euro per lijn? Wat is een lijn eigenlijk?
Voor grafieken of YTD gebruik ik portfolio performance. Dat is freeware.
 
Ik ben vanaf pagina 50 beginnen lezen en de schellen zijn hier van mijn ogen aan het vallen!
Morgen begin ik eens opnieuw maar nog een stuk eerder en dan met een fris hoofd.

Zeer interessante thread!
Ik was al in het verleden gestopt met pensioensparen omdat de regering al grotere voorschotjes begon te nemen onder regering Di Rupo maar nu ben ik helemaal overtuigd dat ik het anders moet aanpakken.

Accumulerende ETF's kopen dus bij bvb. DeGiro in plaats van al dat cash laten wegsmelten op die spaarrekening!

Bedankt om dit hier allemaal te delen! Heel wat bijgeleerd. :clap:
 
Ik was al in het verleden gestopt met pensioensparen omdat de regering al grotere voorschotjes begon te nemen onder regering Di Rupo maar nu ben ik helemaal overtuigd dat ik het anders moet aanpakken.
De inhouding op pensioensparen is gedaald van 10% tot 8% bedoel je? Je kan nu veel zeggen, maar op de voordelen van pensioensparen hebben ze (voorlopig) nog niets op beknibbeld, behalve het niet indexeren van de maximumbedragen.
Daar niet gelaten dat als je alles verrekent je beter af kan zijn met een goeie ETF.
 
Ik ben vanaf pagina 50 beginnen lezen en de schellen zijn hier van mijn ogen aan het vallen!
Morgen begin ik eens opnieuw maar nog een stuk eerder en dan met een fris hoofd.

Zeer interessante thread!
Ik was al in het verleden gestopt met pensioensparen omdat de regering al grotere voorschotjes begon te nemen onder regering Di Rupo maar nu ben ik helemaal overtuigd dat ik het anders moet aanpakken.

Accumulerende ETF's kopen dus bij bvb. DeGiro in plaats van al dat cash laten wegsmelten op die spaarrekening!

Bedankt om dit hier allemaal te delen! Heel wat bijgeleerd. :clap:
Hier is ook veel informatie terug te vinden (je hoeft er geen fire-adept voor te zijn): https://www.reddit.com/r/befire
 
Als jullie een groter bedrag (100.000 EUR) zouden erven, en deze 100% in iwda steken. Zouden jullie lumpsum durven gaan of toch maar maandelijks inleggen...
 
Als je 100.000€ niet in een keer durft te beleggen hoor je misschien niet thuis op dit forum. Dat is kleingeld.

De reflex is natuurlijk om te spreiden. Niet zolang geleden in een gelijkaardige discussie iemand zien schrijven dat hij elke dag lump sum belegt door zijn opgebouwde kapitaal belegd te houden.

Als uw huidige portfolio 100.000€ bedraagt na een opbouw van 10 jaar bvb is de beslissing om die belegd te houden eigenlijk dezelfde als 100k uit erfenis integraal te beleggen.

Ik heb er nog niet goed over nagedacht, maar volgens mij valt er wel iets voor te zeggen.
Uiteindelijk moet je doen waar je je het beste bij voelt en geen slaap van gaat verliezen. Wat ik zelf zou doen weet ik niet. En volgens mij kan je dat pas weten als je ook echt voor die beslissing komt te staan.

(De eerste alinea niet serieus opnemen aub :) )
 
Met zo'n bedrag zou ik toch wat meer spreiden en niet alles in een keer inzetten.

Dit! Niet persé omdat het financieel de beste keuze is (time in the market > timing the market) maar omdat je je minder zorgen gaat maken dat je op een minder goed moment gekocht hebt, of als de koersen na aankoop zouden dalen...
 
Buffett's advies voor de retail investeerder:

Dollar cost averagen in s&p500 indexfonds.

Dus uw 100k splitsen over bv. 5 jaar, dat zijn 20 kwartalen, dus 5000 euro per kwartaal in het indexfonds.
(Je kan ook 1666 per maand nemen, maar dat is volgens mij nipt door te hoge vaste transactiekost, en werk)
 
Buffett's advies voor de retail investeerder:

Dollar cost averagen in s&p500 indexfonds.

Dus uw 100k splitsen over bv. 5 jaar, dat zijn 20 kwartalen, dus 5000 euro per kwartaal in het indexfonds.
(Je kan ook 1666 per maand nemen, maar dat is volgens mij nipt door te hoge vaste transactiekost, en werk)
Nadeel is wel dat uw 20k die je in jaar 5 zou investeren, door inflatie dan misschien nog maar een kleine 17k waard is als je ze gewoon 4 jaar lang parkeert op een spaarrekening.
Dan moet je nadien al eerst 18% rendement gaan behalen op hetgeen je in jaar 5 belegt om enkel nog maar de waarde van die 20k in jaar 1 terug te behalen.
 
Dit! Niet persé omdat het financieel de beste keuze is (time in the market > timing the market) maar omdat je je minder zorgen gaat maken dat je op een minder goed moment gekocht hebt, of als de koersen na aankoop zouden dalen...
Als time in the market beter is dan de markt timen, moet je dan niet eenmalig aankopen bij een groot geschonken bedrag ipv dit over meerdere jaren te DCA'en?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan