ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

:ROFLMAO:

Maar euhm... de veelbesproken ETF's in dit topic zijn toch vaak niet meer dan de grote jongens uit alle nationale toplijsten, aangevuld met een paar extraatjes om nog wat meer te spreiden. Zoveel risico zit daar imho niet in.
Natuurlijk wel, en ik lees dat misverstand wel vaker, ETF's zijn wél risicovol, zeer risicovol zelfs. Dat is inherent aan beleggen op de aandelenmarkt. Mensen denken hier al te vaak dat het een risicovolle investering is. Absoluut niet. Het is helemaal geen alternatief voor het spaarboekje.

MAAR als je het risico van de aandelenmarkt wil nemen, dan is ETF wel een goede aanpak omdat het passief is, gespreid en low-cost.

@mac-bc : Ik zag je vermelden "Toch zouden alle bronnen beweren dat ETF's bijna altijd de markt kloppen."
Dat vermeldt geen enkele (betrouwbare) bron. Ze volgen de markt, met een kostprijs van 0.2%, zonder dat jij veel moeite moet doen, maar ETF's kloppen de markt NOOIT
(uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ETF's met een lage kostprijs, professionele actief beheerde aandelenfondsen kloppen, omdat deze laatste bv. 1% per jaar kosten, en die extra kostprijs niet vertalen in een hoger rendement. Ik denk dat jouw verwarring daaruit komt)
 
Ik ben al 10 jaar bezig met beleggen en zal nu wellicht ook wat ETF's gaan aankopen. Toch stel ik mij er vragen bij. Als het allemaal zo simpel zou zijn om geld te verdienen, dan moet er iets niet kloppen. Ik sluit me dan ook aan bij de kritiek dat er enorme bubbels kunnen gecreëerd worden met die ETF's. Iedereen zit er maar blindelings zijn geld in te pompen, maar geen kat die weet in welke bedrijven hij investeert, laat staan welke cijfers deze bedrijven kunnen voorleggen. Kun je dan nog spreken van een gezonde markt?

Maar enfin, voor zolang het duurt wil ik nog wel even meesurfen.
Ik begrijp je niet goed. Dat klinkt als: ik geloof niet in BTC, ik denk niet dat het sustainable is maar ik ga het toch maar kopen omdat iedereen het doet.

De reden dat ETF's voor de gemiddelde persoon zo goed werken is vooral omdat het alle emotie overboord gooit. Je kan je kop niet zot laten maken door the next big thing. Stel dat je een half jaar geleden met individuele aandelen begonnen bent en je dacht dat een portefeuille met Tesla, Nio, Paypal, Twitter en Netflix de perfecte mix was. Ik denk dat je goesting in aandelen al snel over zou zijn.
Gewoon kopen of de zon nu schijnt of het hard stormt. Maak je geen zorgen om wat Rusland doet, coronavariant 324, inflatie, interest rates. En de lage kosten natuurlijk. Bespaar in kosten en doe dat x 25 jaar en je spreekt over een immense som.
 
Natuurlijk wel, en ik lees dat misverstand wel vaker, ETF's zijn wél risicovol, zeer risicovol zelfs. Dat is inherent aan beleggen op de aandelenmarkt. Mensen denken hier al te vaak dat het een risicovolle investering is. Absoluut niet. Het is helemaal geen alternatief voor het spaarboekje.

Buiten dat de uitgever in faling kan gaan, waar zit dat risico? Dat het hele kapitalistische systeem op de schop gaat?
 
Ik ben al 10 jaar bezig met beleggen en zal nu wellicht ook wat ETF's gaan aankopen. Toch stel ik mij er vragen bij. Als het allemaal zo simpel zou zijn om geld te verdienen, dan moet er iets niet kloppen. Ik sluit me dan ook aan bij de kritiek dat er enorme bubbels kunnen gecreëerd worden met die ETF's. Iedereen zit er maar blindelings zijn geld in te pompen, maar geen kat die weet in welke bedrijven hij investeert, laat staan welke cijfers deze bedrijven kunnen voorleggen. Kun je dan nog spreken van een gezonde markt?

Maar enfin, voor zolang het duurt wil ik nog wel even meesurfen.

Het hele filmpje is waarschijnlijk interessant...
"Only 5% of trading is executed by index funds"

Als er een zeepbel is (waarvan ik trouwens niet het tegendeel beweer, voor de slechte lezer), wordt die niet gecreëerd door ETF's.

Ben Felix is bij velen hier waarschijnlijk al bekend, maar een heel leerrijk kanaal voor wie hem nog niet kent.
 
Welke ETF kiezen jullie als er meerdere beschikbaar zijn? Neem nu VWCE: staat genoteerd op XET, TDG en MIL.
 
Laatst bewerkt:
Xet is xetra (Duitse beurs), tdg (tradegate, zeker niet nemen want duurder… tdg laat je toe om buiten de beursuren te handelen), mil (Italiaanse beurs, Milaan).
Bij DEGIRO betaal je voor elke beurs buiten EAM (Amsterdam), 2,5€ per jaar aansluitingskosten. Als er geen extra kosten aanhangen bij je broker maakt het allemaal niet zoveel uit. Het is hetzelfde product dat genoteerd staat op verschillende beurzen.
 
... Het hele filmpje is waarschijnlijk interessant...
"Only 5% of trading is executed by index funds"

Als er een zeepbel is (waarvan ik trouwens niet het tegendeel beweer, voor de slechte lezer), wordt die niet gecreëerd door ETF's.

Ben Felix is bij velen hier waarschijnlijk al bekend, maar een heel leerrijk kanaal voor wie hem nog niet kent.

Ik vraag me af of dat rekening houdt met al die synthetische trackers die per definitie niet zullen traden, maar wel ETF's zijn? Al heb ik geen idee wat de balans is tussen fysieke en synthetische trackers.

Maar inderdaad, de ETF's zullen geen bubbel creëren. Maar mensen moeten zich wel bewust zijn dat veel ETF's gewoon gedeeltelijk meebewegen met zo'n bubbel. En even goed 40% kunnen duiken tijdens een financiële crisis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sir
Ik vraag me af of dat rekening houdt met al die synthetische trackers die per definitie niet zullen traden, maar wel ETF's zijn? Al heb ik geen idee wat de balans is tussen fysieke en synthetische trackers.

Maar inderdaad, de ETF's zullen geen bubbel creëren. Maar mensen moeten zich wel bewust zijn dat veel ETF's gewoon gedeeltelijk meebewegen met zo'n bubbel. En even goed 40% kunnen duiken tijdens een financiële crisis.
Logischerwijze zou iedereen die op de beurs zit, dit toch al weten denk ik dan.
 
Hier toch een pijnlijke maand. ik zit 100% in tech fondsen.
15% verloren tov vorige maand. Daarnaast ook nog crypto om te huilen :D

Komt goed!
 
Mensen die volgende etf via bolero hebben aangekocht? Enige wat me wat tegenhoudt is dat het een distributie ipv kapitalisatie divendbeleid erop nahoudt.
iShares Global Clean Energy UCITS ETF - USD DIS (IQQH) - ISIN: IE00B1XNHC34
 
Mensen die volgende etf via bolero hebben aangekocht? Enige wat me wat tegenhoudt is dat het een distributie ipv kapitalisatie divendbeleid erop nahoudt.
iShares Global Clean Energy UCITS ETF - USD DIS (IQQH) - ISIN: IE00B1XNHC34
FYI: die zit in de kernselectie van DeGiro (en kan je daar dus kostenloos verkrijgen) moest je ook struikelen over de transactie/beursorderkosten.

Om eerlijk te zijn lijkt me die nu geen geweldig track record te hebben:
Is zelfs nooit de crash van 2008 te boven gekomen. Zelfs moest je hem in de Coronadip gekocht hebben gaat ie amper IWDA outperformen de dag van vandaag. Laat staan als je net in februari hebt gekocht.
Is recentelijk wel verdriedubbeld, wat alle rendementen (ook die over 10 jaar) wat scheeftrekt met de bigger picture als je wat verder terugkijkt. Veerkracht lijkt me niet een van de sterke punten van deze ETF, alsook de relatief hoge lopende kosten van 0.65%.
Maar ik ben geen beursanalyst, so don't mind me 😅.
 
Idd niet de beste trackrecord maar dit kan wel het soort belegging zijn waar mensen zich moraal goed bij voelen.
Dezelfde mensen die voor diezelfde redenen niet wensen te beleggen in tabaksector, China, Facebook, olie, ...
Ik denk dat onder andere deze ETF toch wel vaak voor die reden in vele hun port zitten, onder andere bij mezelf ( -20% :) ). In dat rijtje past ook clean water, sustainable food, ...
 
Beleggingen in passief beheerde fondsen om morele redenen is belachelijk. Ofwel zet je fondsbeheerder in om zijn aandeelhoudersstem in te zetten voor moreel goede doelen, ofwel koop je gewoon rendement. De illusie dat je als kleine garnaal de koers en het belang van dit of geen bedrijf kan sturen is naïef.

Het is niet dat je geld beschikbaar stelt voor het bedrijf om meer te kunnen doen voor het morele doel dat jij voor ogen hebt. Hoogstens verhoog je de kans op investeringskredieten voor het bedrijf. Wat wel een heel indirecte manier is van duurzaamheid aanmoedigen.

Soit, misschien ben ik te cynisch op dit vlak, maar je moet toch wel eens goed nadenken wat nu juist de gevolgen zijn van je investeringen (en vooral ook wat helemaal niet).
 
Artikel over passief indexbeleggen op de frontpage van HLN. Ben niet zeker of ik blij moet worden dat het meer en meer aandacht krijgt.

Wel een goed en uitgebreid artikel tbh.

 
Dit zal geen nieuws zijn voor de ETF-experten op het forum, maar misschien interessant voor anderen: ik merk de laatste tijd (maar dat kan zijn omdat ik wat breder zoek naar verschillende ETF's) dat er in de brede waaier aan ETF's heel veel zijn die qua samenstelling uiteindelijk bitter weinig afwijken van de "eenvoudige" markt trackers genre S&P500, Asia excl. Japan,...

Mijn aanpak - benieuwd of er nog andere, betere tips zijn:
- Vergelijk de prestaties van het fonds met een paar van die eenvoudige ETF's over de afgelopen 5-10 jaar, je ziet al snel patronen waar beide weinig van elkaar afwijken
- Even googlen op het ISIN nummer + composition leidt je meestal naar sites waar je de top 10 posities kan zien, dat geeft ook een idee van de overlap met meer eenvoudige ETF's
- In die top 10 zie je ook al vlug of er bepaalde onderliggende aandelen waren die voor het grootste deel van de prestaties gezorgd hebben (Tesla is een typisch voorbeeld waardoor je bepaalde ETF's sprongen ziet maken, terwijl de rest van de onderliggende aandelen het maar matig deed)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan