Ik begrijp je niet goed. Dat klinkt als: ik geloof niet in BTC, ik denk niet dat het sustainable is maar ik ga het toch maar kopen omdat iedereen het doet.Ik ben al 10 jaar bezig met beleggen en zal nu wellicht ook wat ETF's gaan aankopen. Toch stel ik mij er vragen bij. Als het allemaal zo simpel zou zijn om geld te verdienen, dan moet er iets niet kloppen. Ik sluit me dan ook aan bij de kritiek dat er enorme bubbels kunnen gecreëerd worden met die ETF's. Iedereen zit er maar blindelings zijn geld in te pompen, maar geen kat die weet in welke bedrijven hij investeert, laat staan welke cijfers deze bedrijven kunnen voorleggen. Kun je dan nog spreken van een gezonde markt?
Maar enfin, voor zolang het duurt wil ik nog wel even meesurfen.
De reden dat ETF's voor de gemiddelde persoon zo goed werken is vooral omdat het alle emotie overboord gooit. Je kan je kop niet zot laten maken door the next big thing. Stel dat je een half jaar geleden met individuele aandelen begonnen bent en je dacht dat een portefeuille met Tesla, Nio, Paypal, Twitter en Netflix de perfecte mix was. Ik denk dat je goesting in aandelen al snel over zou zijn.
Gewoon kopen of de zon nu schijnt of het hard stormt. Maak je geen zorgen om wat Rusland doet, coronavariant 324, inflatie, interest rates. En de lage kosten natuurlijk. Bespaar in kosten en doe dat x 25 jaar en je spreekt over een immense som.

.
). In dat rijtje past ook clean water, sustainable food, ...