ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Toch wel? Je kan de markt niet echt timen maar als je er heilig van overtuigd bent dat alles gaat zakken komende maanden is het een beetje dom van nu te blijven inkopen ipv even te wachten met kopen en na de daling die je verwacht meer deelbewijzen te kopen voor hetzelfde geld.
Als je in uw glazen bol ziet dat de markt gaat zakken de komende maanden, gelieve dit hier dan te vermelden zodat we allemaal short kunnen gaan en samen rijk worden :)
Je kan nooit zeker zijn dat alles gaat zakken dus beste is gewoon consistent aan te kopen.
 
Toch wel? Je kan de markt niet echt timen maar als je er heilig van overtuigd bent dat alles gaat zakken komende maanden is het een beetje dom van nu te blijven inkopen ipv even te wachten met kopen en na de daling die je verwacht meer deelbewijzen te kopen voor hetzelfde geld.

Je bent nooit slimmer dan de markt. Dat is zelfoverschattig. Al meermaals aangetoond dat gewoon systematisch volgens een vaste strategie beleggen in trackers gewoon rendabeler is dan zogenaamde edges proberen te nemen met 'actieve trading' (aangezien je wil rekening houden met markt tendensen). Niemand heeft een glazen bol.
 
Je bent nooit slimmer dan de markt. Dat is zelfoverschattig. Al meermaals aangetoond dat gewoon systematisch volgens een vaste strategie beleggen in trackers gewoon rendabeler is dan zogenaamde edges proberen te nemen met 'actieve trading' (aangezien je wil rekening houden met markt tendensen). Niemand heeft een glazen bol.
Je kan dat gewoon kopen he
Of hij werkt is iets anders
 
Je kan dat gewoon kopen he
Of hij werkt is iets anders

40mm, dat is een opgeblazen knikker :p

Maar iets serieuzer: je kan de markt niet timen, best is mooi gespreid aankopen. Worst case zitten een aantal van die gespreide aankopen net voor een crisis en duurt het pakweg 6-7 jaar om break-even te komen, maar door die spreiding vermijd je ook dat je datzelfde voor hebt met een uitzonderlijk grote aankoop, of nét de goeie dagen van dat jaar mist met een uitzonderlijk grote aankoop...
 
40mm, dat is een opgeblazen knikker :p

Maar iets serieuzer: je kan de markt niet timen, best is mooi gespreid aankopen. Worst case zitten een aantal van die gespreide aankopen net voor een crisis en duurt het pakweg 6-7 jaar om break-even te komen, maar door die spreiding vermijd je ook dat je datzelfde voor hebt met een uitzonderlijk grote aankoop, of nét de goeie dagen van dat jaar mist met een uitzonderlijk grote aankoop...
Klopt ik was begonnen met 10k spaargeld op 1 maand te beleggen (ergens oktober/november 2021). In 2022 wat meer gespreid aangekocht maar zat in januari nog op -10%, nu op +7% (nog wat bijgekocht wel, ga nu voor maandelijks tenzij ik uitzonderlijke kosten heb)
 
Wat zouden jullie doen qua spreiding spaarrekening/ETF?
Stel 100K met nu 50 spaar / 50 ETF, zou ik nog 25K overhevelen naar ETF? Dan hou ik de andere 25 nog over voor onverwachte zaken, met nog altijd de mogelijkheid om de ETF weer in te wisselen.

Ik kwam er eigenlijk op toen het mij opviel dat ik het openstaande kapitaal van onze verbouwlening kan aflossen om van die extra lening af te zijn. Na wat lezen en via de spaargids calculator leek het veel interessanter om het zo te laten en dat kapitaal gewoon meer doen laten opbrengen dan dat de lening kost.
 
Wat zouden jullie doen qua spreiding spaarrekening/ETF?
Stel 100K met nu 50 spaar / 50 ETF, zou ik nog 25K overhevelen naar ETF? Dan hou ik de andere 25 nog over voor onverwachte zaken, met nog altijd de mogelijkheid om de ETF weer in te wisselen.

Ik kwam er eigenlijk op toen het mij opviel dat ik het openstaande kapitaal van onze verbouwlening kan aflossen om van die extra lening af te zijn. Na wat lezen en via de spaargids calculator leek het veel interessanter om het zo te laten en dat kapitaal gewoon meer doen laten opbrengen dan dat de lening kost.
Is vooral een persoonlijke keuze hoe risico avers je bent.

ETFs zijn 'relatief' safe en zelfs bij crashes herstellen deze zich doorgaans en stijgen deze verder door. Je moet gewoon mentaal tegen de stoot kunnen als iets ineens helemaal in elkaar stuikt en de ruimte hebben om net dan niet te gaan verkopen, idealiter zelfs stevig bij te pompen. (het meeste geld verdien je op de beurs in tijden van crisis, dan is het shopping spree time) Denk dat je voor jezelf moet bepalen hoeveel cash je liquide wil hebben voor te leven/noodgevallen. Ik ben alleszins geen fan van veel spaargeld.

Gewoon trackers goed spreiden over verschillende markten en sectoren en dan kan je relatief safe meer funds in trackers gaan stoppen.

EDIT: Ik heb ooit is een lijstje met kostenloze ETFs gemaakt die mee in de rotatie zitten. Er zijn wat kleine kostenwijzigingen gebeurd bij de giro maar deze lijst is wat mij betreft echt een hele goede guideline om gespreid in te gaan beleggen. Neem het mee als het je interesseert, bespaart je alvast een hele hoop opzoekwerk en er gaan hier ongetwijfeld veel mensen hier enorm veel feedback op kunnen geven op individuele trackers hier.


DEGIRO (ETF LIST)

Europa:


AMUNDI ETF CAC 40 / LU1681046931 (Franse index)
iShares AEX UCITS ETF / IE00B0M62Y33 (NL index)
ISHARES CORE DAX UCITS ETF DE / DE0005933931 (Duitse index)
iShares Core FTSE 100 UCITS ETF (Dist) / IE0005042456 (UK Index)
iShares EuroStoxx Small UCITS ETF / IE00B02KXM00 (Small caps EU index breed)
Lyxor Euro Stoxx 50 (DR) UCITS ETF - D-EUR / FR0007054358 (Brede Large Cap EU index)

Emerging Markets:

AMUNDI ETF MSCI EMERGING MARKETS / LU1681045370
Lyxor MSCI Emerging Markets UCITS ETF - C-EUR / FR0010429068
DEKA MSCI EM. MKTS. UCITS ETF / DE000ETFL342

USA:

Lyxor Nasdaq 100 UCITS ETF / LU1829221024 (Large Cap Tech)
ISHSV-S&P 500 FINL SEC.U.ETF / IE00B4JNQZ49 (US BANKS)
Invesco EQQQ Nasdaq-100 UCITS ETF / IE0032077012 (Large Cap Tech idem)
iShares S&P 500 UCITS ETF (Dist) / IE0031442068 (S&P 500 full index)
I.M.-I.NASDAQ BIOTECH UETF / IE00BQ70R696 (Biotech tracker Nasdaq)

ASIA BROAD

iShares MSCI Japan UCITS ETF (Dist) / IE00B02KXH56 (Japan index)
HSBC ETFs PLC HSBC MSCI CHINA UCITS ETF USD / IE00B44T3H88 (China index)
 
Laatst bewerkt:
Is vooral een persoonlijke keuze hoe risico avers je bent.

ETFs zijn 'relatief' safe en zelfs bij crashes herstellen deze zich doorgaans en stijgen deze verder door. Je moet gewoon mentaal tegen de stoot kunnen als iets ineens helemaal in elkaar stuikt en de ruimte hebben om net dan niet te gaan verkopen, idealiter zelfs stevig bij te pompen. (het meeste geld verdien je op de beurs in tijden van crisis, dan is het shopping spree time) Denk dat je voor jezelf moet bepalen hoeveel cash je liquide wil hebben voor te leven/noodgevallen. Ik ben alleszins geen fan van veel spaargeld.

Gewoon trackers goed spreiden over verschillende markten en sectoren en dan kan je relatief safe meer funds in trackers gaan stoppen.

EDIT: Ik heb ooit is een lijstje met kostenloze ETFs gemaakt die mee in de rotatie zitten. Er zijn wat kleine kostenwijzigingen gebeurd bij de giro maar deze lijst is wat mij betreft echt een hele goede guideline om gespreid in te gaan beleggen. Neem het mee als het je interesseert, bespaart je alvast een hele hoop opzoekwerk en er gaan hier ongetwijfeld veel mensen hier enorm veel feedback op kunnen geven op individuele trackers hier.


DEGIRO (ETF LIST)

Europa:


AMUNDI ETF CAC 40 / LU1681046931 (Franse index)
iShares AEX UCITS ETF / IE00B0M62Y33 (NL index)
ISHARES CORE DAX UCITS ETF DE / DE0005933931 (Duitse index)
iShares Core FTSE 100 UCITS ETF (Dist) / IE0005042456 (UK Index)
iShares EuroStoxx Small UCITS ETF / IE00B02KXM00 (Small caps EU index breed)
Lyxor Euro Stoxx 50 (DR) UCITS ETF - D-EUR / FR0007054358 (Brede Large Cap EU index)

Emerging Markets:

AMUNDI ETF MSCI EMERGING MARKETS / LU1681045370
Lyxor MSCI Emerging Markets UCITS ETF - C-EUR / FR0010429068
DEKA MSCI EM. MKTS. UCITS ETF / DE000ETFL342

USA:

Lyxor Nasdaq 100 UCITS ETF / LU1829221024 (Large Cap Tech)
ISHSV-S&P 500 FINL SEC.U.ETF / IE00B4JNQZ49 (US BANKS)
Invesco EQQQ Nasdaq-100 UCITS ETF / IE0032077012 (Large Cap Tech idem)
iShares S&P 500 UCITS ETF (Dist) / IE0031442068 (S&P 500 full index)
I.M.-I.NASDAQ BIOTECH UETF / IE00BQ70R696 (Biotech tracker Nasdaq)

ASIA BROAD

iShares MSCI Japan UCITS ETF (Dist) / IE00B02KXH56 (Japan index)
HSBC ETFs PLC HSBC MSCI CHINA UCITS ETF USD / IE00B44T3H88 (China index)
IWDA volstaat.
Vooral niet proberen om sectoren of regio's te timen.
 
Ik spreek nergens over timen maar over spreiden.

IWDA is uiteraard ook een optie maar ik verkies persoonlijk toch wat meer nadruk te leggen op bepaalde sectoren/markten.
Wel ja dat bedoelde ik eigenlijk.
Vermijden om sectoren of regio's te timen (door ze te verkiezen boven een andere regio op een bepaald moment).

Want dan wijk je af van indexbeleggen (zou eigenlijk de S&P500 moeten zijn, maar laat ons zeggen als Europeaan en aangezien IWDA toch 70% uit S&P500 bestaat...) en maak je de assumptie dat je regio's/sectoren kan selecteren en timen op waardering.

Wat de gemiddelde investeerder niet kan, vandaar zijn keuze voor indexbeleggen.
 
Ik adviseer niemand persoonlijk over waar/wanneer/hoeveel ze ergens moeten investeren.

Denk dat die lijst gewoon een goede startingpoint is. Los van te timen, als je er een aantal kiest gespreid over verschillende sectoren/markten en daar dan volgens een vast patroon geld gaat in storten. Bv elke maand X euro, is dat een vrij goede algemene richtlijn.

Wanneer het gewoon is een groot bedrag erin pompen zonder actief bij te storten, dan zal iets zoals IWDA waarschijnlijk een betere play zijn inderdaad.
 
Ik adviseer niemand persoonlijk over waar/wanneer/hoeveel ze ergens moeten investeren.

Denk dat die lijst gewoon een goede startingpoint is. Los van te timen, als je er een aantal kiest gespreid over verschillende sectoren/markten en daar dan volgens een vast patroon geld gaat in storten. Bv elke maand X euro, is dat een vrij goede algemene richtlijn.

Wanneer het gewoon is een groot bedrag erin pompen zonder actief bij te storten, dan zal iets zoals IWDA waarschijnlijk een betere play zijn inderdaad.
Maar ik snap dat starting point niet zo.

Waarom niet gewoon maandelijks in iwda storten, aangezien dat gespreid is over >1000 bedrijven uit verschillende sectoren in ontwikkelde landen van US, EU, en Azië?
 
Maar ik snap dat starting point niet zo.

Waarom niet gewoon maandelijks in iwda storten, aangezien dat gespreid is over >1000 bedrijven uit verschillende sectoren in ontwikkelde landen van US, EU, en Azië?
Omdat EU zijn bedrijven aan het wegpesten is? Je kan ook S&P en Stoxx 600 apart doen bv om iets meer in 1 vd 2 te hebben als je geen azie wilt

Beste presterende index van mijn korf is puur tech (dubbel van IWDA / S&P 500 laatste jaar)
 
Omdat EU zijn bedrijven aan het wegpesten is? Je kan ook S&P en Stoxx 600 apart doen bv om iets meer in 1 vd 2 te hebben als je geen azie wilt

Beste presterende index van mijn korf is puur tech (dubbel van IWDA / S&P 500 laatste jaar)
Etf zijn tich iets dat je moet op lange termijn bekijken vind ik.
 
Wat zouden jullie doen qua spreiding spaarrekening/ETF?
Stel 100K met nu 50 spaar / 50 ETF, zou ik nog 25K overhevelen naar ETF? Dan hou ik de andere 25 nog over voor onverwachte zaken, met nog altijd de mogelijkheid om de ETF weer in te wisselen.

Ik kwam er eigenlijk op toen het mij opviel dat ik het openstaande kapitaal van onze verbouwlening kan aflossen om van die extra lening af te zijn. Na wat lezen en via de spaargids calculator leek het veel interessanter om het zo te laten en dat kapitaal gewoon meer doen laten opbrengen dan dat de lening kost.

Voor wat het waard is, ik ben de laatste jaren ook opgeschoven richting 25% cash, misschien had ik dat al veel eerder moeten doen maar vóór de aankoop van een huis wou ik vermijden van teveel te beleggen en die beleggingen eventueel op een slecht moment te moeten verkopen.

Zoals @Nijntje zegt moet je er wel tegen kunnen als je tijdens slechte beursperiodes een serieus deel van je kapitaal ziet verdampen.

Sowieso inderdaad interessanter om in ETF's te beleggen dan een verbouwlening vervroegd aflossen
 
Ok maar als ik vergelijk op zit er toch serieus verschil op
Niet gegarandeerd dat het verleden zich gaat herhalen natuurlijk. Met IWDA heb je gewoon een zeer brede en vrij veilige ETF waar je weinig mee kan verkeerd doen (timing en specifieke keuzes worden irrelevant).

Dat lijkt mij ook voor de meeste mensen het doel van ETF's, anders zouden ze individuele aandelen kopen.
 
Niet gegarandeerd dat het verleden zich gaat herhalen natuurlijk. Met IWDA heb je gewoon een zeer brede en vrij veilige ETF waar je weinig mee kan verkeerd doen (timing en specifieke keuzes worden irrelevant).

Dat lijkt mij ook voor de meeste mensen het doel van ETF's, anders zouden ze individuele aandelen kopen.
STONKS!
 
Ok maar als ik vergelijk op zit er toch serieus verschil op

Wat mij logisch lijkt: IWDA is ongeveer 70% US (dus voor het gemak, reken op 70% overlap met de S&P500). Maar die resterende 30%, daar heb je Japan, Europa,... die de laatste 20 jaar toch een stuk minder presteren dan de VS.

Het verleden herhaalt zich inderdaad niet noodzakelijk, maar als je over 20-25 jaar consequent een performance verschil hebt, moet er al iets spectaculairs gebeuren om ineens andere resultaten te krijgen :)
 
Ik beleg tegenwoord in IMIE, gelijkaardig aan VCWE.
Het is trouwens niet zeker dat de S&P500 hetzelfde rendement zal geven als de voorbije jaren.

Uiteindelijk is de valuatie weldegelijk belangrijk voor rendement op lange termijn.

CAPE-Returns.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan