ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

ik vind meer dan 1% transactiekosten (of 1% aan 250 euro) wel hoog eerlijk gezegd

Relatief gezien is dat hoog, maar voor zo'n kleine orders denk ik niet dat je veel goedkopere mogelijkheden kan vinden?

In principe, uitgaand van een gemiddeld ETF rendement, is wachten tot je een groter bedrag kan beleggen een fractie voordeliger maar de gemoedrust dat je zo goed mogelijk aan DCA doet, is ook wel iets waard... Een éénmalige 1% maakt weinig verschil als je voor de lange termijn belegt; de keuze van ETF en de jaarlijkse kosten zijn uiteindelijk wat je rendement op lange termijn zal bepalen.
 
Mag ik jullie mening eens over dit idee?

Ik heb 45k vastzitten in een termijnrekening die in Augustus vrij komt.
Het plan was om ein dit jaar nog wat op te leggen en een leuke EV te kopen.

Echter evolueren EV's zo hard de laatste tijd dat ik mijn aankoop graag nog minimum 2 jaar wil uitstellen.
Hoe slecht of goed is het idee om die vrijgekomen 45k in IWDA te steken en dat te daar te laten renderen?

Indien die 45k IWDA in waarde gestegen is haal ik het er af en koop ik een EV.
Indien die 45k IWDA in waarde is gezakt blijft het staan tot het weer groen staat.
Indien ik in het rood sta... hoeveel jaren zou het duren eer ik weer in het groen zou staan? 3 jaar? 5 jaar?
 
Mag ik jullie mening eens over dit idee?

Ik heb 45k vastzitten in een termijnrekening die in Augustus vrij komt.
Het plan was om ein dit jaar nog wat op te leggen en een leuke EV te kopen.

Echter evolueren EV's zo hard de laatste tijd dat ik mijn aankoop graag nog minimum 2 jaar wil uitstellen.
Hoe slecht of goed is het idee om die vrijgekomen 45k in IWDA te steken en dat te daar te laten renderen?

Indien die 45k IWDA in waarde gestegen is haal ik het er af en koop ik een EV.
Indien die 45k IWDA in waarde is gezakt blijft het staan tot het weer groen staat.
Indien ik in het rood sta... hoeveel jaren zou het duren eer ik weer in het groen zou staan? 3 jaar? 5 jaar?
Ik zou dat ergens anders investeren. Al laat je het gewoon op een spaarrekening staan zoals MeDirect ofzo. Zo'n ETF is toch voornamelijk op lange termijn en twee jaar is nu niet echt... lange termijn.

Indien ik in het rood sta... hoeveel jaren zou het duren eer ik weer in het groen zou staan? 3 jaar? 5 jaar?

1708346338430.png
 
Mag ik jullie mening eens over dit idee?

Ik heb 45k vastzitten in een termijnrekening die in Augustus vrij komt.
Het plan was om ein dit jaar nog wat op te leggen en een leuke EV te kopen.

Echter evolueren EV's zo hard de laatste tijd dat ik mijn aankoop graag nog minimum 2 jaar wil uitstellen.
Hoe slecht of goed is het idee om die vrijgekomen 45k in IWDA te steken en dat te daar te laten renderen?

Indien die 45k IWDA in waarde gestegen is haal ik het er af en koop ik een EV.
Indien die 45k IWDA in waarde is gezakt blijft het staan tot het weer groen staat.
Indien ik in het rood sta... hoeveel jaren zou het duren eer ik weer in het groen zou staan? 3 jaar? 5 jaar?
Geen financieel advies maar ik zou die 45K in IWDA gooien en hopen dat de rentevoeten voor leningen dalen.

De rentevoet (4,29%) is nu relatief hoog vergeleken met voorgaande jaren maar nog steeds minder dan het verwachte rendement.

https://www.beobank.be/nl/particulier/lenen/leningen-voertuig/autolening-nieuwe-wagen
 
Om in auto's te beleggen, moet je ofwel nu reeds wreed dure auto's kopen, of redelijk goedkope auto's die terug in waarde gaan stijgen.
Beetje sportwagen dat op zijn laagste prijs is, gaat waarschijnlijk terug opbrengen.
Wagens die de laatste 10 jaar terug gestegen zijn: Mazda RX-7, Honda NSX, Audi Quattro Coupé Turbo, BMW E30, Peugeot 205 GTI, Saab 900 Cabriolet (1e gen), ... .
Enige probleem: je mag er in de tussentijd (bijna) niet mee rijden, je moet hem goed houden en je moet de plaats hebben.

Wagens die nu nog wat te vinden zijn en die mogelijk sterk in prijs gaan stijgen:
Fiat Coupé, MG F, Saab 900 Turbo, Mercedes SL, Alfa GTV, Audi TT, Fiat Barchetta, Mercedes SLK, ...
Belangrijk is wel dat je een goed exemplaar vind.

Probleem kunnen wel milieunormen zijn. Als je in geen enkele stad meer binnen mag, gaat het doelpubliek ook wel kleiner worden natuurlijk.

Misschien beter beleggen in Lego sets qua ruimtegebruik. Maar die moet je in de plastiek laten natuurlijk! (ook geen fun)
 
Als je auto’s wil in hun plastic laten staan dan ga je toch speelgoedautootjes moeten kopen. Ik heb nog nooit de plastic van een nieuwe wagen moeten halen en ik betwijfel dat die in de plastic uit de fabriek komen 😀

Misschien dat sommige ook stijgen in waarde als het zeldzame zijn.
 
Een auto is nooit een goede belegging/investering. Het is niet dat die gaat stijgen in waarde na aankoop.
Ja dat begrijp ik wel. Ik beschouw alle geld gespendeerd aan een auto als voor altijd verloren en pure luxe/verspilling.
Een leuke wagen is wel leuk natuurlijk en je wil ook geleefd hebben.
Ik ben niet van plan om rijk te sterven. (buiten mijn huis gerekend dan, die zal ik heel mijn leven proberen zelf te bewonen)
 
Ja dat begrijp ik wel. Ik beschouw alle geld gespendeerd aan een auto als voor altijd verloren en pure luxe/verspilling.
Een leuke wagen is wel leuk natuurlijk en je wil ook geleefd hebben.
Ik ben niet van plan om rijk te sterven. (buiten mijn huis gerekend dan, die zal ik heel mijn leven proberen zelf te bewonen)
Een auto zie ik inderdaad ook als gebruiksgoed. Een huis of appartement niet aangezien je dat doorgaans nog kan doorverkopen binnen 10 of 20 jaar zonder dat het zijn waarde verliest.
Je hebt natuurlijk een punt dat je ook moet leven, we gaan ook niet werken om wanneer we sterven een groot deel daarvan af te geven aan vadertje staat, je kan maar beter rijk geleefd hebben dan rijk te sterven.

Uiteindelijk als je een (dure) reis maakt ben je ook geld kwijt, maar heb je wel iets beleefd. Een duurder hotel is daarom ook niet beter.
 
Laatst bewerkt:
Dilemma hier :D Ongeveer 15% van portfolio is bij ing invest ( iwda ). Het pikt toch om daar alles te verkopen gezien de bewaarloon die er elke maand afgaat. Bedoeling was om wat de diversifiëren bij brokers maar goed.
Verkoopkosten zijn wel hoog en en dan moet je nog de aankoopkosten betalen bij de andere broker. En wie weet gaan die andere brokers dat ook wel beginnen invoeren ... Hoe staan jullie daartegen ?
 
Dilemma hier :D Ongeveer 15% van portfolio is bij ing invest ( iwda ). Het pikt toch om daar alles te verkopen gezien de bewaarloon die er elke maand afgaat. Bedoeling was om wat de diversifiëren bij brokers maar goed.
Verkoopkosten zijn wel hoog en en dan moet je nog de aankoopkosten betalen bij de andere broker. En wie weet gaan die andere brokers dat ook wel beginnen invoeren ... Hoe staan jullie daartegen ?
Als het over een aanzienlijk bedrag gaat, kan je dan niet beter gewoon een transfer request doen van 1 broker naar de andere? Ok, soms staan daar (stevige) kosten tegenover maar er zijn verschillende brokers die de kosten die je maakt bij de broker vanwaar de effecten komen vergoeden, vaak via een bepaald transactie tegoed...

Ik ga bij degiro ook stilaan naar die €20k grens en ga toch ook eens kijken of het niet de moeite is van dat kapitaal naar pakweg Bolero te verhuizen. Om dan eventueel opnieuw op te bouwen op degiro en na een jaar oid telkens hetzelfde te doen... :unsure:
 
@Reverz : 20k€ grens bij DeGiro?
De eerste €20k is voor 90% gedekt onder het Duitse beschermingsstelsel. Daarboven niet meer. Ik geloof wel dat effecten in principe op derde rekeningen moeten staan en in principe niet geimpacteerd zou mogen worden bij een default van de broker maar color me sceptical...

In België is de dekking 100% tot €100k.
 
De eerste €20k is voor 90% gedekt onder het Duitse beschermingsstelsel. Daarboven niet meer. Ik geloof wel dat effecten in principe op derde rekeningen moeten staan en in principe niet geimpacteerd zou mogen worden bij een default van de broker maar color me sceptical...

In België is de dekking 100% tot €100k.
Die 100k is enkel bij spaarboekjes, niet beleggingen.
 
Bolero:

Hoe is de bescherming van mijn effecten en cash bij Bolero geregeld?​


Ingeval van onvermogen van Bolero - KBC Bank NV, garandeert het Garantiefonds voor financiële diensten uw cashtegoeden ten belope van maximaal € 100.000 per persoon per financiële instelling (zowel natuurlijke personen als rechtspersonen).
Wat betreft uw effecten zelf, geniet u reeds een grote wettelijke bescherming. U blijft immers te allen tijde eigenaar van deze effecten. Daarbovenop voorziet het Garantiefonds voor financiële diensten in een garantie tot maximaal € 20.000 per klant, mocht Bolero - KBC Bank NV in gebreke blijven voor het teruggeven van de financiële instrumenten. Ook hier is het zo dat een klant per financiële instelling slechts éénmaal aanspraak kan maken ten belope van € 20.000 (indien u dus twee effectenrekeningen heeft bij Bolero - KBC Bank NV, blijft de waarborg beperkt tot € 20.000).
Voor meer informatie over het Garantiefonds voor financiële diensten kunt u terecht op www.garantiefonds.belgium.be.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan