ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Hmmm, waarom is er dan al die dramatiek over DeGiro en verhuizen mensen hun fondsen naar andere brokers? Heeft dat zuiver met de financiële stabiliteit van de broker op zich te maken dan? :unsure:
Zwaar overroepen, check https://www.degiro.nl/helpdesk/over...leggingen-gescheiden-van-de-activa-van-degiro:

Zijn mijn beleggingen gescheiden van de activa van DEGIRO?​

Ja. Het veilig bewaren van uw beleggingen heeft onze hoogste prioriteit.

DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV, Special Purpose Vehicle) om uw vermogen te scheiden. Doordat uw beleggingen in een apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht, zijn uw beleggingen beschermd tegen crediteuren van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. In het onwaarschijnlijke geval dat er onverhoopt iets gebeurt met DEGIRO, dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.
Daar heb ik me letterlijk nog nooit zorgen over gemaakt :p
 

iemand een idee vanwaar die andere 50 euro winst komt?

ik heb maar 7 euro kosten betaald.

en met een gak van 31 kom ik idd op ongeveer 150 euro winst, maar geen idee vanwaar die 200 komt in dat window?

?? probleem in rapportage misschien
jij hebt 100 stuks die EUR 32.51 waard zijn
GAK = EUR 31

3251-3100 = 151


staar u niet blind op die cijfers, enige wat telt voor uzelf is uw aankoopkost en uw verkoopwaarde

edit: typfout in berekening 😅
 
Laatst bewerkt:
?? probleem in rapportage misschien
jij hebt 100 stuks die EUR 32.51 waard zijn
GAK = EUR 31

3251-3100 = 251


staar u niet blind op die cijfers, enige wat telt voor uzelf is uw aankoopkost en uw verkoopwaarde
ah man dit was een kemel. dat is gewoon omdat die vrijdag even onder GAK gedipt is. die 200 is dus P/L van de dag. Ik gebruik al 6 jaar degiro en weet het nochtans.... mij zo scheef op zitten rekenen -_-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb IWDA en EMIM (standaard)
Ooit ook deze gekocht: iShares S&P 500 Inf Tech Sector UCITS ETF USD Acc (QDVE | IE00B3WJKG14)
Deze doet het ook vrij goed. Is het de moeite om die als 3de er bij te nemen?
 
Ik heb IWDA en EMIM (standaard)
Ooit ook deze gekocht: iShares S&P 500 Inf Tech Sector UCITS ETF USD Acc (QDVE | IE00B3WJKG14)
Deze doet het ook vrij goed. Is het de moeite om die als 3de er bij te nemen?
IWDA dekt die QDVE protefeuille mee af veronderstel ik.
Als je verwacht dat die specifieke S&P500 index de brede IWDA index kan outpreformen omdat specifiek de S&P500 het goed gaat doen vergeleken met de rest van de IWDA portefeuille dan kan je dat doen maar het verschil zal wrs marginaal zijn omdat het gewicht van de S&P500 in IWDA/SWRD sowieso al aanzienlijk is. Ik zou het eerlijk gezegd niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn want als je sub indexen van IWDA gaat kopen, waarom zou je dan bv ook geen bepaalde individuele aandelen kopen?
 
IWDA bestaat voor ongeveer 25% uit IT aandelen waarvan de meeste (en zeker de grote) wel in de S&P 500 info tech ETF zullen zitten.
@Reverz heeft wel een punt dat je door specifieke sectoren uit te kiezen een beetje tegen het principe van ETFs in gaat.
Als info tech blijft outperformen, gaat die 25% gewicht vanzelf verder stijgen.

Al moet ik zeggen, persoonlijk heb ik de afgelopen jaren ook wel S&P500 info tech gekocht omdat ik de komende 10-20 jaar outperformance verwacht door de ontwikkelingen in AI, zonder individuele aandelen te moeten kopen want zo'n ETF is zelf-corrigerend (outperformers krijgen zwaarder gewicht) want net de sterkte is.

Laatste afweging: als je maar een klein deel van je portefeuille in die info tech ETF steekt (wat vanuit een risico perspectief wel veiligst is), zal outperformance van die ETF maar een beperkte invloed hebben op je totaalrendement - nog los van wat extra aankoopkosten.
 
Ben toen ook vanuit die gedachte deze tech gaan kopen. Gaat sowieso blijven stijgen met IA enzo
Dat die de Iwda niet gaat outpreformen wist ik.
Daarna pas gaan bekijken waar ik eigenlijk in investeer.

Twijfel nu gewoon om de tech bij te kopen, of gewoon laten voor wat het is en enkel iwda/emin blijven aankopen (80/20% verhouding)
 
Ben toen ook vanuit die gedachte deze tech gaan kopen. Gaat sowieso blijven stijgen met IA enzo
Dat die de Iwda niet gaat outpreformen wist ik.
Daarna pas gaan bekijken waar ik eigenlijk in investeer.

Twijfel nu gewoon om de tech bij te kopen, of gewoon laten voor wat het is en enkel iwda/emin blijven aankopen (80/20% verhouding)

De hoop is toch altijd dat je de IWDA (tijdelijk) gaat outperformen, al is het meestal ijdele hoop, zeker op langere termijn? ;)

De vraag is een beetje wat je wil:
- buy & hold op lange termijn met minder volatiliteit --> IWDA (EMIM zou ik nu niet bijkopen, maar dat is een andere discussie)
- vermijden dat je achteraf het gevoel krijgt dat je onvoldoende gebruik gemaakt hebt van de tech rally, ook al is het risico een stuk groter (55% in de top 3 bedrijven is ongeveer 4 keer meer geconcentreerd dan IWDA) --> info tech bijkopen
 
Sowieso op lange termijn hoor.
Geld is nu niet echt 'nodig' (lees: ik verplaats enkel geld dat ik niet gebruik)
Dan kan ik beter mijn tech verkopen en daar dan weer IWDA mee kopen?

(achteraf gevoel heb ik meestal niet, of toch niet lang.)
 
Sowieso op lange termijn hoor.
Geld is nu niet echt 'nodig' (lees: ik verplaats enkel geld dat ik niet gebruik)
Dan kan ik beter mijn tech verkopen en daar dan weer IWDA mee kopen?

(achteraf gevoel heb ik meestal niet, of toch niet lang.)

Misschien gewoon houden, dan vermijd je extra aankoop- en verkoopkosten?
En dan gewoon IWDA bijkopen de volgende keren.
 
Ik heb net een Bolero rekening geopened en dacht erover na om IWDA te kopen maar iets weerhoudt me. Ze staan nu eigenlijk redelijk hoog en misschien is het nu niet het moment om met ETF's te beginnen?
 
Ik heb net een Bolero rekening geopened en dacht erover na om IWDA te kopen maar iets weerhoudt me. Ze staan nu eigenlijk redelijk hoog en misschien is het nu niet het moment om met ETF's te beginnen?
Het hele idee van een indextracker is dat hij elk moment hoger staat dan het moment ervoor. Dus, elk moment is een goed moment om in te stappen.

Het is ook de bedoeling om recurrent aan te kopen hé
 
Het hele idee van een indextracker is dat hij elk moment hoger staat dan het moment ervoor. Dus, elk moment is een goed moment om in te stappen.

Het is ook de bedoeling om recurrent aan te kopen hé
Misschien een domme vraag, maar kan een ETF niet op zijn limieten stoten? Als de bedrijven, die in de ETF zitten, op hun maximale zitten bijvoorbeeld?
 
Misschien een domme vraag, maar kan een ETF niet op zijn limieten stoten? Als de bedrijven, die in de ETF zitten, op hun maximale zitten bijvoorbeeld?
De basisveronderstelling is dat de economie over lange termijn groeit.

Zolang die veronderstelling blijft gelden, door demografische groei, productiviteitsverhoging, efficiëntie,… gaat de index ook stijgen.

Als we binnen 20j opeens 10procent minder werkmensen hebben, automatisatie aan banden wordt gelegd, brandstof onbetaalbaar wordt, de wereld in oorlog is… dan zou dat kunnen, ja. Anders niet.

Dat geldt natuurlijk enkel voor brede/index ETF’s he. Er zijn ook gewoon ETF’s met 20 bedrijven in 1 of enkele sectoren, en daar heb je natuurlijk andere variabelen
 
Ik heb net een Bolero rekening geopened en dacht erover na om IWDA te kopen maar iets weerhoudt me. Ze staan nu eigenlijk redelijk hoog en misschien is het nu niet het moment om met ETF's te beginnen?
Ik zit hier ook mee in mijn hoofd.
In het verleden niet zoveel geïnvesteerd in ETF's maar sinds de zomer van vorig jaar toch mee begonnen.
Toen stond IWDA aan 77-78€ en vond het toen al hoog.
Uiteindelijk toch even gewacht en hij is verder doorgestegen richting de 80€...

Ik heb me voorgenomen om per trimester/kwartaal in te kopen, ongeacht de prijs.
Beleggen is voor de lange termijn (nog 20 jaar), dus tegen dan gaan we (hopelijk) lachen met de prijzen waar we op dit moment mee in ons hoofd zitten :)
 
Ik zit hier ook mee in mijn hoofd.
In het verleden niet zoveel geïnvesteerd in ETF's maar sinds de zomer van vorig jaar toch mee begonnen.
Toen stond IWDA aan 77-78€ en vond het toen al hoog.
Uiteindelijk toch even gewacht en hij is verder doorgestegen richting de 80€...

Ik heb me voorgenomen om per trimester/kwartaal in te kopen, ongeacht de prijs.
Beleggen is voor de lange termijn (nog 20 jaar), dus tegen dan gaan we (hopelijk) lachen met de prijzen waar we op dit moment mee in ons hoofd zitten :)
Men kan opeens wel beslissen om de prijs te halveren door dubbel zoveel aandelen te maken (dan krijg je als je er nu 100 hebt opeens 200) wat ik wel zie gebeuren in de toekomst om geen megaprijzen te hebben voor 1 aandeel (of ETF). Kwestie voor het voor iedereen aantrekkelijk te houden.
 
Men kan opeens wel beslissen om de prijs te halveren door dubbel zoveel aandelen te maken (dan krijg je als je er nu 100 hebt opeens 200) wat ik wel zie gebeuren in de toekomst om geen megaprijzen te hebben voor 1 aandeel (of ETF). Kwestie voor het voor iedereen aantrekkelijk te houden.
Dit zou best kunnen.
Als je nu kijkt naar de CSPX, deze staat op 492€.
Zodra deze boven de 500€ komt dan is deze minder interessant (voor mij) om te kopen omdat ik per trimester/kwartaal voor 1000€ een ETF koop.
 
Zijn er mensen die al eens effecten hebben overgezet van degiro naar Keytrade? Op het formulier "Effectentransfer - Mandaat" wordt gevraagd de historische aankoopdatums en aankoopprijzen in te vullen. Moet ik dit voor elke aankoop apart doen, of kan ik bvb. voor IWDA gewoon "06/2022 - 03/2024" en "€72,58 - €89,42" invullen?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan