ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Momenteel heb ik teveel op degiro staan. Wat is aangeraden laten overzetten naar Keytrade en verder bijkopen op degiro of verder op andere broker doen en gewoon op degiro laten staan.

Ook heb ik mijn Argenta aandelen verkocht en zou ik verder ETF's kopen maar is het moment om nu alles al aan te kopen of toch maar gespreid te doen?
 
Iemand hier al vragen gehad van de bank toen hij een bedrag overschreef van Degiro naar eigen bank?

Ik ben van plan om binnenkort 10-15k in ETF's te kopen - mijn posities in IDWA en EMIM vergroten. Dit is geld die we nu kunnen "missen" omdat het op een spaarrekening staat geparkeerd, maar het kan zijn dat we daar binnen 5j bv toch een groter deel van nodig hebben. Aangezien mijn posities in accumulerende ETF's zitten, vermoed ik dat ze daar geen probleem van maken als ik plots 10k opnieuw verplaats van Degiro naar KBC (mijn bank op dit moment).

In de toekomst zou ik nog een deel van de spaarrekening van mijn zoontje en petekindje willen verplaatsen voor de komende 15-20j.
Is het aangeraden om dit te blijven opsplitsen? Of smijt ik alles op een hoop bij wijze van compound?

En als laatste: de rekening van Degiro staat op dit moment op mijn naam, gekoppeld aan mijn zichtrekening. Hoe doen jullie dat met logingegevens ed, mocht er iets met jullie gebeuren?
 
Momenteel heb ik teveel op degiro staan. Wat is aangeraden laten overzetten naar Keytrade en verder bijkopen op degiro of verder op andere broker doen en gewoon op degiro laten staan.

Ook heb ik mijn Argenta aandelen verkocht en zou ik verder ETF's kopen maar is het moment om nu alles al aan te kopen of toch maar gespreid te doen?
Teveel, bedoel je dan meer dan 100K cash ? Anders zie ik niet waarom je moet overzetten ?
 
Momenteel heb ik teveel op degiro staan. Wat is aangeraden laten overzetten naar Keytrade en verder bijkopen op degiro of verder op andere broker doen en gewoon op degiro laten staan.

Ook heb ik mijn Argenta aandelen verkocht en zou ik verder ETF's kopen maar is het moment om nu alles al aan te kopen of toch maar gespreid te doen?

Je hebt de mogelijkheid om je effecten van DeGiro naar KeyTrade over te zetten. KeyTrade vergoedt de transferkosten die DeGiro in rekening brengt. Deze vergoeding is echter beperkt tot maximaal €2500 per jaar aan transferkosten. De overdracht duurt enkele weken nadat je de documenten aan KeyTrade hebt bezorgd. Idealiter doe je dit dus telkens nadat je €20.000 in effecten op DeGiro hebt staan.
 
Misschien deze toch nog even bumpen:
- welke zijn interessante ETF's uit de kernselectie bij DeGiro? Dan bedoel ik zowel naar (belasting)kosten voor een Belg en welke vanuit mogelijke winst interessant zijn.
Qua risico spreiding: alles in 1 ETF steken zoals iShares Core MSCI World, of ook spreiden naar andere?
Welke zijn dan interessante accumulerende?
 
Paar vraagjes:
- bij banken heb je bescherming tot 100.000€ indien de bank failliet gaat. Is er ook zoiets waarmee je rekening moet houden bij het aankopen van Trackers? Momenteel zit ik privé bij DeGiro. Is het interessant om dat te spreiden naar bvb ook Bolero?
- welke zijn interessante ETF's uit de kernselectie bij DeGiro? Dan bedoel ik zowel naar (belasting)kosten voor een Belg en welke vanuit mogelijke winst interessant zijn.

ETF's en aandelen blijven jouw bezit, dus als je bank/broker failliet gaat, heeft dat geen impact op je ETF's en aandelen. Dus daar is spreiden boven die 100 K€ niet nodig.

Disclaimer: bepaalde brokers lenen onderliggende aandelen uit, dat houdt een zeker extra risico in en daar weet ik niet of je effectief wel de eigenaar blijft van die uitgeleende ETF's of aandelen. Hopelijk kan iemand met meer kennis van zaken daar specifiek iets over zeggen...

Ik vertrouw Degiro niet meer.
De keren dat ze op de vingers getikt zijn door de financiële waakhonden/rechtszaken zijn niet meer op twee handen te tellen.
Die onderliggende effecten uitlenen, dat vind ik ook maar niks.

De effecten mogen dan wel van jou zijn, ik wil het nog wel eens zien als het echt fout gaat in dat uitlenen (insolvabiliteit van de ontlener) of DEGIRO gaat effectief onderuit. Hoe geraak je dan aan je effecten?

Het doet me kort door de bocht denken aan een tv die van jou is maar bij een kennis staat. De dag dat je om je tv wil gaan bij je kennis blijkt dat die daar niet meer woont en niet te vinden is. Wat ben je dan nog met je eigendomsrecht…

Nee, voor die euro transactie meer koop ik wel bij een Bolero.
 
Ik ben momenteel ook een beetje zoekende hoe ik ermee moet omgaan. Heb ondertussen een mooi bedrag op DEGIRO. Een tiental losse aandelen en drie ETF's waar ik vooral in beleg. Idee was ook om maandelijks te blijven kopen op DEGIRO, maar jaarlijks een migratie te doen naar bv Bolero.
 
Ik vertrouw Degiro niet meer.
De keren dat ze op de vingers getikt zijn door de financiële waakhonden/rechtszaken zijn niet meer op twee handen te tellen.
Die onderliggende effecten uitlenen, dat vind ik ook maar niks.

De effecten mogen dan wel van jou zijn, ik wil het nog wel eens zien als het echt fout gaat in dat uitlenen (insolvabiliteit van de ontlener) of DEGIRO gaat effectief onderuit. Hoe geraak je dan aan je effecten?

Het doet me kort door de bocht denken aan een tv die van jou is maar bij een kennis staat. De dag dat je om je tv wil gaan bij je kennis blijkt dat die daar niet meer woont en niet te vinden is. Wat ben je dan nog met je eigendomsrecht…

Nee, voor die euro transactie meer koop ik wel bij een Bolero.
Bij Bolero is da zo anders en zoveel beter?
 
Misschien deze toch nog even bumpen:

Qua risico spreiding: alles in 1 ETF steken zoals iShares Core MSCI World, of ook spreiden naar andere?
Welke zijn dan interessante accumulerende?

iShares Core MSCI World is een prima keuze:
- zeer breed gespreid: wereldwijde "large cap" bedrijven in developed countries, in alle mogelijke sectoren; wel 70% bedrijven met hoofdkwartier in de US (vooral omwille van de grote tech bedrijven) maar ook die halen maar een deel van hun omzet echt uit de VS
- Blackrock is 1 van de grootste uitgevers van ETFs, altijd een extra zekerheid
- fysieke replicatie: ze hebben effectief de onderliggende aandelen aangekocht (of toch de meeste hiervan, om de kosten te beperken), houdt minder risico in dan een synthetische tracker als er echt een beurscrash is
- lage jaarlijkse kost van 0,2%
- inderdaad accumulerend
- beurstaks bij aankoop en verkoop slechts 0,12% (bij VWCE is dat 1,32% - scheelt op lange termijn niet zoveel maar toch beter om te vermijden als het kan)

Voor spreiding naar "andere" wordt er vaak gekeken naar:
- Emerging markets: zelf absoluut geen fan van gezien de slechte prestaties van de afgelopen 10-15 jaar (= geen garantie voor de toekomst maar ook niet echt een goed teken) en geen reden waarom ze het nu ineens beter zouden doen, met o.a. China en Brazilië in de mix
- Small & mid caps: met small caps zou je meer kans hebben om kleinere bedrijven die een revolutionaire koersgroei meemaken mee te pikken; over het algemeen meer volatiliteit maar ook kans op betere performance van small caps. Mid caps lijken relatief weinig populair in ETFs, zitten een beetje tussen de 2 in.

Maar met MSCI World zit je al met een zeer brede spreiding, imho geen nood om dat nog verder te gaan diversifiëren, ook al verkiezen veel mensen een nog bredere spreiding incl. emerging markets voor het geval die nog eens deftig groeien.

Ik vertrouw Degiro niet meer.
De keren dat ze op de vingers getikt zijn door de financiële waakhonden/rechtszaken zijn niet meer op twee handen te tellen.
Die onderliggende effecten uitlenen, dat vind ik ook maar niks.

De effecten mogen dan wel van jou zijn, ik wil het nog wel eens zien als het echt fout gaat in dat uitlenen (insolvabiliteit van de ontlener) of DEGIRO gaat effectief onderuit. Hoe geraak je dan aan je effecten?

Het doet me kort door de bocht denken aan een tv die van jou is maar bij een kennis staat. De dag dat je om je tv wil gaan bij je kennis blijkt dat die daar niet meer woont en niet te vinden is. Wat ben je dan nog met je eigendomsrecht…

Nee, voor die euro transactie meer koop ik wel bij een Bolero.

Ah, daar ging mijn disclaimer over, alleen wist ik niet meer of het Degiro was, ik zit daar zelf niet bij.

En ik kan je alleen maar groot gelijk geven van voor een miniem verschil in transactiekosten geen risico te nemen met de broker - los van het feit dat ik ook Bolero niet echt ken :)
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik had inderdaad in het begin 20% Emerging Markets en 80% World.
Het rendement van EM is me al ferm tegengevallen, hoewel het de laatste tijd beter gaat.
Ondertussen heb ik nog meer World bijgekocht.

Ik heb nu niet direct goesting om DeGiro te dumpen, maar misschien wel goed punt om ook op gebied van broker te diversifiëren.
Op de zaak heb ik wel een Bolero account, maar eigen account is misschien een goed idee.
Heeft Bolero zo'n kernselectie als DeGiro? Of bepaalde ETFs die aan te raden zijn of te vermijden omwille van de Bolero kosten?
Zou het interessant zijn om ook een SP500 of zo te nemen?
 
Ik vertrouw Degiro niet meer.
De keren dat ze op de vingers getikt zijn door de financiële waakhonden/rechtszaken zijn niet meer op twee handen te tellen.
Die onderliggende effecten uitlenen, dat vind ik ook maar niks.

De effecten mogen dan wel van jou zijn, ik wil het nog wel eens zien als het echt fout gaat in dat uitlenen (insolvabiliteit van de ontlener) of DEGIRO gaat effectief onderuit. Hoe geraak je dan aan je effecten?

Het doet me kort door de bocht denken aan een tv die van jou is maar bij een kennis staat. De dag dat je om je tv wil gaan bij je kennis blijkt dat die daar niet meer woont en niet te vinden is. Wat ben je dan nog met je eigendomsrecht…

Nee, voor die euro transactie meer koop ik wel bij een Bolero.
Hoeveel reken je dan als makelaarskost bij Bolero dan wel?
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik had inderdaad in het begin 20% Emerging Markets en 80% World.
Het rendement van EM is me al ferm tegengevallen, hoewel het de laatste tijd beter gaat.
Ondertussen heb ik nog meer World bijgekocht.

Ik heb nu niet direct goesting om DeGiro te dumpen, maar misschien wel goed punt om ook op gebied van broker te diversifiëren.
Op de zaak heb ik wel een Bolero account, maar eigen account is misschien een goed idee.
Heeft Bolero zo'n kernselectie als DeGiro? Of bepaalde ETFs die aan te raden zijn of te vermijden omwille van de Bolero kosten?
Zou het interessant zijn om ook een SP500 of zo te nemen?

Er zijn voor- en tegenstanders van MSCI World vs. S&P 500.
Met MSCI World heb je een bredere spreiding qua regio's en een tikkeltje minder exposure naar de tech sector (scheelt maar een paar procent op ~25%), al is er dacht ik ongeveer 65% overlap tussen beide indexen.
Zelf heb ik meer vertrouwen in de S&P 500 bedrijven om breakthroughs te realiseren en in de Amerikaanse economie t.o.v. de Europese of andere developed countries, al is het maar omwille van de hele tech sector, wat we nog van AI kunnen verwachten en het feit dat de Amerikaanse overheid toch beter hun economie stimuleert dan Europa - maar dat is ook maar naar mijn mening, voor wat die waard is.
Kort samengevat: persoonlijk een lichte voorkeur voor S&P 500 maar eigenlijk zit je met beide ETF's sowieso wel goed en de nog bredere spreiding van MSCI World is misschien ook extra gemoedsrust waard.

20% emerging markets t.o.v. 80% world is wel relatief veel emerging naar huidige normen: door underperformance van emerging markets de laatste 10-15 jaar is die historische 20/80 balans tegenwoordig bijna 10/90 als je een weging volgens grootte van de markten zou willen. Maar door meer World bij te kopen, ben je dat sowieso al aan het corrigeren (y)
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik had inderdaad in het begin 20% Emerging Markets en 80% World.
Het rendement van EM is me al ferm tegengevallen, hoewel het de laatste tijd beter gaat.
Ondertussen heb ik nog meer World bijgekocht.

Ik heb nu niet direct goesting om DeGiro te dumpen, maar misschien wel goed punt om ook op gebied van broker te diversifiëren.
Op de zaak heb ik wel een Bolero account, maar eigen account is misschien een goed idee.
Heeft Bolero zo'n kernselectie als DeGiro? Of bepaalde ETFs die aan te raden zijn of te vermijden omwille van de Bolero kosten?
Zou het interessant zijn om ook een SP500 of zo te nemen?

Hoe gaat dat dan precies, ETF's kopen met de zaak? Lijkt me boekhoudkundig interessanter dan telkens 15% te betalen om het over te zetten privé? Of stelt men dat gelijk aan een divident?
 
Hoe gaat dat dan precies, ETF's kopen met de zaak?
Ik heb geen ETF's op de zaak, enkel aandelen. En dat was eigenlijk ook niet zo slim, want gedaald.
Ik zat nog in de eerste 5 jaar van mijn zaak en wegens lage inbreng in Comm.V. kon ik enkel liquidatiereserve uitkeren.
Stak wel best wat geld in een beleggingsfonds bij de bank, maar dat was nog geen DBI fonds.
Ik werd dus wat nerveus van al het geld dat 5 jaar op een spaarrekening waarde stond te verliezen, dus klein deel in aandelen gestoken.
Met de hervorming van de vennootschappen mag ik nu wel mijn winst direct uitkeren, dus doe ik dat ipv liquidatiereserve.

Lijkt me boekhoudkundig interessanter dan telkens 15% te betalen om het over te zetten privé? Of stelt men dat gelijk aan een divident?
Ik weet er geen bal van, maar ik kan me niet voorstellen dat je op ETF's die je overzet naar privé geen belastingen zou moeten betalen.
Dan kwamen we dat wel overal tegen als tip.
 
Hoeveel reken je dan als makelaarskost bij Bolero dan wel?
Ik kocht elke maand één iwda en één vusa, met één euro makelaarskost per etf bij Degiro. (€4 transactie per twee maanden dus)
Nu koop ik de ene maand twee iwda en de andere maand twee vusa a €2,50 transactiekost bij Bolero. (5€ transactiekost per twee maanden)
Die ene euro per twee maanden geeft me meer gemoedsrust.
 
Ik kocht elke maand één iwda en één vusa, met één euro makelaarskost per etf bij Degiro. (€4 transactie per twee maanden dus)
Nu koop ik de ene maand twee iwda en de andere maand twee vusa a €2,50 transactiekost bij Bolero. (5€ transactiekost per twee maanden)
Die ene euro per twee maanden geeft me meer gemoedsrust.
Blijkbaar heeft Bolero een ‘ETF Playlist’, gelijkaardig aan de Degiro kernselectie, dat wist ik niet.
2,5 € tem 250€ dus dat valt inderdaad goed mee voor de hele kleine orders. Daarna spring je al naar 5€.


 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan