ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Bij DEGIRO betaal je €1 handlingskosten per aankoop. Vanaf welk bedrag is het opportuun om maandelijks te kopen bij VWCE of IWDA? Of m.a.w. tot welk bedrag moet je 'sparen' alvorens een aankoop te doen? Ik begrijp dat de beurs niet te voorspellen is, maar er is misschien wel iets dat we als leidraad kunnen nemen?
 
Bij DEGIRO betaal je €1 handlingskosten per aankoop. Vanaf welk bedrag is het opportuun om maandelijks te kopen bij VWCE of IWDA? Of m.a.w. tot welk bedrag moet je 'sparen' alvorens een aankoop te doen? Ik begrijp dat de beurs niet te voorspellen is, maar er is misschien wel iets dat we als leidraad kunnen nemen?
Tot het bedrag waar jij je comfortabel bij voelt. Dat kan € 100,00 zijn, maar ook € 1000,00 of € 10000,00. We kunnen jouw portefeuille in deze niet maken lijkt me. Het is wel zo dat die € 1,00 transactiekost maar een keer per maand geld, dus veel in een keer blijft de betere keuze als het kan.
 
Tot het bedrag waar jij je comfortabel bij voelt. Dat kan € 100,00 zijn, maar ook € 1000,00 of € 10000,00. We kunnen jouw portefeuille in deze niet maken lijkt me. Het is wel zo dat die € 1,00 transactiekost maar een keer per maand geld, dus veel in een keer blijft de betere keuze als het kan.
Fictief voorbeeld:

Ik koop aan voor €100 - €1 = €99. Maar een maand later is die €99 misschien al €101 waard. Waarom zou ik dan drie maanden wachten om €300 te investeren? Of bekijk ik het te simpel?
 
Fictief voorbeeld:

Ik koop aan voor €100 - €1 = €99. Maar een maand later is die €99 misschien al €101 waard. Waarom zou ik dan drie maanden wachten om €300 te investeren? Of bekijk ik het te simpel?
Dat is het inderdaad.
Maar als je drie maand wacht en zes maand verderkijkt kan het zijn dat je 3x100 euro 110+108+106 euro geworden is, maar als je 1x299 euro ingelegd had, dat die 325 euro geworden is. Dus het blijft wat koffiedik kijken natuurlijk. Verloren kosten zijn verloren kosten, maar verloren winsten zijn ook verloren winsten natuurlijk.
 
Wel spijtig die gratis reclame voor BUX en Trade Republic, gevolgd door Degiro zijn dat niet de meest koosjere bedrijven.

Vooral die eerste twee kunnen nog wel eens verborgen kosten met zich meebrengen door een grote spread e.d.
Ik heb deze comment al op verschillende fora en sites gelezen. Het is me echter niet duidelijk waarom dit een probleem is. Ok, als je een market order ingeeft maar dit geldt toch niet als je een limiet order ingeeft? Of wat mis ik hier precies?
 
In januari mijn 2-maandelijkse aankoop niet gedaan omdat het zo hoog stond maar het blijft maar gaan :unsure:

Ik ben hier zwaar aan het zondigen tegen de principes zeker door niet gewoon blind op mijn moment te kopen? Wat doen jullie atm?
 
Ok, als je een market order ingeeft maar dit geldt toch niet als je een limiet order ingeeft? Of wat mis ik hier precies?
Ook als je een limietorder ingeeft, kan het dat je elders een betere prijs krijgt omwille van de lagere spread. Bijvoorbeeld, kopen met een limiet van 15 EUR op hetzelfde moment bij broker A tegen 14,90 en bij broker B tegen 14,80. Beide orders zijn uitvoerbaar, maar de eerste betaalt eigenlijk 10 cent te veel.
 
In januari mijn 2-maandelijkse aankoop niet gedaan omdat het zo hoog stond maar het blijft maar gaan :unsure:

Ik ben hier zwaar aan het zondigen tegen de principes zeker door niet gewoon blind op mijn moment te kopen? Wat doen jullie atm?

FWIW, ik blijf gewoon maandelijks het zelfde bedrag aankopen voor de lange termijn.

Simulaties op basis van historische performance tonen aan dat proberen te timen op basis van "is de markt serieus gestegen / gedaald de laatste tijd" geen beter rendement oplevert dan maandelijks blijven kopen, net omdat je absoluut geen idee hebt of een stijging of daling gaat doorzetten of aan zijn einde gekomen is.
 
In januari mijn 2-maandelijkse aankoop niet gedaan omdat het zo hoog stond maar het blijft maar gaan :unsure:

Ik ben hier zwaar aan het zondigen tegen de principes zeker door niet gewoon blind op mijn moment te kopen? Wat doen jullie atm?
De beurs kijkt vooral naar de toekomst en op dit moment gaat het vooral over het inflatiecijfer dat sterk naar beneden gaat waardoor op relatief korte termijn rate cuts verwacht worden. Niemand weet wat in de tussentijd of daarna gaat gebeuren, dat kan een stijgende/dalende of aanmodderende economie zijn.

TLDR; periodiek blijven investeren zonder emotie
 
Paar vraagjes:
- bij banken heb je bescherming tot 100.000€ indien de bank failliet gaat. Is er ook zoiets waarmee je rekening moet houden bij het aankopen van Trackers? Momenteel zit ik privé bij DeGiro. Is het interessant om dat te spreiden naar bvb ook Bolero?
- welke zijn interessante ETF's uit de kernselectie bij DeGiro? Dan bedoel ik zowel naar (belasting)kosten voor een Belg en welke vanuit mogelijke winst interessant zijn.
 
Paar vraagjes:
- bij banken heb je bescherming tot 100.000€ indien de bank failliet gaat. Is er ook zoiets waarmee je rekening moet houden bij het aankopen van Trackers? Momenteel zit ik privé bij DeGiro. Is het interessant om dat te spreiden naar bvb ook Bolero?
- welke zijn interessante ETF's uit de kernselectie bij DeGiro? Dan bedoel ik zowel naar (belasting)kosten voor een Belg en welke vanuit mogelijke winst interessant zijn.

ETF's en aandelen blijven jouw bezit, dus als je bank/broker failliet gaat, heeft dat geen impact op je ETF's en aandelen. Dus daar is spreiden boven die 100 K€ niet nodig.

Disclaimer: bepaalde brokers lenen onderliggende aandelen uit, dat houdt een zeker extra risico in en daar weet ik niet of je effectief wel de eigenaar blijft van die uitgeleende ETF's of aandelen. Hopelijk kan iemand met meer kennis van zaken daar specifiek iets over zeggen...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan