ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Wij sparen maandelijks nog een kleine 2.000€, daarvan willen we een deel in ETF steken.
Hoe hebben jullie zelf bepaald hoeveel je in ETF dumpt? Aangezien het toch de bedoeling is om dit er voor een jaartje of 20-30 op te laten staan...

Het klinkt leuk om dat bedrag zo groot mogelijk te maken, maar je wil nog altijd wel kunnen sparen voor de projecten des levens :D
 
Wij sparen maandelijks nog een kleine 2.000€, daarvan willen we een deel in ETF steken.
Hoe hebben jullie zelf bepaald hoeveel je in ETF dumpt? Aangezien het toch de bedoeling is om dit er voor een jaartje of 20-30 op te laten staan...

Het klinkt leuk om dat bedrag zo groot mogelijk te maken, maar je wil nog altijd wel kunnen sparen voor de projecten des levens :D
Voor jezelf uitmaken en afschatten hoeveel je nodig hebt voor die projecten des levens en op welke termijn. Leg voor jezelf een comfortabele buffer aan en de rest in ETF. Je kan ook een tijd stoppen met inleggen natuurlijk als je moet sparen voor iets anders.
 
Wat is er aan de hand met IWDA. Koop sinds januari elke maand 8 stuks (vandaag nog gedaan). Zo goed als alle winst poef weg.
Gelukkig is het voor de zeer lange termijn :D.
De beurs krijgt al sinds begin deze maand klappen. Een einde beursdag +0,5% is de volgende dag afsluiting -3%.
S&P500 doet het overigens nog slechter.
 
Wij sparen maandelijks nog een kleine 2.000€, daarvan willen we een deel in ETF steken.
Hoe hebben jullie zelf bepaald hoeveel je in ETF dumpt? Aangezien het toch de bedoeling is om dit er voor een jaartje of 20-30 op te laten staan...

Het klinkt leuk om dat bedrag zo groot mogelijk te maken, maar je wil nog altijd wel kunnen sparen voor de projecten des levens :D
Dat hangt allemaal zeer sterk af van u persoonlijke situatie natuurlijk. Het belangrijkste daarin is: verwacht je nog grote kosten op middenlange termijn?
In ons geval: wij hebben een nieuwbouw van een aantal jaar oud, wonen is voor de volgende jaren dus in principe een nul kost kwa onderhoud en herstellingen. Ik heb ne firmawagen dus nen auto moet ik ook al niet direct kopen. Ik voorzie ook geen (realistische) grote projecten meer in de toekomst tbh waarvoor ik nog veel geld nodig heb. Den auto van mijn vrouw moet misschien vervangen worden op relatief korte termijn maar we gaan daar ook geen 40k aan hangen.

Resultaat is dus dat ik maandelijks de volledige 'overschot' in ETFs aan het steken ben nu, ben zelfs nog een stuk spaargeld in ETF aan het converteren ook omdat het voor niks nodig is van 30-40k spaargeld achter de hand te houden.

Als je ambities hebt voor de volgende pakweg 5-10 jaar die veel geld gaan kosten (een nieuw/ander huis, lange wereldreis...) is het misschien verstandiger van wat geld daarvoor op een andere manier te verzamelen.
En zoals @yode92 zegt: als je relatief snel €10k nodig hebt... je houdt sowieso wel ergens een kleine buffer achter de hand. Met €2k/maand is die buffer op een klein half jaar terug aangevuld.
 
Resultaat is dus dat ik maandelijks de volledige 'overschot' in ETFs aan het steken ben nu, ben zelfs nog een stuk spaargeld in ETF aan het converteren ook omdat het voor niks nodig is van 30-40k spaargeld achter de hand te houden.

Heb altijd veel geld op de spaarrekening gehad en ook steeds nodig gehad, eerst bij de bouw in 2014-2016 (heb ik het opnemen van de hypotheek uitgesteld tot het nietmeer kon) en vorig jaar met de aankoop van het nieuwe huis. Toen schoot er na afloop (augustus 2023) 70k over. Vandaag is dat 50k staatsbon en 30k op de spaarrekening (10k gespaard, 5k tuinhuis en de rest in de nieuwe wagen van de vrouw gekropen).

Voel me om 1 of andere reden gewoon geruster met een 6-cijferig bedrag op de spaarrekening of op korte termijn beschikbaar. De rest steek ik in ETF.
 
Heb altijd veel geld op de spaarrekening gehad en ook steeds nodig gehad, eerst bij de bouw in 2014-2016 (heb ik het opnemen van de hypotheek uitgesteld tot het nietmeer kon) en vorig jaar met de aankoop van het nieuwe huis. Toen schoot er na afloop (augustus 2023) 70k over. Vandaag is dat 50k staatsbon en 30k op de spaarrekening (10k gespaard, 5k tuinhuis en de rest in de nieuwe wagen van de vrouw gekropen).

Voel me om 1 of andere reden gewoon geruster met een 6-cijferig bedrag op de spaarrekening of op korte termijn beschikbaar. De rest steek ik in ETF.

Gelijkaardige aanpak hier: vóór de aankoop van het huis bewust niet veel belegd, liever geen risico lopen dat je je beleggingen moet verkopen op het moment dat ze een serieuze duik genomen hebben.

En nu ook liever een ruime reserve op een spaarrekening (maar geen 6 cijfers = €100.000), de rest in ETF's en in dalende mate aandelen. Van 30 K€ meer te beleggen word je niet rijk, dus beter geen mogelijke kopzorgen door te weinig spaarbuffer aan te leggen.
 
En je spaarbuffer/emergency fund kan je steeds laten renderen aan 2.8 netto rente op de Trade Republic rekening ( tot max 50K ). Wordt ook maandelijks uitbetaald dus dan compoundt het ook.
 
Gelijkaardige aanpak hier: vóór de aankoop van het huis bewust niet veel belegd, liever geen risico lopen dat je je beleggingen moet verkopen op het moment dat ze een serieuze duik genomen hebben.

En nu ook liever een ruime reserve op een spaarrekening (maar geen 6 cijfers = €100.000), de rest in ETF's en in dalende mate aandelen. Van 30 K€ meer te beleggen word je niet rijk, dus beter geen mogelijke kopzorgen door te weinig spaarbuffer aan te leggen.
Ik ben zeer conservatief geweest tot we ongeveer gedaan hadden met bouwen en ik zicht kreeg op hoeveel er ongeveer ging overschieten.
Als je net gebouwd hebt is er volgens mij geen enkele rationele reden om €100k of zelfs €50k op kant te zetten op een spaarrekening. Wat is de kans dat er iets gebeurd waarvoor je echt alla minute €50k nodig hebt? Zeker ook als je op niet al te grote voet leeft is dat nog minder een probleem. Iemand die maandelijks €100-200 kan sparen houdt misschien best een iets groter buffer aan, iemand die maandelijks €2k kan sparen vult een buffer héél snel terug aan wanneer die toch moet aangesproken worden. Met een maandoverschot van €2k ga je sowieso al enkel aan je reserve moeten zitten voor echt zware kosten. Voor een nieuwe TV of droogkast moet je zelfs niet aan die buffer komen dan.

Je zegt wel dat je van €30k meer te beleggen niet rijk wordt en ergens heb je wel een punt, het zal je geen miljoenen overleveren, maar toch: als je die €30k dit jaar kan beleggen en we rekenen aan 5% gemiddeld (wat eeder conservatief is? :unsure:) over de volgende 20 jaar dan is u €30k er €75.8k, met 2,5% op een spaarboekje heb je dan €48k. Das toch significant. Als je aan de 7% rekent die sommigen gebruiken spreken we over €108k...

Dat gezegd zijnde: als ge slecht slaapt met €20k op u spaarrekening en je slaapt als een roosje met €100k op u spaarrekening dan is het een súper easy trade off natuurlijk.
 
Snap niet waarom er altijd termijnen van 20jaar of langer worden bijgehaald als je geld in een ETF steekt. Het is nu niet dat je een belegging in een ETF vastzet in beton en er niet meer aan kan voor de volgende 20 jaar. Als je denkt van je geld nodig te hebben voor binnen dit en 5jaar, waarom dan het rendement niet cashen van die 5jaar ? Ja ik weet het, een glazen bol bestaat niet en rendementen uit het verleden is geen garantie voor toekomstige.. enzovoort.
Maar laten we dan gewoon uitgaan van het conservatief gemiddelde van 5-7%, en je laat gewoon een hoop geld liggen, binnen 5jaar is het dan enkel een verkooporder instellen en het geld terug overschrijven naar de rekening.
 
Snap niet waarom er altijd termijnen van 20jaar of langer worden bijgehaald als je geld in een ETF steekt. Het is nu niet dat je een belegging in een ETF vastzet in beton en er niet meer aan kan voor de volgende 20 jaar. Als je denkt van je geld nodig te hebben voor binnen dit en 5jaar, waarom dan het rendement niet cashen van die 5jaar ? Ja ik weet het, een glazen bol bestaat niet en rendementen uit het verleden is geen garantie voor toekomstige.. enzovoort.
Maar laten we dan gewoon uitgaan van het conservatief gemiddelde van 5-7%, en je laat gewoon een hoop geld liggen, binnen 5jaar is het dan enkel een verkooporder instellen en het geld terug overschrijven naar de rekening.

Op een termijn van 5 jaar is het risico gewoon groter dat je ETF eens een serieuze crash meemaakt en niet hersteld is binnen die periode.

Voor een potentiële upside van 15 - 25% (na 5 jaar, tegenover een simpele spaarrekening aan 2%, nog niet eens die met het hoogste rendement) zou ik persoonlijk dat risico niet nemen met geld waarvan ik weet dat ik het binnen een relatief korte periode nodig heb.
 
Snap niet waarom er altijd termijnen van 20jaar of langer worden bijgehaald als je geld in een ETF steekt. Het is nu niet dat je een belegging in een ETF vastzet in beton en er niet meer aan kan voor de volgende 20 jaar. Als je denkt van je geld nodig te hebben voor binnen dit en 5jaar, waarom dan het rendement niet cashen van die 5jaar ? Ja ik weet het, een glazen bol bestaat niet en rendementen uit het verleden is geen garantie voor toekomstige.. enzovoort.
Maar laten we dan gewoon uitgaan van het conservatief gemiddelde van 5-7%, en je laat gewoon een hoop geld liggen, binnen 5jaar is het dan enkel een verkooporder instellen en het geld terug overschrijven naar de rekening.
Een spaarrekening is gtd rendement zonder kapitaalsrisico... op 20 jaar tijd is het kapitaalrisico op een ETF quasi nihil, op 5 jaar is dat risico wel aanwezig en je wil liefst van al geen geld wegzetten om het 5 jaar met verlies te móeten uitcashen omdat je het echt nodig hebt.
 
Langs de andere kant, iedereen zijn 'veilige' spaarrekening buffer zal nu op 3 jaar tijd 20% reëel verlies geïncasseerd hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Op een termijn van 5 jaar is het risico gewoon groter dat je ETF eens een serieuze crash meemaakt en niet hersteld is binnen die periode.

Voor een potentiële upside van 15 - 25% (na 5 jaar, tegenover een simpele spaarrekening aan 2%, nog niet eens die met het hoogste rendement) zou ik persoonlijk dat risico niet nemen met geld waarvan ik weet dat ik het binnen een relatief korte periode nodig heb.
Risico ga je ongeacht de duur altijd hebben. Waarom zou die serieuze crash zich binnen de 5jaar voor doen en niet in het laatste jaar van 20.
Voor hetzelfde geld ga je de volgende 5jaar enkel steil omhoog om dan 15 jaar lang een downtrend te hebben omdat…wo3 uitbreekt, corona part2 opduikt, aliens de aarde aanvallen of whatever.
 
Risico ga je ongeacht de duur altijd hebben. Waarom zou die serieuze crash zich binnen de 5jaar voor doen en niet in het laatste jaar van 20.
Voor hetzelfde geld ga je de volgende 5jaar enkel steil omhoog om dan 15 jaar lang een downtrend te hebben omdat…wo3 uitbreekt, corona part2 opduikt, aliens de aarde aanvallen of whatever.

Zoals @Reverz het verwoordde. Op 20 jaar tijd is de kans op herstel bij een crash gewoon pakken groter dan bij 5 jaar. Zowel in 1999 als in 2007 duurde het 6-7 jaar voordat de markt terug op zijn niveau van voor de crash kwam; in die zin hadden corona en de invasie van Oekraïne maar een hele korte impact op de beurskoersen.

Maar inderdaad, je weet nooit wat de markt zal doen.
 
Langs de andere kant, iedereen zijn 'veilige' spaarrekening buffer zal nu op 3 jaar tijd 20% reëel verlies geïncasseerd hebben...
Langs de andere kant had je wel de garantie dat je kapitaal onaangetast bleef lost van inflatie en dat je €20k na 3 jaar er niet plots nog €10k was...
Als je weet dat over 3 jaar je €20k nodig gaat hebben dan zet je die toch best niet nog "effe snel" op de beurs.

De beurzen gaan de volgende jaren toch niet zoveel meer stijgen naar het schijnt:
10% per jaar, vanaf deze niveaus...? :)

Risico ga je ongeacht de duur altijd hebben. Waarom zou die serieuze crash zich binnen de 5jaar voor doen en niet in het laatste jaar van 20.
Voor hetzelfde geld ga je de volgende 5jaar enkel steil omhoog om dan 15 jaar lang een downtrend te hebben omdat…wo3 uitbreekt, corona part2 opduikt, aliens de aarde aanvallen of whatever.
Doesn't matter. De bodem van die crash in jaar 19 is waarschijnlijk nog steeds aanzienlijk hoger dan bij de start 20 jaar eerder...
Besides, het is ook niet de bedoeling dat je na 20 jaar ineens heel je portefeuille uitcashed ook... als er een recente crash geweest is kan het misschien gewoon nog een paar jaar laten staan OF een klein stukje uitcashen (de 4%/jaar waarnaar vaak wordt verwezen).

Gemiddeld gezien ga je er van uit dat je ETF steeds meer waard is dan het moment ervoor. De kans dat de beurs na 10 jaar hoger staat is véél groter dan de kans dat de beurs na 1 jaar hoger staat.
 
Gemiddeld gezien ga je er van uit dat je ETF steeds meer waard is dan het moment ervoor. De kans dat de beurs na 10 jaar hoger staat is véél groter dan de kans dat de beurs na 1 jaar hoger staat.

In feite kan je dat niet zeggen.
Historisch rendement is geen goeie indicator voor de toekomst.
Bij een ETF heb je dan wel grote spreiding, als de klappen vallen bij een bepaalde dominante groep dan zakt je ETF onherroepelijk.

Niks garandeert een strategie die nu werkt ooo nog binnen 10 jaar werkt. Het blijft een beursinstrument met risico op verlies van je inleg.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan