Elektrische wagens

Audi SQ6 full option edition blue is wel nog geinig machien. Maar ik ben nog altijd benieuwd naar de A6 avant etron. Waar blijft die gvd!?

Na hier enkele maanden geleden een discussie gehad te hebben met een waterstof aanhanger. Zelfs vrachtwagens op waterstof gaan er niet door komen in Europa...
Waterstof is en blijft een pipe dream voor mensen die denken dat ze gaan kunnen blijven tanken, en voor de petroleummaatschappijen die dachten dat ze business as usual zouden kunnen doen.

Hoe , en verleden week nog en artikel gelezen dat ze bij Volvo vrachtwagens gaan bouwen die rijden op waterstof …en dan nog 3 grote autobouwers die samen een waterstof motor maar ook een zeer zuinige brandstofmotor gaan ontwikkelen en nblijkbaar bestaat er al een prototype van een hybride brandstofmotor die werkt op die nieuwe brandstof en zou zeer zuinig zijn en de uitstoot zou drastisch dalen ( ze vergeleken het met de uitstoot voor het vervaardigen van een EV en deze zou even hoog zijn dus …)

Bij Van Moer rijden ze al rond met combi brandstof en waterstof op sommige vrachtwagens ….tanks voor de waterstof zitten dan achter de cabine …

Laatste tijd lees en hoor je veel en er zijn altijd voor en tegenstanders die hun mening geven en vinden dat dit de enige juiste is ….ik zeg , wacht af en we zullen het wel zien . ;)

Voor zwaar vervoer zou waterstof ook logisch kunnen zijn omdat in de industrie al waterstof aanwezig is en ook gebruikt wordt ….dus daar tanken zou eventueel ook nog wel lukken denk ik . ;)

Hoe , en verleden week nog en artikel gelezen dat ze bij Volvo vrachtwagens gaan bouwen die rijden op waterstof …en dan nog 3 grote autobouwers die samen een waterstof motor maar ook een zeer zuinige brandstofmotor gaan ontwikkelen en nblijkbaar bestaat er al een prototype van een hybride brandstofmotor die werkt op die nieuwe brandstof en zou zeer zuinig zijn en de uitstoot zou drastisch dalen ( ze vergeleken het met de uitstoot voor het vervaardigen van een EV en deze zou even hoog zijn dus …)

Bij Van Moer rijden ze al rond met combi brandstof en waterstof op sommige vrachtwagens ….tanks voor de waterstof zitten dan achter de cabine …

Laatste tijd lees en hoor je veel en er zijn altijd voor en tegenstanders die hun mening geven en vinden dat dit de enige juiste is ….ik zeg , wacht af en we zullen het wel zien . ;)

Voor zwaar vervoer zou waterstof ook logisch kunnen zijn omdat in de industrie al waterstof aanwezig is en ook gebruikt wordt ….dus daar tanken zou eventueel ook nog wel lukken denk ik . ;)
De eerste testen met waterstof bij trucks op de baan zijn al gepland voor 2026 bij Volvo als ik me niet vergis.

Tijdens afzetten van wagen voor bandenwissel eens naar de BMW i5 M60 touring gekeken. In het echt kan ik het wel smaken en de achterbank is ook nuttig (itt de i4). Al blijf ik het spijtig vinden dat er een tunnel aanwezig is en dat er geen frunk is.

Nieuwe auto madam? Eerste keer publiek laden? :lol:

Mijn buurvrouw hier aan het laadstation is mij een showke aant geven.

Achterwaarts erin gezet. Uitstappen. Zien dat er geen laadklep is achteraan. Rondlopen. Laadklep vooraan rechts gevonden. Auto weer uitgereden, gedraaid, voorwaarts erin. Uitstappen en zien dat de klep nu aan de andere kant zit. Terug eruit en plaats aan andere kant van de laadpaal genomen. :lol:

Nieuwe auto madam? Eerste keer publiek laden? :laugh:

Achterwaarts erin gezet. Uitstappen. Zien dat er geen laadklep is achteraan. Rondlopen. Laadklep vooraan rechts gevonden. Auto weer uitgereden, gedraaid, voorwaarts erin. Uitstappen en zien dat de klep nu aan de andere kant zit. Terug eruit en plaats aan andere kant van de laadpaal genomen. :laugh:

Maakt dat uit? Ik zie op het werk kabels over auto's liggen, personen die zich tussen 2 auto's wringen want de parkings zijn daar niet op aangepast en mensen kunnen niet parkeren.

Ik laad thuis wel op mijn riante oprit :).

aha, tis haar auto niet. Ze is hier een vloot aan het opladen :lol:

Ze kwam toe in een MG en ze is net met iX weggereden die hier al stond zonder chauffeur.

Jammer dat mijn kar te rap opgeladen is, had graag nog gezien met wat ze toekwam als de MG opgeladen is :lol:

Nieuwe auto madam? Eerste keer publiek laden? :laugh:

Achterwaarts erin gezet. Uitstappen. Zien dat er geen laadklep is achteraan. Rondlopen. Laadklep vooraan rechts gevonden. Auto weer uitgereden, gedraaid, voorwaarts erin. Uitstappen en zien dat de klep nu aan de andere kant zit. Terug eruit en plaats aan andere kant van de laadpaal genomen. :laugh:

To be fair: bij tanken had je zelden meer dan 2 mogelijkheden (tankklep achteraan links of rechts), bij laden gaat het van vooraan tot achteraan, links tot rechts, sommige modellen waarbij je onder het logo in de motorkap moet inpluggen,... Zijn er nog geen modellen waarbij de laadpoort ergens midden op het dak zit? :p

Ge weet niet hoe lastig het rijden is met hakken en een jurkje aan zeker :p.

Met hakken lijkt me inderdaad wel lastig, ik merk het verschil al als ik met zware bottinen rijd ipv gewone lage schoenen. Allemaal wel zonder hakken :biglaugh:

Woopwoop, Freshmile kaartje gaan testen.

tbFUHih.png

42,83kWh geladen voor 18,90 euro. 12,84 euro voor de kilowattuurkes, en 6,06 euro voor de wachttijd tijdens de sessie.

Bij Gabriels zelf aan 54 cent zou deze sessie mij 23,13 euro gekost hebben.
Bij Total Energies langs de snelweg was ik 34,70 euro kwijt geweest.
One happy customer :)

Ik vind wel het totaal geladen vreemd. Ik ben toegekomen met 31% en vertrokken met 80%. Op een 77,4kWh batterij zou dat willen zeggen: 37,92kWh te laden (van 23,99 naar 61,92)

Er is dus ergens 4,9kWh verlies. Vind ik toch wel een hoog laadverlies aan de snellader (11%). Om aan 42,83kWh tussen 31% en 80% te komen zonder laadverliezen zou mijn auto over een 87kWh batterij moeten beschikken, quod non.

En er is nog winst te boeken op die kaart. Mijn batterij was niet perfect voorverwarmd, ze stond maar op 15 graden wegens het kutweer. Normaliter zou deze sessie op 13 min gehaald moeten worden. En dan was het 16,5 euro voor de laadsessie.

tbFUHih.png

42,83kWh geladen voor 18,90 euro. 12,84 euro voor de kilowattuurkes, en 6,06 euro voor de wachttijd tijdens de sessie.

Ik vind wel het totaal geladen vreemd. Ik ben toegekomen met 31% en vertrokken met 80%. Op een 77,4kWh batterij zou dat willen zeggen: 37,92kWh te laden (van 23,99 naar 61,92)

Er is dus ergens 4,9kWh verlies. Vind ik toch wel een hoog laadverlies aan de snellader (11%). Om aan 42,83kWh tussen 31% en 80% te komen zonder laadverliezen zou mijn auto over een 87kWh batterij moeten beschikken, quod non.
Ik heb één meting van laadverliezen bij DC laden gezien, die kwam uit op 6% of zo. 11% is wel veel.

tbFUHih.png

Laadverliezen voor het opwarmen van de batterij om die te kunnen opladen aan de hoge snelheden?

Ik heb één meting van laadverliezen bij DC laden gezien, die kwam uit op 6% of zo. 11% is wel veel.

Ik ga de komende snellaadsessies es overal in de gaten houden tussen welke percentages ik exact zit en ook es narekenen.

Terug
Bovenaan