Elektrische wagens

Lijkt me exclusief, want anders komen de gereden kilometers icm geladen stroom niet overeen met het opgegeven gemiddeld verbruik :)
De berekening heb ik niet gemaakt, 219Wh/km leek me gewoon gigantisch hoog om als gemiddeld verbruik te hebben. Vandaar dat ik dacht dat het inclusief laadverliezen zou zijn.

Die configurator van Audi blijft toch maar iets brak. Dat doen andere merken veel beter.
Ik krijg meer frustraties dan nieuwsgierigheid in die config.

Bijna 10.000 km gereden op 1 maand? o_O

En welk model BMW?

Hier een bescheiden 2430 km in maart, wat eigenlijk al meer is dan in een gemiddelde maand voor mij
Verbruik 18,3 kWh / 100 km
Gemiddelde snelheid: geen idee, de i4 stuurt die data blijkbaar nergens door, eigenlijk stom dat ze vrij basic data die het systeem wel weet, nergens tonen
i4 m50

Die configurator van Audi blijft toch maar iets brak. Dat doen andere merken veel beter.
Ik krijg meer frustraties dan nieuwsgierigheid in die config.
Ik vond die configurator altijd net veel beter dan die van pakweg BMW of Mercedes. Die van de Q6 is ineens radicaal anders. Ik vind hem minder duidelijk.

Vorige week eens echt stil gevallen met mijn Enyaq. Was toch maar een creepy gevoel :unsure:
Dacht dat ik met 0% nog wel een eindje ging kunnen rijden maar de realiteit was precies anders.

Ik verwacht niet dat er veel kopers of leasers zijn die dit soort budgetten hebben en dan een Audi met stoffen zetels nemen. Zijn gewoon vehikels (pun not intended) om een lagere vanafprijs te kunnen adverteren.

Op zich heb ik daar geen enorm probleem mee gegeven dat wanneer je die zaken er wel bij spect, de prijs in verhouding tot de rest van de markt wat klopt.
Ik zou eens een EQE SUV moeten speccen en zien waar dat landt :)
Daar ga je ook niet heel gelukkig van worden - de EQE 350+ begint vanaf 90k als ik me niet vergis.
Ik denk dat mijn volgende gewoon ofwel een trapje lager wordt (model 3, i4 40 oid) ofwel een jonge tweedehands (i5 touring of taycan ST) - of een combinatie van beide). Nieuwprijzen zijn echt belachelijk aan het worden.

Q6 configurator is beschikbaar. Amai miljaar. De instapprijs lijkt nog wat maar van zodra je wat goodies aanvinkt (S-Line, Platinum Pack, ...) ga je pijlsnel richting en los over de 100K. En dan zwijg ik nog over de SQ6.

Gewoon duurder dan m'n Q8 als je de uitrusting wat gelijktrekt. En dat voor een wagen die dan toch een trap lager staat. Wordt een harde pass.

En wat ik nog triester vind is dat dat waarschijnlijk betekent dat een mooie A6 Avant e-tron naar mijn goesting dan ook wel over de 100K zal gaan.

Dat denk ik ook wel, natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van de motor/batterij en hoe ver je gaat met die optielijst: het zou logisch zijn als ze qua basisprijs rond de BMW i5 Touring zitten en die start (kaal) aan 76 K€ voor de laagste motorisatie.

Daar ga je ook niet heel gelukkig van worden - de EQE 350+ begint vanaf 90k als ik me niet vergis.

Ik bedoelde het ook als benchmark voor de Q6, om te vergelijken of die laatste nu zo duur is of redelijk in lijn met de concurrentie.

Ik denk dat mijn volgende gewoon ofwel een trapje lager wordt (model 3, i4 40 oid) ofwel een jonge tweedehands (i5 touring of taycan ST) - of een combinatie van beide). Nieuwprijzen zijn echt belachelijk aan het worden.

Ik denk ook zoiets te doen ja. i4 vind ik wel aantrekkelijk, Audi komt volgend jaar met een A4 BEV, zelfs die Xiaomi lijkt leuk 🙂

En hoe ver heb je echt nog kunnen rijden eens je 0% bereikt had?
6-7 kilometer
En ben je dan een jerrycan stroom moeten gaan halen?
Ik stond voor het rood licht en er kwam een melding op “enkel manoevreren mogelijk”. Dus eerst gebeurde er niks toen ik op de pedaal duwde :unsure: Paniek. Toen het licht nog eens op groen sprong kon ik echt tegen 1km per uur rijden. Langs de kant van de baan naar de lokale Jumbo gereden en daar geladen.

6-7 kilometer

Ik stond voor het rood licht en er kwam een melding op “enkel manoevreren mogelijk”. Dus eerst gebeurde er niks toen ik op de pedaal duwde :unsure: Paniek. Toen het licht nog eens op groen sprong kon ik echt tegen 1km per uur rijden. Langs de kant van de baan naar de lokale Jumbo gereden en daar geladen.
Dat lijkt me nu ook niet gezond voor de batterij :s

Dat lijkt me nu ook niet gezond voor de batterij :S
Nee denk ik ook niet. 45 min laden later stond die nog altijd op 0%.

Nu ik moest 260km rijden en mijn batterij was vol geladen (300km). Geen airco, geen verwarming, niet speciaal opgetrokken. En toch niet thuis geraken. Op de Expressweg zijn ook geen laadpunten dus ik kon niet echt anders.

Die auto kan dat nooit voorspellen. En teveel complexiteit om dat naar de auto's te pushen: zeer afhankelijk van land tot land, dan nog eens van maand tot maand (of zelfs dag tot dag, afhankelijk van zon/wind). Als er zo'n mechanismes zouden zijn, zouden die logischer geïmplementeerd worden in laadpalen.
Veel zelfs van die dure laadpalen die via leasingmaatschappijen gepusht worden, daar is niets slims aan, kan je als gebruiker niets aan regelen, niets laten afhangen van opbrengst van zonnepanelen lokaal, etc.

Nog los van het praktische dat een auto nooit kan inschatten voor de gebruiker of hij lang zal blijven staan, de volgende dag(en) veel kilometers zal doen of juist kan thuisladen, etc.
Met het capaciteitstarief pushen ze mensen minstens in de richting van niet tegelijk volle snelheid laden en elektrisch koken, wat toch een deel van het laden zou moeten weghalen uit de rode zones.
Toch gek dat dit in Nederland al gebeurt... Iedereen kan er (onder meer) zijn Tesla inschrijven op een service die er voor zorgt dat de laadstroom continu aangepast wordt aan de netbalans. Die service stuurt via de Tesla-app de gevraagde laadstroom per voertuig continu bij.
Je geeft in tot wat % je wilt laden, en wanneer je wilt vertrekken. En die app garandeert dat je wagen op tijd geladen is.
De netbeheerder krijgt zo voor alle "thuisladers" een idee van de vraag voor de komende nacht, en kan daar dan ook op inspelen. Maar de netbeheerder beschikt voor over een gigantische negatieve centrale, die ze ten allen tijde kunnen benutten
Mensen die inschrijven krijgen een korting op hun stroomprijs.

Tesla verkoopcijfers vallen zwaar tegen, daling met 30% tov Q4 (van 484 500 exemplaren in Q4 naar 372 000 exemplaren in Q1).

Tesla geeft zelf logistieke en productieproblemen op voor dit moeilijk kwartaal, maar ze produceerden wel 40 000 auto's extra dan dat ze er verkochten, ondanks de grote kortingen die ze gaven (dat deden ze heus niet alleen in België). Maw ze hebben ook een commercieel probleem.

Een ander element dat zorgwekkend is: slechts 31% van de Amerikanen geeft vandaag aan een Tesla te overwegen als volgende wagen, twee jaar geleden was dat nog 70%...

Ik vraag me af of alleen Tesla deze zware daling ziet (of de volledige EV-markt instuikt), en dus of het marktaandeel van Tesla zwaar daalt of niet (tov bvb Chinese producenten)..

Toch gek dat dit in Nederland al gebeurt... Iedereen kan er (onder meer) zijn Tesla inschrijven op een service die er voor zorgt dat de laadstroom continu aangepast wordt aan de netbalans. Die service stuurt via de Tesla-app de gevraagde laadstroom per voertuig continu bij.
Je geeft in tot wat % je wilt laden, en wanneer je wilt vertrekken. En die app garandeert dat je wagen op tijd geladen is.
De netbeheerder krijgt zo voor alle "thuisladers" een idee van de vraag voor de komende nacht, en kan daar dan ook op inspelen. Maar de netbeheerder beschikt voor over een gigantische negatieve centrale, die ze ten allen tijde kunnen benutten
Mensen die inschrijven krijgen een korting op hun stroomprijs.

Dat klinkt een pak haalbaarder, dat is het niet aan de auto overlaten van te "denken" maar aan de gebruikers vragen tegen wanneer ze hoeveel willen geladen hebben. En werkt dat predictief (want dat was het idee achter de post waar ik op reageerde), als in "vandaag om 18u verwacht ik grote netvraag" of is het eerder een model dat een mix is tussen onmiddellijk beslissen "er is nu stroomoverschot dus ik laad snel" en de vraag zo lang mogelijk spreiden op basis van de info die de gebruiker ingaf?

...

Ik vraag me af of alleen Tesla deze zware daling ziet (of de volledige EV-markt instuikt), en dus of het marktaandeel van Tesla zwaar daalt of niet (tov bvb Chinese producenten)..

Op het eerste zicht niet enkel Tesla, ik zag eerder op de dag dit bericht over BYD:

https://www.reuters.com/business/au...itle-tesla-after-q1-sales-decline-2024-04-02/

BYD heeft het ook niet goed gedaan tov vorig kwartaal, maar ik zie dit als een groter probleem voor Tesla. BYD boekte een groei tegenover Q1 2023 terwijl dat voor Tesla ook al een daling blijkt.

Q1 2023 -> 2024
Tesla: -9,2%
BYD: +13,5%
Reken ook Chinees Nieuwjaar als vertraging in verkoop.

Voor Tesla is het nu erg moeilijk. De technologische vooruitgang is zo goed als weg, ze kunnen hun verkoop niet meer aanzwengelen met extra prijsverlagingen omdat dat ook aan zijn limiet zit en ze hebben oude modellen in de aanbieding met oude of onjuiste techniek (400V, niet werkende regensensoren, FSD dat nu toch level 2 blijft en in de US uitgerold wordt,...) en geïnvesteerd in onnodige modellen zoals de Cybertruck. Er is niks in de pijplijn om de verkoop op korte termijn weer aan te zwengelen.

Laatst bewerkt:
Dat klinkt een pak haalbaarder, dat is het niet aan de auto overlaten van te "denken" maar aan de gebruikers vragen tegen wanneer ze hoeveel willen geladen hebben. En werkt dat predictief (want dat was het idee achter de post waar ik op reageerde), als in "vandaag om 18u verwacht ik grote netvraag" of is het eerder een model dat een mix is tussen onmiddellijk beslissen "er is nu stroomoverschot dus ik laad snel" en de vraag zo lang mogelijk spreiden op basis van de info die de gebruiker ingaf?
De meeste wagens staan tussen 19h00 en 06h00 stil. Ook de periode waarin bedrijven minder produceren/verbruiken.
Netbeheerders kunnen via zo'n app een beter beeld krijgen op de vraag, en gaan dus het verbruik onmiddellijk inplannen ifv de tijd tov hun capaciteit en verwachte vraag voor de nacht.
Vergeet niet dat grote verbruikers (bedrijven) vandaag al per kwartier moeten voorspellen hoeveel elektriciteit ze nodig hebben. Indien ze extra elektriciteit nodig hebben mogen ze die op de zeer dure spotmarkt aankopen, indien ze te weinig verbruiken verkopen. Die moduleren hun verbruik dus ook op basis van de prijzen. En dat wordt dus allemaal een samenspel. Indien ze zien dat ze 'er' niet geraken kunnen ze ofwel duurdere capaciteit opstarten of bepaalde verbruikers begrenzen (bvb in de app mensen de mogelijkheid geven om te zeggen dat de wagen minimaal tot 60% moet opgeladen worden en mag opgeladen worden tot 80%)

Terug
Bovenaan