De Renault Scenic weegt nochtans niet zoveel meer dan de Model Y (3% verschil), het is ook een veel ruimte-efficiënter wagen (hij is echt een hele maat kleiner aan de buitenkant, maar erg ruim binnen in).
En je vergelijk nu de specs van de model Y LR en de prijs van de Model Y (niet LR) met de Scenic. Ik vind zelf de basisrange wel echt wel belangrijk, dat gebruik je continu, dat snel laden ben je volgens mij wel snel beu als je dat om de haverslag moet doen. Ik kan met mijn wagen 400km autostrade km afleggen zonder te laden, ik wil echt niet dalen daarin. Dan sta ik liever die één of twee keer per jaar wat langer aan de laadpaal.
Wat betreft Value For Money: de Scenic is echt wel goedkoper dan de model Y LR. Ik check hier net twee leasevoorstellen van een collega van me, en zie toch een aanzienlijk prijsverschil, zowel in aankoop- als in leaseprijs (bij Renault krijg je nog wel wat korting blijkbaar, als is het niet zo heel veel). Die leasefirma, één van de grootste spelers op de markt, biedt de Scenic ook een goedkoper leasebedrag aan dan de model Y, dus die zien toch meer VFM in de Scenic..
Wanneer ik op Direct Lease bekijk, zie ik dat de standaard model Y 120€/maand duurder uitkomt dan de Scenic Tecno met grote accu, en de de model Y LR 225 €/maand duurder is (allemaal contract van 5 jaar 60000 km)
Kijk dit zijn allemaal wagens die me niets doen (SUV's), ik ben niet direct van plan zoiets te kiezen, maar in dat segment zou waarschijnlijk ook voor die Renault gaan omdat dat de minst SUV-like SUV is.
1) je hebt gelijk, ik had in mijn gedachten dat met de refresh (highlander model 3 en de juniper model y die nog moet komen) dat men de basis sr op 250kw had gezet. Maar dat klopt dus niet, dat is enkel voor de LR versie. Het is dus beperkt tot een piek van 170kw.
2) Ik moet misschien toch eens langsgaan bij een paar dealers. Kia kon ik via het werk aan 8% korting geraken op de EV6. Maar misschien dat als ik zelf langsga bij de dealers dat ik toch nog andere cijfers krijg. Die limiet van 40k is voor mij namelijk een harde limiet. En bij private lease komt die premie van 5k gewoon niet in aanmerking en moet je daar dan ook geen rekening mee houden.
3) Indien ik tweedehandse modellen zou gebruiken, dan zou ik eventueel een hogere performancewagen (dus grotere batterij) kunnen kiezen. Desondanks blijft het iets wat je moet verifiëren in deze lijst
https://assets.vlaanderen.be/image/...loguswaarden_tweedehandsvoertuigen_o2biz8.pdf om te zien of die voldoet. Al zou een ioniq 5 van 2021 mogelijks een optie zijn. Maar ook daar vragen ze, of proberen ze toch, nog vlot 35 -45k voor als ik kijk op autoscout. En dan heb je vlot 40 - 80k gebruikte range al aan uwe rekker (wat niet noodzakelijk een probleem zou zijn). Maar mij lijkt als particulier de tesla momenteel wel 1 van de betere opties.
4) de alternatieven die ik al heb gevonden, nieuwzijnde, zijn : MG4 en 5, KIA Niro, zeer basische scenic, ID3, nissan Ariya, DS3 E-Tense, cupra born, volvo ex30, megane e-tech, mazda mx30, opel e-corsa, fiat 600, opel mokka, BYD atto en dolphin, citroen E-C4... dan lijkt mij de tesla mogelijkheid die al eens passeert tegen de 39+k ook al is het de basisversie 1 van de betere aanbiedingen in range, snellaadmogelijkheden en gewoon algemeen uitrustniveau.
Wat niet wil zeggen dat die scenic, id3, cupra born, volvo niet aantrekkelijk lijken (de mg4 en 5 vond ik maar niets). Maar op het eerste gezicht is de model 3 of als je op zoek bent naar gemakkelijke opbergruimte de model y op het eerste zicht toch 1 van de betere opties en voor de rest een deftige en snelle oplaadmogelijkheid. Maar ik kan gerust mis zijn, ben er nog maar eventjes naar aan het kijken.