Elektrische wagens

Bij de betrouwbaarheid moet je wel de kanttekening maken dat het percentage van defecten in het infotainmentsysteem de laatste jaren serieus aan het stijgen is. Veel statistieken maken geen onderscheid tussen een defect aan pakweg de motor of een defect aan de bluetoothverbinding. Dat wordt aangehaald als één van de redenen waarom de Duitse merken vaak in het midden of zelfs in de onderste helft van die tabellen zitten: omdat ze de meest vooruitstrevende entertainmentsystemen hebben zitten daar doorgaans ook meer fouten in. Iets zegt me dat dat bij Tesla ook wel eens kan spelen, maar ik heb daar geen cijfers voor om dat te bevestigen (of ontkennen).
Ze zullen wel met gewogen scores werken anders lijkt met dat zeer amateuristisch.

EN de traditionele autoconstructeurs zijn hun gamma aan het uitbouwen en steeds nadrukkelijker aanwezig op de EV markt. Tesla heeft nog steeds het beste aandrijfgeheel, maar het feit dat EV's al bij al nog weinig zijn doorgedrongen bij Jan met de Pet en deze laatste vooral ook de traditionele merken kent, maakt dat ik (al lang) verwacht dat het marktaandeel van Tesla toch wat gaat teruglopen.
Het grootste probleem van Tesla zijn de Chinese autoconstructeurs; Tesla wil op prijs concurreren, maar dat gaat dus niet zo eenvoudig zijn.
Door op prijs te focussen zijn ze niet langer een premium mek, dus vallen ze voor veel mensen gewoon af
En daarnaast is voor mij de Renaul Scenic EV Tech met grote accu meer value for money dan een Tesla Model Y, maar dat kan voor iemand aders dan weer omgekeerd zijn
Ik zou denken dat het nadeel zich eerder bevindt in de degradatie van de batterij, aangezien je veel meer laad en ontlaadsessies laat initiëren en dat ook een limiterende factor is bij de levensduur van de batterij (aantal cycli).
Dat is helemaal geen probleem, accu's degraderen vooral door een te hoge of lage spanning in de cellen; van 40-60% laden kan veel vaker doen dan van 70-90% voor een zelfde
Er zijn tientallen gelijkaardige bedrijfjes en apps die hetzelfde doen, bv. https://www.stekker.com/ en vele anderen. Professioneel heb ik zelfs een paar Vlaamse start-ups begeleid die een deel van die koek wilden pakken.

Het probleem dat ik heb met al die apps gekoppeld aan kortingprogramma's:
  • Het voegt complexiteit toe aan iets simpels als "de auto inpluggen". De doorsnee autobestuurder heeft geen flauw benul van hoe het elektriciteitsnet werkt en wil zich daar absoluut niet mee bezighouden. Cfr. de weerstand tegen de slimme meter en het capaciteitstarief.
Dat moet de consument niet, hij moet zich gewoon inschrijven en aangeven in de app wanneer hij vertrekt en hoeveel lading hij wenst
  • Aangezien die apps maar een klein marktaandeel <1% hebben, is hun effect op het volledige elektriciteitsnet marginaal. Het heeft een groter effect als alle EV's zich een (onmerkbaar) beetje zouden aanpassen (bv. verlaag de laadsnelheid met 20% gedurende het drukste halfuur van de dag), dan wanneer een kleine fractie EV's zware optimalisaties gaat doen.
Waaar haal je dat cijfer vandaan? jedlix heeft een samenwerking met Renault en Hyundai opgezet, ik denk dat zo'n verticale integratie er kan voor zorgen dat de standaard laadsystemen in wagens (waarbij je aangeeft tegen wanneer de auto klaar moet zijn) een slimme zet is
Op het teslaforum in Nl waren er heel wat mensen ingeschreven
  • Al het geld dat die bedrijfjes en apps verdienen, is geld dat NIET naar de maatschappij gaat. En het is ook allemaal dubbel, driedubbel, tiendubbel werk. Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, met maar 1 doel: een deel van jouw EV-flex waarde cashen.
Je kan dat zelf gewoon niet, die Jedlix heeft beschikking over meer data, en optimiseert over een hele vloot, op jezelf kan je gewoon iets doen voor jezelf, met veel minder maatschappelijk nut. Die app van apple doet misschien iets vergelijkbaars, en probeert daar ook wat mee te winnen.

Het grootste probleem van Tesla zijn de Chinese autoconstructeurs; Tesla wil op prijs concurreren, maar dat gaat dus niet zo eenvoudig zijn.
Door op prijs te focussen zijn ze niet langer een premium mek, dus vallen ze voor veel mensen gewoon af
En daarnaast is voor mij de Renaul Scenic EV Tech met grote accu meer value for money dan een Tesla Model Y, maar dat kan voor iemand aders dan weer omgekeerd zijn

Waarom is de renault scenic volgens u meer value for money ?

Mij lijkt het vooral dat je eerst en vooral moet richten op voldoende range (+/- 400km wltp minimaal) en dat het daarna draait rond snelheid van het laden.

Beter een 400km batterij die 250km kan laden op 10 - 15 minuten dan een 800km batterij die 250km kan laden op 30 minuten (hoger gewicht, meer plaatsgebruik, duurdere vervangkost...). Natuurlijk zijn er dan nog een ganse resem aan leuke toevoegingen die het rijden aangenamer maken. Maar uiteindelijk is de scenic gelimiteerd tot 180kw laden, terwijl de model y aan max 250kw kan laden.

En ik vond nu niet direct veel zaken die mij direct warm maken om voor de scenic te kiezen, allez toch niet als je een basis y kan op de kop tikken voor <40k€ zoals het een tijdje is geweest.

Als een goede laadcyclus centraal staat, dan kijk je best naar wagens op een 800V architectuur zoals Hyundai en KIA.

Die 250kW bij een Model Y is enkel een korte piek bij 10%. Bij 20% laad je al onder 200kW.

Ja, maar die vind je niet voor <40k nieuw zijnde. Of ben ik toch nog niet direct tegengekomen.

Je zou de ioniq 5 wel nog kunnen vinden voor uitzonderlijk 42-45k als stockaanbieding of 47 - 52k voor een +/- basis versie die je zelf configureert waar dan iets van een 6k korting vanaf gaat. Maar dan heb je het ook gehad. En dan blijf je bij de basis versie zitten (de core). Dan spreken we nog niet van de balanced versie (vb 360° camera) waarbij je vlot de 60k aantikt.

Waarom is de renault scenic volgens u meer value for money ?

Mij lijkt het vooral dat je eerst en vooral moet richten op voldoende range (+/- 400km wltp minimaal) en dat het daarna draait rond snelheid van het laden.

Beter een 400km batterij die 250km kan laden op 10 - 15 minuten dan een 800km batterij die 250km kan laden op 30 minuten (hoger gewicht, meer plaatsgebruik, duurdere vervangkost...). Natuurlijk zijn er dan nog een ganse resem aan leuke toevoegingen die het rijden aangenamer maken. Maar uiteindelijk is de scenic gelimiteerd tot 180kw laden, terwijl de model y aan max 250kw kan laden.

En ik vond nu niet direct veel zaken die mij direct warm maken om voor de scenic te kiezen, allez toch niet als je een basis y kan op de kop tikken voor <40k€ zoals het een tijdje is geweest.
De Renault Scenic weegt nochtans niet zoveel meer dan de Model Y (3% verschil), het is ook een veel ruimte-efficiënter wagen (hij is echt een hele maat kleiner aan de buitenkant, maar erg ruim binnen in).

En je vergelijk nu de specs van de model Y LR en de prijs van de Model Y (niet LR) met de Scenic. Ik vind zelf de basisrange wel echt wel belangrijk, dat gebruik je continu, dat snel laden ben je volgens mij wel snel beu als je dat om de haverslag moet doen. Ik kan met mijn wagen 400km autostrade km afleggen zonder te laden, ik wil echt niet dalen daarin. Dan sta ik liever die één of twee keer per jaar wat langer aan de laadpaal.

Wat betreft Value For Money: de Scenic is echt wel goedkoper dan de model Y LR. Ik check hier net twee leasevoorstellen van een collega van me, en zie toch een aanzienlijk prijsverschil, zowel in aankoop- als in leaseprijs (bij Renault krijg je nog wel wat korting blijkbaar, als is het niet zo heel veel). Die leasefirma, één van de grootste spelers op de markt, biedt de Scenic ook een goedkoper leasebedrag aan dan de model Y, dus die zien toch meer VFM in de Scenic..
Wanneer ik op Direct Lease bekijk, zie ik dat de standaard model Y 120€/maand duurder uitkomt dan de Scenic Tecno met grote accu, en de de model Y LR 225 €/maand duurder is (allemaal contract van 5 jaar 60000 km)

Kijk dit zijn allemaal wagens die me niets doen (SUV's), ik ben niet direct van plan zoiets te kiezen, maar in dat segment zou waarschijnlijk ook voor die Renault gaan omdat dat de minst SUV-like SUV is.

Dat moet de consument niet, hij moet zich gewoon inschrijven en aangeven in de app wanneer hij vertrekt en hoeveel lading hij wenst
Banken betalen vlotjes €50 voor mensen die een gratis, online zichtrekening bij hen openen. 10 minuten werk voor €50. Maar de meeste mensen kunnen er niet toe bewogen worden, omdat ze geen interesse hebben in een nieuwe bankrekening bij een vreemde bank. Hetzelfde met veranderen van energie- of telecomabonnement, het is veel mensen de mentale inspanning niet waard. Op dezelfde wijze zijn de meeste mensen niet geïnteresseerd in Jedlix of andere apps.

Waaar haal je dat cijfer vandaan? jedlix heeft een samenwerking met Renault en Hyundai opgezet, ik denk dat zo'n verticale integratie er kan voor zorgen dat de standaard laadsystemen in wagens (waarbij je aangeeft tegen wanneer de auto klaar moet zijn) een slimme zet is

Op het teslaforum in Nl waren er heel wat mensen ingeschreven
Dat marktaandeel van <1% heb ik uit business case analyses van start-ups die ik heb begeleid. Zeker in Vlaanderen ligt de focus erg op de lokale optimalisatie van de eigen elektriciteitsaansluiting (capaciteitstarief, zelfconsumptie zonnepanelen, thuisbatterij) en is er bijgevolg weinig interesse in Jedlix-gewijs smart charging. In NL kan het marktaandeel van Jedlix (de grootste) > 1% zitten.

Maar dan nog zou het een heel ander verhaal zijn als auto's dat flexibel laden standaard zouden toepassen, ipv dat de gebruiker daar een app voor moet installeren en een contract voor moet aangaan. De integratie in de auto heeft nog eens als voordeel dat de gegevens van de auto (batterijpercentage, rittenhistoriek, laadhistoriek, gps-locatie, ...) kunnen gebruikt worden om het "aangeven wanneer de auto klaar moet zijn" ook te automatiseren, zodat het flexibel laden echt hands-off en transparant wordt.

Een technologische analfabeet zoals mijn moeder wil enerzijds gewoon de kabel in de auto steken, maar zou er anderzijds niks van merken (of uit maken) als de auto tijdens de avondpiek het laden even pauzeert (thuis op de oprit, met voldoende reserve in de batterij, op moment wanneer de auto inschat dat de auto tot daags nadien zal ingeplugd blijven, ... ). Bonuspunten als er een fysiek knopje naast de laadpoort staat: "ASAP laden".

Je kan dat zelf gewoon niet, die Jedlix heeft beschikking over meer data, en optimiseert over een hele vloot, op jezelf kan je gewoon iets doen voor jezelf, met veel minder maatschappelijk nut. Die app van apple doet misschien iets vergelijkbaars, en probeert daar ook wat mee te winnen.
Ik ben ervan overtuigd dat een gedecentraliseerd systeem, dat geografisch granulaire (wiskundige) prijzen publiceert op basis van historische en real-time data uit de Fluvius straat- en wijkcabines, erg dicht bij een globale optimalisatie kan komen. Ik denk dus dat je geen coördinerende organisatie nodig hebt die een vloot (een virtual power plant) beheert om puike optimalisatieresultaten te bereiken.
Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat volume belangrijker is dan precisie. Jedlix kan beter 100 marketeers aanwerven om de adoptie te verhogen dan 100 wiskundigen om de optimalisatie te verbeteren..

Ik ben ervan overtuigd dat een gedecentraliseerd systeem, dat geografisch granulaire (wiskundige) prijzen publiceert op basis van historische en real-time data uit de Fluvius straat- en wijkcabines, erg dicht bij een globale optimalisatie kan komen. Ik denk dus dat je geen coördinerende organisatie nodig hebt die een vloot (een virtual power plant) beheert om puike optimalisatieresultaten te bereiken.
Daarnaast is het belangrijk te beseffen dat volume belangrijker is dan precisie. Jedlix kan beter 100 marketeers aanwerven om de adoptie te verhogen dan 100 wiskundigen om de optimalisatie te verbeteren..
Nogmaals je bekijkt dit weeral vanuit een individueel perspectief. Door de ladingsplannen van alle of vele verbruikers te kennen (van zodra die hun auto aan de kabel hangen, of zelfs voordien), kan er echt veel meer geoptimaliseerd worden, welke capaciteit moet vannacht draaien of niet. Fluvius gaat niet blijven accepteren dat zo'n grote totale verbruikersbron helemaal niet aangeeft hoeveel ze iedere nacht gaan verbruiken. Lokale optimalisatie laadt dat niet toe.
Trager laden omdat de stroom wat te duur is is ook erg duur (veel hogere ladingsverliezen), tot 15% extra energie die je gewoon verknoeit. Een tijd wat trager laden omdat de prijs wat verhoogt kan ook wel eens Pound Foolish, Penny Wise zijn...
Ik zeg niet dat dat Jedlix moest zijn, maar iedereen individueel laten laden zorgt voor een suboptimisatie. En dat kan perfect opgelost worden door bvb een app die ingebouwd zit in de wagens (en de ladingsplannen van wagens doorgeeft aan de netbeheerder).
Jouw moeder gaat nooit iets installeren of ergens moeite voor doen, indien zoiets native in de wagens ingebouwd zit, weten mensen zelfs niet dat dat operationeel is .

De Renault Scenic weegt nochtans niet zoveel meer dan de Model Y (3% verschil), het is ook een veel ruimte-efficiënter wagen (hij is echt een hele maat kleiner aan de buitenkant, maar erg ruim binnen in).

En je vergelijk nu de specs van de model Y LR en de prijs van de Model Y (niet LR) met de Scenic. Ik vind zelf de basisrange wel echt wel belangrijk, dat gebruik je continu, dat snel laden ben je volgens mij wel snel beu als je dat om de haverslag moet doen. Ik kan met mijn wagen 400km autostrade km afleggen zonder te laden, ik wil echt niet dalen daarin. Dan sta ik liever die één of twee keer per jaar wat langer aan de laadpaal.

Wat betreft Value For Money: de Scenic is echt wel goedkoper dan de model Y LR. Ik check hier net twee leasevoorstellen van een collega van me, en zie toch een aanzienlijk prijsverschil, zowel in aankoop- als in leaseprijs (bij Renault krijg je nog wel wat korting blijkbaar, als is het niet zo heel veel). Die leasefirma, één van de grootste spelers op de markt, biedt de Scenic ook een goedkoper leasebedrag aan dan de model Y, dus die zien toch meer VFM in de Scenic..
Wanneer ik op Direct Lease bekijk, zie ik dat de standaard model Y 120€/maand duurder uitkomt dan de Scenic Tecno met grote accu, en de de model Y LR 225 €/maand duurder is (allemaal contract van 5 jaar 60000 km)

Kijk dit zijn allemaal wagens die me niets doen (SUV's), ik ben niet direct van plan zoiets te kiezen, maar in dat segment zou waarschijnlijk ook voor die Renault gaan omdat dat de minst SUV-like SUV is.

1) je hebt gelijk, ik had in mijn gedachten dat met de refresh (highlander model 3 en de juniper model y die nog moet komen) dat men de basis sr op 250kw had gezet. Maar dat klopt dus niet, dat is enkel voor de LR versie. Het is dus beperkt tot een piek van 170kw.

2) Ik moet misschien toch eens langsgaan bij een paar dealers. Kia kon ik via het werk aan 8% korting geraken op de EV6. Maar misschien dat als ik zelf langsga bij de dealers dat ik toch nog andere cijfers krijg. Die limiet van 40k is voor mij namelijk een harde limiet. En bij private lease komt die premie van 5k gewoon niet in aanmerking en moet je daar dan ook geen rekening mee houden.

3) Indien ik tweedehandse modellen zou gebruiken, dan zou ik eventueel een hogere performancewagen (dus grotere batterij) kunnen kiezen. Desondanks blijft het iets wat je moet verifiëren in deze lijst https://assets.vlaanderen.be/image/...loguswaarden_tweedehandsvoertuigen_o2biz8.pdf om te zien of die voldoet. Al zou een ioniq 5 van 2021 mogelijks een optie zijn. Maar ook daar vragen ze, of proberen ze toch, nog vlot 35 -45k voor als ik kijk op autoscout. En dan heb je vlot 40 - 80k gebruikte range al aan uwe rekker (wat niet noodzakelijk een probleem zou zijn). Maar mij lijkt als particulier de tesla momenteel wel 1 van de betere opties.

4) de alternatieven die ik al heb gevonden, nieuwzijnde, zijn : MG4 en 5, KIA Niro, zeer basische scenic, ID3, nissan Ariya, DS3 E-Tense, cupra born, volvo ex30, megane e-tech, mazda mx30, opel e-corsa, fiat 600, opel mokka, BYD atto en dolphin, citroen E-C4... dan lijkt mij de tesla mogelijkheid die al eens passeert tegen de 39+k ook al is het de basisversie 1 van de betere aanbiedingen in range, snellaadmogelijkheden en gewoon algemeen uitrustniveau.

Wat niet wil zeggen dat die scenic, id3, cupra born, volvo niet aantrekkelijk lijken (de mg4 en 5 vond ik maar niets). Maar op het eerste gezicht is de model 3 of als je op zoek bent naar gemakkelijke opbergruimte de model y op het eerste zicht toch 1 van de betere opties en voor de rest een deftige en snelle oplaadmogelijkheid. Maar ik kan gerust mis zijn, ben er nog maar eventjes naar aan het kijken.

Nogmaals je bekijkt dit weeral vanuit een individueel perspectief. Door de ladingsplannen van alle of vele verbruikers te kennen (van zodra die hun auto aan de kabel hangen, of zelfs voordien), kan er echt veel meer geoptimaliseerd worden, welke capaciteit moet vannacht draaien of niet. Fluvius gaat niet blijven accepteren dat zo'n grote totale verbruikersbron helemaal niet aangeeft hoeveel ze iedere nacht gaan verbruiken. Lokale optimalisatie laadt dat niet toe.
Trager laden omdat de stroom wat te duur is is ook erg duur (veel hogere ladingsverliezen), tot 15% extra energie die je gewoon verknoeit. Een tijd wat trager laden omdat de prijs wat verhoogt kan ook wel eens Pound Foolish, Penny Wise zijn...
Ik zeg niet dat dat Jedlix moest zijn, maar iedereen individueel laten laden zorgt voor een suboptimisatie. En dat kan perfect opgelost worden door bvb een app die ingebouwd zit in de wagens (en de ladingsplannen van wagens doorgeeft aan de netbeheerder).
Jouw moeder gaat nooit iets installeren of ergens moeite voor doen, indien zoiets native in de wagens ingebouwd zit, weten mensen zelfs niet dat dat operationeel is .
Ik denk dat we qua utopisch scenario dicht bij elkaar zitten hoor. Die laatste zin is precies waar ik voor pleit. Het einddoel is dat EV's (en voor mijn part ook residentiële warmtepompen, diepvriezers, boilers, ...) hun elektrisch verbruik afstemmen op de noden van het elektriciteitsnet, zonder comfortverlies voor de gebruiker.

Jij ziet de uitwerking ervan eerder gecentraliseerd (misschien door je ervaring met hoe industriële energieplanning gebeurt) en ik zie het eerder decentraal (misschien door mijn ervaring met stochastische modellen en forecasting). Beide aanpakken hebben voor- en nadelen, maar de uitwerking onder de motorkap is oninteressant voor de consument. Wel staat vast dat decentrale, naar jouw mening suboptimale flexibiliteit nog altijd beter is dan geen flexibiliteit ('iedereen begint vrolijk te laden aan rond 18u 's avonds'), grotendeels de huidige, onhoudbare situatie.

Middelmoter was normaliter zelfde batterijpack als de 300 maar met 100kw DC laden.

Niemand heeft een idee hoe hoog de prijzen stijgen, 30 - 35k voor de topper zou mij echte rniet verwonderen. Zodanig dat je uw andere opties niet kannibaliseert. Je mag niet vergeten dat de renault ZOE door deze versie uitgefaseerd werd en die ligt rond de 35 - 39k€ en lijkt mij ook minder interessant (daarom dat ik eerst hier naar aan het kijken was)
Om aan te vullen :

Renault 5 richtprijs voor de top versie (nog te bekijken of opties nog wat toevoegt aan de prijs) : 32k€

Versie die er tussenin zit, met max 80kw laden en gemiddeld 50kw laden -> 28k

Ik weet het zo nog niet om eerlijk te zijn.

Binnen een half jaartje mag ik ook voor de eerste keer een nieuwe EV leasewagen kiezen. Ken zelf nog niets van de elektrische markt dus waar best op letten? Belangrijk ook om te melden dat het bedrijf niet tussen komt in de plaatsing van een charger thuis dus die gaat er wss niet dadelijk komen.

Mogelijkheden om tussen te kiezen:
Volvo XC40 of EX30, Mercedes EQA of EQB, Tesla 3 of Y, Kia EV6, VWID.4 of ID.5 of BMW iX1 of I4.

Voorlopige voorkeur lijkt me naar de Volvo XC40 of Mercedes EQA te gaan simpelweg omdat ik de Tesla eigenlijk echt niet mooi vind.

Lol, was gisteren een laadpaal gaan installeren bij de klant met een Range Rover Sport hybride (type ken ik niet).
Die batterij is 31 kWh. Mijn Tesla heeft "slechts" een batterij van 60 kWh voor een full electric

Binnen een half jaartje mag ik ook voor de eerste keer een nieuwe EV leasewagen kiezen. Ken zelf nog niets van de elektrische markt dus waar best op letten? Belangrijk ook om te melden dat het bedrijf niet tussen komt in de plaatsing van een charger thuis dus die gaat er wss niet dadelijk komen.

Mogelijkheden om tussen te kiezen:
Volvo XC40 of EX30, Mercedes EQA of EQB, Tesla 3 of Y, Kia EV6, VWID.4 of ID.5 of BMW iX1 of I4.

Voorlopige voorkeur lijkt me naar de Volvo XC40 of Mercedes EQA te gaan simpelweg omdat ik de Tesla eigenlijk echt niet mooi vind.
Een half jaar is lang in EV land. Best wachten tot dan om te kiezen (of dromen).

De korting voor de BYD Han al gezien? :oink:

JZrKPsf.png

Even 17K eraf, ik heb nog op het punt gestaan 5 maanden geleden er eentje te bestellen, maar dan toch niet gedaan omdat de dealer niet een extra 1K wou zakken. Maar stel je voor dat ik die toch had gekocht, ik zou behoorlijk pissig zijn.

Ja, kortingen horen erbij en je weet dat dat kan gebeuren. Maar 17k .... Huidige BYD eigenaars zullen echt niet amused zijn.

De korting voor de BYD Han al gezien? :oink:

JZrKPsf.png

Even 17K eraf, ik heb nog op het punt gestaan 5 maanden geleden er eentje te bestellen, maar dan toch niet gedaan omdat de dealer niet een extra 1K wou zakken. Maar stel je voor dat ik die toch had gekocht, ik zou behoorlijk pissig zijn.

Ja, kortingen horen erbij en je weet dat dat kan gebeuren. Maar 17k .... Huidige BYD eigenaars zullen echt niet amused zijn.

Build Your Debt.

Terug
Bovenaan