Auto Elektrische wagens

Maar wel dat iedereen tegelijk gaat laden, verwarmen en koken.
Ik heb het moeilijk om expliciet te voorspellen hoe dit echt uitdraait in Wallonië.
Maar ik kan mij inbeelden dat als je 5000kwh verbruik hebt op jaarbasis dat er 2000kwh tijdens de rode periode zit, 1500 tijdens de oranje periode en 1500 tijdens al de rest. Met 10 cent aan distributietarief als zijnde normaal geacht... betaal je zonder de component voor de elektriciteit dan :

2000*0.5 + 1500 * 0.3 + 1500*0.1 -> 1000 + 450+150 -> 1600€.
In vlaanderen zou dit 5000 * 0.1 zijn oftewel 500€.
Wat u zou toestaan om een piek te trekken ter waarde van 1100€ doorheen het gehele jaar oftewel (1100/50) 22kw + uw 2.5kw die je in basis dan continue mag trekken.

En zo exorbitant lijkt mij het hogervermelde verbruik nu ook niet direct (al is het een aanname natuurlijk, zonder cijfers blijft het moeilijk). Maar een piek van 22+kw zie ik zeer weinig mensen effectief trekken.

Maar als ze net als wallonie het tarief x5 gaan doen als ik moet koken dan bestel ik wel take away :laugh:
Ik denk dat dit er dan eerder komt : https://www.eldi.be/nl/friac-igk558...B0PreUEJxMkSb0T-QAFzzFrHIWjmt5exoCA1AQAvD_BwE

Of een batterij... er zijn nu eenmaal pieken die je niet kan of wil uitstellen.
Laden van elektrisch voertuig kan je worst case scenario dan ook nog naar een snellader gaan of een hogere piek trekken snachts. Maar als elke warmtepomp en elektrisch voertuig in de toekomst snachts draait... ik ben niet zeker of de piek dan niet verschuift naar de nacht (11kw laden in Wallonië here we come!!!!). Mij lijkt dit in ieder geval niet echt doordacht.
Het capaciteitstarief in vlaanderen lijkt mij iets doordachter naar het niet helemaal fnuiken van de energietransistie.

Nu bon, diegenen met zo'n expliciete meter en exceldatabase en zonder batterij kunnen eens kijken welk aandeel van hun verbruik effectief gedurende die pieken verloopt op jaarbasis (of maandbasis en extrapoleren). Ik denk niet dat wij uit de fluvius database de waardes kunnen ophalen (ik vond het toch niet direct terug) om te weten wat we gedurende die termijnen verbruiken om dan te kijken hoe dit de specifieke kostprijs zou betalen, conform formule : (7u tot 11u + 22u tot 1u) * 3 + (17u tot 22u)*5 + (1u tot 7u + 11u tot 17u)*1
Al moeten we ons niet opjagen want wij wonen niet in Wallonië... al was het toch even verschieten...

Al is dit niet volledig aangezien dat niet de enige aanpassingen zijn (die had ik gisteren toen ik postte nog niet eens gezien...). Men is ook van plan om eigenlijk de enkelvoudige meter af te schaffen aangezien de kans dat deze positiever uitdraait dan de dubbele meter is quasi nihil. En het nachttarief tijdens week-ends wordt afgeschaft.
In ieder geval blijft het voor mij voorlopig nog een beetje moeilijk om effectief in te schatten hoe het geheel wijzigt en wat de totale berekeningsformule exact uitdraait. Al zal dat wel duidelijker worden eens er meer echte info is in betrekking tot de regels. Maar voorlopig ben ik blij dat ik niet in Wallonië woon. Mogelijks wel iets voor @Mulan om even in het oog te houden, aangezien ik dacht dat ze aan die kant van de grens woonde... maar kan mij vergissen.
 
Bon, ook de laatste keer dat we laden in de ondergrondse parking in Aalst. Het is gemakkelijk dacht ik, we moeten toch een paar uur in't stad zijn en meestal parkeren we daar toch (op de -3) maar nu toch es de -1 aan de laadplekken geprobeerd.
Het is al geen goedkope parking qua parkeertarief (centraalst gelegen parking) maar voor een 11kW charger overdrijven ze nu toch wel es...

82 cent voor een kWh, dat zijn fastcharger tarieven é.
En dan nog idle fee durven vragen terwijl je al moet betalen om te mogen parkeren.
 
Bon, ook de laatste keer dat we laden in de ondergrondse parking in Aalst. Het is gemakkelijk dacht ik, we moeten toch een paar uur in't stad zijn en meestal parkeren we daar toch (op de -3) maar nu toch es de -1 aan de laadplekken geprobeerd.
Het is al geen goedkope parking qua parkeertarief (centraalst gelegen parking) maar voor een 11kW charger overdrijven ze nu toch wel es...

82 cent voor een kWh, dat zijn fastcharger tarieven é.
En dan nog idle fee durven vragen terwijl je al moet betalen om te mogen parkeren.
Ik vind het gebrek aan transparantie enorm storend bij de laadpalen. Je moet 100 apps installeren, 5 badges hebben en 14 accounts om ergens de prijs te weten te komen. Wat is er mis met een kleine display op zo een paal die de prijs aanduidt. Verder vind ik het gemak van overal te kunnen laden fantastisch maar men loopt er soms de randjes vanaf.
 
Bij een lokale garage hier 67c/kWh voor een vermogen van 4kW. Dat is bijna x3 tov thuis laden.
s'avonds (na 21h30) gaat hij wel naar 11kW. Dus soms na een nachtje stappen laad ik hem daar als ik hem 's morgens terug nodig heb. (laadkaart van het werk...). Dan moet ik het capaciteitstarief niet slikken.
 
Ik vind het gebrek aan transparantie enorm storend bij de laadpalen. Je moet 100 apps installeren, 5 badges hebben en 14 accounts om ergens de prijs te weten te komen. Wat is er mis met een kleine display op zo een paal die de prijs aanduidt. Verder vind ik het gemak van overal te kunnen laden fantastisch maar men loopt er soms de randjes vanaf.
Zal nog wel komen zeker?

Ik dacht dat Tesla in Duitsland bij een Supercharger al een groter scherm gezet had met alle prijzen voor Tesla-eigenaars en andere gebruikers.
Zoals je nu dus bij tankstations hebt.

Maar meeste andere laadpalen hebben wel schermpje vermoed ik dus inderdaad gewoon duidelijk aangeven wat laden kost zou handiger zijn.
 
Inderdaad, maar ik heb de indruk dat we spreken over binnen 5 jaar...

en dan heb ik het over 1. deftige betaalbare prijzen voor EV en 2. overal laden met bankkaart en prijzen zoals aan ieder tankstation

Daar is Gabriels wel heel transparant in. Je kan betalen met bankkaart aan de terminals én de prijs staat geafficheerd bij de benzineprijzen. 54 cent voor een 300kW charger vind ik heel schappelijk.
 
De avonturen in de laadpaalwoestijn, deel 2.

Moest nog es in Luik zijn, en daarna door naar Duitsland. Poi ingesteld op de laadpaal in Waremme van Total Energies om snel bij te toppen tot 80%.

In panne :laugh:

Komt er daar een q4 toe die ook wil laden. Ik doe hem teken dat ni gaat.

kerel kwam es checken of ze al terug werkten, liggen er al een week uit.

Ionity in soumagne werkt ook nog altijd niet. Heb nog 50km range straks om een paal te zoeken richting Duitsland. Joy!
 
De avonturen in de laadpaalwoestijn, deel 2.

Moest nog es in Luik zijn, en daarna door naar Duitsland. Poi ingesteld op de laadpaal in Waremme van Total Energies om snel bij te toppen tot 80%.

In panne :laugh:
Ga je nu ook nooit meer laden bij Total Energies? Tegen het einde van het jaar heb je geen enkele keuze meer.

Herinnering:
Ga jij bij geen enkele Delhaize meer shoppen omdat 1 kassierster je geen goeiedag heeft gezegd?

Ik heb bij elke provider al eens problemen gehad, maar om daarom "never again" te zeggen lijkt een beetje kinderachtig.
 
Dan moet je een Lucent kopen aan 180k€, als dat enige is dat telt.
Ik ben er echter van overtuigd dat de prijs van het voertuig ook van tel is. Grotere accu = hogere aanschafprijs
Wat een onnozele opmerking. Je weet meer dan goed genoeg wat ik bedoelde.
 
De avonturen in de laadpaalwoestijn, deel 2.

Moest nog es in Luik zijn, en daarna door naar Duitsland. Poi ingesteld op de laadpaal in Waremme van Total Energies om snel bij te toppen tot 80%.

In panne :laugh:

Komt er daar een q4 toe die ook wil laden. Ik doe hem teken dat ni gaat.

kerel kwam es checken of ze al terug werkten, liggen er al een week uit.

Ionity in soumagne werkt ook nog altijd niet. Heb nog 50km range straks om een paal te zoeken richting Duitsland. Joy!
Tesla app installeren en bij de Supercharger in Luik gaan?
 
Bon, ook de laatste keer dat we laden in de ondergrondse parking in Aalst. Het is gemakkelijk dacht ik, we moeten toch een paar uur in't stad zijn en meestal parkeren we daar toch (op de -3) maar nu toch es de -1 aan de laadplekken geprobeerd.
Het is al geen goedkope parking qua parkeertarief (centraalst gelegen parking) maar voor een 11kW charger overdrijven ze nu toch wel es...

82 cent voor een kWh, dat zijn fastcharger tarieven é.
En dan nog idle fee durven vragen terwijl je al moet betalen om te mogen parkeren.
Hopmarkt? 😅 ze hebben er een heleboel palen bijgeplaatst. Jammer genoeg wel willen compenseren met de kWh prijs..
 
Wat een onnozele opmerking. Je weet meer dan goed genoeg wat ik bedoelde.
En wat met jouw opmerking dan? Lees nog eens terug wat ik schrijf, de producent die de hoogste C heeft bij laden staat het verst. Dan kom jij met een opmerking dat je toch liever de wagen hebt die iets meer km laadt in 20 min , maar die is wel 10k€ duurder. De enigste reden waarom die sneller laadt in 20 min is omdat hij een veel grotere accu heeft.
Voor 10 k€ kan je 10-20 kWh accu extra voorzien in de goedkopere ID7 en dan laadt die een pak sneller op 20 min (want hogere C)
 
Ga je nu ook nooit meer laden bij Total Energies? Tegen het einde van het jaar heb je geen enkele keuze meer.

Herinnering:

Publiek toegankelijke snellaadpalen bij bedrijven (kantoren) zoeken, die zorgen er precies beter voor dat hun palen blijven werken - vooral als het de vestiging is waar de grote baas zelf werkt en moet opladen :p

Maar dat deel van Wallonië is sowieso wel een laadpaalwoestijn, en als de grote aanbieders zoals Total dan nog eens steken laten vallen, is het helemaal een feest.
 
Aangekomen met 11km op de range bij een 360kw charger van optimile. Wegens sub 25% op de batterij: geen conditionering mogelijk dus nu aan het laden met 39kw :( hopelijk gaat het nog iets omhoog tegen dak aan de 50% zit
 
De avonturen in de laadpaalwoestijn, deel 2.

Moest nog es in Luik zijn, en daarna door naar Duitsland.
Wallonië is een achtergesteld gat en er is veel ruimte voor verbetering, maar zó erg is de regio rond Luik nu ook weer niet.

- Meerdere Fastneds op de E40 (Ok, de laatste in die richting is nog voor Tienen, anders in Landen met stukje rondrijden)
- TotalEnergies Waremme (die blijkbaar aan het staken was, is en blijft Frans natuurlijk 🤡 )
- Ionity in Bierset (ligt niet op een snelwegparking maar omweg is beperkt)
- Tesla supercharger in Luik vlak aan een afrit
- Ionity in Tignee (ligt langs andere kant snelwegparking maar vlot bereikbaar via brug)


Ik ging tijdje geleden eens tanken met mijn dinosaurus auto en mijn regulier tankstation had geen E10 meer op voorraad.
 
Wallonië is een achtergesteld gat en er is veel ruimte voor verbetering, maar zó erg is de regio rond Luik nu ook weer niet.

- Meerdere Fastneds op de E40 (Ok, de laatste in die richting is nog voor Tienen, anders in Landen met stukje rondrijden)
- TotalEnergies Waremme (die blijkbaar aan het staken was, is en blijft Frans natuurlijk 🤡 )
- Ionity in Bierset (ligt niet op een snelwegparking maar omweg is beperkt)
- Tesla supercharger in Luik vlak aan een afrit
- Ionity in Tignee (ligt langs andere kant snelwegparking maar vlot bereikbaar via brug)


Ik ging tijdje geleden eens tanken met mijn dinosaurus auto en mijn regulier tankstation had geen E10 meer op voorraad.

Tienen - Luik is wel 60 km, dat is gelijk zeggen dat het niet zo erg gesteld is met tankstations rond Luik want rond Brussel of Gent zijn er veel (bekeken t.o.v. de range van een ICE vs. EV) :p

Bierset is sowieso een handig plan B (ondanks het rondrijden met die werken) maar als Waremme plat ligt, kan je er bijna zeker van zijn dat Bierset vol staat, dat is anders ook al vaak het geval overdag. Dat Fastned nog maar wat uitbreidt in België, die installeren tenminste vaak 8 laadplaatsen tegelijk in plaats van 4.

Een tankstation zonder benzine, dat is ook wel pech hebben. Ik denk dat ik in heel mijn leven nog maar 2 keer meegemaakt heb dat een tankstation zonder brandstof zat.
 
Terug
Bovenaan