Auto Elektrische wagens

Nee dat vergeet ik niet. Dat is mijn punt net. Wh/km en laadsnelheid in kwh, boeien niet. Het is hoe snel je hoeveel km's kan laden. Das het enige wat telt als gebruiker.
Dan moet je een Lucent kopen aan 180k€, als dat enige is dat telt.
Ik ben er echter van overtuigd dat de prijs van het voertuig ook van tel is. Grotere accu = hogere aanschafprijs
 
Ruitenwissers doen het goed overdag, maar bij schemer iets minder. Tesla erkent wel het probleem en er zou binnenkort een update komen. Als dat opgelost geraakt, zijn er nog weinig minpuntjes voor mij.
Dat zegt Tesla al jaren. Het zal wellicht nooit opgelost raken.
Maar ik heb er niet zo’n grote problemen mee.
 
Geen carplay is toch een ongelofelijke minpunt.
Geen optie om een limiet in te stellen is ook een gigantisch minpunt, zeker met de 1000den flitspalen en trajectcontroles...
Dat van Carplay dacht ik ook gezien ik dat bij elke gebruikte in m'n vorige auto. Maar het entertaintment systeem van Tesla is zo compleet dat ik het niet mis. Ik heb Spotify and Apple podcast wat voor mij de belangrijkste apps zijn en de navigatie is gewoon heel goed. Waze zet ik amper nog op. Dat was vooral omdat mijn Audi's al van bij de levering niet meer up to date waren met de GPS en je mocht dokken voor een update. Nu heb ik een paar keer per jaar jaar gratis GPS updates.

Een limiter gebruik ik nooit, ook niet op de wagens die het hadden. Altijd ACC. Dan geeft hetzelfde resultaat als een limiter, maar je voet moet niet meer op het gas/rem.

Dat zegt Tesla al jaren. Het zal wellicht nooit opgelost raken.
Maar ik heb er niet zo’n grote problemen mee.
Ik heb er wel vertrouwen in. Als ik zie hoe goed 3D parkeren nu werkt na de kerstupdate.
Het systeem van tesla is echt degelijk genoeg. Voor ik tesla had, was dit ook een nadeel in mijn hoofd. Maar nu denk ik daar totaal niet meer aan.
Inderdaad, volledig mee eens.
 
Carplay heeft bij mij nooit echt zonder problemen gewerkt op de vorige wagens.
Vaak laggy, gsm werd warm, plots stopt het geluid omdat je partner iets opent op haar gsm, enz.
Ook als je stilstaat wil je eens even op google maps of waze snel iets bekijken op je gsm maar dan staat die in carplay mode.

Deze bug is nog steeds niet volledig opgelost, na bijna 2 jaar. Zowel geen info van Apple als VW ( al die dealers weten er natuurlijk niets over ).

Dus liever geen carplay. Wel de software van Tesla.
 
Doe eens een testrit met de model 3. Toen ik die gedaan heb, viel alles veel beter mee dan verwacht. Heb er ondertussen nu 8 maand een en zeer tevreden over. Een ID3 lijkt me een stap terug.
Mja, je hebt die waarschijnlijk nieuw gekocht. Ik ben eerder aan het kijken voor een 2de handse. Daarnaast, zijn de modellen die je nieuw kon krijgen met de premie van 5k de stockmodellen, dus daar is het te nemen wat er voorzien is (en zaten sommige interessante optiepakketten er gewoon niet op). En het lijkt erop dat die er niet meer zijn. Begin deze week zag ik ze nog voor 39k, maar dan was dat zonder opties. En kostte het nog 34k.

En ik vind 34k voor iets waar ik wat 7.5k km per jaar mee rijd wat aan de hoge kant. Uiteindelijk is het mijn intentie om dat ding te kopen en dat niet echt in te wisselen. Geprefereerd dat ik er 15 jaar later (mogelijks langer) nog mee rijd. Vooral om nu gebruik te maken van het feit dat de inschrijvingstax 0 is en de jaarlijkse verkeersbelasting ook 0 is. Iets met 200km wltp of zo waar je dan in de winter iets van 100km kan rijden of je u opjaagt van vind ik nog wel een lader als ik eens naar de kust of de ardennen moet rijden lijkt mij gewoon meer miserie te zijn dan het waard is. Daarom dat ik eerder naar iets kijk van een 400km wltp zodanig dat zelfs met degradatie over verschillende jaren dit toch niet direct rangeonbruikbaar is.
Al kan ik begrijpen dat je er tevreden over bent. De tesla heeft serieuze voordelen.

Maar op de 2de handse markt zit de ID3 en de tesla wel relatief kort bij elkaar, maar meestal heb je dan een versie van 2019 (dus 5 jaar oud) en schommel je ergens tussen de 90 en de 150k km
Al zitten er ook tussen die 77kwh batterij hebben.

Maar zo interessant in prijs is het dan ook weer niet. En ik acht de kans nihil dat je tegen die professionele verkoper kan zeggen ik bied 24k zonder premie (allez zeggen kan je dat wel...)... en zit je in basis sowieso ook aan het feit dat er daar al +/-110k op de teller staat. Wat niet noodzakelijk veel moet zeggen. Behalve dat die al wel deftig gebruikt is.

In ieder geval ik heb niets, behalve een moto, dus een ID3 is een serieuze stap omhoog. Had die premie nog 3 jaar geduurd had ik de kat nog wat langer uit de boom gekeken. Maar bon, ik trek mijn plan al jaren zonder wagen, dus het is niet dat het noodzakelijk is. Maar het zou voor sommige zaken wel een voordeel kunnen zijn.
Toch al bedankt voor de ideeën dat is geapprecieerd en zet mij aan het denken. Meer input is altijd goed.
 
Ik heb dat op beide wagens, en dat staat letterlijk 100% van de tijd dicht met dan ook nog de schuifklep dicht. Heel af en toe voor de kinderen ofzo zet ik dat eens open als het schoon weer is.

Rare mensen jullie. Die schuifklep is hier 95% van de tijd open, en van zodra het qua weer wat ok is gaat het dak ineens ook open. Tenzij op snelheden van 90 en meer :)
 
Rare mensen jullie. Die schuifklep is hier 95% van de tijd open, en van zodra het qua weer wat ok is gaat het dak ineens ook open. Tenzij op snelheden van 90 en meer :)
Maar dan werkt uw airco toch ook totaal niet optimaal meer?
Die schuifklep is hier altijd open (is sowieso UV-resistent glas, dus warmt auto ook niet echt op). Maar ik zet liever mijn airco op een juiste temperatuur met dat dak dicht, dan dat ik een trekgat boven mijn kop maak :p
 
In ieder geval ik heb niets, behalve een moto, dus een ID3 is een serieuze stap omhoog. Had die premie nog 3 jaar geduurd had ik de kat nog wat langer uit de boom gekeken. Maar bon, ik trek mijn plan al jaren zonder wagen, dus het is niet dat het noodzakelijk is. Maar het zou voor sommige zaken wel een voordeel kunnen zijn.
Toch al bedankt voor de ideeën dat is geapprecieerd en zet mij aan het denken. Meer input is altijd goed.
Ach, het zou wel eens kunnen dat je op de 2dehands markt over 2-3 jaar beter af zonder premie dan nu mét, er gaan toch nen hoop leasewagens op de 2dehandsmarkt terecht komt en als ze ze hier lokaal kunnen slijten gaan ze die misschien niet zomaar naar Polen verschepen...

Je voelt ook wel dat er de laatste maanden zaken beginnen te schuiven in het sub-40k segment. Tot een half jaar geleden had je eigenlijk ofwel dit dirt cheap budget EVtjes ofwel sprak je direct over €35k en vroeg je jezelf eigenlijk af waarom je dat niet beter nog een beetje bij stak om net boven de €40k iets heel anders te kunnen pakken van auto. Ondertussen zijn er toch een aantal merken die stappen nemen om iets redelijk deftig rond de €30k in de markt te proberen zetten...
 
Maar dan werkt uw airco toch ook totaal niet optimaal meer?
Die schuifklep is hier altijd open (is sowieso UV-resistent glas, dus warmt auto ook niet echt op). Maar ik zet liever mijn airco op een juiste temperatuur met dat dak dicht, dan dat ik een trekgat boven mijn kop maak :p

Optimaal schmoptimaal. Ik laat dat gewoon staan op wat het staat en de wereld vergaat niet hoor
:)
 
Rare mensen jullie. Die schuifklep is hier 95% van de tijd open, en van zodra het qua weer wat ok is gaat het dak ineens ook open. Tenzij op snelheden van 90 en meer :)
Dat stoort mij eigenlijk - dat tocht niet ofzo maar geruisloos is het ook niet.

Ik zou het alleszins nooit nemen maar vaak zit het dan in een of ander pakket dat ik aanvink.
 
Ach, het zou wel eens kunnen dat je op de 2dehands markt over 2-3 jaar beter af zonder premie dan nu mét, er gaan toch nen hoop leasewagens op de 2dehandsmarkt terecht komt en als ze ze hier lokaal kunnen slijten gaan ze die misschien niet zomaar naar Polen verschepen...

Je voelt ook wel dat er de laatste maanden zaken beginnen te schuiven in het sub-40k segment. Tot een half jaar geleden had je eigenlijk ofwel dit dirt cheap budget EVtjes ofwel sprak je direct over €35k en vroeg je jezelf eigenlijk af waarom je dat niet beter nog een beetje bij stak om net boven de €40k iets heel anders te kunnen pakken van auto. Ondertussen zijn er toch een aantal merken die stappen nemen om iets redelijk deftig rond de €30k in de markt te proberen zetten...

Ja maar dat segment moet zichzelf nog bewijzen. Al kan dat gerust heel goed meevallen, ik heb gewoon mijn twijfels als je kijkt naar het gehele plaatje. Als dat een wagen is voor mij alleen en 1 inzitter, dan is die renault 5 perfect bruikbaar. En als die na 3 - 4 jaar verkocht wordt zal daar mogelijks wel een mogelijkheid zijn om die voor 10-15k op de kop te tikken, denk ik. En ik dacht eerst van kijk dat is top. Totdat ik deze review las : https://www.autoreview.nl/nieuws/id/33983/5-dingen-die-ons-opvallen-aan-de-elektrische-renault-5

Het lijkt mij nog altijd belangrijk dat de persoon die op de achterbank zit wel iets of wat zijn voeten kwijt geraakt.

Aan de andere kant, de prijzen liggen gewoon enorm kort bij elkaar op dit moment voor de tweedehandse instappers. Het is gewoon snel 15 -25k, waarbij de meeste interessante modellen gewoon rond de 20 - 25k schommelen. En 3k is een significant verschil (mijn eigen moto kostte 3500€ en daar doe ik het ondertussen al 12 jaar en 140kkm (en hopelijk counting, hout vasthouden) mee zonder enorm grote problemen), maar aan de andere kant hetgeen er tegenover staat is echter wel van een ander niveau. Maar dan nog eens 3k en dan nog eens 3k dan is dat gewoon een bom geld...
Van 1h naar 30 minuten laden is 50% verbetering. Van 30 minuten naar 21 minuten... is mooi maar meh diminishing returns als die basisrange voldoende is.
En ik zie ook niet echt een enorm zware push in het betaalbaarder maken van die tussenlaag. Het lijkt er gewoon op dat ze een andere product ontwikkelen en dat er tussen plompen terwijl men de andere prijs terug wat omhoog duwt.
 
Mja, je hebt die waarschijnlijk nieuw gekocht. Ik ben eerder aan het kijken voor een 2de handse. Daarnaast, zijn de modellen die je nieuw kon krijgen met de premie van 5k de stockmodellen, dus daar is het te nemen wat er voorzien is (en zaten sommige interessante optiepakketten er gewoon niet op). En het lijkt erop dat die er niet meer zijn. Begin deze week zag ik ze nog voor 39k, maar dan was dat zonder opties. En kostte het nog 34k.

En ik vind 34k voor iets waar ik wat 7.5k km per jaar mee rijd wat aan de hoge kant. Uiteindelijk is het mijn intentie om dat ding te kopen en dat niet echt in te wisselen. Geprefereerd dat ik er 15 jaar later (mogelijks langer) nog mee rijd. Vooral om nu gebruik te maken van het feit dat de inschrijvingstax 0 is en de jaarlijkse verkeersbelasting ook 0 is. Iets met 200km wltp of zo waar je dan in de winter iets van 100km kan rijden of je u opjaagt van vind ik nog wel een lader als ik eens naar de kust of de ardennen moet rijden lijkt mij gewoon meer miserie te zijn dan het waard is. Daarom dat ik eerder naar iets kijk van een 400km wltp zodanig dat zelfs met degradatie over verschillende jaren dit toch niet direct rangeonbruikbaar is.
Al kan ik begrijpen dat je er tevreden over bent. De tesla heeft serieuze voordelen.

Maar op de 2de handse markt zit de ID3 en de tesla wel relatief kort bij elkaar, maar meestal heb je dan een versie van 2019 (dus 5 jaar oud) en schommel je ergens tussen de 90 en de 150k km
Al zitten er ook tussen die 77kwh batterij hebben.

Maar zo interessant in prijs is het dan ook weer niet. En ik acht de kans nihil dat je tegen die professionele verkoper kan zeggen ik bied 24k zonder premie (allez zeggen kan je dat wel...)... en zit je in basis sowieso ook aan het feit dat er daar al +/-110k op de teller staat. Wat niet noodzakelijk veel moet zeggen. Behalve dat die al wel deftig gebruikt is.

In ieder geval ik heb niets, behalve een moto, dus een ID3 is een serieuze stap omhoog. Had die premie nog 3 jaar geduurd had ik de kat nog wat langer uit de boom gekeken. Maar bon, ik trek mijn plan al jaren zonder wagen, dus het is niet dat het noodzakelijk is. Maar het zou voor sommige zaken wel een voordeel kunnen zijn.
Toch al bedankt voor de ideeën dat is geapprecieerd en zet mij aan het denken. Meer input is altijd goed.
Ik zag in jouw vorige post dat je wat vooroordelen hebt over Tesla. Die had ik ook en ik was positief verrast na mijn testrit, vandaar dat ik jou kan aanraden om er ook eentje te doen. Ze zijn heel makkelijk bij Tesla met test ritten.

Ik heb inderdaad nieuw gekocht afgelopen zomer. Een zwarte model 3 RWD. Ik rij ongeveer 15-18k km per jaar. Ik ben van plan er minstens 6 jaar mee te rijden en dan zie ik wel. De geupdate versie(Highland) kun je nu voor 39990euro kopen.
Bij Tesla heb je echt weinig opties hoor. Witte of zwarte zetels, 18 of 19" velgen, trekhaak of niet.
Voor 3990euro heb je wel enkel maar keuze uit wit of zwart. De zetels zijn zwart, maar ik denk dat dat ook de meest gekozen kleur is, velgen zijn 18" (efficientst en goedkopere banden, kunt nog altijd 19" halen als je een zomer en winter set wil) en de trekhaak kan achteraf.
Verder zijn er geen opties te selecteren zoals bij andere merken. Je krijgt gewoon alles op de full selfdriving optie na. Maar dat is in België toch de moeite niet en kun achteraf ook kopen als in app purchase.
Dus volgens mij is dat een heel complete wagen en je krijgt veel waar voor je geld als voor minder dan 40k kunt kopen en daar nog de premie vanaf gaat. Uiteraard blijft 35k wel een serieus bedrag. Als je in die prijsklasse zou shoppen, dan zou ik hem zeker een kans geven. Ga je tweedehands shoppen en zoek je rond de 25k, dan weet ik niet als een oude Tesla nog zo interessant is gezien de kwaliteit van de oudere modellen wel wat minder is. Ook geen of korte garantie, geen warmtepomp, tragere boordcomputer, ...

Verder zijn dat niet echt stockwagens die in aanmerking komen voor de premie. Tesla produceert in batches en niet op bestelling. Ze maken 1000 blauwe met witte zetels, 3000 zwarte met zwarte zetels, ...
Heb jij een zwarte met zwarte zetels, dan wordt die toegewezen aan uw order eens ze op de boot zitten. Zijn er auto's op de boot die geen koper hebben, dan komen ze op de voorraad pagina bij Tesla. Maar er is een verschil tussen een auto op voorraad en een auto die onderweg is. Voorraad is direct beschikbaar, onderweg zit op de boot en heeft nog 2-3 weken levertijd.
Dat is ook de reden waarom je een auto die in aanmerking komt voor de premie via die pagina moet kopen. Het is "overschot", ze hebben controle over de verkochte volumes want soms gaan ze weg en ze hoeven geen wijzigingen te doen aan het bestelprocess dat specifiek voor België zou gelden.
 
Ik heb er wel vertrouwen in. Als ik zie hoe goed 3D parkeren nu werkt na de kerstupdate.
Jij hebt er dus vertrouwen in dat de wetten van de fysica/optica gaan wijzigen?
De gepatenteerde regensensor die de meeste merken gebruiken maakt gebruik van een breedhoeklens (is ook zo omschreven in het patent). Zo'n lens heeft een brede beeldhoek en heeft een korte brandpuntsafstand, en kan dus op een redelijk groot oppervlak van de ruit controleren of er regen is (en die regen duidelijk identificeren).
Tesla ontwijkt dat patent door een telelens te gebruiken (wordt ook gebruikt voor autopilot): langer brandpuntsafstand en kleine beeldhoek.
Ze zijn er nu al 6 jaar mee aan 't klooien, ik zou niet er niet teveel in vertrouwen
 
Jij hebt er dus vertrouwen in dat de wetten van de fysica/optica gaan wijzigen?
De gepatenteerde regensensor die de meeste merken gebruiken maakt gebruik van een breedhoeklens (is ook zo omschreven in het patent). Zo'n lens heeft een brede beeldhoek en heeft een korte brandpuntsafstand, en kan dus op een redelijk groot oppervlak van de ruit controleren of er regen is (en die regen duidelijk identificeren).
Tesla ontwijkt dat patent door een telelens te gebruiken (wordt ook gebruikt voor autopilot): langer brandpuntsafstand en kleine beeldhoek.
Ze zijn er nu al 6 jaar mee aan 't klooien, ik zou niet er niet teveel in vertrouwen
Je weet toch dat in uw voorruit 3 camera's zitten? Breedhoek, telelens en een normale hoek? Met de data van die 3 camera's in combinatie met wat ze ondertussen met Tesla Vision hebben geleerd, gaan ze er wel in slagen om iets beter te bouwen dan de huidige implementatie.
 
Je weet toch dat in uw voorruit 3 camera's zitten? Breedhoek, telelens en een normale hoek? Met de data van die 3 camera's in combinatie met wat ze ondertussen met Tesla Vision hebben geleerd, gaan ze er wel in slagen om iets beter te bouwen dan de huidige implementatie.
Maar het is enkel de breedhoek die heel uw ruit kan scannen, en daar hangt een patent aan waar Tesla niet voor wil betalen... (als ik de uitleg van @ugar juist interpreteer toch). Die telelens gaat maar een klein stukje ruit zien en daaruit moeten extrapoleren hoe het er op de rest van de ruit uit ziet. Gewoon zijwind kan er dan al voor zorgen dat op dat klein stukje geen duidelijke druppels zijn, maar jij als bestuurder toch niks ziet...
 
Je weet toch dat in uw voorruit 3 camera's zitten? Breedhoek, telelens en een normale hoek? Met de data van die 3 camera's in combinatie met wat ze ondertussen met Tesla Vision hebben geleerd, gaan ze er wel in slagen om iets beter te bouwen dan de huidige implementatie.
Maar het is enkel de breedhoek die heel uw ruit kan scannen, en daar hangt een patent aan waar Tesla niet voor wil betalen... (als ik de uitleg van @ugar juist interpreteer toch). Die telelens gaat maar een klein stukje ruit zien en daaruit moeten extrapoleren hoe het er op de rest van de ruit uit ziet. Gewoon zijwind kan er dan al voor zorgen dat op dat klein stukje geen duidelijke druppels zijn, maar jij als bestuurder toch niks ziet...
Er mogen inderdaad zoveel cameralenzen in de voorruit zitten, als ze die breedhoeklens gebruiken moeten ze betalen voor dat patent.

En dit is nou net het hele probleem van een Tesla te kopen, je koopt een wagen die nooit helemaal OK is, en al zeker niet doorgetest. Je bent gewoon een proefkonijn.
Cybertruck wordt nu geleverd zonder wieldoppen, omdat deze wieldoppen de banden beschadigen. Dat kan je toch niet verzinnen? Hoeveel km hebben ze met die wagen getest, dat ze dat niet op voorhand hebben kunnen ondervangen?
 
Terug
Bovenaan