Maar het is enkel de breedhoek die heel uw ruit kan scannen, en daar hangt een patent aan waar Tesla niet voor wil betalen... (als ik de uitleg van
@ugar juist interpreteer toch). Die telelens gaat maar een klein stukje ruit zien en daaruit moeten extrapoleren hoe het er op de rest van de ruit uit ziet. Gewoon zijwind kan er dan al voor zorgen dat op dat klein stukje geen duidelijke druppels zijn, maar jij als bestuurder toch niks ziet...
Er zit ook een breedhoek camera in de vooruit he. Volgens mij is dat patent van toepassing als je Bosch sensor en implementatie gebruikt.
Ontwikkel je zelf iets AI based met een andere breedhoek camera, dan kan Bosch daar niet veel van maken denk ik.
Er mogen inderdaad zoveel cameralenzen in de voorruit zitten, als ze die breedhoeklens gebruiken moeten ze betalen voor dat patent.
En dit is nou net het hele probleem van een Tesla te kopen, je koopt een wagen die nooit helemaal OK is, en al zeker niet doorgetest. Je bent gewoon een proefkonijn.
Cybertruck wordt nu geleverd zonder wieldoppen, omdat deze wieldoppen de banden beschadigen. Dat kan je toch niet verzinnen? Hoeveel km hebben ze met die wagen getest, dat ze dat niet op voorhand hebben kunnen ondervangen?
Op wat staat dat patent van Bosch? Op de hardware, de software of op de manier van detecteren? Ge kunt uw patent toch niet zo breed maken dat het inhoud: "Ge moogt met geen enkele breedhoek camera kijken als er regendruppels op de ruit vallen. Enkel Bosch mag dat"
Als ik mijn breedhoek camera oproep uit het service menu, zie ik de druppels op de ruit vallen als het regent. Als ik dat kan zien, dan kan een getraind AI model dat ook zien.
Toen ik net mijn Model 3, vond ik het ambetant om te parkeren in onze ondergrondse parking want dat vision systeem werkte niet goed. Ik had schrik om de betonnen pilaren te raken. Er was toen ook veel kritiek op het weg laten van de sensoren.
Nu met de kerstupdate is heel dat systeem herwerkt en parkeer ik met de Tesla het vlotst en met het meest zelfvertrouwen van alle wagens die ik gehad heb. En dat zonder sensoren. Ik kijk zelfs niet meer in mijn spiegels. De 3 camera's + 3D view laat me perfect zien waar ik ga uitkomen.
Dus ja, ik ben er van overtuigd dat ze ook nog vooruitgang gaan maken met de ruitenwissers.
De Tesla is geen perfecte wagen he, maar voor 35k is dat een verdomd goeie auto en ga je weinig beters vinden. Zelfs voor de 42k dat ik hem kocht was er weinig beters te vinden. Laat mij kiezen tussen de i4 en model 3, dan pak ik de i4. Maar die is wel bijna het dubbel van de prijs en dat heb ik er niet voor over als het uit eigen zak komt.
Ik had hier gekeken,
https://www.tesla.com/nl_be/model3/design#overview
En daar kwam ik als startprijs bij +/- 46k. Terwijl ik begin deze week dacht dat ik er nog aan 39k was tegengekomen. Ofwel kijk ik er naast.
Maar is dat niet een klein beetje de standaard voor alles wat elektrische voertuigen zijn?
Wat ik lees over de ID3 is namelijk ook dat OTA softwareupdates beloofd waren alsook bepaalde andere features maar dat tgv hardwaretekortkomingen dit niet mogelijk zou zijn. Of door het feit dat men deze zaken van niets moeten opstarten en niet leentjegebuur kunnen spelen bij hun vroegere doorontwikkelingen. Dat komt wel met vallen en opstaan, maar soms ga je pech hebben.
Die staat op de voorraad pagina:
https://www.tesla.com/nl_BE/inventory/new/m3?arrangeby=plh&zip=9000&range=0
Voorlopig enkel een witte. Geen idee als de zwarte nog gaat terug komen.