Auto Elektrische wagens

Ik had hier gekeken, https://www.tesla.com/nl_be/model3/design#overview

En daar kwam ik als startprijs bij +/- 46k. Terwijl ik begin deze week dacht dat ik er nog aan 39k was tegengekomen. Ofwel kijk ik er naast.

En dit is nou net het hele probleem van een Tesla te kopen, je koopt een wagen die nooit helemaal OK is, en al zeker niet doorgetest. Je bent gewoon een proefkonijn.
Maar is dat niet een klein beetje de standaard voor alles wat elektrische voertuigen zijn?

Wat ik lees over de ID3 is namelijk ook dat OTA softwareupdates beloofd waren alsook bepaalde andere features maar dat tgv hardwaretekortkomingen dit niet mogelijk zou zijn. Of door het feit dat men deze zaken van niets moeten opstarten en niet leentjegebuur kunnen spelen bij hun vroegere doorontwikkelingen. Dat komt wel met vallen en opstaan, maar soms ga je pech hebben.
 
Ik had hier gekeken, https://www.tesla.com/nl_be/model3/design#overview

En daar kwam ik als startprijs bij +/- 46k. Terwijl ik begin deze week dacht dat ik er nog aan 39k was tegengekomen. Ofwel kijk ik er naast.


Maar is dat niet een klein beetje de standaard voor alles wat elektrische voertuigen zijn?

Wat ik lees over de ID3 is namelijk ook dat OTA softwareupdates beloofd waren alsook bepaalde andere features maar dat tgv hardwaretekortkomingen dit niet mogelijk zou zijn. Of door het feit dat men deze zaken van niets moeten opstarten en niet leentjegebuur kunnen spelen bij hun vroegere doorontwikkelingen. Dat komt wel met vallen en opstaan, maar soms ga je pech hebben.
Er is een fundamenteel verschil tussen die niet werkende OTA updates en een wagen die je niet of onvoldoende hebt getest verkopen aan je klanten. In het tweede geval is er met name een veiligheidsissue.
Ik heb al met een Tesla update rondgereden die van zodra ik mijn adaptive cruise control opzette standaard de grote lichten activeerde, ook wanneer ik meerdere tegenliggers passeerde
 
Maar het is enkel de breedhoek die heel uw ruit kan scannen, en daar hangt een patent aan waar Tesla niet voor wil betalen... (als ik de uitleg van @ugar juist interpreteer toch). Die telelens gaat maar een klein stukje ruit zien en daaruit moeten extrapoleren hoe het er op de rest van de ruit uit ziet. Gewoon zijwind kan er dan al voor zorgen dat op dat klein stukje geen duidelijke druppels zijn, maar jij als bestuurder toch niks ziet...
Er zit ook een breedhoek camera in de vooruit he. Volgens mij is dat patent van toepassing als je Bosch sensor en implementatie gebruikt.
Ontwikkel je zelf iets AI based met een andere breedhoek camera, dan kan Bosch daar niet veel van maken denk ik.
Er mogen inderdaad zoveel cameralenzen in de voorruit zitten, als ze die breedhoeklens gebruiken moeten ze betalen voor dat patent.

En dit is nou net het hele probleem van een Tesla te kopen, je koopt een wagen die nooit helemaal OK is, en al zeker niet doorgetest. Je bent gewoon een proefkonijn.
Cybertruck wordt nu geleverd zonder wieldoppen, omdat deze wieldoppen de banden beschadigen. Dat kan je toch niet verzinnen? Hoeveel km hebben ze met die wagen getest, dat ze dat niet op voorhand hebben kunnen ondervangen?
Op wat staat dat patent van Bosch? Op de hardware, de software of op de manier van detecteren? Ge kunt uw patent toch niet zo breed maken dat het inhoud: "Ge moogt met geen enkele breedhoek camera kijken als er regendruppels op de ruit vallen. Enkel Bosch mag dat"

Als ik mijn breedhoek camera oproep uit het service menu, zie ik de druppels op de ruit vallen als het regent. Als ik dat kan zien, dan kan een getraind AI model dat ook zien.

Toen ik net mijn Model 3, vond ik het ambetant om te parkeren in onze ondergrondse parking want dat vision systeem werkte niet goed. Ik had schrik om de betonnen pilaren te raken. Er was toen ook veel kritiek op het weg laten van de sensoren.
Nu met de kerstupdate is heel dat systeem herwerkt en parkeer ik met de Tesla het vlotst en met het meest zelfvertrouwen van alle wagens die ik gehad heb. En dat zonder sensoren. Ik kijk zelfs niet meer in mijn spiegels. De 3 camera's + 3D view laat me perfect zien waar ik ga uitkomen.
Dus ja, ik ben er van overtuigd dat ze ook nog vooruitgang gaan maken met de ruitenwissers.

De Tesla is geen perfecte wagen he, maar voor 35k is dat een verdomd goeie auto en ga je weinig beters vinden. Zelfs voor de 42k dat ik hem kocht was er weinig beters te vinden. Laat mij kiezen tussen de i4 en model 3, dan pak ik de i4. Maar die is wel bijna het dubbel van de prijs en dat heb ik er niet voor over als het uit eigen zak komt.
Ik had hier gekeken, https://www.tesla.com/nl_be/model3/design#overview

En daar kwam ik als startprijs bij +/- 46k. Terwijl ik begin deze week dacht dat ik er nog aan 39k was tegengekomen. Ofwel kijk ik er naast.


Maar is dat niet een klein beetje de standaard voor alles wat elektrische voertuigen zijn?

Wat ik lees over de ID3 is namelijk ook dat OTA softwareupdates beloofd waren alsook bepaalde andere features maar dat tgv hardwaretekortkomingen dit niet mogelijk zou zijn. Of door het feit dat men deze zaken van niets moeten opstarten en niet leentjegebuur kunnen spelen bij hun vroegere doorontwikkelingen. Dat komt wel met vallen en opstaan, maar soms ga je pech hebben.
Die staat op de voorraad pagina: https://www.tesla.com/nl_BE/inventory/new/m3?arrangeby=plh&zip=9000&range=0
Voorlopig enkel een witte. Geen idee als de zwarte nog gaat terug komen.
 
Het systeem van tesla is echt degelijk genoeg. Voor ik tesla had, was dit ook een nadeel in mijn hoofd. Maar nu denk ik daar totaal niet meer aan.

Dat van Carplay dacht ik ook gezien ik dat bij elke gebruikte in m'n vorige auto. Maar het entertaintment systeem van Tesla is zo compleet dat ik het niet mis. Ik heb Spotify and Apple podcast wat voor mij de belangrijkste apps zijn en de navigatie is gewoon heel goed. Waze zet ik amper nog op. Dat was vooral omdat mijn Audi's al van bij de levering niet meer up to date waren met de GPS en je mocht dokken voor een update. Nu heb ik een paar keer per jaar jaar gratis GPS updates.

Een limiter gebruik ik nooit, ook niet op de wagens die het hadden. Altijd ACC. Dan geeft hetzelfde resultaat als een limiter, maar je voet moet niet meer op het gas/rem.


Ik heb er wel vertrouwen in. Als ik zie hoe goed 3D parkeren nu werkt na de kerstupdate.

Inderdaad, volledig mee eens.
Ik mis Carplay ook niet echt, maar het kost je wel 10€/maand. Geen fortuin maar wel zonde…
 
Ik mis Carplay ook niet echt, maar het kost je wel 10€/maand. Geen fortuin maar wel zonde…
Met m’n iPhone heb een shortcut gemaakt dat wanneer Bluetooth met de Tesla verbindt, hij z’n hotspot start. Dan heb je dat abonnement niet nodig om de native Spotify enzo te gebruiken
 
Er zit ook een breedhoek camera in de vooruit he. Volgens mij is dat patent van toepassing als je Bosch sensor en implementatie gebruikt.
Ontwikkel je zelf iets AI based met een andere breedhoek camera, dan kan Bosch daar niet veel van maken denk ik.

Op wat staat dat patent van Bosch? Op de hardware, de software of op de manier van detecteren? Ge kunt uw patent toch niet zo breed maken dat het inhoud: "Ge moogt met geen enkele breedhoek camera kijken als er regendruppels op de ruit vallen. Enkel Bosch mag dat"
Het is allemaal zo evident en gemakkelijk om dat patent te omzeilen dat het Tesla niet gelukt is in zes jaar...

En wie spreekt er over één patent? Er worden er meerdere gefiled hoor.

Mijn vrouw heeft jaren als ingenieur op een R&D afdeling van een Tier 1 Automotive supplier gewerkt, de technologie die zij mee op punt heeft gezet is nu een standaard onderdeel van iedere verkochte wagen. Ze heeft vanaf het begin meegewerkt aan dat project (een tiental jaar), er zijn doorheen de jaren tientallen patenten aangevraagd en toegezegd (voor ieder toegezegd patent kreeg zij ook een vergoeding). Dat is gewoon een ketting van allemaal kleine 'beperkingen' die het anderen quasi onmogelijk maken om te kopiëren.

Een patent niet breed maken. Je beseft toch dat de interval-regenwisser ook gepatenteerd was, en dan dus wel degelijk het concept?
 
En dit is nou net het hele probleem van een Tesla te kopen, je koopt een wagen die nooit helemaal OK is, en al zeker niet doorgetest. Je bent gewoon een proefkonijn.
Exact hoe Musk redeneert. Die schiet een racket omhoog en bouwt een tweede racket op basis van alles wat fout ging tijdens de lancering van de eerste. Daarom dat de 3e moest lukken want er was gewoon geen geld meer voor een vierde test.

Hier in Europa kan je nooit zo werken. En terecht.
 
Er zit ook een breedhoek camera in de vooruit he. Volgens mij is dat patent van toepassing als je Bosch sensor en implementatie gebruikt.
Ontwikkel je zelf iets AI based met een andere breedhoek camera, dan kan Bosch daar niet veel van maken denk ik.
Als het kon, had tesla het al lang gedaan natuurlijk. En zoals anderen al zeiden, het is een combinatie van patenten.

Als ik mijn breedhoek camera oproep uit het service menu, zie ik de druppels op de ruit vallen als het regent. Als ik dat kan zien, dan kan een getraind AI model dat ook zien.
Jij hebt wel de hele ruit om te analyseren van een afstandje. De camera kijkt van veel dichterbij op een veel kleiner oppervlakte.

Toen ik net mijn Model 3, vond ik het ambetant om te parkeren in onze ondergrondse parking want dat vision systeem werkte niet goed. Ik had schrik om de betonnen pilaren te raken. Er was toen ook veel kritiek op het weg laten van de sensoren.
Nu met de kerstupdate is heel dat systeem herwerkt en parkeer ik met de Tesla het vlotst en met het meest zelfvertrouwen van alle wagens die ik gehad heb. En dat zonder sensoren. Ik kijk zelfs niet meer in mijn spiegels. De 3 camera's + 3D view laat me perfect zien waar ik ga uitkomen.
Dus ja, ik ben er van overtuigd dat ze ook nog vooruitgang gaan maken met de ruitenwissers.
Met als verschil dat de hardware het mogelijk maakt om 3D modellen te genereren op basis van camerabeelden.
De hardware voor de regensensor maakt het een stuk lastiger om juiste inschattingen te maken. 2j geleden had ik ook nog gezegd dat tesla het ooit wel zal lukken. Maar we zitten nu al jaren verder en tesla is er nog steeds niet in geslaagd, volgens mij (en héél veel anderen) zal de oplossing er nooit komen op basis van de huidige hardware.
Je kan er beter vrede mee nemen dan ijdele hoop te houden.
 
Als het kon, had tesla het al lang gedaan natuurlijk. En zoals anderen al zeiden, het is een combinatie van patenten.
Waarom zijn ze dan bezig aan een update als het niet meer te verbeteren valt? Dan kunnen ze beter hun energie elders insteken.
Jij hebt wel de hele ruit om te analyseren van een afstandje. De camera kijkt van veel dichterbij op een veel kleiner oppervlakte.
Ik keek op het scherm naar wat de camera ziet he. Niet door de ruit.
Je kan die camera's via het service menu oproepen.
Met als verschil dat de hardware het mogelijk maakt om 3D modellen te genereren op basis van camerabeelden.
De hardware voor de regensensor maakt het een stuk lastiger om juiste inschattingen te maken. 2j geleden had ik ook nog gezegd dat tesla het ooit wel zal lukken. Maar we zitten nu al jaren verder en tesla is er nog steeds niet in geslaagd, volgens mij (en héél veel anderen) zal de oplossing er nooit komen op basis van de huidige hardware.
Je kan er beter vrede mee nemen dan ijdele hoop te houden.
Als het niet betert, fine by me. Ik heb er ondertussen mee leren leven, maar tzou mooi zijn als het beter kan.
 
Waarom zijn ze dan bezig aan een update als het niet meer te verbeteren valt? Dan kunnen ze beter hun energie elders insteken.

Ze zeggen dat ze ermee bezig zijn, maar dat doen ze ook al jarenlang rond FSD. Veel beloven, maar daar blijft het meestal bij.

De energie steken ze liever in nutteloze zaken zoals fart mode en andere nutteloze gadgets. Om nog maar te zwijgen over de cybertruck.

Hiermee breek ik Tesla niet af, maar ik denk dat je kritisch mag zijn over hun beloftes.
 

Ok, dit is voorlopig enkel voor Wallonië, maar dit lijkt mij toch een beetje pijnlijk... Al is het pas actief in 2026.

Ipv vb 10 cent voor distributietarief is dat dan eigenlijk 50 cent tijdens die tijdsspanne.

Al ben ik er niet uit hoe men die kost enkel claimt voor de elektrische wagen.
 

Ok, dit is voorlopig enkel voor Wallonië, maar dit lijkt mij toch een beetje pijnlijk... Al is het pas actief in 2026.

Ipv vb 10 cent voor distributietarief is dat dan eigenlijk 50 cent tijdens die tijdsspanne.

Al ben ik er niet uit hoe men die kost enkel claimt voor de elektrische wagen.

Duur elektrisch verwarmen dan in de winter als je een wp eigenaar bent 😲 dat wordt daar de zekering afzetten en hopen dat je voor 5u je huis voldoende verwarmd hebt.
 
Duur elektrisch verwarmen dan in de winter als je een wp eigenaar bent 😲 dat wordt daar de zekering afzetten en hopen dat je voor 5u je huis voldoende verwarmd hebt.
Ja, ik begrijp het principe dat men wil bewerkstelligen. De uitdaging is nu eenmaal enorm indien iedereen een wp heeft staan en die allemaal actief gaan wanneer men elektrisch aan het koken is, of 1 van de andere normale zaken tijdens de piekperiode doet. Als je dan tegelijkertijd uw elektrische wagen en uw warmtepomp activeert... pijnlijke pieken dat het zijn maar vooral pijnlijke verbruikskosten..

Je kan u ook de vraag stellen of zoiets enerzijds de conversie niet gaat tegenhouden... beter koken op gas en verwarmen op gas indien men de dan ook geen ontrading doet van het gas of zelfs benzine/diesel. Al is er voor dat laatste voorlopig al wel een beperkte ontrading.

En mogelijks ga je in Wallonië dan liever inzetten op een overgedimensioneerde wp, die een hogere piek trekt zodanig dat je het buiten de pizkuren ook zeker in putje winter warm krijgt.

Ach ja, afwachten. Al moet je de zekering niet afzetten, gewoon de agendapunten gebruiken en die tijdzone blacklisten.
 
Voor fluvius ligt er blijkbaar iets gelijkaardig op tafel. :unsure:

6Txo0iH.jpeg
 
Ja, ik begrijp het principe dat men wil bewerkstelligen. De uitdaging is nu eenmaal enorm indien iedereen een wp heeft staan en die allemaal actief gaan wanneer men elektrisch aan het koken is, of 1 van de andere normale zaken tijdens de piekperiode doet. Als je dan tegelijkertijd uw elektrische wagen en uw warmtepomp activeert... pijnlijke pieken dat het zijn maar vooral pijnlijke verbruikskosten..

Je kan u ook de vraag stellen of zoiets enerzijds de conversie niet gaat tegenhouden... beter koken op gas en verwarmen op gas indien men de dan ook geen ontrading doet van het gas of zelfs benzine/diesel. Al is er voor dat laatste voorlopig al wel een beperkte ontrading.

En mogelijks ga je in Wallonië dan liever inzetten op een overgedimensioneerde wp, die een hogere piek trekt zodanig dat je het buiten de pizkuren ook zeker in putje winter warm krijgt.

Ach ja, afwachten. Al moet je de zekering niet afzetten, gewoon de agendapunten gebruiken en die tijdzone blacklisten.
Maar er is toch al het capaciteitstarief net om die pieken te ontmoedigen...?
 
Terug
Bovenaan