Auto Elektrische wagens

En wat met jouw opmerking dan? Lees nog eens terug wat ik schrijf, de producent die de hoogste C heeft bij laden staat het verst. Dan kom jij met een opmerking dat je toch liever de wagen hebt die iets meer km laadt in 20 min , maar die is wel 10k€ duurder. De enigste reden waarom die sneller laadt in 20 min is omdat hij een veel grotere accu heeft.
Voor 10 k€ kan je 10-20 kWh accu extra voorzien in de goedkopere ID7 en dan laadt die een pak sneller op 20 min (want hogere C)
Dat zeg ik toch nergens? Jij begon over prijs....

Jij haalde aan dat jouw manier (laadsnelheid in kw/h) een beter beeld gaf van welke fabrikant technisch verder stond. Ik zei dat voor de consument het toch niet boeit wie technisch verder staat, die wil gewoon weten hoeveel "km" die per uur naar binnen krijgt.

Jij begint dan over "oh maar als niets anders boeit dan kost de auto 9 miljoen womp womp"...het ging over iets specifieks, je weet het zelf ook. Tuurlijk boeit de prijs, dat weten we, maar als het over laadsnelheid gaat...komaan man.
 
Kzou nog niet te vroeg juichen. Kheb eens een laadsessie gehad die pas na 3-4 weken te voorschijn kwam in de app.

Kut met peren :D Just binnengelopen.

Hierbij de bon voor uw laadsessie met de Chargemap Pass op Monday, the 5 February 2024 at 16:03 pm.​
Locatie:Allego
 
Amai, das wel gek snel eigenlijk. Daar doet mijn Tesla minstens 50% langer over;

Die kar laadt zot snel tussen die 2 batterij percentages...

De curve komt traag op gang als ik onder de 15% ga, maar dan stijgt ie langzaam door tot ie aan 30% geraakt en dan ist vollen bak.

Gisteren bij 31% of zo ben ik onmiddelijk aan +200 gestart en ik wist meteen, dit wordt "fast"food :laugh:
 
in theorie zou ik bij een voorverwarmde batterij al vanaf 0 naar +200 moeten gaan maar dat heb persoonlijk nog niet gezien. En ik zie de terugval maar pas na 60%

5469810681117
 
Ik ga klacht neerleggen bij Kia.

30-80% op 11 min, da's ni menselijk, hoe moet ik in godsnaam rustig eten zo?

Je kan altijd aan een niet-werkende lader rond Luik parkeren en daar rustig eten? ;)

Kia is echt spectaculair qua laadsnelheid, eigenlijk een heel groot verschil met zowat alle andere merken.

Wat die laadcurve betreft en terugval pas na 60%: is het niet zo dat die laadcurve naar rechts opschuift als je bv. aan 20-30% begint te laden ipv ~0%? Of zo leek het toch op grafieken die ik voor BMW gezien heb, waarbij ze vanaf verschillende SOC's begonnen te laden.
Behalve waarschijnlijk de drop-off rond de 80%, ik zou vermoeden dat de auto daar altijd de laadsnelheid sterk zal beperken om de batterij te beschermen.
 
Hopmarkt? 😅 ze hebben er een heleboel palen bijgeplaatst. Jammer genoeg wel willen compenseren met de kWh prijs..

Een keertje gestaan op een zaterdagmiddag en toen waren ze wel zo goed als allemaal bezet hoor. Wij hebben ook gewoon staan laden, de prijs maakt niet uit als je een laadkaart van het werk hebt natuurlijk.

Dat Fastned nog maar wat uitbreidt in België, die installeren tenminste vaak 8 laadplaatsen tegelijk in plaats van 4.

Probleem in Wallonië is dat het randje tegenwerking is wat laadpalen betreft. Aansluitkosten voor de palen zijn zo hoog dat zo goed als niemand interesse heeft om ze aan te bieden. Zie ook: BIV vanaf volgend jaar deels op basis van gewicht. Moet zowat de enige regio in Europa zijn waar er actief beleid tegen EV's is.
 
...

Probleem in Wallonië is dat het randje tegenwerking is wat laadpalen betreft. Aansluitkosten voor de palen zijn zo hoog dat zo goed als niemand interesse heeft om ze aan te bieden. Zie ook: BIV vanaf volgend jaar deels op basis van gewicht. Moet zowat de enige regio in Europa zijn waar er actief beleid tegen EV's is.

Nederland had ook een tijd geleden dat idee, wegenbelasting op basis van gewicht waarbij elektrische stadswagens ongeveer het dubbele zouden betalen van hun ICE equivalent. Dat is 1 van de redenen voor de stagnerende verkoop van EV's en voor zover ik weet is dat plan nog altijd niet geschrapt.
Sowieso zie je de bui nu al hangen, er zal een mechanisme bedacht worden om de misgelopen accijnzen op benzine & diesel door te rekenen aan de elektrische rijders, zodra de transitie wat verder staat. Wallonië kan natuurlijk niet wachten, de gemiddelde PS stemmer vindt het waarschijnlijk prima dat "die dure EV's voor de rijken" extra belast worden 😬
 
Nederland had ook een tijd geleden dat idee, wegenbelasting op basis van gewicht waarbij elektrische stadswagens ongeveer het dubbele zouden betalen van hun ICE equivalent. Dat is 1 van de redenen voor de stagnerende verkoop van EV's en voor zover ik weet is dat plan nog altijd niet geschrapt.
Beetje heisa om niets. De wegenbelasting in Nederland is bij ICE ook op gewicht, maar er zit nog een factor in die kijkt naar uitstoot en type brandstof. Een EV zou sowieso gecompenseerd worden door de nuluitstoot.
 
Beetje heisa om niets. De wegenbelasting in Nederland is bij ICE ook op gewicht, maar er zit nog een factor in die kijkt naar uitstoot en type brandstof. Een EV zou sowieso gecompenseerd worden door de nuluitstoot.
Inderdaad. Het tarief per kg voor benzine is goedkoper als voor diesel in Nederland. Voor hetzelfde geld is het tarief voor een BEV de helft als dat van benzine en dan ben je nog steeds goedkoper af ondanks het hogere gewicht.
 
Beetje heisa om niets. De wegenbelasting in Nederland is bij ICE ook op gewicht, maar er zit nog een factor in die kijkt naar uitstoot en type brandstof. Een EV zou sowieso gecompenseerd worden door de nuluitstoot.

Inderdaad. Het tarief per kg voor benzine is goedkoper als voor diesel in Nederland. Voor hetzelfde geld is het tarief voor een BEV de helft als dat van benzine en dan ben je nog steeds goedkoper af ondanks het hogere gewicht.

Dit jaar en volgend jaar wel nog, vanaf 2026 blijkbaar niet meer - toch als er niets verandert aan de wetgeving tegen dan.

Voor een elektrische Peugeot 208 betalen ze vanaf 2026 dubbel zoveel wegenbelasting, scheelt toch een €400 per jaar tegenover nu ~€500 per jaar goedkoper voor een EV. In die prijsklasse maakt dat het verschil tussen een acceptabele terugverdientijd (met voldoende thuisladen op zonne-energie) en je verdient het prijsverschil net terug tegen de tijd dat je een volgende auto nodig hebt.
 
Dit jaar en volgend jaar wel nog, vanaf 2026 blijkbaar niet meer - toch als er niets verandert aan de wetgeving tegen dan.

Voor een elektrische Peugeot 208 betalen ze vanaf 2026 dubbel zoveel wegenbelasting, scheelt toch een €400 per jaar tegenover nu ~€500 per jaar goedkoper voor een EV. In die prijsklasse maakt dat het verschil tussen een acceptabele terugverdientijd (met voldoende thuisladen op zonne-energie) en je verdient het prijsverschil net terug tegen de tijd dat je een volgende auto nodig hebt.
't is daarom dat je nog geen conclussies kunt maken.
Het tarief voor een benzine wagen is goedkoper als voor een diesel wagen. Er staat volgens mij nog nergens vast wat het tarief zal zijn voor een EV. Gaat dat evenveel, meer of minder zijn dan voor een benzine? Je weet alleen dat je in 2025 75% korting gaat krijgen, maar je weet niet op welke prijs...
Er wordt ook gesproken over een eventuele compensatie voor het batterij gewicht. 't is allemaal nog speculeren momenteel.
 
Beetje heisa om niets. De wegenbelasting in Nederland is bij ICE ook op gewicht, maar er zit nog een factor in die kijkt naar uitstoot en type brandstof. Een EV zou sowieso gecompenseerd worden door de nuluitstoot.
Jep.

Daarom zag je daar vroeger veel meer kleine dikke bakken dan grote trage sleeën.

Genre: liever een 135i dan een 320i. Ook extreem veel Golf GTI ipv slome Passats
 
ID.3 staat bij de garage voor update en banden te vervangen en een Cupra Born als vervangauto mee. Rijdt net iets 'scherper', maar de vormgeving van de software is toch maar heel pover.
1 week later, staat er nog steeds... Alles was klaar, behalve op allerlaatste stap faalt de update.
 
Voor de nieuwe wagen ben ik aan het overwegen om (volledig?) elektrisch te gaan. Thuis kan ik niet laden maar op het werk kan ik wel laden aan 40cent. Niet zo goedkoop als thuis kunnen laden maar toch nog best OK.
Wel zie ik een groot verschil tussen verschillende laadkaarten, smappee is dus bv die 40cent + 1.09€ 'startkosten', Shell recharge geeft dan weer 63cent aan.
Kan ik die kosten ergens gemakkelijk vergelijken of moet ik iedere app installeren en zelf bekijken?
Vanaf wanneer is het verplicht dat je ook met bancontact moet kunnen betalen?
 
Terug
Bovenaan