Auto Elektrische wagens

Raar om dat optioneel te maken, dat lijkt mij toch een vrij belangrijke functionaliteit.
Tenzij ze verwachten dat alle laadpalen slim gaan zijn en dat je daarop kan bepalen hoe snel je laadt.
En gewoon de laadstroom laten bepalen in de auto ipv een algemene optie om het te verlagen. Als ik dat opzoek voor de ID3 kom ik 8A tegen.
 
Vandaag bevestiging van installateur laadpaal. Helaas max 7.3kw mogelijk hier.
verzwaring naar drie-fase wat kostelijk. Jammer maar helaas
is toch niet zo kostelijk ?
Zelfs dan kun je in een 10tal uur terug volledig vullen aan 7.4kW. Dan moet je dus leegrijden, laat toekomen en in minder dan 10 uur weer de volle range nodig hebben.

En dan kan je ook nog fast-chargen als het echt nodig is.
Als je aan de volle 7.4 kan laden natuurlijk. In werkelijkheid heb je ook nog gewoon thuisverbruik en zit je vaak aan de 3 of 4. Dan is die meerfasige installatie toch geen overbodige luxe.
 
is toch niet zo kostelijk ?
Fluvius moet nog komen om de kabel aan te sluiten, daar vragen ze al rond de 1000 euro voor dacht ik.

Als je aan de volle 7.4 kan laden natuurlijk. In werkelijkheid heb je ook nog gewoon thuisverbruik en zit je vaak aan de 3 of 4. Dan is die meerfasige installatie toch geen overbodige luxe.
10u lang aan 3-4kW is ook nog steeds in vele gevallen genoeg om je dagelijks autoverbruik te dekken.
En daarnaast, thuisverbruik wanneer je slaapt zal toch zeker niet zo hoog liggen?
 
is toch niet zo kostelijk ?

Als je aan de volle 7.4 kan laden natuurlijk. In werkelijkheid heb je ook nog gewoon thuisverbruik en zit je vaak aan de 3 of 4. Dan is die meerfasige installatie toch geen overbodige luxe.
Maar uw laadpaal is apart afgezekerd he. Dus op die kring zijn er geen andere gebruikers.
Zolang uw aansluiting genoeg is voor de die 7.4kW + de andere verbruikers zie ik geen probleem?
 
is toch niet zo kostelijk ?

Als je aan de volle 7.4 kan laden natuurlijk. In werkelijkheid heb je ook nog gewoon thuisverbruik en zit je vaak aan de 3 of 4. Dan is die meerfasige installatie toch geen overbodige luxe.
Standaard in België is 40A dacht ik dus dan heb je bij volledige snelheid laden (32A) nog 8A over.
De enige momenten waar ik hier boven 8A ga is tijden koken (elektrisch fornuis/oven/microgolf/waterkoker in combinatie). Dat is meestal ook geen uren per dag denk ik :)
 
Ik laad met de Tesla 3 gewoon op een 1fase aansluiting. Max is idd 7 KW, maar meestal laad ik zelfs op ECO (standaard 1 kw + overcapaciteit zonnepanelen) Let op capaciteits tarief komt eraan. Er gaan er veel vloeken met hun thuislaadpaal aan 32KW of 16 ;)
 
Ik laad met de Tesla 3 gewoon op een 1fase aansluiting. Max is idd 7 KW, maar meestal laad ik zelfs op ECO (standaard 1 kw + overcapaciteit zonnepanelen) Let op capaciteits tarief komt eraan. Er gaan er veel vloeken met hun thuislaadpaal aan 32KW of 16 ;)
De meeste auto's kan je dat toch gewoon instellen?
 
Maar wel zonde van de investering als je er nooit gebruik van maakt. Tenzij je 3fa voor andere dingen al zou nodig hebben, dan maakt dat ook niets meer uit.
En in praktijk hebben zonnepanelen en een warmtepomp al 3-fase nodig he. Dus de meeste nieuwbouwhuizen hebben die voorziening sowieso.
 
Deze week eindelijk ook mijn Enyaq 80 Sportline besteld. Duurde een lange tijd vooraleer de sportline beschikbaar was via onze leasing tool. ID4 en Q4 e-tron konden mij veel minder bekoren en daarom voor deze gegaan. Benieuwd naar de wachttijd, ik vrees ervoor.

Hier komt ook sowieso een laadpaal op 1 fase.
 
Deze week eindelijk ook mijn Enyaq 80 Sportline besteld. Duurde een lange tijd vooraleer de sportline beschikbaar was via onze leasing tool. ID4 en Q4 e-tron konden mij veel minder bekoren en daarom voor deze gegaan. Benieuwd naar de wachttijd, ik vrees ervoor.

Hier komt ook sowieso een laadpaal op 1 fase.
Omdat je geen driefasen hebt of?

Daarbij is uw uitspraak potentieel fout, het je zijn dat je 3x230V in uw straat hebt, dan zul je dus op 2 fasen zitten :p
 
Raar om dat optioneel te maken, dat lijkt mij toch een vrij belangrijke functionaliteit.
Tenzij ze verwachten dat alle laadpalen slim gaan zijn en dat je daarop kan bepalen hoe snel je laadt.
Heb me fout uitgedrukt. Het is mogelijk om de laadspanning te verlagen, is standaard aanwezig. Maar naar hoeveel kw het verlaagd wordt is het nog gissen. Zal het dan wel merken binnen paar maand!
 
Deze week eindelijk ook mijn Enyaq 80 Sportline besteld. Duurde een lange tijd vooraleer de sportline beschikbaar was via onze leasing tool. ID4 en Q4 e-tron konden mij veel minder bekoren en daarom voor deze gegaan. Benieuwd naar de wachttijd, ik vrees ervoor.

Hier komt ook sowieso een laadpaal op 1 fase.
Proficiat!
Op welk vlak won de Enyaq van de Q4 voor jou?
 
Ik laad met de Tesla 3 gewoon op een 1fase aansluiting. Max is idd 7 KW, maar meestal laad ik zelfs op ECO (standaard 1 kw + overcapaciteit zonnepanelen) Let op capaciteits tarief komt eraan. Er gaan er veel vloeken met hun thuislaadpaal aan 32KW of 16 ;)
Maar de prijs per kWh zakt evengoed eh en met een laadpaal van 22kW kan je evengoed aan minder laden.
 
Proficiat!
Op welk vlak won de Enyaq van de Q4 voor jou?
Had geen klik met die wagen. Ik vond de looks en interieur bij de Skoda iets meer mijn ding. Wou wel perse de Sportline, anders was hij al 3 maand eerder besteld. Alleen al het stuur bij de Q4 vond ik weirdass 😂. Voor de rest een knappe wagen uiteraard. In eerste instantie wou ik de ECQ, maar ik kon die niet genoeg configureren naar mijn goesting.

Was ook heel aangenaam verrast, vanbinnen is de Enyaq hoogwaardig afgewerkt. Ze hebben hun best gedaan met deze wagen.

De ID4 vond ik qua interieur al helemaal niets.

Achja, smaken en kleuren 🤷🏻‍♂️.

EDIT: Misschien het belangrijkste vergeten, het was voor mij de Q4 35 s line vs Enyaq 80 sportline. De grotere batterij heeft wel een belangrijke rol gespeeld.
 
Laatst bewerkt:
En in praktijk hebben zonnepanelen en een warmtepomp al 3-fase nodig he. Dus de meeste nieuwbouwhuizen hebben die voorziening sowieso.
Heb je 3 fasen nodig voor warmtepomp? Voor zonnepanelen alleszins niet, ik ken eigenlijk niemand die zijn nieuwbouw gezet heeft en al meteen 3 fasen gepakt heeft. Wel alle voorbereiding, die hebben wij zelf ook bij onze nieuwbouw. Maar de effectieve aansluiting hebben we nog niet, beetje grote kost voor iets wat we totaal nog niet nodig hebben. En zoals ik het hoor van anderen, denk ik dat we ook bij onze volgende wagen die quasi zeker een EV wordt ook nog geen 3 fasen laten aansluiten.
Alleen al het stuur bij de Q4 vond ik weirdass 😂.
Dat stuur is optioneel. En eerlijk gezegd vind ik het echt enorm meevallen, het was me zelfs niet opgevallen in de auto die ik was gaan bekijken.
 
Terug
Bovenaan