Elektriciteitstopic

Ja klopt inderdaad. Ook altijd bizar gevonden. Nu goed. Hier zitten de enkele geschakelde stopcontacten allemaal achter 16A automaten en 16A teleruptors. Maar als je er zo veel wilt hebben (en het zo wil doen) loopt het aantal automaten wel op dan.
Je moet ook geen automaat per schakelbare kring zetten he. Zet gerust 8 relais' of contactoren achter één automaat, die 8 verschillende stopcontacten schakelen.

Een relais geschikt voor 20A nominaal bestaat voor rond de 25 euro.
Die 20A is bij een relais vaak enkel mogelijk bij ohmse, niet-inductieve lasten en zal je serieus moeten deraten als je daar andere zaken mee schakelt, maar dan nog kan je vaak zonder problemen lasten van 1kW schakelen.

Nu, je zou nog steeds de 8 stopcontacten per kring in 1 automaat kunnen proppen, en die dan splitsen in de kast naar elk hun schakelbare teleruptor. Heb je enkel meer teleruptors nodig (en veel 2,5G3 kabel). Dus iedere stopcontact automaat heeft dan 2 Eltako 4DX'en eraan hangen.

Ik vond al mijn aparte velichtingskringen al een zotte puzzel!
En je zou kunnen zeggen, gebruik dan iets van Loxone of zo, maar die dingen werken allemaal met klassieke (?) relais, die dus, wanneer ingeschakeld, stroom verbruiken. Lijkt me toch niet echt wat je wil met een stopcontact dat doorgaans toch ook meer aan staat dan verlichting.
Het houd-vermogenverbruik van zo'n spoel is wel ook maar 1W ofzo, dat valt wel mee.
 
Laatst bewerkt:
Een relais geschikt voor 20A nominaal bestaat voor rond de 25 euro
Vergeleken met de prijs per schakelaar van bvba een eltako 4DX (kan je al krijgen voor een 60-tal euro) is dat echt wel enorm duur natuurlijk.
Het houd-vermogenverbruik van zo'n spoel is wel ook maar 1W ofzo, dat valt wel mee.
Wederom, een 4DX verbruikt 0,3W ofzo. Ik hou niet van sluimer verbruik, hoe klein ook.

Maarja, als je een paar stopcontacten wil schakelen is dat allemaal het einde van de wereld niet. Als je heel je huis schakelbaar wil maken zou ik toch twee keer nadenken over de kosten.
 
Het is een lang geleden dat ik er nog naar gekeken heb dus ik kan fout zijn. Naar ik herinner me datd toen ik er naar keek ik moeite had om (betaalbare) teleruptors of contactors te vinden die het volledig vermogen van een 20A kring konden dragen.
Dus om een stopcontact schakelbaar te maken moest het dan achter een lagere automaat komen of het was in principe mogelijk te veel vermogen door het schakelelement te trekken.

Ik heb het uiteindelijk niet verder bekeken dus het kan zijn dat er opties bestaan die ik niet ken natuurlijk
Ik zie niet goed in waarom je specifiek de gehele kring zou willen schakelen.
Een stopcontact is maximaal 16A, dus hoger dan dit hoef je niet te gaan.
Daarnaast is het vooral de vraag wat je juist wilt schakelen, ik denk dat dit zelden lasten zullen zijn van hoger dan 2,3kW.

Vergeleken met de prijs per schakelaar van bvba een eltako 4DX (kan je al krijgen voor een 60-tal euro) is dat echt wel enorm duur natuurlijk.

Wederom, een 4DX verbruikt 0,3W ofzo. Ik hou niet van sluimer verbruik, hoe klein ook.

Maarja, als je een paar stopcontacten wil schakelen is dat allemaal het einde van de wereld niet. Als je heel je huis schakelbaar wil maken zou ik toch twee keer nadenken over de kosten.
Heel uw huis schakelen is misschien wel overdreven :p

Je moet u ook de vraag stellen wat je juist wilt schakelen. Als iets dag in en dag uit moet aan staan dan steek je daar geen relais om te schakelen dan voed je dat rechtstreeks. In alle andere gevallen is die relais niet 24u getrokken.
Relais hebben zeker voordelen tegenover elektronische schakelaars. En voor die houdstroom moet je het niet laten. Als dat uw concern is dan moet je gewoon geen domotica steken en geen WiFi in uw huis voorzien.
 
Ik zie niet goed in waarom je specifiek de gehele kring zou willen schakelen.
Een stopcontact is maximaal 16A, dus hoger dan dit hoef je niet te gaan.
Daarnaast is het vooral de vraag wat je juist wilt schakelen, ik denk dat dit zelden lasten zullen zijn van hoger dan 2,3kW.

't is dat wat ik zo bizar vind. Het stopcontact is maximum 16A. Maar de kring waarop het staat mag 20A staan.
 
't is dat wat ik zo bizar vind. Het stopcontact is maximum 16A. Maar de kring waarop het staat mag 20A staan.
Er staan wellicht meerdere stopcontacten op een kring - sowieso in parallel dus stroom loopt niet allemaal door dat stopcontact. Een stopcontact waar 16 A doorloopt levert 3680 W; ik ken geen toestellen die op een normale stekker zijn aangesloten die daar boven komen. Ook verdeelstekkers zijn normaal gelimiteerd (op papier) tot 3600 W.
Niets belet je natuurlijk om zekeringen van 16 A te plaatsen al zal je dan moeten opletten niet te veel gelijktijdig op die kring in te schakelen.
 
Laatst bewerkt:
Er staan wellicht meerdere stopcontacten op een kring - sowieso in parallel dus stroom loopt niet allemaal door dat stopcontact. Een stopcontact waar 16 A doorloopt levert 3680 W; ik ken geen toestellen die op een normale stekker zijn aangesloten die daar boven komen. Ook verdeelstekkers zijn normaal gelimiteerd (op papier) tot 3600 W.

Ja dat weet ik. Maar bij verdeelstekkers zou je nog kunnen argumenteren dat die dingen ook in het buitenland verkocht worden. Bijvoorbeeld in Nederland zijn de kringen maximum 16A.

Ik ben het helemaal eens dat het onwaarschijnlijk is dat je boven die 3680W zal uitkomen met een toestel. Maar het kan wel. En het is ook geen obscuur randgeval ofzo. Je hebt honderdduizenden installaties in dit land waar dat kan voorvallen.

't is gewoon een bizar gegeven gelet op hoe streng het AREI op sommige vlakken wil zijn. Maar dit basisgeval zien we dan collectief door de vingers.
 
Ja dat weet ik. Maar bij verdeelstekkers zou je nog kunnen argumenteren dat die dingen ook in het buitenland verkocht worden. Bijvoorbeeld in Nederland zijn de kringen maximum 16A.

Ik ben het helemaal eens dat het onwaarschijnlijk is dat je boven die 3680W zal uitkomen met een toestel. Maar het kan wel. En het is ook geen obscuur randgeval ofzo. Je hebt honderdduizenden installaties in dit land waar dat kan voorvallen.

't is gewoon een bizar gegeven gelet op hoe streng het AREI op sommige vlakken wil zijn. Maar dit basisgeval zien we dan collectief door de vingers.
Je mag niet vergeten dat die zekering daar staat om uw stroombaan te beschermen. Zijnde uw kabel.
Die zekering staat daar niet om uw toestel te beschermen.

Veelal wordt er in dat stopcontact een toestel gestoken met een snoer van 1,5mm2 of dunner. Veel verlegkabels zijn 1,5mm2 bijvoorbeeld.
De toestellen die meer dan 3,6kW vermogen vragen zijn echt wel sterk in de minderheid.
En die 16A is ook een continue stroom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Je mag niet vergeten dat die zekering daar staat om uw stroombaan te beschermen. Zijnde uw kabel.
Die zekering staat daar niet om uw toestel te beschermen.

Veelal wordt er in dat stopcontact een toestel gestoken met een snoer van 1,5mm2 of dunner. Veel verlegkabels zijn 1,5mm2 bijvoorbeeld.
De toestellen die meer dan 3,6kW vermogen vragen zijn echt wel sterk in de minderheid.
En die 16A is ook een continue stroom.

ik ben het helemaal met jullie eens hoor.


Maar waarom dan niet gewoon kringen afzekeren op 16A? Het AREI spreekt (sprak?) over de regels van het goed vakmanschap. Maar dan laten keurders wel collectief een dergelijke fundamentele inbreuk ongemoeid.

Anyway. Het zal weer zoiets typische Belgisch zijn zeker :D
 
Bestaan er überhaupt toestellen die meer dan 16 A vragen en met een standaard stekker worden aangesloten?
Ik heb er geen bron voor of geen toegang toe maar ik kan me voorstellen dat daar ook een norm is die dat limiteert, waardoor er dus geen probleem kan (mag) zijn, zolang gebruikers geen verdeelstekkers overbelasten.
Een fornuis wordt bijvoorbeeld al met perilex aangesloten. Andere grote vermogenstoestellen gaan maar tot 2500 W AFAIK (frietketel, radiator,...)
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Bestaan er überhaupt toestellen die meer dan 16 A vragen en met een standaard stekker worden aangesloten?
Ik heb er geen bron voor of geen toegang toe maar ik kan me voorstellen dat daar ook een norm is die dat limiteert, waardoor er dus geen probleem kan (mag) zijn, zolang gebruikers geen verdeelstekkers overbelasten.
Een fornuis wordt bijvoorbeeld al met perilex aangesloten. Andere grote vermogenstoestellen gaan maar tot 2500 W AFAIK (frietketel, radiator,...)
Autoladers. Ze zeggen zelfs dat je die niet op max vermogen mg insteken in een standaard stopcontact (of dat zijn verkoopspraatjes voor de dure high current stopcontacten...).

Vergeet ook niet dat indien je doorlust, er wel degelijk de volle kringstroom door het contactpunt van het stopcontact vloeit. Toch bij die van Niko heb je daar geen draad-draad contact, maar gaat dat via een metalen plaatje/schroef/plug whatever.
Dus zomaar stellen dat de stopcontacten zelf niet meedoen lijkt me incorrect.
 
Even tussendoor ook niet vergeten dat het AREI, in de basis, vertrekt van 1)maximale/minimale waardes voor 2)kabelzekering met 3)smeltzekering.
Dus het AREI zegt eigenlijk/oorspronkelijk dat een voedingskring(stopcontacten) op minimum een 2,5# kabel moet afgezekerd op een smeltzekering van maximaal 16A. In de loop der tijden zijn er dan "conversatietabellen" ingeslopen (eerst voor de zogeheten minijumps) naar automaten en zijn er nogal rare situaties ontstaan die niet altijd heel logisch zijn.
Uw standaard (niko)schakelaar is bvb maar 10A eigenlijk... en 2300W verlichting zit ge bvb wel rapper aan dan ge denkt... er bestaat ook wel een 16A reeks.
Veel van die grijze zones worden opgevangen door de "regels van goed vakmanschap" (hatelijkste opmerking ooit bij keuringen btw)
De installateur moet dus eigenlijk verbruiken etc gaan berekenen voor de kringverdeling te maken.
 
ik ben het helemaal met jullie eens hoor.


Maar waarom dan niet gewoon kringen afzekeren op 16A? Het AREI spreekt (sprak?) over de regels van het goed vakmanschap. Maar dan laten keurders wel collectief een dergelijke fundamentele inbreuk ongemoeid.

Anyway. Het zal weer zoiets typische Belgisch zijn zeker :D
Omdat die 20A voor heel de kring is en dus meerdere stopcontacten voeding geeft.
Door af te zekeren op 20A kan je 2 frietketels op dezelfde kringen zetten.
En kan je dus 5 kW vermogen op die kring aanschakelen.

En voor er iemand die opmerking maakt “ja maar dan ga je boven uw 20A”, zoek maar eens een C-uitschalelcurve op. Met 22A ga je nooit een trip hebben. :p
 
Autoladers. Ze zeggen zelfs dat je die niet op max vermogen mg insteken in een standaard stopcontact (of dat zijn verkoopspraatjes voor de dure high current stopcontacten...).
Ik bekeek onlangs onderstaande uiteenzetting van het effect van EV laden via een normaal stopcontact.
Blijkbaar kunnen bepaalde merken stopcontacten zeer slecht tegen herhaaldelijk hoge stromen voor langere tijden.
Na verloop van tijd worden ze zeer warm met alle gevolgen van dien.
En degelijk(duurder) stopcontact kan in bepaalde gevallen wel nuttig zijn.

Zelf heb ik al zo'n stopcontact voorzien tegen dat ik een EV koop.
Kwestie van een nog een veilig alternatief te hebben dan de laadpaal.
 
Ik bekeek onlangs onderstaande uiteenzetting van het effect van EV laden via een normaal stopcontact.
Blijkbaar kunnen bepaalde merken stopcontacten zeer slecht tegen herhaaldelijk hoge stromen voor langere tijden.
Na verloop van tijd worden ze zeer warm met alle gevolgen van dien.
En degelijk(duurder) stopcontact kan in bepaalde gevallen wel nuttig zijn.

Zelf heb ik al zo'n stopcontact voorzien tegen dat ik een EV koop.
Kwestie van een nog een veilig alternatief te hebben dan de laadpaal.
Daar kan je geen auto in steken he. Een "granny charger" past in een gewoon stopcontact, en een echte laadpaal gebruikt een andere kabel met een hoop sturingselektronica. Het beste dat je kan doen is je laadpaal hier in steken, maar dan heb je een extra connectie op een lijn die hoog voltage en hoge stroom is, wat natuurlijk niet ideaal is lijkt me.
 
Ik weet niet hoe dat zit met andere merken, maar de mode2 laadkabel van BMW is beperkt tot 10A. Lijkt me geen probleem op een normaal stopcontact?
 
Even tussendoor ook niet vergeten dat het AREI, in de basis, vertrekt van 1)maximale/minimale waardes voor 2)kabelzekering met 3)smeltzekering.
Dus het AREI zegt eigenlijk/oorspronkelijk dat een voedingskring(stopcontacten) op minimum een 2,5# kabel moet afgezekerd op een smeltzekering van maximaal 16A. In de loop der tijden zijn er dan "conversatietabellen" ingeslopen (eerst voor de zogeheten minijumps) naar automaten en zijn er nogal rare situaties ontstaan die niet altijd heel logisch zijn.
Uw standaard (niko)schakelaar is bvb maar 10A eigenlijk... en 2300W verlichting zit ge bvb wel rapper aan dan ge denkt... er bestaat ook wel een 16A reeks.
Veel van die grijze zones worden opgevangen door de "regels van goed vakmanschap" (hatelijkste opmerking ooit bij keuringen btw)
De installateur moet dus eigenlijk verbruiken etc gaan berekenen voor de kringverdeling te maken.
2300w aan verlichting - daar kom ik in geen 100 jaar aan :D
 
Ik weet niet hoe dat zit met andere merken, maar de mode2 laadkabel van BMW is beperkt tot 10A. Lijkt me geen probleem op een normaal stopcontact?
Onze Hyundai heeft maximum 12A (2,7-2,8 kW).
Tesla lijkt zijn mobile charger ook te limiteren tot 12-13A (we spreken over 3 kW).

Dus nee, ze halen de 16A niet.
Maar het is inderdaad wel realistisch dat zelfs semi-continue belasting aan 12-13A problematisch kan zijn.
 
Fuck, groot probleem.
Nieuwbouw 2020/21, kookplaat enige 400V aangesloten met als ik mij goed herinner XVB gewoon in de isolatiechape tussen de preflexen.
Vertrek aan zekering is goed maar uitmeten op kabel is niet goed. ergens kortsluiting.
Kookplaat naar de vaantjes maar wordt atm hersteld.
Groter probleem is die kabel, die zit gewoon in de isolatiechape op de betonplaat.
Ik zit echt met mijn handen in het haar, geen idee hoe ik dit kan oplossen. (er van uitgaande voorlopig dat de 'kink' niet ergens bovengronds zit natuurlijk.
 
Fuck, groot probleem.
Nieuwbouw 2020/21, kookplaat enige 400V aangesloten met als ik mij goed herinner XVB gewoon in de isolatiechape tussen de preflexen.
Vertrek aan zekering is goed maar uitmeten op kabel is niet goed. ergens kortsluiting.
Kookplaat naar de vaantjes maar wordt atm hersteld.
Groter probleem is die kabel, die zit gewoon in de isolatiechape op de betonplaat.
Ik zit echt met mijn handen in het haar, geen idee hoe ik dit kan oplossen. (er van uitgaande voorlopig dat de 'kink' niet ergens bovengronds zit natuurlijk.
Tussen welke aders situeert zich het probleem? Allemaal, of slechts twee? Zijn de aders van je kabel dik genoeg om monofasig aan te sluiten?
Heb je isolatietestmeting gedaan tussen de aders? (niet gewoon ohms meten)
 
Laatst bewerkt:
Tussen welke aders situeert zich het probleem? Allemaal, of slechts twee? Zijn de aders van je kabel dik genoeg om monofasig aan te sluiten?
Heb je isolatietestmeting gedaan tussen de aders? (niet gewoon ohms meten)
Dat kan de technieker van de kookplaat niet zeggen, moet ik aan elektricien overlaten (daar heb ik ook niet genoeg verstand van zelf).
Kabel is 5G6.
Hij zegt ook best case is om met een fase minder aan te sluiten, maar dat zal inderdaad de uitmeting van de kabels moeten uitwijzen.
Zit nu aangesloten met tijdelijke kabel naar stopcontact 3G2.5, niet ideaal maar kan toch wel verder.
 
Terug
Bovenaan