Elektriciteitstopic

Ik heb het al een tijdje niet meer bekeken. Maar ik dacht dat een type B nooit achter een type A mag staan? Of is dat niet geldig voor dergelijke ingebouwde types?

Benieuwd naar wat de rest zegt
Stroomopwaarts van een type B moet inderdaad altijd ook een type B, maar wat in de laadpaal zit is een 6ma dc detectie en geen diff.

Voor 1 laadpunt mag je inderdaad doen:

Aparte stroomkring met:
- automaat
- 30ma diff type A
- geïntegreerde 6mA detectie in de paal

Het is vanaf meerdere laadpunten dat je moet oppassen. Dan moet je ofwel type B diffs gebruiken, ofwel diffs die parallel staan aan de hoofddiff (met de topologie van hierboven).

@rubenvb in de manual van je laadpaal zou ook moeten staan hoe je hem kan/moet beveiligen (welk type rcd). Staat daar type A, dan zegt de fabrikant eigenlijk dat hij een 6mA detectie geïntegreerd heeft.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang heeft het geduurd vooraleer jullie verbruik zichtbaar werd op Fluvius na het plaatsen van de digitale meter? Het is nu bijna een week geleden en ik zie nog steeds niks staan en kan de EAN meters niet aanvragen "krijg 72u" melding, maar daar zijn we al lang voorbij.
 
Stroomopwaarts van een type B moet inderdaad altijd ook een type B, maar wat in de laadpaal zit is een 6ma dc detectie en geen diff.

Voor 1 laadpunt mag je inderdaad doen:

Aparte stroomkring met:
- automaat
- 30ma diff type A
- geïntegreerde 6mA detectie in de paal

Het is vanaf meerdere laadpunten dat je moet oppassen. Dan moet je ofwel type B diffs gebruiken, ofwel diffs die parallel staan aan de hoofddiff (met de topologie van hierboven).
Juist, om die dure setupkost te vermijden is die "enkele paal uitzondering" er gekomen natuurlijk.
De prijs voor 2 type B differentieels van 32-40 A (hoofd en laadpaal) komt op een kleine duizend euro, wat natuurlijk (financieel) belachelijk is voor een laadpaal van om en bij de duizend euro.

Merci voor het antwoord alvast
@rubenvb in de manual van je laadpaal zou ook moeten staan hoe je hem kan/moet beveiligen (welk type rcd). Staat daar type A, dan zegt de fabrikant eigenlijk dat hij een 6mA detectie geïntegreerd heeft.
Wel, de user en installation manual maken daar geen melding van.
Het Certificate of conformity wel: https://etrelchargingsolutions.atla...ttachments/1265565758/C251-0018-21.pdf?api=v2
YdIRAbf.png

Dus voor de letter/positie E zou er ook een "E" als waarde moeten staan (de enige met 6mA beveiliging), anders ben ik gejosd en moet ik overal type B diffs steken?
Ik kan wel niet bedenken wat die "HI" moet betekenen, een acronym search levert verschillende onwaarschijnlijk mogelijkheden op en het document heeft ook geen definitie ervan.

Ik zie ook dat er dan een ingebouwde diff type A inzit (of zelfs een type B indien de optie waarde "1" heeft).
Moet ik dan eigenlijk nog een bijkomende diff steken in mijn elektriciteitskast?
Ik weet dat een zekering dient om de kabel te beschermen, en de diff tegen aanraking van het feitelijke toestel bij lekstromen, dus lijkt me dat ik dan zelfs niets zou moeten aanpassen in mijn kast zelfs bij optie "E"?
Indien optie "1" en bovenstaande "shortcut" zou ik dan simpelweg de hoofddif kunnen vervangen door een type B (en dan de twee badkamer diffs van 30 en 10 mA behouden als type A?)

De tekeningen in hoofdstuk 7.22 van het AREI doen me vermoeden dat ik wel gebruik zou kunnen maken van die ingebouwde differentieel, maar zo'n dingen zijn altijd heel vaag en de interpretatie van een professional is handig :).
 
Wat is eigenlijk de reden dat die type B differentieels in hier België +600 euro moeten kosten?

Dat is toch ronduit absurd?
Als ik even op Ali express kijk dan vind ik bvb deze voor € 70?

Je zou dan denken dat die niet werken maar ik zoek dan bvb TÜV Rheinland certificaat op van dat component en dat blijkt wel degelijk te bestaan?

Is dit weer een zoveelste product waarvoor je het ettelijke meervoud betaalt als je zo dom was om het lokaal aan te kopen?
 
Wat is eigenlijk de reden dat die type B differentieels in hier België +600 euro moeten kosten?

Dat is toch ronduit absurd?
Als ik even op Ali express kijk dan vind ik bvb deze voor € 70?

Je zou dan denken dat die niet werken maar ik zoek dan bvb TÜV Rheinland certificaat op van dat component en dat blijkt wel degelijk te bestaan?

Is dit weer een zoveelste product waarvoor je het ettelijke meervoud betaalt als je zo dom was om het lokaal aan te kopen?

Om dezelfde reden dat een enkele IRLZ44N op digikey 1.3 euro kost maar je een zakje van 100 dergelijke mosfets kan kopen op Aliexpress voor 18 euro.

Dat er counterfeit componenten in mijn 24V ontwerpen zitten kan ik mee leven. Maar op mijn differentieel ga ik geen risico lopen.
 
Ik sta heel wantrouwig t.o.v. Fluvius.

Daarstraks stond er ene van Fluvius aan de deur die aan het bakje aan de straat aan het werken was. Er zou ergens een storing zijn waardoor 300 mensen vertraagd internet ondervonden. M'n vrouw heeft die binnen gelaten en hij zei dat het van onze router kwam. Heeft iets 'aangespannen' (woorden van m'n vrouw) en gezegd dat we de stekker niet in een verdeeldoos mogen pluggen, maar direct in het stopcontact. Op 2 minuten was hij weer buiten.

Iemand die weet wat dit zou kunnen geweest zijn en of dit normaal is? Aan mijn vrouw haar uitleg heb ik zo goed als niets.
 
Ik sta heel wantrouwig t.o.v. Fluvius.

Daarstraks stond er ene van Fluvius aan de deur die aan het bakje aan de straat aan het werken was. Er zou ergens een storing zijn waardoor 300 mensen vertraagd internet ondervonden. M'n vrouw heeft die binnen gelaten en hij zei dat het van onze router kwam. Heeft iets 'aangespannen' (woorden van m'n vrouw) en gezegd dat we de stekker niet in een verdeeldoos mogen pluggen, maar direct in het stopcontact. Op 2 minuten was hij weer buiten.

Iemand die weet wat dit zou kunnen geweest zijn en of dit normaal is? Aan mijn vrouw haar uitleg heb ik zo goed als niets.
Ik zou dan denken aan de coax aansluiting aan de kabelmodem. Als die niet goed vast zit kan dat storing veroorzaken op de coaxkabel, waardoor de buren een slechter signaal zouden kunnen krijgen. Dat is ook iets wat men vrij goed kan localiseren denk ik (als in: tot op de meter nauwkeurig of zo), dus dat zou kunnen verklaren waarom ze zomaar aan uw deur staan.
 
Ik zou dan denken aan de coax aansluiting aan de kabelmodem. Als die niet goed vast zit kan dat storing veroorzaken op de coaxkabel, waardoor de buren een slechter signaal zouden kunnen krijgen. Dat is ook iets wat men vrij goed kan localiseren denk ik (als in: tot op de meter nauwkeurig of zo), dus dat zou kunnen verklaren waarom ze zomaar aan uw deur staan.
Merci voor de verduidelijking! Ik denk dat het inderdaad zoiets zal geweest zijn, die man kon heel exact lokaliseren waar de storing zat.
 
Ik zou begot niet weten waarom je wantrouwig zou moeten zijn tegenover fluvius.
Omdat die hier in de laatste 2 maanden overal werken aan het doen zijn en we al meer zonder stroom gezeten hebben dan wat anders. Altijd één of andere uitleg. Generatoren die staan te draaien omdat er alweer een onderbreking is. Vorige keer hadden ze gemist. Andere keer zaten ze in de leiding zelf.

En plots staat er ene aan de deur om te zeggen dat ik voor een storing zorg? Ja, ik ben dan wel wantrouwig. Maar dat komt misschien ook door het feit dat ik een leek ben als het op elektriciteit aankomt.
 
Wetswijziging van Boek 1 met impact op de uitvoering van de huishoudelijke elektrische installatie komt er aan.
Aanpassingen zijn ondertekend door de bevoegde Ministers en zal deze maand nog gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.
De inwerkingtreding is de eerste dag van de derde maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Enkele belangrijke wijzigingen:
- symbolen voor schema's
- stopcontacten en verlichting achter 30mA differentieelstroominrichting
- slechts beperkt aantal kringen toegelaten per differentieel
- ....

Informeer u vooraf over deze wijzigingen om ze nadien te kunnen toepassen in de praktijk.
 
Wetswijziging van Boek 1 met impact op de uitvoering van de huishoudelijke elektrische installatie komt er aan.
Aanpassingen zijn ondertekend door de bevoegde Ministers en zal deze maand nog gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.
De inwerkingtreding is de eerste dag van de derde maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Enkele belangrijke wijzigingen:
- symbolen voor schema's
- stopcontacten en verlichting achter 30mA differentieelstroominrichting
- slechts beperkt aantal kringen toegelaten per differentieel
- ....

Informeer u vooraf over deze wijzigingen om ze nadien te kunnen toepassen in de praktijk.
Eh, wat? Dus waarom nog een 300mA plaatsen :rofl: :p
 
Vaste toestellen mogen achter de 300 mA blijven.
@Eendraadsschema heb je de definitieve tekst ook?

Hier is er wat meer info over te vinden maar geen definitieve tekst.
 

Hier is er wat meer info over te vinden maar geen definitieve tekst.
ook wel straf, max 8 stroombanen per diff (en dit hangt nog eens af van uw aardingsweerstand)
Daar zit quasie iedereen op de dag van vandaag toch over?
 
ook wel straf, max 8 stroombanen per diff (en dit hangt nog eens af van uw aardingsweerstand)
Daar zit quasie iedereen op de dag van vandaag toch over?
Daarom dat het AREI nooit retroactief zal toegepast zal worden.
Zelfs al zouden ze willen er zijn simpelweg niet genoeg electriciens beschikbaar om dat allemaal recht te trekken.
 
Terug
Bovenaan