Elektriciteitstopic

ook wel straf, max 8 stroombanen per diff (en dit hangt nog eens af van uw aardingsweerstand)
Daar zit quasie iedereen op de dag van vandaag toch over?
Ja, de nieuwe regels gelden alleen maar voor nieuwe installaties natuurlijk. Er is geen verplicting bestaande installaties aan te passen.

Ik zit meer verveeld met wat gedaan wordt met installaties die reeds in aanbouw waren.
Ik heb vorige zomer mijn volledige domoticabord (intern) bekabeld en ik heb simpelweg geen plaats om daar nog 3 diffs tussen de automaten te foefelen. Ook, aangezien alles al bekabeld is op klemmen heb ik ook niet veel marge om nog veel met mijn automaten te schuiven zonder bekabeling te herdoen.

Met een beetje chance krijg ik de installatie afgewerkt en gekeurd voor de overgangsperiode passeert.
 
Wetswijziging van Boek 1 met impact op de uitvoering van de huishoudelijke elektrische installatie komt er aan.
Aanpassingen zijn ondertekend door de bevoegde Ministers en zal deze maand nog gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.
De inwerkingtreding is de eerste dag van de derde maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Enkele belangrijke wijzigingen:
- symbolen voor schema's
- stopcontacten en verlichting achter 30mA differentieelstroominrichting
- slechts beperkt aantal kringen toegelaten per differentieel
- ....

Informeer u vooraf over deze wijzigingen om ze nadien te kunnen toepassen in de praktijk.
Wat een klinkklare onzin... wat maakt het in godsnaam uit of je 1 of 100 kringen achter een differentieel hebt steken in een prive woning waar bedrijfszekerheid een nihil factor is???

Alle stopcontacten en verlichting achter diff30 tot daaraan toe nog. Eigenlijk is het al absurd dat je specifiek een diff300 en een diff30 móet zetten. Als je gewoon 1 diff30 op de kop van u bord zet is alles toch gedekt? oa Schneider & ABB hebben hier weer goed lobby werk verricht me dunkt.
 
Daarom dat het AREI nooit retroactief zal toegepast zal worden.
Zelfs al zouden ze willen er zijn simpelweg niet genoeg electriciens beschikbaar om dat allemaal recht te trekken.
inderdaad, maar ik snap niet waarom ze dan nu zo extreem gaan? dit zorgt er toch enkel maar voor dat de prijs van de elektrische installatie nog meer omhoog gaat?

Wat een klinkklare onzin... wat maakt het in godsnaam uit of je 1 of 100 kringen achter een differentieel hebt steken in een prive woning waar bedrijfszekerheid een nihil factor is???

Alle stopcontacten en verlichting achter diff30 tot daaraan toe nog. Eigenlijk is het al absurd dat je specifiek een diff300 en een diff30 móet zetten. Als je gewoon 1 diff30 op de kop van u bord zet is alles toch gedekt? oa Schneider & ABB hebben hier weer goed lobby werk verricht me dunkt.
zoals m'n reactie op vorige quote, lijkt mij idd vooral om iedereen op kosten te jagen.
 
Wat een klinkklare onzin... wat maakt het in godsnaam uit of je 1 of 100 kringen achter een differentieel hebt steken in een prive woning waar bedrijfszekerheid een nihil factor is???

Alle stopcontacten en verlichting achter diff30 tot daaraan toe nog. Eigenlijk is het al absurd dat je specifiek een diff300 en een diff30 móet zetten. Als je gewoon 1 diff30 op de kop van u bord zet is alles toch gedekt? oa Schneider & ABB hebben hier weer goed lobby werk verricht me dunkt.

Mja 't is toch iets complexer als dat.

Zit je met slechte of oude bekabeling of de verkeerde omstandigheden dan kan je wel eens boven die 30mA geraken door gewoon een combinatie van toestellen aan te zetten. Daar bestaat niet altijd meteen een toepasselijke of haalbare optie voor. Die 300mA verhelpt dat. Niet ideaal natuurlijk. Maar je zit met dat gat tussen de theorie en de praktijk.

Sommige toestellen lekken een klein beetje met opzet (EMF filters). Je zou kunnen argumenteren dat meer differentiëlen het eenvoudiger maakt om problemen te verhelpen.

Nu goed. 't is uiteraard in de eerste plaats gewoon een cash grab. Dat werd overigens ook gewoon zo bevestigd in een presentatie die @Eendraadsschema hier ooit heeft gepost.
 
Laatst bewerkt:
Sommige toestellen lekken een klein beetje met opzet (EMF filters). Je zou kunnen argumenteren dat meer differentiëlen het eenvoudiger maakt om problemen te verhelpen.

Nu goed. 't is uiteraard in de eerste plaats gewoon een cash grab. Dat werd overigens ook gewoon zo bevestigd in een presentatie die @Eendraadsschema hier ooit heeft gepost.
Het idee erachter is inderdaad dat er tegenwoordig zoveel toestellen (elektronica) zijn die bewust lekstromen genereren dat uw installatie niet (zo vlug) volledig gaat afslaan door die te gaan verdelen over meerdere gevoeligere diffs.
Dat dat in de praktijk nu al eigenlijk zelden voorkomt (terwijl 300mA en 30mA op kop vd installatie best wel gangbaar is) is bijzaak.
 
Kan iemand me eens als een klein kind uitleggen hoe de capaciteits tarief nu word doorgerekend?

Het minimum komt overeen met een 2.5kw piek op kwartier basis hebk begrepen. Word die dan maandelijks gefactureerd?

Bijvoorbeeld jan feb hebk max piek van 2.5 kw. Maart en april 5kwpiek.
Betaal ik dan (intergem)
Jan en feb 90 euro 90 euro (36 euro x2.5)
Maart april 180 euro 180 euro (36 euro x 5)

Is da nie keiveel geld? 😬

Waarschijnlijk begrijp ik iets verkeerd
 
Kan iemand me eens als een klein kind uitleggen hoe de capaciteits tarief nu word doorgerekend?

Het minimum komt overeen met een 2.5kw piek op kwartier basis hebk begrepen. Word die dan maandelijks gefactureerd?

Bijvoorbeeld jan feb hebk max piek van 2.5 kw. Maart en april 5kwpiek.
Betaal ik dan (intergem)
Jan en feb 90 euro 90 euro (36 euro x2.5)
Maart april 180 euro 180 euro (36 euro x 5)

Is da nie keiveel geld? 😬

Waarschijnlijk begrijp ik iets verkeerd
Je maandpiek met een jaarlijkse factuur
Krijg je een jaarlijkse afrekeningsfactuur? Dan wordt je gemiddelde jaarpiek (= gemiddelde van de 12 voorgaande gemiddelde maandpieken) vermenigvuldigd met het capaciteitstarief op jaarbasis om je netwerkkosten met capaciteitstarief te berekenen.
Je maandpiek met een maandelijkse factuur
Krijg je een maandelijkse afrekeningsfactuur? Dan wordt je gemiddelde maandpiek vermenigvuldigd met het capaciteitstarief op maandbasis om je netwerkkosten met capaciteitstarief te berekenen.
 
Kan iemand me eens als een klein kind uitleggen hoe de capaciteits tarief nu word doorgerekend?

Het minimum komt overeen met een 2.5kw piek op kwartier basis hebk begrepen. Word die dan maandelijks gefactureerd?

Bijvoorbeeld jan feb hebk max piek van 2.5 kw. Maart en april 5kwpiek.
Betaal ik dan (intergem)
Jan en feb 90 euro 90 euro (36 euro x2.5)
Maart april 180 euro 180 euro (36 euro x 5)

Is da nie keiveel geld? 😬

Waarschijnlijk begrijp ik iets verkeerd
Je betaalt, per kW piek dat je gemiddeld (over alle maanden van het jaar) getrokken hebt boven 2,5kW zo'n 40€. Dat is per jaar he, niet per maand.

Voor één maand:
- hoogste kwartiergemiddelde wordt geregistreerd

Voor één jaar:
- het gemiddelde van alle maandpieken wordt genomen (laten we dat een gemiddelde jaarpiek noemen)

Afrekening:
- +/- 40€ / kw boven 2,5KW van die jaarpiek wordt aangerekend (op uw jaar-eindafrekening).

Als jij dus elke maand 5kW zou trekken betaal jij jaarlijks 2,5kW x 40 = 100€ meer dan iemand die niet boven 2,5kW zou uitgekomen zijn.


Bij maandafrekeningen denk ik dat ze het moving average van uw voorbije 12 maandpieken telkens pakken en zullen ze dat bedrag per kw gedeeld door 12 vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Ja, de nieuwe regels gelden alleen maar voor nieuwe installaties natuurlijk. Er is geen verplicting bestaande installaties aan te passen.

Ik zit meer verveeld met wat gedaan wordt met installaties die reeds in aanbouw waren.
Ik heb vorige zomer mijn volledige domoticabord (intern) bekabeld en ik heb simpelweg geen plaats om daar nog 3 diffs tussen de automaten te foefelen. Ook, aangezien alles al bekabeld is op klemmen heb ik ook niet veel marge om nog veel met mijn automaten te schuiven zonder bekabeling te herdoen.

Met een beetje chance krijg ik de installatie afgewerkt en gekeurd voor de overgangsperiode passeert.
Zit in hetzelfde scheutje. :)

Ik ga er wel vanuit dat de keurders wat menselijk zijn en diegene die al in opbouw waren wat door de vingers zien.

Vorige week toch 90% van mijn kasten intern aangesloten. Ik heb nu nog wel wat plaatst over en door de klemmen maakt het iets makkelijker. Dus het zou wel meevallen moest ik het nog aanpassen.

Maar ik ga toch direct al bellen voor een afspraak. :D
 
Je betaalt, per kW piek dat je gemiddeld (over alle maanden van het jaar) getrokken hebt boven 2,5kW zo'n 40€. Dat is per jaar he, niet per maand.

Voor één maand:
- hoogste kwartiergemiddelde wordt geregistreerd

Voor één jaar:
- het gemiddelde van alle maandpieken wordt genomen (laten we dat een gemiddelde jaarpiek noemen)

Afrekening:
- +/- 40€ / kw boven 2,5KW van die jaarpiek wordt aangerekend (op uw jaar-eindafrekening).

Als jij dus elke maand 5kW zou trekken betaal jij jaarlijks 2,5kW x 40 = 100€ meer dan iemand die niet boven 2,5kW zou uitgekomen zijn.


Bij maandafrekeningen denk ik dat ze het moving average van uw voorbije 12 maandpieken telkens pakken en zullen ze dat bedrag per kw gedeeld door 12 vermoed ik.
Ok bedankt mensen.
 
Bij maandafrekeningen denk ik dat ze het moving average van uw voorbije 12 maandpieken telkens pakken en zullen ze dat bedrag per kw gedeeld door 12 vermoed ik.
Ergens zou het in de long run ook logischer zijn dat ze dan gewoon het werkelijke maandpiektarief / 12 aanrekenen voor die maand (wat over een jaar heen op hetzelfde neerkomt).

Wat ze nu trouwens doen is al die exacte gegevens uit 2022 om de effectief gemiddelde maandpiek te berekenen NIET gebruiken, en enkel maandpieken in 2023 gebruiken.
Ik snap nog altijd niet hoe dit uiteindelijk correct gaat zijn, ik zal het op het einde van het jaar toch eens deftig narekenen om te zien wat ze er nu van gaan maken.
 
Allemaal makkelijk op te lossen natuurlijk. Gewoon zien dat je niet meer dan 8 kringen in uw huis hebt.
Uiteindelijk valt er iets te zeggen over bijna elke kamer achter een aparte automaat te zetten. Dat je uw keukentoestellen wat wilt spreiden ok. Zoals vroeger 2 verlichtingskringen en de rest van uw huis op 2 stopcontactkringen werkt perfect!

Mensen overdrijven tegenwoordig!
 
Allemaal makkelijk op te lossen natuurlijk. Gewoon zien dat je niet meer dan 8 kringen in uw huis hebt.
Uiteindelijk valt er iets te zeggen over bijna elke kamer achter een aparte automaat te zetten. Dat je uw keukentoestellen wat wilt spreiden ok. Zoals vroeger 2 verlichtingskringen en de rest van uw huis op 2 stopcontactkringen werkt perfect!

Mensen overdrijven tegenwoordig!
Je kan max 8 contactdozen op een kring plaatsen. Hoe weinig stopcontacten plaats jij dan?
 
Je kan max 8 contactdozen op een kring plaatsen. Hoe weinig stopcontacten plaats jij dan?
Niks wat je niet kan oplossen met een good old kattenkop!

Voor alle duidelijkheid was ik niet serieus bezig :p
Al is het wel zo dat sommige mensen gewoon waanzinnig veel stopcontacten plaatsen en ook gewoon te veel automaten.
Veel belanden dan achter kasten of boven allerlei gespuis. Ook een overdaad aan kringen. Een automaat en een stopcontact is de kost nu niet, maar die overdaad is soms toch ook wel wat erover.
Ik ben er zelf ook deels ingetrapt hoor. Heel wat stopcontacten zitten onbereikbaar, en er hangt een dubbel stopcontact boven de voeding van de katten. Zij hebben er niks aan, ik alleen werk om het af te kuisen.
 
Niks wat je niet kan oplossen met een good old kattenkop!

Voor alle duidelijkheid was ik niet serieus bezig :p
Al is het wel zo dat sommige mensen gewoon waanzinnig veel stopcontacten plaatsen en ook gewoon te veel automaten.
Veel belanden dan achter kasten of boven allerlei gespuis. Ook een overdaad aan kringen. Een automaat en een stopcontact is de kost nu niet, maar die overdaad is soms toch ook wel wat erover.
Ik ben er zelf ook deels ingetrapt hoor. Heel wat stopcontacten zitten onbereikbaar, en er hangt een dubbel stopcontact boven de voeding van de katten. Zij hebben er niks aan, ik alleen werk om het af te kuisen.

Loopt het aantal automaten niet snel op als je schakelbare kringen wilt aanleggen?
 
Hoe bedoel je juist schakelbare kringen?

Het is een lang geleden dat ik er nog naar gekeken heb dus ik kan fout zijn. Naar ik herinner me datd toen ik er naar keek ik moeite had om (betaalbare) teleruptors of contactors te vinden die het volledig vermogen van een 20A kring konden dragen.

Dus om een stopcontact schakelbaar te maken moest het dan achter een lagere automaat komen of het was in principe mogelijk te veel vermogen door het schakelelement te trekken.

Ik heb het uiteindelijk niet verder bekeken dus het kan zijn dat er opties bestaan die ik niet ken natuurlijk
 
Een huis verandert
Het is een lang geleden dat ik er nog naar gekeken heb dus ik kan fout zijn. Naar ik herinner me datd toen ik er naar keek ik moeite had om (betaalbare) teleruptors of contactors te vinden die het volledig vermogen van een 20A kring konden dragen.
Het grappige is natuurlijk dat de gewone standaard Niko stopcontactblokken ook maar tegen 16A kunnen, maar iedereen in Belgie steekt ze doorgaans achter 20A automaten. Never made much sense to me.
 
Een huis verandert

Het grappige is natuurlijk dat de gewone standaard Niko stopcontactblokken ook maar tegen 16A kunnen, maar iedereen in Belgie steekt ze doorgaans achter 20A automaten. Never made much sense to me.

Ja klopt inderdaad. Ook altijd bizar gevonden. Nu goed. Hier zitten de enkele geschakelde stopcontacten allemaal achter 16A automaten en 16A teleruptors. Maar als je er zo veel wilt hebben (en het zo wil doen) loopt het aantal automaten wel op dan.
 
Nu, je zou nog steeds de 8 stopcontacten per kring in 1 automaat kunnen proppen, en die dan splitsen in de kast naar elk hun schakelbare teleruptor. Heb je enkel meer teleruptors nodig (en veel 2,5G3 kabel). Dus iedere stopcontact automaat heeft dan 2 Eltako 4DX'en eraan hangen.

Ik vond al mijn aparte velichtingskringen al een zotte puzzel!
En je zou kunnen zeggen, gebruik dan iets van Loxone of zo, maar die dingen werken allemaal met klassieke (?) relais, die dus, wanneer ingeschakeld, stroom verbruiken. Lijkt me toch niet echt wat je wil met een stopcontact dat doorgaans toch ook meer aan staat dan verlichting.
 
Terug
Bovenaan