Elektriciteitstopic

Dat kan de technieker van de kookplaat niet zeggen, moet ik aan elektricien overlaten (daar heb ik ook niet genoeg verstand van zelf).
Kabel is 5G6.
Hij zegt ook best case is om met een fase minder aan te sluiten, maar dat zal inderdaad de uitmeting van de kabels moeten uitwijzen.
Zit nu aangesloten met tijdelijke kabel naar stopcontact 3G2.5, niet ideaal maar kan toch wel verder.
Door een 6mm kan max 40A (9.2kW) maar kan zijn dat je hoofdbeveiliging maar 32A is (7.36kw). Als je dan in de xvb nog een goede fase, N en PE draad hebt kan je inderdaad mono aansluiten (ook de meeste stevige inductieplaten).

Die kookvuren worden vaak maar met 2 fasen (niet 3) aangesloten (gewoon je kookvuren verdeeld over twee groepen eigenlijk).
Met 3G2,5 kan je maar 4,6kW trekken. Als je dat kookvuur met die ene 3G2,5 monofasig hebt aangesloten tript je automaat waarschijnlijk als je al je vuren in gebruik neemt.

Als het echt allemaal om zeep is en je de xvb niet kan gebruiken kan je kijken of je stopcontactkringen hebt die je bereid bent op te offeren (want dan moet je het doen met wat er ligt). Heb je er twee dan kan je die grote plaat ook aansluiten met 2 keer 3G2,5.
Het is in dat geval wel niet meer de bedoeling dat je op die stroomkringen nog stopcontacten gebruikt want grote verbruikers (>2.6kw) moeten voorzien zijn van hun individuele stroombanen.

(ik ga er nu vanuit dat je een kookplaat met best stevig vermogen (>7kW) hebt daar je een 5G6 had voorzien).
 
Door een 6mm kan max 40A (9.2kW) maar kan zijn dat je hoofdbeveiliging maar 32A is (7.36kw). Als je dan in de xvb nog een goede fase, N en PE draad hebt kan je inderdaad mono aansluiten (ook de meeste stevige inductieplaten).

Die kookvuren worden vaak maar met 2 fasen (niet 3) aangesloten (gewoon je kookvuren verdeeld over twee groepen eigenlijk).
Met 3G2,5 kan je maar 4,6kW trekken. Als je dat kookvuur met die ene 3G2,5 monofasig hebt aangesloten tript je automaat waarschijnlijk als je al je vuren in gebruik neemt.

Als het echt allemaal om zeep is en je de xvb niet kan gebruiken kan je kijken of je stopcontactkringen hebt die je bereid bent op te offeren (want dan moet je het doen met wat er ligt). Heb je er twee dan kan je die grote plaat ook aansluiten met 2 keer 3G2,5.
Het is in dat geval wel niet meer de bedoeling dat je op die stroomkringen nog stopcontacten gebruikt want grote verbruikers (>2.6kw) moeten voorzien zijn van hun individuele stroombanen.

(ik ga er nu vanuit dat je een kookplaat met best stevig vermogen (>7kW) hebt daar je een 5G6 had voorzien).
7680W inderdaad.
Ik denk wel dat ik daar voldoende 3G2.5 liggen heb om 'op te offeren' of slim met te zijn.
Kookvuur zal idd uitvallen als ik ze allemaal probeer te gebruiken.
Heb meer schrik in het te warm worden van de kabels, of moet dat wel meevallen?
Afwachten wat het uitmeten van de kabels zegt en hopen.
Eerst een elektricien vinden :unsure: (heb alles zelf gelegd en de persoon die me toen geholpen heeft in bijberoep doet dit niet meer)
 
Wat is het verhaal achter hoe die kookplaat naar de vaantjes is gegaan? Hoe heeft dit probleem zich gemanifesteerd?
 
7680W inderdaad.
Ik denk wel dat ik daar voldoende 3G2.5 liggen heb om 'op te offeren' of slim met te zijn.
Kookvuur zal idd uitvallen als ik ze allemaal probeer te gebruiken.
Heb meer schrik in het te warm worden van de kabels, of moet dat wel meevallen?
Afwachten wat het uitmeten van de kabels zegt en hopen.
Eerst een elektricien vinden :unsure: (heb alles zelf gelegd en de persoon die me toen geholpen heeft in bijberoep doet dit niet meer)
Als iedere kabel correct beveiligd is met een automaat van de juiste grootte wordt er niets te warm. Daarvoor dient dat :).
 
2300w aan verlichting - daar kom ik in geen 100 jaar aan :D
Particulier, in tijden van LED, zal dat niet rap gebeuren nee maar "professioneel"?
Landschapskantoren met meer TL-bakken dan plafondtegels, heelder reeksen (50w) halogeenspotjes boven de displays, 500w verstralers tegen de gevel om de koer te verlichten,....

Nu LED brengt, nog meer dan TL, wel zijn eigen problemen mee met start(piek)stromen
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
400V op de printplaten gekomen en boem.
Kabel zal ergens in kortsluiting of knik liggen is het vermoeden.
Het vermoeden van wie?
Als uw kabel in "kortsluiting" ligt moet die of de automaat uitgooien (kortsluiting: fase in contact met Nul) of de differentieel (aardlek: fase/nul in contact met aarde).
Wat ge met "knik" bedoelt snap ik niet goed maar een kabel is geen buis die ge kunt dichtplooien en zo beschadigd.
Wat eventueel ook zou kunnen is dat de N is onderbroken.
Heeft de kookplaat gewerkt?
 
400V op de printplaten gekomen en boem.
Kabel zal ergens in kortsluiting of knik liggen is het vermoeden.

En die kookplaat heeft lang gewoon gewerkt voor dit gebeurde?

Het kan gebeuren hé. Maar een kabel (dus dubbel geïsoleerd) die in situ een kortsluiting ontwikkeld na enige tijd van correct te werken is wel een interessante situatie. Ook de uitleg van die elektricien over die 400V. Hoe weet hij dat precies? Heeft hij metingen gedaan op de plaat met dat potentiaal verschil erop? En hoe?


Er is duidelijk een probleem. Maar als kabel eerst goed werkt en een apparaat defect gaat is mijn eerste gedacht van eerst te kijken naar een probleem in het apparaat zelf.
 
Dit is wel een verhaal om te volgen.
Als een kabel werkt binnenshuis dan lijkt het mij straf dat deze ineens kort gaat liggen.

Ook komt er niet zomaar 400v uit het niets op die kookplaat. Dan is uw nul toch ergens op een gegeven moment onderbroken.
Of die technieker van de kookplaat maakt u fameuze blazen wijs.
 
Het vermoeden van wie?
Als uw kabel in "kortsluiting" ligt moet die of de automaat uitgooien (kortsluiting: fase in contact met Nul) of de differentieel (aardlek: fase/nul in contact met aarde).
Wat ge met "knik" bedoelt snap ik niet goed maar een kabel is geen buis die ge kunt dichtplooien en zo beschadigd.
Wat eventueel ook zou kunnen is dat de N is onderbroken.
Heeft de kookplaat gewerkt?
Vermoeden van de kookplaat hersteller.
Automaat kan gewoon aangezet worden, zoals aangegeven bij uitmeten vertrekt op de automaat alles goed maar als de kabels gemeten worden komt er niet overal 400V.
Kookplaat heeft 2 jaar gewerkt (ver van dagelijks maar wel af en toe) ik kook niet vaak zelf...
En die kookplaat heeft lang gewoon gewerkt voor dit gebeurde?

Het kan gebeuren hé. Maar een kabel (dus dubbel geïsoleerd) die in situ een kortsluiting ontwikkeld na enige tijd van correct te werken is wel een interessante situatie. Ook de uitleg van die elektricien over die 400V. Hoe weet hij dat precies? Heeft hij metingen gedaan op de plaat met dat potentiaal verschil erop? En hoe?


Er is duidelijk een probleem. Maar als kabel eerst goed werkt en een apparaat defect gaat is mijn eerste gedacht van eerst te kijken naar een probleem in het apparaat zelf.
Kookplaat heeft 2 jaar gewerkt (ver van dagelijks maar wel af en toe) ik kook niet vaak zelf...
Hij heeft metingen gedaan toen kabels nog aangesloten waren alsook als ze losgekoppeld waren.
Niet onder belasting ofzo.
Ik vroeg het ook of het niet kan komen vanuit de plaat maar dat weerlegde hij toch.
Dit is wel een verhaal om te volgen.
Als een kabel werkt binnenshuis dan lijkt het mij straf dat deze ineens kort gaat liggen.

Ook komt er niet zomaar 400v uit het niets op die kookplaat. Dan is uw nul toch ergens op een gegeven moment onderbroken.
Of die technieker van de kookplaat maakt u fameuze blazen wijs.
Zal idd wel iets met die nul te maken hebben.
Maar het is niet volledig chinees voor mij maar ik ben ook geen beste kenner van het elektrische.
 
ik volg de posts hier boven ook eigenlijk wel. Een kabel die na 2 jaar plots niet meer goed zou zijn is zeer curieus.
Om de kabel uit te sluiten moet je isolatietesten (meggeren). (of laten doen)

400V op de printplaat kan enkel als de N ter hoogte van uw kookplaat (of de vertrekkende automaat, of een klem tussenin) slecht contact heeft gegeven of los is geraakt. Het kan ook hoger in uw installatie gebeurd zijn maar dan zouden er wel meer toestellen in uw huis de geest hebben gegeven allicht.
 
Vermoeden van de kookplaat hersteller.
Automaat kan gewoon aangezet worden, zoals aangegeven bij uitmeten vertrekt op de automaat alles goed maar als de kabels gemeten worden komt er niet overal 400V.
Kookplaat heeft 2 jaar gewerkt (ver van dagelijks maar wel af en toe) ik kook niet vaak zelf...

Kookplaat heeft 2 jaar gewerkt (ver van dagelijks maar wel af en toe) ik kook niet vaak zelf...
Hij heeft metingen gedaan toen kabels nog aangesloten waren alsook als ze losgekoppeld waren.
Niet onder belasting ofzo.
Ik vroeg het ook of het niet kan komen vanuit de plaat maar dat weerlegde hij toch.

Zal idd wel iets met die nul te maken hebben.
Maar het is niet volledig chinees voor mij maar ik ben ook geen beste kenner van het elektrische.

Dan ligt het in 99,9% van de gevallen niet aan de kabel hoor.
Dan is ofwel gewoon die kookplaat kapot door ouderdom of slechte bouwkwaliteit. Of heb je ergens toch een loszittende neuter.
Of ben je slachtoffer van Eandis die uw neuter per ongeluk gelost heeft. Maar dan lijkt het mij dat er nog toestellen kapot zouden zijn.

In elk geval een bizar verhaal en best eens laten naar kijken naar iemand met kennis die onafhankelijk is.
 
Die kabel laten uitmeten is inderdaad wat die technieker heeft aangeraden om als eerst stap te nemen.
Kabel gaat rechtstreeks van automaat naar de plaat, niets tussenin op zich.
Maar hoe verklaar je dat je op de automaat goed kan uitmeten tussen de fasen en op het einde van de kabel niet meer?
Dan moet er toch iets zijn met de neuter?
Kookplaat kapot na 2 jaar dat haast niet gebruikt is zou mij verbazen, slechte bouwkwaliteit kan altijd maar goed dat is voorlopig toch zeker weerlegd tot die kabel uitgemeten is veronderstel ik?
Verder zijn er voor zover ik weet geen andere toestellen kapot.

Edit: bedankt allemaal voor de input allesinds.
Ik ben maar een semi leek dus sorry als ik sommige details niet begrijp of verder kan uitleggen of op in gaan.
 
Best is dus eerst die kabel laten uitmeten ivm isolatiemeting. zo weet je of het aan uw kabel ligt of niet. Ik zou het vreemd vinden dat het aan uw kabel ligt. Maar goed, kan altijd natuurlijk.
 
Nu de 'zomer' voor de deur staat..
Vorig jaar tuinhuis geplaatst, maar totaal geen wifi buiten.
Ik heb een wachtbuis voorzien. Daar trek ik een UTP cat 6 kabel door.
Kies ik dan A of B? (of maakt dit minder uit?
En dan in het tuinhuis een simpele accesspoint?
Of zie ik iets over het hoofd?
 
Nu de 'zomer' voor de deur staat..
Vorig jaar tuinhuis geplaatst, maar totaal geen wifi buiten.
Ik heb een wachtbuis voorzien. Daar trek ik een UTP cat 6 kabel door.
Kies ik dan A of B? (of maakt dit minder uit?
En dan in het tuinhuis een simpele accesspoint?
Of zie ik iets over het hoofd?
Als je van plan bent dat access point te voeden met POE dan zeker geen cca aders, maar cu aders gebruiken.
cca kabels zijn ook niet aan te raden voor langere lengtes.
 
Je zou zelfs wegkomen met een binnenkabel met vaste kern als hij in een buis onder de grond moet.
 
Terug
Bovenaan