Elektriciteitstopic

Binnenkabel?
Ik heb een 6g3 kabel van uit de kelder lopen naar het tuinhuis
(van zekeringskast naar zekeringskast)
Wou daar langs een cat6 kabel trekken
 
Nu de 'zomer' voor de deur staat..
Vorig jaar tuinhuis geplaatst, maar totaal geen wifi buiten.
Ik heb een wachtbuis voorzien. Daar trek ik een UTP cat 6 kabel door.
Kies ik dan A of B? (of maakt dit minder uit?
En dan in het tuinhuis een simpele accesspoint?
Of zie ik iets over het hoofd?
Op het eerste zicht B. Want zoals eerder gezegd is CCA kabel minder goed.
 
Binnenkabel?
Ik heb een 6g3 kabel van uit de kelder lopen naar het tuinhuis
(van zekeringskast naar zekeringskast)
Wou daar langs een cat6 kabel trekken
Ik denk dat je 3G6 bedoelt.

Die buitenkabel is heeft een mantel die hem weerbaar maakt tegen UV-straling. Dat, en vrieskoude, zijn zowat de twee grootste problemen met kabels die buiten liggen. Maar als je je kabel door een wachtbuis gaat trekken heb je van UV al geen last meer.

Hoe dan ook kan je niet mis gaan met wat je daar hebt gepost (als je voor de vol-koper gaat)
 
Die kabel laten uitmeten is inderdaad wat die technieker heeft aangeraden om als eerst stap te nemen.
Kabel gaat rechtstreeks van automaat naar de plaat, niets tussenin op zich.
Maar hoe verklaar je dat je op de automaat goed kan uitmeten tussen de fasen en op het einde van de kabel niet meer?
Dan moet er toch iets zijn met de neuter?
Kookplaat kapot na 2 jaar dat haast niet gebruikt is zou mij verbazen, slechte bouwkwaliteit kan altijd maar goed dat is voorlopig toch zeker weerlegd tot die kabel uitgemeten is veronderstel ik?
Verder zijn er voor zover ik weet geen andere toestellen kapot.

Edit: bedankt allemaal voor de input allesinds.
Ik ben maar een semi leek dus sorry als ik sommige details niet begrijp of verder kan uitleggen of op in gaan.
Ik zal mezelf quoten.
De neuter is wel degelijk ergens onderbroken.
Niet 'gemeggerd' maar wel weerstanden gemeten.
Andere kabels geven mooi door.
Kookplaat is nu aangesloten door neuter op te offeren en 2 fases te gebruiken ipv 3.

Is het aan te raden toch nog te meggeren?
Op zich wel vreemd inderdaad dat een kabel na 3 jaar te liggen en 2 jaar in gebruik zomaar ineens ergens onderbroken zou zijn.
Deze loopt in 1 recht lijn van kookplaat naar automaat.
Dus het is een groot vraagteken waar de onderbreking zit.
En vooral de grote vraag of de andere kabels het wel gaan 'uithouden' of in volledig goede staat zijn.
 
Ik zal mezelf quoten.
De neuter is wel degelijk ergens onderbroken.
Niet 'gemeggerd' maar wel weerstanden gemeten.
Andere kabels geven mooi door.
Kookplaat is nu aangesloten door neuter op te offeren en 2 fases te gebruiken ipv 3.

Is het aan te raden toch nog te meggeren?
Op zich wel vreemd inderdaad dat een kabel na 3 jaar te liggen en 2 jaar in gebruik zomaar ineens ergens onderbroken zou zijn.
Deze loopt in 1 recht lijn van kookplaat naar automaat.
Dus het is een groot vraagteken waar de onderbreking zit.
En vooral de grote vraag of de andere kabels het wel gaan 'uithouden' of in volledig goede staat zijn.
Hoe en welke weerstand hebt ge gemeten? Weerstand tussen de aders of over de ader zelf of....

N die wegvalt , zonder dat er ingrepen gebeurt zijn, is 9/10 een mechanisch falen van een bevestiging, simpel gezegd: moest het nog niet gebeurd zijn, check of de aders nog goed vastzitten in de automaat/kookplaat.
Als uw N bvb slecht contact maakt in de klem van uw automaat gaat ge geen fouten meten als ge meetpennen op de schroef zet (zoals gebruikelijk).
 
Hoe en welke weerstand hebt ge gemeten? Weerstand tussen de aders of over de ader zelf of....

N die wegvalt , zonder dat er ingrepen gebeurt zijn, is 9/10 een mechanisch falen van een bevestiging, simpel gezegd: moest het nog niet gebeurd zijn, check of de aders nog goed vastzitten in de automaat/kookplaat.
Als uw N bvb slecht contact maakt in de klem van uw automaat gaat ge geen fouten meten als ge meetpennen op de schroef zet (zoals gebruikelijk).
tussen de aders.
hmm, wel gemeten op de schroef vooraan in de automaat uiteraard.
Kant kookplaat was los en daar aders tegen elkaar gehouden.
Mja als je meet op de schroef maakt die toch contact?
 
Aanpassingen arei vandaag gepubliceerd in staatsblad. Je kunt nieuwe boek 1 hier downloaden en wijzigingen staan in het groen.

Waar vind je het artikel terug van dat er maximaal 8 vertrekken mogen zijn per diff? Heb alle 150 woorden met differentieel in de tekst afgegaan maar niet direct iets gevonden...
 
ik ben wel content dat er expliciet vermeld wordt dat als de realisatie reeds gestart is voor 01/06 je niet aan de extra bepalingen van diffs met (zeer) grote gevoeligheid moet voldoen. Bespaart me 200€ en een hoop gefoefel.

Ik snap ook niet goed dat ze zich bezig houden met deze onderwerpen in de nieuwe publicatie, maar het onderwerp van bijvoorbeeld thuisbatterijen en hun beveiliging in residentiële installaties niet eens aanraken...
 
Pas ook op met vaste toestellen als rolluik motoren. Als je deze vanaf 1 juni op een verlichtings kring aansluit word deze kring een gemengde kring en mogen er max 8 punten op deze kring zitten.

Tekst uit het AREI van wat in juni 2023 ingaat.

Bepaalde stroombanen mogen zowel contactdozen, verlichtingstoestellen en andere vaste toestellen voeden,
met uitzondering van de vaste toestellen van de toegekende stroombanen die in onderafdeling 5.2.1.2. worden
bedoeld. De voorschriften van toepassing op deze stroombanen zijn deze betreffende de voedingsstroombanen
van contactdozen waarbij één vast toestel of een geheel van vaste toestellen bediend door een gemeenschap-
pelijk bedieningstoestel gelijkgesteld wordt met een contactdoos

En vergeet ook niet dat sectie dan 2,5mm² moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
ik ben wel content dat er expliciet vermeld wordt dat als de realisatie reeds gestart is voor 01/06 je niet aan de extra bepalingen van diffs met (zeer) grote gevoeligheid moet voldoen. Bespaart me 200€ en een hoop gefoefel.

Ik snap ook niet goed dat ze zich bezig houden met deze onderwerpen in de nieuwe publicatie, maar het onderwerp van bijvoorbeeld thuisbatterijen en hun beveiliging in residentiële installaties niet eens aanraken...

Zie dan maar dat je daar bewijs van heb, startdatum werken ofzo. Geen idee hoe je dat kan/moet bewijzen.
 
Hoe kijkt de keuring naar verlichtingspunten, als deze nog niet zijn aangesloten?

Ik wil de verlichting pas hangen na het schilderen.

Kan ik het dan zo laten? De meeste zitten opgerold in een betonnen gat, (inbouw spots). Of doen ze daar moeilijk over en willen ze eerder dat er wago’s of lusterklemmen opzitten?
 
Hoe kijkt de keuring naar verlichtingspunten, als deze nog niet zijn aangesloten?

Ik wil de verlichting pas hangen na het schilderen.

Kan ik het dan zo laten? De meeste zitten opgerold in een betonnen gat, (inbouw spots). Of doen ze daar moeilijk over en willen ze eerder dat er wago’s of lusterklemmen opzitten?
Hang op 1 punt een socket met een lamp in en derest doorverbinden. Dan schrijft de keurder gewoon op verslag "verlichting nog te plaatsen ".
 
Zie dan maar dat je daar bewijs van heb, startdatum werken ofzo. Geen idee hoe je dat kan/moet bewijzen.
ik heb facturen van de aankoop van mijn elektrisch materiaal.

Hoe kijkt de keuring naar verlichtingspunten, als deze nog niet zijn aangesloten?

Ik wil de verlichting pas hangen na het schilderen.

Kan ik het dan zo laten? De meeste zitten opgerold in een betonnen gat, (inbouw spots). Of doen ze daar moeilijk over en willen ze eerder dat er wago’s of lusterklemmen opzitten?
Normaal geen probleem met klemmen op (op moment van eerste keuring stond de warmtepomp er nog niet, gewoon klemmen op de kabel).
Wordt ook vaak gedaan: gloeilampen hangen in goedkope E27 fitting (https://gigatek.be/nl/gsv-fitting-i...FuCTc8aqnZYl9OueEuYPahkow5fBJKbsaAgXYEALw_wcB)
 
Hang op 1 punt een socket met een lamp in en derest doorverbinden. Dan schrijft de keurder gewoon op verslag "verlichting nog te plaatsen ".
ik heb facturen van de aankoop van mijn elektrisch materiaal.


Normaal geen probleem met klemmen op (op moment van eerste keuring stond de warmtepomp er nog niet, gewoon klemmen op de kabel).
Wordt ook vaak gedaan: gloeilampen hangen in goedkope E27 fitting (https://gigatek.be/nl/gsv-fitting-i...FuCTc8aqnZYl9OueEuYPahkow5fBJKbsaAgXYEALw_wcB)
Was ook niet direct van plan om daar fittings aan te hangen, omdat de meeste lampen stroomgestuurde leds zijn.

Grotendeels dus led drivers die ik ga aansturen met dali.

Maar zoals ik het hoor, best dus wel klemmen erop zetten.
 
Was ook niet direct van plan om daar fittings aan te hangen, omdat de meeste lampen stroomgestuurde leds zijn.

Grotendeels dus led drivers die ik ga aansturen met dali.

Maar zoals ik het hoor, best dus wel klemmen erop zetten.
Ja, sowieso geen aanraakbare geleiders.
 
ik ben wel content dat er expliciet vermeld wordt dat als de realisatie reeds gestart is voor 01/06 je niet aan de extra bepalingen van diffs met (zeer) grote gevoeligheid moet voldoen. Bespaart me 200€ en een hoop gefoefel.

Ik snap ook niet goed dat ze zich bezig houden met deze onderwerpen in de nieuwe publicatie, maar het onderwerp van bijvoorbeeld thuisbatterijen en hun beveiliging in residentiële installaties niet eens aanraken...
Bij nadere lezing (en veelvuldige herlezing) lijkt die uitzondering enkel van toepassing voor zaken die reeds een eerste keer een gelijkvormigheidscontrole gehad hebben.
Aangezien dat in mijn geval (volledig nieuwe) installatie niet is, en het kantje boordje is of ik 01/06 ga halen heb ik dan maar met pijn in het hart 200€ gelegd om het aan te passen.
 
Ze zijn zonet de composiet komen plaatsen in onze keuken. In de spatwand zitten stopcontacten en daar staat nu ook 2cm composiet voor.
Als de kit droog is, mag ik mijn stopcontacten terug monteren, maar ik heb schroefjes nodig die 2cm langer zijn om de plaatjes terug op de potjes te zetten. Weet er iemand hoe zo'n schroefjes precies noemen?
Het zijn ongeveer deze die ik nu heb, maar moet er hebben van 50-55mm lengte: https://www.zelektro.be/vijs-voor-inbouwdoos-32-x-40mm-met-kruis-10st.html?category=29#attr=22016
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn zonet de composiet komen plaatsen in onze keuken. In de spatwand zitten stopcontacten en daar staat nu ook 2cm composiet voor.
Als de kit droog is, mag ik mijn stopcontacten terug monteren, maar ik heb schroefjes nodig die 2cm langer zijn om de plaatjes terug op de potjes te zetten. Weet er iemand hoe zo'n schroefjes precies noemen?
Het zijn ongeveer deze die ik nu heb, maar moet er hebben van 50-55mm lengte: https://www.zelektro.be/vijs-voor-inbouwdoos-32-x-40mm-met-kruis-10st.html?category=29#attr=22016
 
Terug
Bovenaan