Elektriciteitstopic

Vandaag de installatie komen keuren.
Ondanks je weet dat je alles correct heb gedaan, toch een klein beetje "stress". :)

Uiteindelijk niks op aan te merken en goedgekeurd. Volgende week komt Fluvius om de definitie aansluiting binnen te trekken.

kast.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: aXl_
Vandaag de installatie komen keuren.
Ondanks je weet dat je alles correct heb gedaan, toch een klein beetje "stress". :)

Uiteindelijk niks op aan te merken en goedgekeurd. Volgende week komt Fluvius om de definitie aansluiting binnen te trekken.

kast.jpg
IDE mod192 & loxone (gen2).
Deftig en proficiat met de positieve keuring. :)
 
Beschrijf eens wat er allemaal inzit :) Vooral midden en links interesseert me!
Rechtse kast:
Zitten de automaten, waarbij bovenste Din rail railklemmen zitten (wago 2003-7646). Hier komen alle kabels op aan van stopcontacten/fornuis/warmtepomp/.... verder werk ik dan af met VOBst kabels

Linkse kast:
Bovenste din rail zitten ook wago's 2003-7646. De 2de din rail zitten phoenix contact PTTB 1,5/S. Hierop komt alles aan van verlichting en sturing.
Daaronder heb je dan Loxone. Hier werk ik dan ook verder met VOBst kabels voor de wago's en phoenix contact gebruik ik SVV kabel.

Links bord (voedingsbord)
Hier zitten de led drivers en voedingen voor het gelijkvloers op. Ik werk veel met stroomgestuurde leds, daarmee de drivers. De voedingen zijn vooral voor de led strips. Deze voedingen en drivers kan ik dan aansturen met DALI. Grotendeels van de verlichting is dus DALI gestuurd.

Op het 1ste verdiep heb ik nog een kleiner bord staan voor de voedingen van 1ste verdiep.
 
IDE mod192 & loxone (gen2).
Deftig en proficiat met de positieve keuring. :)
Het is de IDE 168. :)

Vorige installatie was IDE 192 en was daar heel tevreden van. Achteraf enkel spijt dat het te krap was (kon niet meer uitbreiden), daarmee deze keer 2 kasten.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Secj
Het is de IDE 168. :)

Vorige installatie was IDE 192 en was daar heel tevreden van. Achteraf enkel spijt dat het te krap was (kon niet meer uitbreiden), daarmee deze keer 2 kasten.
Hier de IDE192.
Ook heel tevreden en had ik meer plaats had ik misschien ook een 2de gezet. Maar ik moest nog IT kast kwijt...

Alleen die afdekplaten zijn niet al te stevig, heb hier daarom 2 reserve liggen moesten ze ooit (nog) is afbreken.
 
En wat zijn die railklemmen? Dat ken ik precies niet (wago 2003-7646)
Hier dezelfde gebruikt, die werken wel makkelijk.

Kan je gewoon een 3g kabel op termineren. De aarding is dan direct al in orde omdat de onderliggende rail geaard is. (Heb je aardingsklemmen voor)

Wil je een 5g termineren hebben ze ook een variant zonder N/PE. (2003-7642) zet je naast een met PE en N dan.

Bestaan ook brugjes voor om meerdere klemmen aan elkaar te hangen als ze bijvoorbeeld op hetzelfde circuit zitten.


En natuurlijk makkelijk te nummeren met speciale inklikbare plastiekjes.

En er zijn oranje eindplaatjes, ook gemakkelijk om ze visueel te groeperen.

Enigste nadeel is dat het wel wat kostelijk is. Hier heb ik in't totaal ruwweg 150 klemmen waarvan 100 van deze.
 
Laatst bewerkt:
En wat zijn die railklemmen? Dat ken ik precies niet (wago 2003-7646)
Dat zijn etageklemmen die je kunt vastzetten op een DIn rail. Hierop kun je dan proper uw bekabeling van de woning op zetten en van dat punt verder werken. Kun je ineens ook gebruiken om makkelijk bruggen te leggen. Aarding kun je dan ook ineens aansluiten (deze maakt contact met de din rail die geaard is)



20230330-170119205-i-OS.jpg
image.jpg
 
'k Snap precies echt het nut niet, waarom niet rechtsreeks in je automaat?
xd1Imp6.png
Kan je later makkelijker iets aanpassen en kan je vanaf de klemmen met soepele draden met eindhuls werken.
+ Overzichtelijk (nummers/schema)

Ik zou mijn kast niet willen bekabelen met volle kern. Zou veel gefoefel en gevloek zijn.

En dan moet je alle aardingsdraden nog ergens kwijt ook.
Bij mij komen ook zowel langs onder als boven kabels aan. Heb dus als bovenste en onderste rij klemmen zitten.

Daartussen alle andere en domotica magic. Wil ik later mijn huis verkopen en de domotica ervan tussen, kan dat heel simpel door verder te werken op de klemmen.

Eveneens heb ik een hoop kabels liggen die ik nu nog niet gebruik. Ook op klemmen.

Kan ook gemakkelijk een kabel wisselen van fase moest dat nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Komende week komt er hier een elektricien eens wat fixen wat afgekeurd is geweest een half jaar terug.
De vorige eigenaars waar niet bepaald voorbereid op dit vlak, ze wisten het EAN nummer niet bijvoorbeeld.
Iemand een idee aan wat ik mij kan verwachten adv onderstaande bemerkingen? (tijd, drastische veranderingen infrastructuur en kost)

  • I1.01 Eendraadschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (Boek 1 Afdeling 2.12 - 2.13 en 3.1.2 en 9.1.2)
  • I1.02 Situatieschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (Boek 1 Afdeling 2.12 - 2.13 en 3.1.2 en 9.1.2)
  • I2.01 De waarde van de isolatieweerstand van een of meerdere stroombanen is kleiner dan 0,5M ohm (Boek 1 Onderafdeling 6.4.5.1)
  • I2.03 Een of meerdere differentieelstroominrichtingen werken niet ,et testknop en/of stroominjectie. (Boek 1 Onderafdeling 6.5.7.2)
  • I5.02 De aanduiding van de Stroomkringen en/of apparatuur, aansluitklemmen, enz dient aangebracht of vervolledigd te worden. (Boek 1 Onderafdeling 3.1.3.1 en 3.1.3.3 A en 5.1.6.1)
  • I5.07 Verdeelbord dient vervangen te worden, de beschermingsgraad tegen rechtstreeks aanraking is onvoldoende. (Boek 1 Onderafdeling 4.2.2.3)
  • I7.02 De smeltveiligheidshouders of houders van automatische schakelaars dienen voorzien te worden van kalibreerele,enten. (Boek 1 Onderafdeling 5.3.5.5 A)
  • I7.07 Zekeringen en automaten ter bescherming van eenzelfde stroombaan moeten dezelfde nominale stroomsterkte hebben. (Boek 1 Onderafdeling 4.4.1.5)
  • I8.13 Kabels van het type VTLmb, LMVVR, COAX, VVT zijn verboden en dienen vervangen te worden door een type conform Boek 1 Onder afdeling 5.2.1.2
  • I9.13 Toestellen zonder bodem moeten bevestigd worden op aangepaste montageplaten. (Boek 1 Afdeling 5.1.4 en 5.3.5.2 en 5.3.5.4)
  • Nota/note 27 Het EAN-nummer kon ons niet meegedeeld worden tijdens onze rondgang.
  • Nota/note 28 Volgens AREI boek 1.8.2.1 is het toegelaten stopcontacten zonder aarding in dienst te laten. Op deze stopcontacten mag men enkel toestellen van de klasse II aansluiten.
  • Nota/note 3 Het is niet uitgesloten dat bij een nacontrole bijkomende breuken worden vastgesteld bij voorleggen schema’s.
 
'k Snap precies echt het nut niet, waarom niet rechtsreeks in je automaat?
xd1Imp6.png
Zoals Secj zegt is dat vooral naar flexibiliteit toe en vind dat ook proper werken.

Is afhankelijk van uw installatie of je daar behoefte voor hebt.
Bij mijn vriendin haar woning heb ik dat ook niet voorzien bv. Dat is een kast waarvan je weet dat er amper nog in gaat gewerkt worden.
Bij mijn vorige installatie heb ik na een jaar wat uitbreidingen gedaan en is dat wel tof dat je die flexibiliteit hebt.
 
'k Snap precies echt het nut niet, waarom niet rechtsreeks in je automaat?
xd1Imp6.png
zodat ge alle interne bekabeling van uw kast op voorhand kunt doen en na plaatsing van bord enkel bovenaan moet aansluiten?
Bij mijn domoticakast komen zo'n 100 flexen toe. Dat is wel gemakkelijker om die allemaal op de bovenste rij te kunnen aansluiten ipv met die stijve kabel door heel m'n kast te lopen. En zo kon ik de interne bekabeling ervan op m'n gemak op voorhand doen, met het frame er uit (en dus veel meer plaats om er in en rond te manouvreren).
Bij een standaard kast met enkel stopcontacten en 2 verlichtingskringen heeft dat inderdaad niet zo veel voordeel.
 
Het is dus gewoon een soort tussenstation van gans je huis naar de kast, en daar verbind je alles nog eens naar automaten en sturing in de kast? Beetje zoals een patchpanel?

Interessant, ben dat nog nooit ergens tegengekomen (bij installaties zonnepanelen). Enkel zo een klem waar alle aardingen op toekomen in alle mogelijke secties wel.
 
Bestaat er zoiets als buitenlampen met sensor die je met twee verschillende fasedraden kunt aansluiten zodat je (met achterliggende domotica) kunt kiezen tussen 'aan met sensor' en 'aan met schakelaar'? Ik heb een 5G1.5 naar buiten gestoken. Het is op zich makkelijk om gewoon de domotica via een schakelaar te vertellen om stroom op bruin of stroom op zwarte draad te steken.
 
Hier de IDE192.
Ook heel tevreden en had ik meer plaats had ik misschien ook een 2de gezet. Maar ik moest nog IT kast kwijt...

Alleen die afdekplaten zijn niet al te stevig, heb hier daarom 2 reserve liggen moesten ze ooit (nog) is afbreken.
IT kast staat bij mij daarvoor nog. Maar dat moet ik nog afwerken.

20230331-130434290-i-OS.jpg
 
Komende week komt er hier een elektricien eens wat fixen wat afgekeurd is geweest een half jaar terug.
De vorige eigenaars waar niet bepaald voorbereid op dit vlak, ze wisten het EAN nummer niet bijvoorbeeld.
Iemand een idee aan wat ik mij kan verwachten adv onderstaande bemerkingen? (tijd, drastische veranderingen infrastructuur en kost)

  • I1.01 Eendraadschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (Boek 1 Afdeling 2.12 - 2.13 en 3.1.2 en 9.1.2)
  • I1.02 Situatieschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (Boek 1 Afdeling 2.12 - 2.13 en 3.1.2 en 9.1.2)
  • I2.01 De waarde van de isolatieweerstand van een of meerdere stroombanen is kleiner dan 0,5M ohm (Boek 1 Onderafdeling 6.4.5.1)
  • I2.03 Een of meerdere differentieelstroominrichtingen werken niet ,et testknop en/of stroominjectie. (Boek 1 Onderafdeling 6.5.7.2)
  • I5.02 De aanduiding van de Stroomkringen en/of apparatuur, aansluitklemmen, enz dient aangebracht of vervolledigd te worden. (Boek 1 Onderafdeling 3.1.3.1 en 3.1.3.3 A en 5.1.6.1)
  • I5.07 Verdeelbord dient vervangen te worden, de beschermingsgraad tegen rechtstreeks aanraking is onvoldoende. (Boek 1 Onderafdeling 4.2.2.3)
  • I7.02 De smeltveiligheidshouders of houders van automatische schakelaars dienen voorzien te worden van kalibreerele,enten. (Boek 1 Onderafdeling 5.3.5.5 A)
  • I7.07 Zekeringen en automaten ter bescherming van eenzelfde stroombaan moeten dezelfde nominale stroomsterkte hebben. (Boek 1 Onderafdeling 4.4.1.5)
  • I8.13 Kabels van het type VTLmb, LMVVR, COAX, VVT zijn verboden en dienen vervangen te worden door een type conform Boek 1 Onder afdeling 5.2.1.2
  • I9.13 Toestellen zonder bodem moeten bevestigd worden op aangepaste montageplaten. (Boek 1 Afdeling 5.1.4 en 5.3.5.2 en 5.3.5.4)
  • Nota/note 27 Het EAN-nummer kon ons niet meegedeeld worden tijdens onze rondgang.
  • Nota/note 28 Volgens AREI boek 1.8.2.1 is het toegelaten stopcontacten zonder aarding in dienst te laten. Op deze stopcontacten mag men enkel toestellen van de klasse II aansluiten.
  • Nota/note 3 Het is niet uitgesloten dat bij een nacontrole bijkomende breuken worden vastgesteld bij voorleggen schema’s.
Zo te lezen lijkt mij dat een oudere installatie en de zekeringskast moet mogelijks vervangen worden. Is nog eentje met ook smeltveiligheden waar nu niet de juiste kleurtjes (kalibreerelementen) bijhoren.

Eveneens wat stopcontacten zonder aarding, mogelijk als je ook kijkt naar de isolatieweerstand, nog oudere draden. (Misschien nog van die stoffige als jaren 50-65?)

Schema's missen ook, kan goedkoop of duur zijn afhankelijk het huis.

Ben geen electricien dus kan de kosten moeilijk goed schatten. Maar als je de kast laat vervangen+ nieuwe diffs + schema's en enkele draden vervangen, zit je toch snel 2-3k+.
(Puur op gevoel van de beschrijving, zou ik de kast wel vervangen)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan