Elektriciteitstopic

Komende week komt er hier een elektricien eens wat fixen wat afgekeurd is geweest een half jaar terug.
De vorige eigenaars waar niet bepaald voorbereid op dit vlak, ze wisten het EAN nummer niet bijvoorbeeld.
Iemand een idee aan wat ik mij kan verwachten adv onderstaande bemerkingen? (tijd, drastische veranderingen infrastructuur en kost)

  • I1.01 Eendraadschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (Boek 1 Afdeling 2.12 - 2.13 en 3.1.2 en 9.1.2)
  • I1.02 Situatieschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (Boek 1 Afdeling 2.12 - 2.13 en 3.1.2 en 9.1.2)
Uw schema's ontbreken. Dat vereist wat uitzoekwerk wat waar zit.

  • I2.01 De waarde van de isolatieweerstand van een of meerdere stroombanen is kleiner dan 0,5M ohm (Boek 1 Onderafdeling 6.4.5.1)
Dat is al een groter probleem. Eén van uw kringen heeft slechte isolatie waardoor de isolatieweerstand slecht is.
- uitmeten per stroomkring om te weten waar het probleem zit
- een keer uitmeten met de toestellen niet verbonden om uit te sluiten dat uw toestellen de oorzaak zijn van de slechte meting

Slechte isolatie = kabel of draad vervangen

  • I2.03 Een of meerdere differentieelstroominrichtingen werken niet ,et testknop en/of stroominjectie. (Boek 1 Onderafdeling 6.5.7.2)
Uw diff werkt dus niet...vervangen
  • I5.02 De aanduiding van de Stroomkringen en/of apparatuur, aansluitklemmen, enz dient aangebracht of vervolledigd te worden. (Boek 1 Onderafdeling 3.1.3.1 en 3.1.3.3 A en 5.1.6.1)
Er is geen aanduiding in uw verdeelbord welke automaat hoort bij welke kring? Te vervolledigen samen met uw schema's, zie boven
  • I5.07 Verdeelbord dient vervangen te worden, de beschermingsgraad tegen rechtstreeks aanraking is onvoldoende. (Boek 1 Onderafdeling 4.2.2.3)
  • I7.02 De smeltveiligheidshouders of houders van automatische schakelaars dienen voorzien te worden van kalibreerele,enten. (Boek 1 Onderafdeling 5.3.5.5 A)
  • I7.07 Zekeringen en automaten ter bescherming van eenzelfde stroombaan moeten dezelfde nominale stroomsterkte hebben. (Boek 1 Onderafdeling 4.4.1.5)
Ik zie nu al voor me wat voor bord dit is. Doe uzelf een plezier en vervang dit aub door een deftig kastje met automaten.

  • I8.13 Kabels van het type VTLmb, LMVVR, COAX, VVT zijn verboden en dienen vervangen te worden door een type conform Boek 1 Onder afdeling 5.2.1.2
Niet helemaal zeker waarom 5.2.1.2 deze kabels zou uitsluiten...
Coax en vvt is bijvoorbeeld gewoon databekabeling. Waarom zou dat verboden zijn als dat daarvoor gebruikt wordt?

  • I9.13 Toestellen zonder bodem moeten bevestigd worden op aangepaste montageplaten. (Boek 1 Afdeling 5.1.4 en 5.3.5.2 en 5.3.5.4)
  • Nota/note 27 Het EAN-nummer kon ons niet meegedeeld worden tijdens onze rondgang.
Iemand heeft toch ooit facturen betaald? Daarop staat het EAN-nr vermeld.
Fluvius gaat u ook kunnen zeggen welk EAN-nr er geregistreerd staat op uw adres.

  • Nota/note 28 Volgens AREI boek 1.8.2.1 is het toegelaten stopcontacten zonder aarding in dienst te laten. Op deze stopcontacten mag men enkel toestellen van de klasse II aansluiten.
Stopcontacten zonder aarding... Is dit een installatie van voor 1981? Indien ja zouden ze in dienst mogen blijven (wel geen stopcontact met aardingspen op monteren) als ze geen gevaar kunnen opleveren (en je mag er geen toestellen op aansluiten die een aarding nodig hebben), indien niet vervangen (maar ik vermoed dat als dit het geval is, uw kabel ook geen PE bevat? Dat is wel een probleem).

  • Nota/note 3 Het is niet uitgesloten dat bij een nacontrole bijkomende breuken worden vastgesteld bij voorleggen schema’s.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Bestaat er zoiets als buitenlampen met sensor die je met twee verschillende fasedraden kunt aansluiten zodat je (met achterliggende domotica) kunt kiezen tussen 'aan met sensor' en 'aan met schakelaar'? Ik heb een 5G1.5 naar buiten gestoken. Het is op zich makkelijk om gewoon de domotica via een schakelaar te vertellen om stroom op bruin of stroom op zwarte draad te steken.
Ik zou een gewone buitenlamp plaatsen en aansluiten op een relais die aan de domotica hangt. En vervolgens een afzonderlijke sensor. In de domotica maak je vervolgens de logica die je wenst.

Ik weet niet wat je nu hebt maar El cheapo home assistant en wat ZigBee devices of Shelly.
 
Zo te lezen lijkt mij dat een oudere installatie en de zekeringskast moet mogelijks vervangen worden. Is nog eentje met ook smeltveiligheid waar nu niet de juiste kleurtjes (kalibreerelementen).

Eveneens watstopvontacten zonder aarding, mogelijk als je ook kijkt naar de isolatieweerstand, nog oudere draden. (Misschien nog van die stoffige als jaren 50-65?)

Schema's missen ook, kan goedkoop of duur zijn afhankelijk het huis.
Uw schema's ontbreken. Dat vereist wat uitzoekwerk wat waar zit.

ok, dat verwacht ik ook. zelf al heel wat moeten uitzoeken hieromtrent.
Dat is al een groter probleem. Eén van uw kringen heeft slechte isolatie waardoor de isolatieweerstand slecht is.
- uitmeten per stroomkring om te weten waar het probleem zit
- een keer uitmeten met de toestellen niet verbonden om uit te sluiten dat uw toestellen de oorzaak zijn van de slechte meting

Slechte isolatie = kabel of draad vervangen
Er zijn een aantal dingen mij opgevallen die niet volledig logisch lijken, in het laatste half jaar.
Bijvoorbeeld lampen die in op moeilijke manier gekoppeld zijn (binnen dezelfde kamer).
Ook lampen die met momenten plots dimmen en terug ok gaan.
Wellicht iets met isolatie?
Uw diff werkt dus niet...vervangen
wat is daar de impact van? enkel 1 component vervangen?
Er is geen aanduiding in uw verdeelbord welke automaat hoort bij welke kring? Te vervolledigen samen met uw schema's, zie boven

Ik zie nu al voor me wat voor bord dit is. Doe uzelf een plezier en vervang dit aub door een deftig kastje met automaten.
het ziet er zeer oud uit, vergeeld vooral. Maar dit wil ik zeker laten vervangen door iets recenter.
Niet helemaal zeker waarom 5.2.1.2 deze kabels zou uitsluiten...
Coax en vvt an sich is bijvoorbeeld gewoon databekabeling. Waarom zou dat verboden zijn?
Ik weet niet zo goed waarom die Coax en VVT vernoemd is, maar die hebben ze hier overal doorgetrokken, naar woonkamer, veranda etc.
Net zoals ethernet, daar ben ik wel blij van.
Coax en VVT gebruik ik op geen enkele manier nu.
Stopcontacten zonder aarding... Is dit een installatie van voor 1981? Indien ja zouden ze in dienst mogen blijven (wel geen stopcontact met aardingspen op monteren) als ze geen gevaar kunnen opleveren (en je mag er geen toestellen op aansluiten die een aarding nodig hebben), indien niet vervangen (maar ik vermoed dat als dit het geval is, uw kabel ook geen PE bevat? Dat is wel een probleem.
huis is van eind jaren 70, dus de oudere draden zullen hopelijk nog meevallen.
Stopcontacten zonder aarding, dat is niet meteen een probleem vermoed ik.
Wat als ik daar iets opzet dat wel aarding verwacht?
Als ik hier aarding wil voorzien, dat is wellicht iets dat grote impact heeft?


Ik zou gerust alles willen laten vervangen, maar alle muren terug openbreken zie ik precies niet zitten.
Merci voor de antwoorden al.
 
Toch belangrijk te duiden dat een differentieelschakelaar dient om een 'mens' te beschermen van elektrocutie. De stroom valt uit bij aanraking, of zo herkennen de meesten dat waarschijnlijk.

Automaten of smeltveiligheden dienen om de installatie (draden) te beschermen van overbelasting (en dus ook brand).

Dus een diff is wel belangrijk om in orde te hebben.
 
Stopcontacten zonder aarding, dat is niet meteen een probleem vermoed ik.
Wat als ik daar iets opzet dat wel aarding verwacht?
Als ik hier aarding wil voorzien, dat is wellicht iets dat grote impact heeft?
Dat is inderdaad niet meteen een probleem.
Tenminste als je er geen dingen op aansluit die aarding nodig hebben (zoals je zelf aangeeft).
Bij een eventueel verlies op het toestel zal jij als aarding dienen bij aanraking. Dit wil je niet.
Staat ook letterlijk in het verslag 'enkel klasse II toestellen'. Deze zijn dubbel geïsoleerd.

Aarding voorzien in bestaande punten kan meevallen. Hangt allemaal af van waar je eerst stopcontact staat t.o.v. je elektrisch bord. Als dit vrij recht op recht is met niet te veel bochten is het mogelijk om de bestaande draden te vernieuwen en meteen een PE mee te trekken.

Het is wel duidelijk dat je een nieuw verdeelbord nodig hebt.

Normaal zal geen enkele elektricien een offerte maken voor zoiets, tenzij hij zichzelf in het zak wil zetten.
Er kunnen altijd nog lijken uit de kast vallen bij ontmanteling bord (stoffen draad bv.)
 
ok, dat verwacht ik ook. zelf al heel wat moeten uitzoeken hieromtrent.

Er zijn een aantal dingen mij opgevallen die niet volledig logisch lijken, in het laatste half jaar.
Bijvoorbeeld lampen die in op moeilijke manier gekoppeld zijn (binnen dezelfde kamer).
Dan vermoed ik dat het uitzoekwerk wel wat tijd in beslag gaat nemen. Als uw elektricien dat gaat doen gaat dat wel iets kosten dus.

Ook lampen die met momenten plots dimmen en terug ok gaan.
Wellicht iets met isolatie?
Dat is mogelijk, maar uw electricien moet eigenlijk eens alles uitmeten om de problemen te identificeren.
wat is daar de impact van? enkel 1 component vervangen?
Ja, maar ik zou u echt aanraden om heel dat bord, met al zijn componenten, te vervangen. Als je de inbreuken overloopt dan zie ik nu een bord voor me zonder deksel met smeltzekeringen van 40 jaar oud, en dus blijkbaar ook een disfunctionele differentieel. Dat klinkt eigenlijk echt niet ok.

Stopcontacten zonder aarding, dat is niet meteen een probleem vermoed ik.
Wat als ik daar iets opzet dat wel aarding verwacht?
Dat mag niet, dat is gevaarlijk. Bij een isolatiefout komt er dan een gevaarlijke spanning op de behuizing van uw toestel te staan en zult ge dus (in het beste geval) een goede "trek" krijgen als je dat aanraakt (in het slechtste geval blijf je er aan hangen). Als dat wel geaard zou zijn zou meteen uw differentieel springen alvorens je iets aanraakt.
Let ook dat stopcontacten (alles t.e.m. vandaag toch) bijna allen achter de 300mA differentieel zitten. Als je zou opzoeken zou je merken dat vanaf 75mA door uw lichaam je een hartstilstand kan oplopen. Die 300mA diff gaat je dus in jouw geval niet beschermen tegen persoonlijk leed want die treedt pas in werking als de verliesstroom door jouw lichaam gaat.
Aangezien bij jou blijkbaar de differentieel ook niet werkt gaat de stroom pas uit als de zekering door brandt...

Als ik hier aarding wil voorzien, dat is wellicht iets dat grote impact heeft?
Ja, meestal trek je een kabel (of flex) met 3 draden, waaronder een PE. Als die er niet zit moet je die afzonderlijk bij trekken. (aparte PE per stroombaan in dezelfde sectie als de fasedraden in die stroombaan)
Ik zou gerust alles willen laten vervangen, maar alle muren terug openbreken zie ik precies niet zitten.
Merci voor de antwoorden al.
 
Er zijn mensen die nu 90 jaar zijn en al gans hun volwassen leven in zo'n huis wonen met een elektricteitsnetwerk als jij hoor :) De eisen zijn gewoon (terecht) verhoogd.

Algemeen: ik ben precies niet meer mee met de ontwikkelingen van domotica in huis. Ik heb net wat gelezen op de site van Niko over hun hub die met Zigbee werkt.
Heeft iemand ergens een link naar een lange uitleg hoe je een huis anno 2023 modern kan inrichten qua domotica? Bv. hoe je bv alle buitenverlichting aan-uit zet door schakelaars op verschillende plaatsen? Zijn teleruptoren nog relevant of is dat nu vervangen door modernere protocollen?
 
Er zijn mensen die nu 90 jaar zijn en al gans hun volwassen leven in zo'n huis wonen met een elektricteitsnetwerk als jij hoor :) De eisen zijn gewoon (terecht) verhoogd.

Algemeen: ik ben precies niet meer mee met de ontwikkelingen van domotica in huis. Ik heb net wat gelezen op de site van Niko over hun hub die met Zigbee werkt.
Heeft iemand ergens een link naar een lange uitleg hoe je een huis anno 2023 modern kan inrichten qua domotica? Bv. hoe je bv alle buitenverlichting aan-uit zet door schakelaars op verschillende plaatsen? Zijn teleruptoren nog relevant of is dat nu vervangen door modernere protocollen?
Daar is geen eenduidig antwoord op.
Maar de meeste domotica werkt met een centrale component (hub) waar de logica in te configureren is.

En die component heeft dan verschillende interfaces, waaronder bijvoorbeeld ZigBee.

Geen ervaring met die niko's maar ik vermoed dat ze ook een centrale hub hebben waarop je die stopcontacten kan configureren. Omdat het zigbee is zal je het ook in bijvoorbeeld home assistent kunnen gebruiken zonder de officiële Niko hub waarschijnlijk.

//Edit.
Je kan Niko home control dus via een extra interface koppelen:

In home Assistant bijvoorbeeld:

Of gewoon Niko home control te integreren:


Hier draai ik bijvoorbeeld Loxone als centrale component die geïntegreerd is met Home Assistant.
En home assistant draait eigenlijk ook parallel wat zaken stand alone die niet cruciaal zijn. Ik kan hier dus zowel in loxone als HA logica configureren maar de key elementen zijn geconfigureerd in loxone.

Teleruptoren zijn niet perce outdated, het hangt maar van de wensen/use cases af.
Maar enkel teleruptoren met drukknoppen is geen moderne domotica nee. Je kan er wel een alles uit knop mee maken door alles fysiek te koppelen. Die luxe heb je met wat klikken in moderne domotica en hang je aan eender wel fysiek device (knop/gsm app/..) of zelfs voice control of ...


Home assistant is gratis te downloaden op:

Je hebt daar tegenwoordig relatief gemakkelijke interfaces om scenes en automatisering te doen. En veel community templates.
Bijvoorbeeld:
new-trigger.png




Of een COTS achtige versie die ook wel wat bekendheid heeft:

De loxone software is ook gratis te downloaden (moet je wel hardware kopen, wil je er iets mee) en heel veel tutorials op hun support:

Loxone heeft een configuratie tool die iets complexer is: (trekt wat op PLC of Siemens logo)
loxone-config-entertainment-1.png

Maar heeft ook een goeie android app waar je ook als eindgebruiker gemakkelijk wat automatisatie/scenes kunt opzetten door jouw 'klik' acties te recorden

Bijvoorbeeld ons licht aan de buitendeur gaat elke dag automatisch aan als het donker wordt (en als wij niet op vakantie zijn):




Voor Niko, dobiss en de andere 100den zal er ook wel veel te vinden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zijn teleruptoren nog relevant of is dat nu vervangen door modernere protocollen?
Ik heb vorig jaar nog teleruptoren gestoken in mijn huis. Prijs voor al het materiaal was ongeveer factor 2 verschil met een Loxone/Qbus/... systeem. Vooral door de schakelaars; wij hadden op bepaalde plaatsen 6 maar ook 1 drukknop, en veel domotica boeren bieden enkel een aal-in-one knop met 4/5 knoppen (sure, je kan ook naar een "volgende pagina" gaan etc., maar da's gewoon lastig), dus dat dreef op dat vlak de prijs wel op.
Teleruptoren maken de kast wel wat, euhm, bedrader gezien de vele SVV/UTP adertjes die binnenkomen (eentje per drukknop in principe).
Dit is dan ook de hoofdreden dat bijna geen enkele elektricien dat nog ziet zitten. Die proppen liever een (set van) UTP kabel(s) in een doosje dat dan snel kan geprogrammeerd worden via een computer.

De installatie is nu wel klaar om fancier domotica te huisvesten. Enkel mijn gebruik van SVV zou eventueel later suboptimaal kunnen blijken, hoewel tot voor kort zelfs Loxone gewoon met SVV werkte. Uiteindelijk komt dat dan neer op vervanging van drukknoppen, en alle teleruptoren in de kast worden dan een loxone-server met (in mijn geval 3) relais extensions. Het is ook dit materiaal dat het effectief veel duurder maakt.

Voor (centrale) domotica aansturing is het belangrijk dat iedere apart te schakelen licht/stopcontactkring ook apart toekomt in de kast. Anders ben je aangewezen op de duurdere slimme schakelaars a la zigbee en anderen. Wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar ik had de kans om alles centraal te brengen. Hier zijn wel geen stopcontacten apart te schakelen, ik vond dat er wat over, alsook heel moeilijk op voorhand te beslissen welke dan (en onze voorziene drukknoppen waren eigenlijk al volzet, dusja, hoe ga je dat dan nog aan en uit schakelen?).

Bij teleruptoren kan je wel moeilijker een DIY of bestaand domoticasysteem koppelen, aangezien die ofwel hun eigen relais hebben in extensiemodules, of niet gemakkelijk kunnen meten of een kring aan of uit staat, laat staan het correcte voltage kunnen produceren om die teleruptoren te schakelen (hier is dat 24V, hetzelfde voltage als de paar LED strips verspreid doorheen het huis).

Let ook op het idle stroomverbruik: goeie teleruptoren hebben nagenoeg nulverbruik ongeacht hun stand, een gewoon relais heeft dat niet. Dit laatste is wat volgens wat ik vond altijd in dingen als Loxone gebruikt wordt.
 
Stroomverbruik van zo'n relais is nu wel niet veel. Je hebt trouwens ook bistabiele relais en kan zelfs vanuit loxone een teleruptor pulsen als je wilt.

En als je uw domotica zo maakt dat het licht in de gang automatisch uitgaat na x minuten, heb je bij een gezin zoals de mijne je besparing al terug.

Indien je voor loxone gaat zou ik je maar meegeven ook is naar hun dimmers te kijken.
Het dimmen van lampen en het creëren van sfeer is toch wel een van de toppers waarom ik de installatie heb.
In de leefruimtes zijn alle lichten dimbaar en natuurlijk ook de rgbww indirecte strips.

Ook strips in de douche, is wel sfeervol :D

Hier 2 relais extensions, 2 (4 kanaals) dimmer extensions en dan nog wat rgbw dimmers.

En waarom nog (zoveel) schakelaars ?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gerust alles willen laten vervangen, maar alle muren terug openbreken zie ik precies niet zitten.
Merci voor de antwoorden al.
Op 1 Juni zal het AREI significant worden aangepast en worden er heel wat nieuwe eisen gesteld.
Indien je er nog in zou slagen om alles aangepast en gekeurd te krijgen voor die datum dan kom je er nog goedkoop vanaf.
Dat lijkt me echter onmogelijk om klaar te spelen voor die datum dus je gaat niets anders kunnen doen dan een volledig nieuwe en grotere kast te zetten. Je raakt misschien nog weg met de oude bedrading...
 
Het is dus gewoon een soort tussenstation van gans je huis naar de kast, en daar verbind je alles nog eens naar automaten en sturing in de kast? Beetje zoals een patchpanel?

Interessant, ben dat nog nooit ergens tegengekomen (bij installaties zonnepanelen). Enkel zo een klem waar alle aardingen op toekomen in alle mogelijke secties wel.
In installaties met domotica wordt dat veel gedaan.
Ten eerste omdat het overzichtelijker werkt en je uw kast al op voorhand kan bouwen.
En dan ten tweede omdat je vaak al uw flex naar uw kast trekt en je dus soms 3-6 flexen op dezelfde kring hebt zitten.

Stel u voor een verlichtingskring met 2 punten die gewoon aan en uit zijn, en 3 die gedimd zijn. Al die flexen lopen naar uw kast en je moet dan 5 nulgeleiders op de automaat zien aan te sluiten. Met zo een topjob klem trek je 1 nulgeleider van automaat naar 1 klem je plaats een kamgeleider naar de overige 4 klemmen.
 
Het is dus gewoon een soort tussenstation van gans je huis naar de kast, en daar verbind je alles nog eens naar automaten en sturing in de kast? Beetje zoals een patchpanel?

Interessant, ben dat nog nooit ergens tegengekomen (bij installaties zonnepanelen). Enkel zo een klem waar alle aardingen op toekomen in alle mogelijke secties wel.
In de industrie word dit allemaal zo gedaan. Want de kasten worden allemaal op voorhand gemaakt. dus moeten ze enkel maar onderaan/bovenaan gaan aansluiten op klemmenstroken.
Tegenwoordig in nieuwe woningen waar er heel wat domotica inzit doen ze het ook zo. De kasten zijn dan ook wel stuk groter dan doorsnee.
 
Op 1 Juni zal het AREI significant worden aangepast en worden er heel wat nieuwe eisen gesteld.
Indien je er nog in zou slagen om alles aangepast en gekeurd te krijgen voor die datum dan kom je er nog goedkoop vanaf.
Dat lijkt me echter onmogelijk om klaar te spelen voor die datum dus je gaat niets anders kunnen doen dan een volledig nieuwe en grotere kast te zetten. Je raakt misschien nog weg met de oude bedrading...
een nieuwe en grotere kast is het minste dat ik echt wil doen, de oude ziet er niet uit.
haasten voor 1 juni ga ik zeker niet doen.
 
Vandaag de installatie komen keuren.
Ondanks je weet dat je alles correct heb gedaan, toch een klein beetje "stress". :)

Uiteindelijk niks op aan te merken en goedgekeurd. Volgende week komt Fluvius om de definitie aansluiting binnen te trekken.

kast.jpg
Amai mag ik een close up van dat gedeelte links? Iedereen zegt mij om mijn drivers etc maar in de muur te proppen, maar eigenlijk wil ik het gewoon zo doen. Wat zijn de regels daarvoor?
 
Heb ik eigenlijk een speciale tang nodig om dit soort 4mm2 ringkabelschoen te knijpen? Nu doe ik dat gewoon met een gewone tang.
Ik heb wel een tang voor solar (2.5mm - 4mm - 6mm), maar die lijkt me er niet voor geschikt. Of net wel?

wPvsR2Z.png


CHPP8Nh.png
 
Heb ik eigenlijk een speciale tang nodig om dit soort 4mm2 ringkabelschoen te knijpen? Nu doe ik dat gewoon met een gewone tang.
Ik heb wel een tang voor solar (2.5mm - 4mm - 6mm), maar die lijkt me er niet voor geschikt. Of net wel?

wPvsR2Z.png


CHPP8Nh.png
zo'n inzet-stuk dat lijkt op een hartje is om een connector met vleugeltjes om te plooien in de kabel. Voor een adereindhuls (of kabeloog) zoek je meer een vierkante of hexagonale krimp.

Zie ook: https://img.fruugo.com/product/5/42/495378425_max.jpg

In het chinese budgetsegment is er wel wat te vinden voor een schappelijke prijs :).
 
Heb ik eigenlijk een speciale tang nodig om dit soort 4mm2 ringkabelschoen te knijpen? Nu doe ik dat gewoon met een gewone tang.
Ik heb wel een tang voor solar (2.5mm - 4mm - 6mm), maar die lijkt me er niet voor geschikt. Of net wel?

wPvsR2Z.png


CHPP8Nh.png
Als je niet te ver van Halle of Zaventem woont of werkt kunnen we wel is wisselen 😅. Ik heb een verlengd weekend die mc4 nodig en die andere heb ik.
 
Terug
Bovenaan