Elektriciteitstopic

Antwoord van het FOD:

Stelling wordt bevestigd door FOD Economie. Afwijking is van toepassing. Bij projecten/werkzaamheden die aanvingen voor 1/6/23 maar gekeurd worden na deze datum kunnen dus genieten van de eerder vermelde afwijking. ....
Wat zou aanvang zijn? Bouwvergunning goedgekeurd? Of start werken gemeld?
 
Ja, via onze elektricien hebben we nu een aantal voorstellen van Wever&Ducré, SLV, Deltalight, …
Maar had graag nog wat alternatieven gezien, moderne stijl.
 
Ja, via onze elektricien hebben we nu een aantal voorstellen van Wever&Ducré, SLV, Deltalight, …
Maar had graag nog wat alternatieven gezien, moderne stijl.
Welke prijscategorie spreken we?
Voor modern en strak is pakweg Kreon (Belgisch product ook btw) een aanrader maar dan zit ge wel al meteen aan een zekere prijs.
100%Light idem
TAL is ook wel sterk maar dat is voornamelijk wel rail- en lijnverlichting.
 
Situatie: 3 tellerlokalen met verlichting die aangestoken wordt d.m.v. een enkelpolige opbouwschakelaar van het merk Legrand.

Gezocht: inbouwtrappenhuisautomaatje dat in een opbouwdoos past. Ze willen dat het licht niet blijft branden, dus gewoon een trappenhuisautomaatje dat ik op 2 min instel. Eltako zou er niet inpassen. Of bestaat er eventueel een all in one oplossing in Niko Hydro of Legrand ?
 

Bijlagen

  • IMG_20230429_113242291.jpg
    IMG_20230429_113242291.jpg
    402,6 KB · Weergaven: 3
Situatie: 3 tellerlokalen met verlichting die aangestoken wordt d.m.v. een enkelpolige opbouwschakelaar van het merk Legrand.

Gezocht: inbouwtrappenhuisautomaatje dat in een opbouwdoos past. Ze willen dat het licht niet blijft branden, dus gewoon een trappenhuisautomaatje dat ik op 2 min instel. Eltako zou er niet inpassen. Of bestaat er eventueel een all in one oplossing in Niko Hydro of Legrand ?
Ik was aan het denken aan een Shelly 1 plus. Dat is compact, maar geen idee of dat daarin gaat passen achter de schakelaar.
Ofwel naar een dubbele opbouwcontactdoos gaan. Dan kun je die trappenautomaat erin krijgen.
 
Situatie: 3 tellerlokalen met verlichting die aangestoken wordt d.m.v. een enkelpolige opbouwschakelaar van het merk Legrand.

Gezocht: inbouwtrappenhuisautomaatje dat in een opbouwdoos past. Ze willen dat het licht niet blijft branden, dus gewoon een trappenhuisautomaatje dat ik op 2 min instel. Eltako zou er niet inpassen. Of bestaat er eventueel een all in one oplossing in Niko Hydro of Legrand ?
Mss zoiets plaatsen: https://ecataleg.nl/nl/product/069520
 
Racen om onze elektriciteit af te hebben tegen eind mei. Heb nogal ferm zitten prutsen met onze ledstrip in de hoek van onze kamer. De kabel van onze kast komt recht uit de pleister vlak aan de metalen ledstrip. Ik kan daar dus moeilijk Wago's of suikertjes gebruiken om die connectie te maken. Er is te weinig plaats om dit onzichtbaar in te werken. Ik heb uiteindelijk gewoon de kabels gesoldeerd en er elektrische tape rond gewonden. Ik heb een stukje van de pleister verwijderd en wat in de muur gekapt zodat er een klein hoekje is waar ik de kabel in kan verstoppen.

Is dat ok om dat zo te doen en dan rechtstreeks te plamuren? Of moet dit secuurder, met krimpkousen ofzo?
 
De upgrade van onze buurtkast naar 400V door Fluvius heeft alweer maar eens vertraging opgelopen door gebrek aan onderdelen. Putin strikes again.
Fluvius stelde voor om uitzonderlijk toe te laten onze werfkast naar 63A te upgraden, zodat we onze cohousing van 4 wooneenheden daar tijdelijk van stroom mee kunnen voorzien in combinatie met een trafo 230V->400V.

4 wooneenheden achter een werfkast met differentieel 30mA zetten... Kweetniet. Het gaat natuurlijk wel enkel voor de zomer zijn, dus warmtepomp zal er niet aan te pas komen.

Zou ik een differentieel van 300mA in de werfkast steken? Krijg ik dat gekeurd?
 
Allicht een heel achterlijke vraag, maar bon. Normaal als je iets van een lamp oid wil ophangen zet je de stroomkring uit. Nu, aangezien wij een domotica systeem hebben zijn de schakelaars in de elektriciteitskast enkel voor de (kringen van) stopcontacten (toch?). Dus is het dan voldoende om gewoon de schakelaar van de lamp uit te schakelen? Of zie ik hier iets anders over het hoofd?
 
Allicht een heel achterlijke vraag, maar bon. Normaal als je iets van een lamp oid wil ophangen zet je de stroomkring uit. Nu, aangezien wij een domotica systeem hebben zijn de schakelaars in de elektriciteitskast enkel voor de (kringen van) stopcontacten (toch?). Dus is het dan voldoende om gewoon de schakelaar van de lamp uit te schakelen? Of zie ik hier iets anders over het hoofd?
Hangt er wat van af. De schakelaar van de lamp uitzetten is een enkelpolige onderbreking. In een 3 x 400 + N net is de N geaard aan de kant van de beheerder en staat daar inderdaad nooit spanning op, maar in een 3 x 230V net staat op de niet-onderbroken draad dezelfde spanning als op de draad die door de schakelaar gaat. (120V tov grond).

De goede praktijk is vrijschakelen (aan de automaat) ( en vergrendelen, maar goed, tis bij u thuis...), spanningsloosheid vaststellen met multimeter en dan pas draden vastpakken :).

edit: ik herlees en zie dat je bedoelt dat de schakelaar stuurspanning naar uw domoticakast heeft en daar de stroomkring naar uw lamp aan en af gezet wordt. Doorgaans geldt daar hetzelfde: een dimmer of relais gaat in die kringen waarschijnlijk niet dubbelpolig onderbreken.
 
Laatst bewerkt:
Hangt er wat van af. De schakelaar van de lamp uitzetten is een enkelpolige onderbreking. In een 3 x 400 + N net is de N geaard aan de kant van de beheerder en staat daar inderdaad nooit spanning op, maar in een 3 x 230V net staat op de niet-onderbroken draad dezelfde spanning als op de draad die door de schakelaar gaat. (120V tov grond).

De goede praktijk is vrijschakelen (aan de automaat) ( en vergrendelen, maar goed, tis bij u thuis...), spanningsloosheid vaststellen met multimeter en dan pas draden vastpakken :).

edit: ik herlees en zie dat je bedoelt dat de schakelaar stuurspanning naar uw domoticakast heeft en daar de stroomkring naar uw lamp aan en af gezet wordt. Doorgaans geldt daar hetzelfde: een dimmer of relais gaat in die kringen waarschijnlijk niet dubbelpolig onderbreken.
Het probleem is dat ik gewoon niet meteen zie hoe ik een stroomkring richting de lampen moet uitzetten in de kast. Ik heb het idee dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie...
 
Het probleem is dat ik gewoon niet meteen zie hoe ik een stroomkring richting de lampen moet uitzetten in de kast. Ik heb het idee dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie...
Je lamp zit op een kring die vertrekt aan een automaat (een automatische zekering, een schakelaar if you wish) in je kast. Deze kan je simpelweg in "uit" toestand zetten.
Welke dat het juist is zou je moeten kunnen afleiden uit de label (meestal een letter) van je kring en de label van de lamp op bijvoorbeeld je situatieschets. Je kan snel zien of je de juiste kring hebt uitgeschakeld (omdat de lamp dan niet meer brand als ze voorheen wel brandde).
 
  • Leuk
Waarderingen: aXl_
Dan zou het om een van de automaten moeten gaan rechtsonder de kast met alle domotica modules? Ik kan de nummers die ze geschreven hebben op de modules wel linken aan wat ik zie op de server per module en dus wat eraan gekoppeld is. Alleen hebben ze nog aangeduid welke van die automaten voor welke module is... Nuja dan nog, er zijn 5 schakelaars, maar wel 7 modules.

Eerste foto is beide kasten, 2e is de domotica kast wat dichterbij.
 
Terug
Bovenaan