Elektriciteitstopic

Dan zou het om een van de automaten moeten gaan rechtsonder de kast met alle domotica modules? Ik kan de nummers die ze geschreven hebben op de modules wel linken aan wat ik zie op de server per module en dus wat eraan gekoppeld is. Alleen hebben ze nog aangeduid welke van die automaten voor welke module is... Nuja dan nog, er zijn 5 schakelaars, maar wel 7 modules.

Eerste foto is beide kasten, 2e is de domotica kast wat dichterbij.

Detail in de foto is niet hoog genoeg maar ik ga er van uit dat je verlichting gestuurd wordt door je domoticasysteem. Waarschijnlijk één van die langwerpige modules in de linkse kast. In dat geval is er geen directe link tussen je lamp en de automaat in die zin dat de domoticamodule daar nog tussen zit.

Je zal dus moeten zoeken welke module die lamp aan en uit zet. En dan kijken welke automaat stroom voorziet aan die module.

Voor je aan je lamp werkt zou ik hoe dan ook de kring dubbelpolig onderbreken. De theorie is dat je Nul compleet spanningsloos is. Maar in de praktijk zit je met allerhande inductie-effecten waardoor het alsnog mogelijk is dat er wat spanning op de Nul staat.
 
Detail in de foto is niet hoog genoeg maar ik ga er van uit dat je verlichting gestuurd wordt door je domoticasysteem. Waarschijnlijk één van die langwerpige modules in de linkse kast. In dat geval is er geen directe link tussen je lamp en de automaat in die zin dat de domoticamodule daar nog tussen zit.

Je zal dus moeten zoeken welke module die lamp aan en uit zet. En dan kijken welke automaat stroom voorziet aan die module.

Voor je aan je lamp werkt zou ik hoe dan ook de kring dubbelpolig onderbreken. De theorie is dat je Nul compleet spanningsloos is. Maar in de praktijk zit je met allerhande inductie-effecten waardoor het alsnog mogelijk is dat er wat spanning op de Nul staat.
De link tussen automaat en module zal op dit moment het moeilijkst zijn want die hebben ze nog niet aangeduid. Ik vind het wel wat 'raar' dat je gans die module zou moeten gaan uitzetten om de stroom te onderbreken, lijkt mij ook niet echt de bedoeling dat die dingen zomaar aan/uitgezet worden...
 
De link tussen automaat en module zal op dit moment het moeilijkst zijn want die hebben ze nog niet aangeduid. Ik vind het wel wat 'raar' dat je gans die module zou moeten gaan uitzetten om de stroom te onderbreken, lijkt mij ook niet echt de bedoeling dat die dingen zomaar aan/uitgezet worden...
De foto is inderdaad niet zo scherp om het deftig te bezien.

Je module moet je niet afzetten. Deze zal apart gevoed worden. (is ook niet wat Avi bedoeld)

Je kijkt op uw eendraadschema of situatieschema welke automaat die lamp voed. Die zet je af.
Deze automaat geeft spanning op de relais dat de module aanstuurt.



Voorbeeld:
Hier zie je dat de module voeding krijgt van 24v (neem nu automaat A). De voeding voor de lamp komt van een andere "bron" L1 en N. (Neem nu automaat B).
Als je dus aan de lamp wilt werken zet je automaat B af.

wiring_switches_and_actuators.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
4 wooneenheden achter een werfkast met differentieel 30mA zetten... Kweetniet. Het gaat natuurlijk wel enkel voor de zomer zijn, dus warmtepomp zal er niet aan te pas komen.

Zou ik een differentieel van 300mA in de werfkast steken? Krijg ik dat gekeurd?
Heb je de warmtepomp dan niet nodig voor warm water?
 
De foto is inderdaad niet zo scherp om het deftig te bezien.

Je module moet je niet afzetten. Deze zal apart gevoed worden. (is ook niet wat Avi bedoeld)

Je kijkt op uw eendraadschema of situatieschema welke automaat die lamp voed. Die zet je af.
Deze automaat geeft spanning op de relais dat de module aanstuurt.



Voorbeeld:
Hier zie je dat de module voeding krijgt van 24v (neem nu automaat A). De voeding voor de lamp komt van een andere "bron" L1 en N. (Neem nu automaat B).
Als je dus aan de lamp wilt werken zet je automaat B af.

wiring_switches_and_actuators.png
Ugh, in de papieren zitten zoeken die aan de meterkast liggen, maar vind daar niets in terug. Begin te vrezen dat die in de werfkast lagen en er nog inzaten toen ze die terug zijn komen ophalen... Zal maar gewoon aan de elektricien vragen die het geplaatst heeft.

Voel mij echt zo'n debiel nu.

Bedankt voor alle antwoorden in ieder geval.
 
Ugh, in de papieren zitten zoeken die aan de meterkast liggen, maar vind daar niets in terug. Begin te vrezen dat die in de werfkast lagen en er nog inzaten toen ze die terug zijn komen ophalen... Zal maar gewoon aan de elektricien vragen die het geplaatst heeft.

Voel mij echt zo'n debiel nu.

Bedankt voor alle antwoorden in ieder geval.

Je bent geen debiel omdat je vragen komt stellen hoor.

Je kan altijd het grof geschut boven halen en de zekering in de meterkast van fluvius afzetten. Dan ligt de stroom helemaal af. Maar je kan je lamp dan toch vervangen
 
F**KING geweldig. Ik check mijn account op fod economie om te zien of mijn energie premie 1 eindelijk is opgelost. Door een verkeerde EAN is de betaling gebeurt aan de verkeerde persoon.

Neen dossier staat nog altijd op sinds 02.02.2023

Zie ik dat ze 600€+ hebben uitbetaald aan DEZELFDE PERSOON van premie 1. Kunt ge da geloven?????
 
Moet prijs maken voor nieuwe plonkast en elektriciteit benedenverdieping. Probleem is dat de situatie als op onderstaande foto is:
IMG_20230421_191741404_HDR.jpg



Na de teller zit er nog een klassieke zwarte hoofdschakelaar en dan de hoofdzekeringen. In de tellerkast zelf zit wel een Teco automaat van 20A 3f ( nog met zo een wit stokje dat er uit komt). Klanten willen die terugdraaiende teller voorlopig houden en wachten passief op de digitale meter.

Hoe los ik dit best op. Normaal komen je draden na de teller eerst toe op een differentieel. Dit is hier echter niet het geval. Ik heb enkel die korte rode draadjes en witte nul.

Ik dacht tijdelijk een klein kastje met een automaat te plaatsen van 4P 20A in de plaats van dat zwart kapot kastje. Uit dat kastje dan reeds vertrekken met een 10mm2 kabel naar mijn nieuwe zekeringkast en daar toekomen op een 300mA differentieel. Moment dat ze de DM komen plaatsen kunnen ze die 10mm2 aansluiten in hun nieuwe tellerkast.
 
Moet prijs maken voor nieuwe plonkast en elektriciteit benedenverdieping. Probleem is dat de situatie als op onderstaande foto is:
Bekijk bijlage 19277


Na de teller zit er nog een klassieke zwarte hoofdschakelaar en dan de hoofdzekeringen. In de tellerkast zelf zit wel een Teco automaat van 20A 3f ( nog met zo een wit stokje dat er uit komt). Klanten willen die terugdraaiende teller voorlopig houden en wachten passief op de digitale meter.

Hoe los ik dit best op. Normaal komen je draden na de teller eerst toe op een differentieel. Dit is hier echter niet het geval. Ik heb enkel die korte rode draadjes en witte nul.

Ik dacht tijdelijk een klein kastje met een automaat te plaatsen van 4P 20A in de plaats van dat zwart kapot kastje. Uit dat kastje dan reeds vertrekken met een 10mm2 kabel naar mijn nieuwe zekeringkast en daar toekomen op een 300mA differentieel. Moment dat ze de DM komen plaatsen kunnen ze die 10mm2 aansluiten in hun nieuwe tellerkast.
Je zou de draden uit de oude teller ook kunnen laten toekomen op een 300mA diff (ipv een automaat) en vandaar vertrekken naar de hoofdkast er naast (met daarin dan een 4p 20A op kop als hoofdschakelaar voor die kast).
Die diff kan fungeren als hoofdschakelaar en je gaat dan van de teller meteen naar diff.

Xvb rechtstreeks naar de teller zou mooier zijn maar als je zegel moet verbreken komt fluvius dat misschien herstellen met een gloednieuwe dm :)
 
Na je teller altijd eerst de adsi.

Ofwel plaats je een verzegelbare aftakdoos en maak je hier uw verbinding in met de nieuwe xvb 4*10 en dan de adsi in appartement.
 
Na je teller altijd eerst de adsi.

Ofwel plaats je een verzegelbare aftakdoos en maak je hier uw verbinding in met de nieuwe xvb 4*10 en dan de adsi in appartement.
In feite is die Teco onderaan de teller de hoofdautomaat, dus waarom ze destijds nog die aparte schalelaar en 3 hoofdzekeringen plaatsten begrijp ik niet goed. Als ik dus gewoon een aftakdoos steek boven de teller en daarin mijn 10mm2 koppel en toekom op de 300mA dan is dat voldoende zeker?
 
In feite is die Teco onderaan de teller de hoofdautomaat, dus waarom ze destijds nog die aparte schalelaar en 3 hoofdzekeringen plaatsten begrijp ik niet goed. Als ik dus gewoon een aftakdoos steek boven de teller en daarin mijn 10mm2 koppel en toekom op de 300mA dan is dat voldoende zeker?
Wel rekening houden dat je uw 10mm2 lang genoeg voorziet dat ze die achteraf rechtstreeks kunnen aansluiten als fluvius komt.

Is idd voldoende. Als je toekomt op de 300mA is ok. Normaal moet wel de kabel van uw teller tot aan de 300mA zo kort mogelijk!
 
In feite is die Teco onderaan de teller de hoofdautomaat, dus waarom ze destijds nog die aparte schalelaar en 3 hoofdzekeringen plaatsten begrijp ik niet goed. Als ik dus gewoon een aftakdoos steek boven de teller en daarin mijn 10mm2 koppel en toekom op de 300mA dan is dat voldoende zeker?

Effe los uit mijn nek kletsen maar kan het iets te maken hebben met automaten en lastvrin schakelen?
 
Ik zoek kamgeleiders 4P verdeeld naar 2P, 18Mod met vork, 16mm2 of 10mm2 Vandaag in Cebeo geweest, 2 keer niks, allemaal met pen of 2polige geleiders.

Dus concreet:

L1L2L3N-L1N-L2N-L3N-L1N-L2N...

In de nieuwe cebeo webshop vind ik dit niet direct terug. Kenners die de juiste referentie weten?
 
Ik zoek kamgeleiders 4P verdeeld naar 2P, 18Mod met vork, 16mm2 of 10mm2 Vandaag in Cebeo geweest, 2 keer niks, allemaal met pen of 2polige geleiders.

Dus concreet:

L1L2L3N-L1N-L2N-L3N-L1N-L2N...

In de nieuwe cebeo webshop vind ik dit niet direct terug. Kenners die de juiste referentie weten?

 
Ik ben van plan mijn elektriciteit zelf te leggen en heb wel wat hulp hier en daar, maar niemand is echt helemaal up to date. Ik bots op een paar speciallekes in mijn situatie
  • Ik heb een holle schacht van kelder tot verdieping waar ik mijn kabels kan inleggen. Net op tijd gelezen dat al mijn kabels in die schacht cca moeten zijn ipv eca.
    • Mag ik na de eerste aftakking van cca naar eca overschakelen?
    • Is dat effectief ook nodig voor utp (of bv svv, bus,...)? Die lijken redelijk zeldzaam, zeker omdat cca in utp termen iets anders betekent.
    • Moet dat ook voor de aardingkabel van metalen voorwerken (bad, douche,...)
    • Iemand nog iets waar ik moet op letten in de schacht?
  • Mijn kast staat verder als 3 meter van de teller, teller staat aan de garage, teller in een technische ruimte 10m verder. Hierdoor moet ik een eerste kast voorzien aan de teller (max 3m) Daar zou dan enkel een diff van 300ma inkomen en een automaat (40a ofzo). Elke kast moet echter beginnen met een diff (waarvan ten minste 1 van 300ma), met de nieuwe 30ma regels, heeft het zin om terug een 300ma in de echte kast te zetten, of zou ik daar beter 30ma nemen.
  • Mijn kelder komt in het beschermd volume (isolatie en vloerverwarming), mogen de kabels over de vloer van de kelder lopen? Ik zie enkel voorbeelden waar ze in opbouw van boven naar beneden lopen, en dan nog in in hydro 55 vorm. Is dat nodig voor "droge" kelders?
 
Terug
Bovenaan