Elektriciteit kabels na laten kijken

ElkeGaming

Active member
Vorige week kwam een briefje in de bus, dat 25 jaar geleden de kabels van de elektriciteit waren gecontroleerd? En dat ze na 25 jaar terug wil komen
Of alles in orde is.

Maar is dat niet voor de verhuurder ?

Want wij huren het huis, ma ik dacht dat zoiest voor hun was.



Ps mocht de topic verkeerd staan: sorry, vond het niet meteen waar ik deze moest plaatsen.
 
Dat is inderdaad voor de eigenaar.
Hij moet zorgen dat de woning conform huidige regelgeving is en dat er een geldig keuringsattest aanwezig is.
Nu ik ben niet zeker of dit verplicht is bij verhuur, natuurlijk wel aan te raden.
Blijkbaar is het niet verplicht.

Het is niet gezegd dat de installatie nu ook opnieuw een positief attest krijgt dus het kan zijn dat er bijkomende werken moeten gebeuren.
Maar dat is allemaal voor de eigenaar.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad voor de eigenaar.
Hij moet zorgen dat de woning conform huidige regelgeving is en dat er een geldig keuringsattest aanwezig is.
Nu ik ben niet zeker of dit verplicht is bij verhuur, natuurlijk wel aan te raden.
Blijkbaar is het niet verplicht.

Het is niet gezegd dat de installatie nu ook opnieuw een positief attest krijgt dus het kan zijn dat er bijkomende werken moeten gebeuren.
Maar dat is allemaal voor de eigenaar.
Wie zegt dat dat niet verplicht is en wat heeft dit uberhaupt met verhuur te maken?
Volgens mij stelt het AREI dat huishoudelijke elektrische installaties minstens elke 25 jaar verplicht herkeurd moeten worden. Ik denk niet dat er veel mensen die dit doen maar goed.

Maar los van die discussie: dit is sowieso een kost voor de eigenaar van het pand. Hij is verantwoordelijk voor het in orde houden van de elektrische installatie.

PS: dit topic hoort eerder thuis in Bouwen en Wonen denk ik.
 
Wie zegt dat dat niet verplicht is en wat heeft dit uberhaupt met verhuur te maken?
Volgens mij stelt het AREI dat huishoudelijke elektrische installaties minstens elke 25 jaar verplicht herkeurd moeten worden. Ik denk niet dat er veel mensen die dit doen maar goed.
Een hele goeiemorgen gewenst.

Verschillende bronnen op internet bevestigen dit.
 
Ik heb net aan mijn man gevraagd, blijkbaar zou fluvius nog een zwaarder kabel moeten leggen voor de digitale meter te kunnen plaatsen.
van straat naar huis. Ze hebben voorlopig enkel digitale meter geplaats voor de gas ma nog niet voor elektriciteit.
 
Een hele goeiemorgen gewenst.

Verschillende bronnen op internet bevestigen dit.
Goeiemorgen :)

De waarheid ligt blijkbaar tussenin. Copy/paste van BTV (één van de grotere keuringsorganismes dus daar vertrouw ik wel op):
"Daarom is het verplicht om elke 25 jaar uw elektrische installatie te laten keuren wanneer deze een bouwjaar heeft van na 1981."

Ik heb net aan mijn man gevraagd, blijkbaar zou fluvius nog een zwaarder kabel moeten leggen voor de digitale meter te kunnen plaatsen.
van straat naar huis. Ze hebben voorlopig enkel digitale meter geplaats voor de gas ma nog niet voor elektriciteit.
Ben je zeker dat Fluvius die werken gaat uitvoering? Ik weet dat er verschillende zitten tussen verschillende infragebieden van Fluvius in wat ze doen. Hier moesten wij (voor nieuwbouw) zelf de kabel voorzien van straat naar binnen EN ook de tellerkast zelf hangen (enkel de teller werd geplaatst en aangesloten door Fluvius. Op andere plaatsen levert en plaats Fluvius de volledige kast zelf, misschien leggen ze dan op sommige plaatsen ook de kabel maar dat weet ik dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Goeiemorgen :)

De waarheid ligt blijkbaar tussenin. Copy/paste van BTV (één van de grotere keuringsorganismes dus daar vertrouw ik wel op):
"Daarom is het verplicht om elke 25 jaar uw elektrische installatie te laten keuren wanneer deze een bouwjaar heeft van na 1981."


Ben je zeker dat Fluvius die werken gaat uitvoering? Ik weet dat er verschillende zitten tussen verschillende infragebieden van Fluvius in wat ze doen. Hier moesten wij (voor nieuwbouw) zelf de kabel voorzien van straat naar binnen EN ook de tellerkast zelf hangen (enkel de teller werd geplaatst en aangesloten door Fluvius. Op andere plaatsen levert en plaats Fluvius de volledige kast zelf, misschien leggen ze dan op sommige plaatsen ook de kabel maar dat weet ik dus niet.
Wel die persoon die de digitale meter heeft geplaats voor de gas, heeft dat toch gezegd en die werkt voor fluvius.
 
Ik heb nog nooit geweten dat een keurings firma na 25 jaar een briefje stuurt voor een herkeuring. Want deze verslagen worden maar 5 jaar bijgehouden door de keurings firma's, dus die weten de vorigekeuringsdatum niet meer en er is ook geen boek waar ze dit in noteren. Dus iets klopt er niet aan dit verhaal.

Post deze brief hier anders eens als foto want kan goed zijn dat het om oplichting gaat en dat ze willen zien hoe het huis eraan de binnen kant uitziet voor later komen in te breken.
 
Ik heb nog nooit geweten dat een keurings firma na 25 jaar een briefje stuurt voor een herkeuring. Want deze verslagen worden maar 5 jaar bijgehouden door de keurings firma's, dus die weten de vorigekeuringsdatum niet meer en er is ook geen boek waar ze dit in noteren. Dus iets klopt er niet aan dit verhaal.

Post deze brief hier anders eens als foto want kan goed zijn dat het om oplichting gaat en dat ze willen zien hoe het huis eraan de binnen kant uitziet voor later komen in te breken.
Ik zet het zo meteen erbij

Bedankt voor de tips
 
Bij mijn oma & opa ook vorige week. Huis van 60j oud denk ik.
Zelfde kaartje

Mijn vader heeft gebeld ervoor naar Vincotte: ze pikken er random mensen uit, is niet verplicht.
 
Ben je zeker dat Fluvius die werken gaat uitvoering? Ik weet dat er verschillende zitten tussen verschillende infragebieden van Fluvius in wat ze doen. Hier moesten wij (voor nieuwbouw) zelf de kabel voorzien van straat naar binnen EN ook de tellerkast zelf hangen (enkel de teller werd geplaatst en aangesloten door Fluvius. Op andere plaatsen levert en plaats Fluvius de volledige kast zelf, misschien leggen ze dan op sommige plaatsen ook de kabel maar dat weet ik dus niet.
Ik vind dat toch een vreemde manier van werken en totaal ONlogisch, MAAR hier is dat blijkbaar ook zo.

Ik vroeg aan Fluvius om een offerte voor een extra (elektriciteits)aansluiting te plaatsen aan de parking achteraan. (In een garage)

Weet je wat ze dan zeggen? Ah we leggen extra bekabeling tot aan je oprit voor die nieuwe aansluiting. Daarvoor kunnen we als u wenst even langskomen en dan kunnen wij een offerte opmaken. (En die offerte was belachelijk duur, een paar duizend balletjes en dan liggen er dus nog niet eens kabels tot achteraan ... )

Ik: Wat ivm de bekabeling van de oprit tot achteraan de parking?
Antwoord Fluvius: Kabels trekken tot vanachter? Dat doen wij NIET! Dat is privé en op privé mogen wij geen kabels leggen. (Seriously :wtf: ???)

Daarna was mijn vraag: En wat ivm de meterkast en zekeringskast?

Antwoord Fluvius: Ja de meterkast en zekering moet je ook (kopen en??) zelf plaatsen. Echter ervoor zorgen dat alle operationeel werk, dat doen wij wel. Sterker nog: Dat mag jijzelf of je electricien niet zelf doen. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat toch een vreemde manier van werken en totaal ONlogisch, MAAR hier is dat blijkbaar ook zo.

Ik vroeg aan Fluvius om een offerte voor een extra (elektriciteits)aansluiting te plaatsen aan de parking achteraan. (In een garage)

Weet je wat ze dan zeggen? Ah we leggen extra bekabeling tot aan je oprit voor die nieuwe aansluiting. Daarvoor kunnen we als u wenst even langskomen en dan kunnen wij een offerte opmaken. (En die offerte was belachelijk duur, een paar duizend balletjes en dan liggen er dus nog niet eens kabels tot achteraan ... )

Ik: Wat ivm de bekabeling van de oprit tot achteraan de parking?
Antwoord Fluvius: Kabels trekken tot vanachter? Dat doen wij NIET! Dat is privé en op privé mogen wij geen kabels leggen. (Seriously :wtf: ???)

Daarna was mijn vraag: En wat ivm de meterkast en zekeringskast?

Antwoord Fluvius: Ja de meterkast en zekering moet je ook (kopen en??) zelf plaatsen. Echter ervoor zorgen dat alle operationeel werk, dat doen wij wel. Sterker nog: Dat mag jijzelf of je electricien niet zelf doen. :unsure:
Ehh, ja dat is een normale gang van zaken.
25D60 kast moet ik als elektricien steeds voorzien, alsook de EXVB die van de meter naar buiten moet.

Wat zij zeggen is helemaal niet gek, het is eerder gek dat jij dit gek vindt. 😛
Fluvius gaat geen putten liggen graven en kabels trekken op jouw privé terrein.

Heb ooit 1 uitzondering gehad waar zij de kabel zelf hadden gestoken, maar dit ging dan over een 4x120, dus die moest rechtsreeks van hun cabine komen.
 
Wat zij zeggen is helemaal niet gek, het is eerder gek dat jij dit gek vindt. 😛
Fluvius gaat geen putten liggen graven en kabels trekken op jouw privé terrein.
Als jij daarmee toestemt en dit voor akkoord tekent, waarom niet? :unsure:
Want zo doe je dit toch ook met de electriciën die je laat langskomen?

En bovendien Fluvius heeft toch zelf ook electriciëns in dienst. Die kunnen dat dan niet komen doen of zo?


Maar goed, jij bent electriciën lijkt mij, dus voor jou is dit misschien logisch. Voor mij als leek? Nope ik vind het gewoon retarded lol. :tongue:
 
En bovendien Fluvius heeft toch zelf ook electriciëns in dienst. Die kunnen dat dan niet komen doen of zo?
Precies, om werken uit te voeren aan het openbare net dus niet op privégrond.
En moest Fluvius dat nu toch wél doen, denk ik dat je dit sowieso liever laat doen door je lokale elektricien.
Zoals je zegt vraagt Fluvius er niet naast. Kan ook niet anders, als je ziet wat die hun mannen verdienen :eek: :baard:
 
Precies, om werken uit te voeren aan het openbare net dus niet op privégrond.
Ja maar in theorie kan volgend scenario perfekt.

Jan en Piet van Fluvius komen kabels leggen tot net aan mijn oprit.
Ik vraag aan Piet (vermits hij toch electricien is) of hij kabels wil trekken tot aan de parking achteraan het gebouw.
Piet zegt dat hij dit niet mag doen. Hij mag absoluut niet werken op privégrond!

Even later zoek in via google ne electricien in de buurt en ik merk een bedrijf op en dat noemt: "Piet electriek"
Ik bel die persoon op en ja hoor het is Piet van Fluvius. Hij werkt in bijberoep ook als zelfstandige electricien .
(Natuurlijk weet ik niet of je als Fluvius medewerker, in bijberoep zelfstandige mag zijn. Ik ken de contracten van Fluvius niet, ik vermoed van niet maar goed ... Maar dat is dan weer een ander verhaal)

Ik vraag of Piet wil langs komen en een offerte kan opstellen voor kabels te trekken van de oprit tot aan de parking achteraan het gebouw.
Piet zegt: Dat is géén probleem meneer!

Piet installeert alles maar zegt dan: Ja meneer maar de meterkast in orde brengen dat mag ik niet hé! Dat moet Fluvius doen.

Ik bel Fluvius terug op en wie komt de meterkast in orde brengen? Juist ja, Piet himself.

---

OK dit is misschien wel de normale gang van zaken, maar ik heb toch ergens wel een punt? :unsure:

Zoals je zegt vraagt Fluvius er niet naast. Kan ook niet anders, als je ziet wat die hun mannen verdienen :eek: :baard:
T'is inderdaad niet om mee te lachen.

Maar goed, misschien wel goed dat Fluvius het zelf niet wil of mag doen. Ze vragen serieus door, dus dat een privé electricien de kabels verder doortrekt is dan eigenlijk gewoon goedkoper. Dus eigenlijk ben ik aan het zagen en aan het zeveren voor NIKS :D
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad goed mogelijk. Ik weet niet of je een bijberoep mag hebben bij Fluvius, dat heb ik niet gevraagd bij de sollicitatie (welke helaas niet weerhouden was 🤦‍♂️ )

Waarom juist een nieuwe aansluiting? Is het niet mogelijk om de bestaande teller te verzwaren en vanuit de bestaande zekeringkast te vertrekken naar achter?
 
Terug
Bovenaan