Huis kopen - Verwarming op stookolie goed idee?

Niet meteen een specifiek topic hierrond gezien, mogelijk wel al eens vermeld in meer algemene topics.

Situatie: wij gaan binnenkort kijken naar een huis dat te koop staat, waarbij er verwarming is op stookolie. Persoonlijk heb ik wat bedenkingen omtrent de toekomst hiervan, is dit nog wel een goed idee of kijken we best gewoon naar woningen waarbij er op gas wordt verwarmd? Hoe ziet dat eruit qua wetgeving? Dacht dat het vanaf dit jaar niet meer kon voor nieuwe woningen en vanaf 2035 geen nieuwe stookolieketels mogen geïnstalleerd worden in alle woningen. En hoe zit het met jaarlijkse kostprijs (onderhoud, evt. herstel - ketel zou 25 jaar oud zijn)? Vraag me ook af of dat een invloed heeft op de verkoopprijs. Wordt dat gezien als een nadeel of maakt dat weinig uit? EPC zou ongeveer 260 zijn, niet fantastisch, maar ook niet slecht.

Zelf altijd verwarmd via gas/elektriciteit, dus niet direct ervaring hiermee.

Thx voor jullie input!
 
Als die installatie 25j oud is, zal die binnen vandaag en maximaal 5j volledig vervangen moeten worden, maar dat geldt evengoed voor een huis datmet gas verwarmd wordt.
Zelf zou ik daar dus totaal niet naar kijken aangezien je dan perfect kan kiezen om daar een aardgas ketel in de plaats te hangen als het centrale verwarming is of een pelletkachel wanneer het enkel kachels zijn.
 
Jaarlijks onderhoud bij mij, ketel van ±30 jaar, komt op ongeveer 125€. Om de 5 jaar een keuring van de tank zelf, is recent nog gebeurd, maar hier heb ik de factuur nog niet van ontvangen.
2 jaar terug de brander moeten vervangen. Dit was een 700€ als ik me niet vergis. Nadelen van stookolie in mijn ogen zijn dat je het verbruik zelf in de gaten moet houden. Op tijd pijlen. Zelf al paar keer zonder gezeten waardoor we 1 dag in de kou zaten. Grootste nadeel het lawaai ervan, al ligt het eraan waar de ketel staat in uw huis. Zelf aan het kijken om om te schakelen naar gas.
 
Hoe oud is de stookoliebrander? Kans is groot dat die al heel wat jaren op de teller heeft. Dan kan je kijken om eventueel over te schakelen op gas (wel checken of er gas in je straat ligt. Dit kan online).
Bij de omschakeling laat je best ook de stookolietank verwijderen (als je ooit dat huis weer zou willen verkopen heb je een attest nodig dat de tank verwijderd is of geneutraliseerd - lees: volgestort. Dit moet door een erkende firma gebeuren. Wij hebben dit laten doen via een groepsaankoop, voor minder dan 600 euro hebben ze een tank van 3500 liter uit de kelder gehaald. En proper gedaan).
 
Jaarlijks onderhoud bij mij, ketel van ±30 jaar, komt op ongeveer 125€. Om de 5 jaar een keuring van de tank zelf, is recent nog gebeurd, maar hier heb ik de factuur nog niet van ontvangen.
2 jaar terug de brander moeten vervangen. Dit was een 700€ als ik me niet vergis. Nadelen van stookolie in mijn ogen zijn dat je het verbruik zelf in de gaten moet houden. Op tijd pijlen. Zelf al paar keer zonder gezeten waardoor we 1 dag in de kou zaten. Grootste nadeel het lawaai ervan, al ligt het eraan waar de ketel staat in uw huis. Zelf aan het kijken om om te schakelen naar gas.
Diegene die hier stond toen we het huis kochten, was ook luid, maar na 30 jaar gelijk die van u, is dat logisch. Nu staat er anderhalf jaar een Viessmann en die maakt toch wel echt geen lawaai. Enkel in de garage waar hij staat hoor je de brander, maar dat is ook fluisterstil door de isolatie die er rond zit.
Enige nadeel vind ik ook het zelf moeten nakijken van het niveau, en in ons geval thuis moeten zijn als de leverancier komt wegens onbereikbare put anders. En natuurlijk moet je dat bedrag in 1x leggen en niet maandelijks, maar dat is op zich kwestie van gewoonte.

Dan de vraag van @Zwartenbever over het vervangen van een defecte ketel na 2035. Dat mag, zolang er geen gasaansluiting mogelijk is. In onze gemeente ligt er bv geen gas, waardoor wij wel de mazoutketel mogen vervangen (moest er tegen dan nog geen gas liggen).


Als die installatie 25j oud is, zal die binnen vandaag en maximaal 5j volledig vervangen moeten worden, maar dat geldt evengoed voor een huis datmet gas verwarmd wordt.
Zelf zou ik daar dus totaal niet naar kijken aangezien je dan perfect kan kiezen om daar een aardgas ketel in de plaats te hangen als het centrale verwarming is of een pelletkachel wanneer het enkel kachels zijn.
Vrij zeker dat goed onderhouden mazoutketels veel langer dan 30jr kunnen meegaan hoor. @Brecht gaat dat kunnen bevestigen of ontkennen.
 
Diegene die hier stond toen we het huis kochten, was ook luid, maar na 30 jaar gelijk die van u, is dat logisch. Nu staat er anderhalf jaar een Viessmann en die maakt toch wel echt geen lawaai. Enkel in de garage waar hij staat hoor je de brander, maar dat is ook fluisterstil door de isolatie die er rond zit.
Enige nadeel vind ik ook het zelf moeten nakijken van het niveau, en in ons geval thuis moeten zijn als de leverancier komt wegens onbereikbare put anders. En natuurlijk moet je dat bedrag in 1x leggen en niet maandelijks, maar dat is op zich kwestie van gewoonte.

Dan de vraag van @Zwartenbever over het vervangen van een defecte ketel na 2035. Dat mag, zolang er geen gasaansluiting mogelijk is. In onze gemeente ligt er bv geen gas, waardoor wij wel de mazoutketel mogen vervangen (moest er tegen dan nog geen gas liggen).



Vrij zeker dat goed onderhouden mazoutketels veel langer dan 30jr kunnen meegaan hoor. @Brecht gaat dat kunnen bevestigen of ontkennen.
Alles boven de 30 jaar is sjans.
 
Ik denk dat je alvast rekening moet houden met de kost van het verwijderen van de mazouttank een keer je niet meer mag verwarmen op stookolie. Dat zal een veelvoud zijn van de jaarlijkse onderhoudskosten.
 
Ik denk dat je alvast rekening moet houden met de kost van het verwijderen van de mazouttank een keer je niet meer mag verwarmen op stookolie. Dat zal een veelvoud zijn van de jaarlijkse onderhoudskosten.
Je moet dat niet verwijderen he. Laten kuisen en vullen met zand of schuim is ook goed.
 
Je moet dat niet verwijderen he. Laten kuisen en vullen met zand of schuim is ook goed.
Ik meen ALS het verwijderd kan worden moet dat gedaan worden. Het laten vullen mag in principe enkel als je bij het verwijderen van de tank eventueel beschadigingen kunt maken aan de woning of de fundering in gevaar kan brengen. Kan zijn dat ik mis ben.
 
Merci voor de reacties, weer wat bijgeleerd. Als ik het zo lees, dan valt het allemaal nog best mee, maar denk ik dat we toch direct eens gaan navragen voor mogelijkheid om naar gas over te schakelen. Zal dan toch ook mee gebudgetteerd moeten worden. Om alles te vervangen, dus verwijderen mazoutketel plus nieuwe verwarmingsketel op gas, is een worst case bedrag van 10.000 euro realistisch?
 
Ja das wel een enorm betrouwbaar artikel natuurlijk, zo rechtstreeks van de mazout lobby :')
Ze vergeten wel efkes in hun "artikeltje" dat de meeste mazoutketels nog altijd aan/uit zijn, en dat hedendaagse gasketels bijna 1/30 kunnen moduleren.
Alsook hun rekenvoorbeeld, is met mazoutprijs van minder dan 50cent per liter, is toch ook weer wat meer ondertussen.
 
Ja das wel een enorm betrouwbaar artikel natuurlijk, zo rechtstreeks van de mazout lobby :')
Ze vergeten wel efkes in hun "artikeltje" dat de meeste mazoutketels nog altijd aan/uit zijn, en dat hedendaagse gasketels bijna 1/30 kunnen moduleren.
Alsook hun rekenvoorbeeld, is met mazoutprijs van minder dan 50cent per liter, is toch ook weer wat meer ondertussen.
Mja maar dan nog is gas niet noodzakelijk voordeliger op lange termijn met de extra kosten die hij moet doen.
De vraag is wat de extra kost is en dat is per huis verschillend

En nieuwe ketel kan hij ook modulerende nemen. Geen idee of dat tov gas idem is qua rendement
 
Laatst bewerkt:
Aankoopprijs van ketel is wel praktisch dubbel, tegen da ge da teruggewonnen hebt.
 
Terug
Bovenaan