Opinie: Privéterrein betreden. Ja/nee

Gegroet dames en heren. Ik ben vandaag betrokken bij een situatie waar ik even de opinie van de medemens wil vragen. Niet de feiten of wat wettelijk gezien wel of niet kan, maar louter jullie meningen.

First of all, dit is mijn eerste post sinds lange tijd. Ik ga hier al mee sinds het "Games.Telenet" heette, maar ben de afgelopen 10 jaar afwezig geweest daar dit forum zich vooral richt op gaming e.d. en ik hier niet meer mee bezig ben. De anciens gaan me nog herinneren van deze foto.


9lives.jpg


Het topic over "burenoverlast" dat plots was opgelost, dat de headlights van 2008 had gehaald. Good times!

Ik heb even een opinie nodig van de Belgische medeburger wat betreft privéterrein betreden (om een gewond schaap te verzorgen)

Anyway, hier de situatie:
Rond de middag kreeg ik telefoon van mijn vriendin. Wij wonen (nog) niet samen. Zij was op weg naar mij om iets af te zetten voordat ze naar haar werk zou doorrijden. Dit was rond de middag. Ik kreeg telefoon van haar en ze zei dat ze op weg naar mij, in mijn straat, een gewond schaap had gezien in een wei. Zij is vegetariër wat een teken is dat zij een dierenvriend is in hart en nieren. Aangezien ze een gewond dier zag was ze lichtjes over haar toeren en was de omschrijving van de situatie die ik kreeg niet 100% accuraat. Ze zei me dat "er een schaap vast steekt, en dat we niet veel tijd hebben". Mijn interpretatie was dat er ergens een schaap vast stak aan prikkeldraad ofzo. Ik nam dus een grote tang/metaalschaar en sprong in mijn wagen en reed naar daar, wat 1km van mijn deur is. Aangekomen zag ik een schaap dat zich niet al te fit voelde met een klein lammetje ernaast. Achter uit het schaap hing nog een zekere materie, waarvan ik eerst dacht dat dit ook een lammetje is en dat het schaap nog aan het bevallen was. Echter leek dit niet op een lammetje aangezien ik geen hoofdje of pootjes kon herkennen en dit toch al 10cm uit het schaap hing. Ik had geen idee wat dit was gezien mijn anatomie van schapen niet zo bijzonder goed is (= onbestaande). Intussen wou dat kleine lammetje drinken van het schaap, maar het schaap kon amper overeind staan en stond op punt om door haar poten te zakken (en het lammetje hiermee te verpletteren) Ik ben dus over de poort gekropen op privéterrein, om dat schaap overeind te helpen en te voorkomen dat die ging omvallen op het lammetje. Ondertussen waren er ook 2 oudere mensen bijgekomen die in de buurt wonen. Er werd me gezegd dat ik die "materie" achteraan niet uit het schaap mocht uittrekken of uithelpen, stel dat het schaap een inwendige bloeding zou hebben, dan zou het kunnen doodbloeden. Aangezien ik er geen verstand van had liet ik het zo. Intussen had mijn vriendin de lokale politie ingelicht en gingen zij trachten de eigenaar te contacteren. Dit was blijkbaar niet gemakkelijk, aangezien we niet spreken van een woning met een huisnummer, en dat het eerder gokken is van: "van wie is dat stuk grond in die straat op ongeveer die afstand van het eerst bewoonde huis?". Mijn vriendin moest er vandoor aangezien haar shift ging beginnen. Ik had een dag vrij en ging even naar huis om me om te kleden en vuile kleren aan te trekken. Ik kroop daarna op mijn fiets aangezien het toch vlakbij was en fietste terug naar de wei. Ik zag net een camionette wegrijden, en het ouder koppel dat nog ter plaatse was had me gezegd dat de politie blijkbaar bezig was met personen die mogelijk eigenaar zouden kunnen zijn van de schapen/wei op te bellen. Ze waren bij een andere schapenboer uitgekomen van een paar straten verder, maar deze is even komen kijken om te helpen. Hij heeft het schaap geholpen en blijkbaar was het een dood lammetje dat gestorven is tijdens de geboorte en in het schaap is blijven vaststeken. Die persoon heeft dat lijkje uit het schaap gehaald en het zag er niet al te fris uit, wat wil zeggen dat dit al even vast stak in dat schaap, en dat het schaap dus grondig had afgezien.
Ik kroop nog eens over de poort en wou gewoon even kijken of het schaap nog ietsofwat ok was. Zodra ik bij het schaap aan kwam kwam er een andere camionette aangereden wat blijkbaar de eigenaar van de wei/schapen was. Die persoon is uit zijn krammen geschoten en was pissed off, en vond het totaal niet kunnen dat ik op zijn terrein liep. Ik heb op een beleefde manier aangehaald dat het niet mijn bedoeling was van op privéterrein te komen, maar ik zag wat op het eerste zicht een ziek/gewond schaap was en wou gewoon dat schaap helpen, en het enige dat mij kon schelen was de gezondheid van dat dier. Zijn reactie was "dat maakt ni uit. Dat is mijn terrein en gij hebt daar geen zaken mee!". Alsook zei hij dat er niet verwacht kon worden dat hij op 5 minuten ter plaatse ging zijn aangezien hij van 20km verder moest komen. Ik heb ook gezegd dat ik dat niet kon weten en niet eens wist of ze al dan niet de eigenaar in kwestie konden bereiken, en dat ik gewoon gehandeld heb naar dat ik dacht dat het beste was. 't Is niet dat ik een TV (of schaap) kon stelen, mijn bedoeling was enkel de gezondheid van dat dier. Waarop opnieuw het antwoord "da maakt allemaal ni uit, gij moet ni op mijn terrein komen".

De typische huis-tuin en -keukenvlaming is typisch "da's mijn domein, bol het af!" maar ik dacht dat de (oudere) boeren hier iets laxer in waren, beetje Waalse mentaliteit, maar blijkbaar is er weinig onderscheid tussen de Vlaamse bankdirecteur en de lokale schapenboer.

Wettelijk gezien heb ik geen poot om op te staan, maar ik wil even vragen aan de medemens: was mijn handeling fout?

Groeten
mega_stihl
 
Laatst bewerkt:
Waag het niet om een foto te posten van dat arm schaap deze keer :).

Wettelijk heb je geen gelijk, moreel zie ik niet echt een probleem, al was de tweede keer over het hek klimmen mss wel iets teveel sensatiezucht, gezien het dier voorlopig al geholpen was.
 
Holy fuck ik herinner me die thread nog en ook die picture. :laugh: Ik dacht toen dat het gewoon een verzinsel was, zo ne onwaarschijnlijk toeval dat einde.

Anyway, ik heb uwe post niet volledig uitgelezen maar privéterrein betreden zou ik enkel doen uit verdomd goede reden zoals een mens/dier/mijzelf in nood. Dus voor zover ik al gelezen heb was uwe handeling niet fout imo maar veel zult ge er niet aan hebben vrees ik.
 
Misschien kan je je beroepen op artikel 5.128 Burgerlijk Wetboek ivm de rechtsfiguur 'zaakwaarneming'.

"Er is zaakwaarneming wanneer een persoon, zonder daartoe verplicht te zijn, op vrijwillige en nuttige wijze andermans zaak waarneemt zonder dat verzet van de meester van die zaak redelijk voorzienbaar is”

Er moet sprake zijn van een noodzaak om onmiddellijk op te treden. Klassiek voorbeeld betreft een buur die het dak van zijn buur herstelt, die op vakantie is, om meer schade te voorkomen na een storm.

Geen idee of een ziek schaap hieronder valt. Alleszins heel bewonderenswaardig dat jullie er zo bekommerd om waren!
 
Ocharme een wei betreden, dat heb ik al zo vaak gedaan tijdens trektochten. Ge hebt goed gehandeld en daarmee uit.

Ik herinner mij dat verhaal trouwens nog. Hahaha
 
Wat ik hier het meest schandalig vind is dat de eigenaar van dat schaap op 20km van die wei zit terwijl hij (allicht) weet/wist dat dat beest hoogzwanger was.

Ik hoor toch dikwijls dat er bij schapen geregeld het een en het ander misloopt bij een bevalling.
 
Politie mensen zijn ook mensen, en gaan de situatie (lees als: noodlijdend dier helpen) zeker positief beoordelen, en gaan daar geen verder gevolg aan geven.

Ik denk dat er , net zoals bij mensen, ook bij dieren een soort van morele verplichting is , dat je steeds moet helpen als je ziet dat die in nood is.
(Je kan bv. een boete krijgen, als je een gewone persoon in nood negeert, en verder wandelt)
 
Ik wil dat verhaal van die brand nu wel eens horen, ken het niet :p

Steekt nog in het archief:

Da's terecht één van de classics/legendary threads.
 
De typische huis-tuin en -keukenvlaming is typisch "da's mijn domein, bol het af!" maar ik dacht dat de (oudere) boeren hier iets laxer in waren, beetje Waalse mentaliteit, maar blijkbaar is er weinig onderscheid tussen de Vlaamse bankdirecteur en de lokale schapenboer.
hahaha, nee. in mijn tijd bij de scouts (tot mijn 14 jaar) regelmatig tweelopen gezien van oudere boeren die vonden dat we te dicht over hun velden of eigendommen liepen. terwijl: als de leiding erbij was liepen we altijd braaf over de landwegen en tractorbanen tussen de velden. (zonder leiding namen we al wel eens een shortcut)
 
Geen mogelijkheid om al die originele foto's eens terug op te laden? Heb die thread blijkbaar gemist toen :D
 
Als het al niet mag denk ik niet dat er ook maar iemand van de overheid daar moeilijk over gaat doen. Jouw intenties waren niet slecht.

Voor de rest moet je wel uit iemands privé blijven. Ook tuinen en weides. Bij boeren speelt het ook mee dat veel mensen afval op hun terrein gooien (=dode schapen) of vandalisme plegen. Die komen dan ook altijd af met allerlei excuses hé.

Ken iemand die ooit iemand betrapte in de tuin achter het huis. Waarschijnlijk een inbreker, maar die man had ook een excuus van: ik was hier even de tuinen aan het bekijken want ik wil hier in de buurt iets kopen... .
 
Dus je hoort uit 1e hand getuigen dat iemand met kennis van zaken het probleem opgelost heeft, en dan besluit je om toch terug de weide terug in te gaan. Dat is jouw eigen fout.

Die boer zal ook wat overdreven lelijk doen om te vermijden dat je zo'n fout nog eens maakt. Iets lief vragen helpt toch zelden. Niet dat hij per se boertig moet doen, maar die reactie zal gebaseerd zijn op eerdere negatieve ervaringen met mensen op zijn land.
 
Politie mensen zijn ook mensen, en gaan de situatie (lees als: noodlijdend dier helpen) zeker positief beoordelen, en gaan daar geen verder gevolg aan geven.

Ik denk dat er , net zoals bij mensen, ook bij dieren een soort van morele verplichting is , dat je steeds moet helpen als je ziet dat die in nood is.
(Je kan bv. een boete krijgen, als je een gewone persoon in nood negeert, en verder wandelt)
Ik zie het al gebeuren

Een boer krijgt een hartaanval op zijn land
Jij helpt hem en daardoor redt hij het
De vrouw van de boer, dient klacht in voor het betreden van de eigendom want ze had hem liever kwijt dan rijk.

Ahum*
 
Bedankt voor de input. Veel uiteenlopende reacties hier.

Dus je hoort uit 1e hand getuigen dat iemand met kennis van zaken het probleem opgelost heeft, en dan besluit je om toch terug de weide terug in te gaan. Dat is jouw eigen fout.

Die boer zal ook wat overdreven lelijk doen om te vermijden dat je zo'n fout nog eens maakt. Iets lief vragen helpt toch zelden. Niet dat hij per se boertig moet doen, maar die reactie zal gebaseerd zijn op eerdere negatieve ervaringen met mensen op zijn land.
Mijn persoonlijke mening: "opgelost" is relatief. De dode lam dat god weet hoe lang in het schaap zat (aan de geur was die al enige tijd dood) was er inderdaad al uitgehaald, maar wie weet had die inwendig verwondingen opgelopen ofzo en kon deze hieraan sterven, of was die op het lammetje gevallen dat voortdurend probeerde te drinken terwijl het schaap amper overeind kon blijven staan en voortdurend door haar poten zakte. Is het dan werkelijk terecht om agressief te reageren als er iemand op uw wei zit wetende dat er effectief een probleem was? Is de meest logische redenering dan niet dat die persoon net daar is om te helpen?

Zoals hierboven vermeld: een vreemde in uw tuin dat zogezegd tuinen komt inspecteren is verdacht (mogelijke inbreker), maar zelfs al zou er geen reden toe zijn en zou ik zonder enige reden een wei betreden, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Wat valt er te stelen of te beschadigen? Ik zie mij niet direct een schaap stelen op de fiets.
 
Mijn persoonlijke mening: "opgelost" is relatief. De dode lam dat god weet hoe lang in het schaap zat (aan de geur was die al enige tijd dood) was er inderdaad al uitgehaald, maar wie weet had die inwendig verwondingen opgelopen ofzo en kon deze hieraan sterven, of was die op het lammetje gevallen dat voortdurend probeerde te drinken terwijl het schaap amper overeind kon blijven staan en voortdurend door haar poten zakte. Is het dan werkelijk terecht om agressief te reageren als er iemand op uw wei zit wetende dat er effectief een probleem was? Is de meest logische redenering dan niet dat die persoon net daar is om te helpen?
Als je geen veearts bent of kennis van schapen hebt, hoe ging je enig probleem oplossen?
Zoals je in je openingspost al aangaf, is het vaak beter om er af te blijven als je geen kennis van zaken hebt, gegeven het risico dat je het net erger maakt.
Zoals hierboven vermeld: een vreemde in uw tuin dat zogezegd tuinen komt inspecteren is verdacht (mogelijke inbreker), maar zelfs al zou er geen reden toe zijn en zou ik zonder enige reden een wei betreden, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Wat valt er te stelen of te beschadigen? Ik zie mij niet direct een schaap stelen op de fiets.
Voorbeelden uit het dagelijkse leven:
- openen van poorten of afsluitingen waardoor de dieren ontsnappen
- afval achterlaten dat de dieren kunnen opeten
- vergif strooien
- dieren opjagen zodat ze zelf over afsluitingen springen
- dieren stress bezorgen waardoor ze zichzelf verwondingen aanbrengen of drachtige dieren die zo de vrucht verliezen
- met een loodjesgeweer of iets dergelijk op dieren schieten
- een schattige foto willen maken maar door het dier aangevallen worden en zelf iets oplopen
...
 
Als je geen veearts bent of kennis van schapen hebt, hoe ging je enig probleem oplossen?
Zoals je in je openingspost al aangaf, is het vaak beter om er af te blijven als je geen kennis van zaken hebt, gegeven het risico dat je het net erger maakt.

Voorbeelden uit het dagelijkse leven:
- openen van poorten of afsluitingen waardoor de dieren ontsnappen
- afval achterlaten dat de dieren kunnen opeten
- vergif strooien
- dieren opjagen zodat ze zelf over afsluitingen springen
- dieren stress bezorgen waardoor ze zichzelf verwondingen aanbrengen of drachtige dieren die zo de vrucht verliezen
- met een loodjesgeweer of iets dergelijk op dieren schieten
- een schattige foto willen maken maar door het dier aangevallen worden en zelf iets oplopen
...


Point taken. Maar geen van opgesomde zaken waren van toepassing. Ik denk dat er ook een verschil zichtbaar is tussen een kudde hangjongeren met een bak carapils en iemand die naast een ziek schaap ligt.
Ik ben geen veearts, fact. Ik zou gewoon al zorgen dat het schaap niet op het lammetje (weegt misschien 3kg?) valt wat ik in mijn aanwezigheid 2x heb kunnen voorkomen.

Ik heb een hond, deze zit overdag buiten (kan naar binnen via een luikje) als ik op het werk zit. Moest ik weten dat die ziek is en ik kom thuis en er is een vreemde in mijn tuin die bij mijn hond zit, dan zou ik dankbaar zijn i.p.v. die persoon weg te jagen. (true story trouwens)
 
Ik vermoed dat je wat geschrokken bent van de felle reactie van de eigenaar en je daarom hier onze opinie komt vragen. Dat is zeer begrijpelijk maar om eerlijk te zijn doet onze opinie er niet toe. Ook de reactie van de eigenaar is volgens mij in deze zelfs irrelevant. Want het gaat hier om een handeling die je gesteld hebt in overeenstemming met je eigen waardes in het leven. Jij vond het op dat moment belangrijk én nodig om dit dier te helpen en hebt in eer en geweten gehandeld.

Draai de vraag om, hoe zou je je voelen als je niet zou gehandeld hebben zoals je nu gedaan hebt en het dier was wel gevallen op het kalfje? Ik schat in dat dit voor jou erger zou zijn dan het ongemakkelijk gevoel dat je nu hebt door de interactie met de eigenaar. Al is dit misschien niet in overeenstemming met de wet, je wou enkel maar helpen en deed dat naar uw beste vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan