Eigen waterwinning - DeWaterGroep rapport Bacteriologisch niet voldoende - wat nu?

coldvinc

Well-known member
Zoals je in de titel kan lezen is het water dat we via eigen waterwinning ophalen Bacteriologisch niet goed voor consumptie volgens De WaterGroep. Nu normaal zou je je dan aansluiten aan het straat maar we gebruiken het huis van mijn grootmoeder voor 1 jaar alvorens we ergens anders in trekken.
Mijn vraag is nu: zijn er mogelijkheden om zonder zware kosten het water te filteren? Of zijn we gejost en moeten we of duur flessenwater gebruiken of alsnog een aansluiting maken?
 
Als het voor een jaar is, kun je ook gewoon als je eens op bezoek gaat bij de ouders, een paar grote waterbidons vullen en die meenemen. Als dat voor een jaar is, dan is dat misschien een beetje ambetant. Maar dat lukt dan wel.

Natuurlijk nu met thuiswerk is dat iets irritanter omdat je meer water nodig hebt.

Kunt in ook gewoon dat bacteriologisch water nemen, en dat koken voor je het consumeert. Normaal gezien zou het dan wel ok moeten zijn denk ik (maar niet 100% zeker) voor consumptie. Maar je moet dan de gewoonte hebben om al het water dat je consumeert eerst te koken. Qua smaak is dat echt niet hetzelfde als gewoon kraantjeswater of flessenwater dan. Dus moet het dan ook wel willen.
 
We zijn die piste ook aan het bekijken maar we hebben nog geen details. Het vervelende is dat we ondertussen bijna verhuist zijn en nu gaan we dus geen drinkwater hebben. Nog ambetanter is dat de VMM zelfs zegt dat water dat niet geschikt is voor consumptie in theorie ook niet mag gebruikt worden om te koken en te douchen...
 
Heeft je grootmoeder altijd dat water gedronken? Veel kans dan dat jij dat ook al hebt gedronken ;)

Heeft het huis lang leeg gestaan? Misschien heeft het water te lang stil gestaan? Anders zou ik er eens paar kubiek uittrekken en dan eens opnieuw laten testen.
 
Grootmoeder heeft het altijd gedronken ja. Ze is er twee jaar geleden uitgetrokken omwille van operatie maar helaas nooit meer teruggekeerd. Dus het water stond voor meer dan 2 jaar stil/werd niet meer opgepopt. Sinds kort dus weer wel. Het heeft een licht vuile gele tint.
Ik ben dit ook al tegengekomen:
 
Laatst bewerkt:
Als water lange tijd stilstaat, moet ge het eerst goed laten lopen. Spreek hier dan over een half uur. Weet ge welke bacteriën er inzitten? Want stilstaand water kan broeihaard zijn voor legionella, en dat wilt ge niet.
 
Het is de standaard test die De Watergroep doet, rapport volgt nog, ik weet enkel dat het om deze Microbiologische parameters gaat:
Escherichia coli (E. coli) aantal/100 ml
Enterococcen aantal/100 ml

Er is geen enkele filtering voorzien. Nul, nada.

Maar wat is goed laten lopen? De pomp is al verscheidene keren aangeslagen. Het vat van 200L is ook al op zen minst 1 maal volledig gevuld geweest omdat ik een bad heb laten vullen. Mijn vader ook de kraan al meerdere malen heeft laten lopen als hij er is (min. 30 min.).
 
Laatst bewerkt:
Voor de test uiteraard :sneaky: We denken dat het wat verbeterd was i.v.m. het eerste gebruik maar zijn niet zeker. Hoe dan ook, het is nog steeds aanwezig.
 
Echt drinkbaar maken heb ik niet echt ervaring mee, zal een hele dure aangelegenheid zijn dat. Best gewoon flessenwater om te drinken.
 
Ik denk dat de TS al content zal zijn als hij er mee mag douchen, afwassen, ... .
Flessenwater kopen om te drinken is het minste imo
 
Idd. Ik kom echter toch wat filters tegen die tezamen nog steeds goedkoper zijn dan aansluiting. Het probleem is dat de VMM nu zegt dat water dat niet goed voor consumptie ook betekent dat je er niet mee mag douchen.
 
Als het water van de aquarium slecht is doen wij daar wat producten bij :unsure: . Zou je toxiciteit van je waterput ook met chemicaliën kunnen neutraliseren?
 
Dat is extra chemicaliën toevoegen aan drinkwater. Ik geloof dat je dan nog extra controles moet doen. Neen. Ik denk dat mijn beste kans dit zal zijn:

Afhankelijk van het rapport is dit mogelijk genoeg om het drinkbaar te maken. Het bevat een UV-C licht, koolfilter en sedimentfilter.

Dit filter normaal gezien alles eruit en vereist enkel de vervanging van de koolfiter 2x/jaar en de UV-lamp 1x/jaar.
 
Dat is extra chemicaliën toevoegen aan drinkwater. Ik geloof dat je dan nog extra controles moet doen. Neen. Ik denk dat mijn beste kans dit zal zijn:

Afhankelijk van het rapport is dit mogelijk genoeg om het drinkbaar te maken. Het bevat een UV-C licht, koolfilter en sedimentfilter.

Dit filter normaal gezien alles eruit en vereist enkel de vervanging van de koolfiter 2x/jaar en de UV-lamp 1x/jaar.
Uv en actieve kool is normaal niet genoeg om drinkbaar te maken denk ik ze, misschien voldoende om mee te koken en te wassen. Wij zetten regelmatig zulke cintropur Uv trio filters, maar dit maakt ook niet drinkbaar.
 
Dit systeem is specifiek bedoelt voor grondwater en kan als drinkbaar bevonden worden na analyse door labo. Deze analyse kost 80 EUR.
Dit is een voorbeeld van zo'n installatie:

Dat is wel een zware installatie voor filtering vanaf 1300L/uur.
Ik heb dus nog niet het volledige rapport. Op bbasis van de volledige analyse zouden we een bepaalde filteroplossing kunnen plaatsen. Deze zal waarschijnlijk alsnog goedkoper zijn dan een netaansluiting. In mijn regio kost dat 1212 EUR excl. 6% BTW & andere werken en keuring.

P.S.: zelfs die cintropur filter zegt het volgende:

Welk water?:

Naar gelang de herkomst van uw water kan de Trio-UV gebruikt worden voor:

– Leidingwater: mocht u twijfelen over de kwaliteit van uw leidingwater

– Bronwater: Zuivert bacteriologisch

– Putwater: voorkomt besmetting en verontreiniging (bij aanwezigheid van veel ijzer, raden wij een ontijzereaar aan).
 
Laatst bewerkt:
Legionella vermijden:
  • Set your water heater temperature to 140 degrees Fahrenheit. To learn more about setting your water heater temperature, visit www.osha.gov/dts/osta/otm/legionnaires/hotwater.html.
  • Maintain your water heater properly. Find your hot water heater’s manufacturer’s instruction manual. Learn how often it should be cleaned and how to do it correctly.
  • Perform hot-water flushes. Running faucets and shower heads for at least 30 minutes at 140 degrees Fahrenheit or more can help kill Legionella. Use caution. These temperatures can cause scalding.
  • Maintain hot tubs carefully. Neglected hot tubs provide ideal conditions for growth and spread of Legionella. Learn more at www.cdc.gov/legionella/downloads/hot-tub-disinfection.pdf.
  • Use humidifiers with caution. Learn more about humidifier safety here.
Lood in het water?
Als je geen filter hebt: minstens 7 minuten voorspoelen voor gebruik
 
Als uw leidingen lood zijn, wat waarschijnlijk niet is maar je weet nooit natuurlijk, dan is het belangrijk om ze 1) te vervangen, maar in de tussentijd 2) goed te spoelen voor elk gebruik. Ook verroeste leidingen zijn gevaarlijk, want het ijzer is een voedingsbodem voor Legionella, plus ijzer neutraliseert de werking van allerlei chemische kuisproductjes voor de leidingen.
 
Terug
Bovenaan