Eczeem / huidaandoeningen

Gebruik ook al enkele jaren Elidel, werkt zeer goed tegen mijn seborroïsch eczeem. Probeer het gebruik wel te beperken, opflakkeringen neerslaan in de T-zone. Blijf wel wat wantrouwig gezien immunosuppresiva de natuurlijke weerstand verzwakken, wat nefast is bij blootstelling aan de zon. Laat mijn tronie nu net hetgene zijn dat het meeste zon ontvangt. Effecten op lange termijn zijn ook nog niet bewezen zoals bij de klassieke corticosteroïden. Maar het helpt ...

In de dermatologie is het vaak symptoombestrijding. Genezen zit er bij vele huidaandoeningen niet in. Op zoek gaan naar oorzaken of triggers helpt je natuurlijk al een heel stuk vooruit.

Typisch ... bij voldoende zon hier ook weinig last in het aangezicht. Ben nogal bleek en dan valt die roodheid natuurlijk des te harder op.
Bruiner zijn maakt dat de vlekken afsteken tov de rest vd huid. De textuur kan best ruw zijn maar toch valt het op pakweg een meter al veel minder op dan tijdens de wintermaanden.
Dat weet ik ook dat dit nooit kan genezen, hoop dat ze toch iets vinden om het toch te kalmeren en die jeuk buien achterwege te laat.

Ik heb het laatste half jaar mijn seborroïsch eczeem veel meer onder controle gekregen door bijna dagelijks mijn haar te wassen met Mycogel en daarnaast Uriage DS als creme 2x/dag.
Veel mildere producten dus, terwijl ik ervoor ook regelmatig Elidel gebruikte wat te pas en te onpas werkte.
Bij een opflakkering, wat vaak start in mijn haar, grijp ik wel terug naar Elocom haarlotion voor 1-2 dagen tot het weer beter gaat.
De veelheid van zon de laatste maanden helpt ook natuurlijk want ik merk dat ik de laatste maand weer wat meer last heb.

Van cortisone blijf je beter ver van weg zeker in je gezicht, dat spul heeft ook geen geneesende werking het is enkel een lap middel met als groot nadeel dat het je huid veel dunner maakt wat enkel maar nefast is hoe meer je het gebruikt want uiteindelijk maak je het echte probleem enkel maar erger met dat spul erop te smeren...

Ook treed er verslaving op na een tijd (Red skin syndrome) je huid wordt letterlijk veslaaft aan cortisone en als je stopt worden de symptomen erger en moet je huid ontwenning van de steroïden, bij mij heeft dat toch meer dan een jaar geduurd voor de huid in mijn gezicht geen last meer had van de cortisone ontwening symptomen

Uiteindelijk is het zo erg geworden oa door langdurig gebruik van cortisone zalf dat ik mijn heel leven lang last zal hebben van opflakkeringen, nu krijg ik dat mooi onder controle zonder cortisone zalf maar wel jammer dat ik indertijd niet bij de juiste dermatoloog zat die me dat spul eerder had afgeraden

Laatst bewerkt:
Ik gebruik sinds een jaar nu Elidel 10mg, vroeger was het een mix van Cortisone en Nizoral crème.
Ik kan mij eigenlijk wel heel goed behelpen met die Elidel nu, misschien eens proberen?
Heb nu inderdaad bij een andere dermatoloog elidel gekregen. Ziet er beter uit maar roodheid blijft (na 2 weken consistent gebruik). Moet nu ook 10 weken 1x/week fluconazol nemen in pilvorm...

Voor mensen met sebderm, heb daar zelf ook serieuze last van gehad en jaren vanalles en nog wat zalfjes en middeltjes (op voorschrift) geprobeerd, niks had een blijvende werking. Uiteindelijk dan zelf wat onderzoek beginnen doen en met een simpele routine heb ik SD al zo goed als 2 jaar onder controle, nooit geen schilfers meer en zo goed als geen roodheid meer buiten een zeer sporadische lichte flare up.

Supplementen die ik neem
- Glutamine (dagelijks)
- Omega 3 complex van algen (2-3x week)
- Collageen (niet echt bewezen maar het doet ook niets slecht voor mij) (dagelijks)

Huidverzorging (dagelijks)
- Reinigen met een tea tree shower douche gel, tea tree is een wondermiddel voor SD (ik doe dit in de douche)
- Stap 1 na reinigen huid : The Ordinary Zinc/Niacinamide
- Stap 2 moisturizen met een SD safe moisturizer : mijn favo is Hado Labo Plumping gel

Levenstijl
- Zon wanneer het kan (i.e. wandelen of 10 mins ergens gewoon in de zon zitten)
- Ik fitness 4x week
- 2L water per dag, minimum
- Dieet : ik heb alles geprobeerd van paleo tot keto, hoewel deze dieten zeker hun voordeel hebben voor bepaalde zaken vond ik niet dat mijn SD er echt beter van werd, dus nu eet ik gewoon weer alles van zuivel tot gluten. Waar ik wel zeker op let is dat het:

a) gezonde echte voeding, cheat meals beperken zich tot echte Italiaanse pizza of een pak friet. Geen problemen met pasta, brood maar ik beperk ze. Rijst, aardappelen en sweet potatoes krijgen de voorkeur. Harde kazen krijgen de voorkeur boven zachte kazen.
b) ik vermijd alle gekende hoge omega 6 olien (canola, soybean, corn, sunflower, etc) en geraffineerde suikers waar mogelijk en blijf weg van voorverpakt voedsel.
c) Ik probeer zoveel mogelijk weg te blijven van hoge histamine foods, en al zeker gefermenteerd voedsel. Als ik nog eens flare ups heb is het doorgaans na eten van gefermenteerd voedsel (i.e. kimchi), wat dan een hoge histamine response geeft. Niet altijd mogelijk dus tis gewoon iets dat ik in mijn achterhoofd hou.
d) nota : ik drink nog steeds 1-2x alcohol per week, doorgaans zakendiners of datenights maar drink voor de rest geen druppel. Ik drink ook nooit bier.

Laatst bewerkt:
Gisterenmiddag nog bij een dermatoloog binnen geraakt.

Het zou volgens haar gaan om 'clownseczeem' en dus zou de oorzaak net het gebruik van de verschillende zalven (met cortizone) zijn.
Heb nu een antibiotica kuur van 8 weken gekregen en rozex zalf. Hopelijk helpt dit effectief.

Nu dus al een paar dagen gestopt met het smeren van die cortizone zalf en het is echt wel aan het uitbreken. Vreselijke timing met dat ik net aan het daten was :p
Wow wat een verschil 11 dagen later!

De antibiotica samen met die rozex hebben een wonder verricht. De eerste dagen werd het eerst even erger, maar ondertussen heb ik enkel nog een beetje last van roodheid ... mijn huid ziet er voor de rest beter uit dan ooit!

Eindelijk een dermatoloog die me meteen de juiste oplossing heeft aangereikt. Wel een opluchting.

Al paar weken last van geïrriteerde (ontstoken) pijnlijke hoofdhuid, met veel roos en zelfs wat bloedkorstjes, ook wat uitslag op gezicht dat maar niet weggaat en blijft terugkomen. Morgen toch eens aan de huisarts vragen of ik niet beter naar een dermatoloog ga.

Iemand tips voor eczeem in de baard? Ik heb al langer op en af last van eczeem aan de mondhoeken maar sinds mijn operaties merk ik dat het wel erger geworden is. Ik mag s' morgens mijn baard gewassen hebben en namiddag heb ik al terug soms jeuk en enorm veel schilfers. Ik heb al een aantal jaren Elidel gebruikt maar in de baard is dit moeilijker uit te smeren. Dus als iemand tips heeft graag want ik erger me er dood aan de laatste tijd

Na jaren sukkelen met mijn plaque psoriasis eindelijk nog een biological gevonden die effectief werkt, Bimzelx.
Twee weken geleden de spuit gezet en alles is al bijna weg.

Na jaren sukkelen met mijn plaque psoriasis eindelijk nog een biological gevonden die effectief werkt, Bimzelx.
Altijd fijn om te lezen dat er ook sommige zaken werken! Belangrijk dat dit ook steeds gepost wordt op een forum, anders lijkt het altijd alleen maar kommer en kwel :p

Top! Ik gebruik Cosentyx (sinds 2017 al) en ook zo goed alles volledig vrij. Ik heb/had nagelpsoriasis en inversa.
Wel heb ik nu last van eczeem op mijn handen maar de psoriasis biologicals werken daar niet op in, wel cortizone zalven.

Terug
Bovenaan