Eczeem / huidaandoeningen

kenneke2.0

Well-known member
Platinum Trophy
Ik heb als sinds mijn 16de last van eczeem, toen droge plekken in ellebogen knieholte's. Heb toen vaak cortisone zalf gekregen en dit toch wat onder controle kunnen houden.
In de zomer was mijn huid altijd beter en in de winter ging ik wel eens naar de zonnebank en dat werkte toen vrij goed ( ik weet dat het niet gezond is )
Sinds aantal jaar geleden ben ik veel stress beginnen krijgen ( zware familiale problemen )
Dokter is mij dan medrol beginnen voor schrijven en ja dat werkte vrij goed, natuurlijk alle nevenwerking 20 kg bijgekomen, gezwollen kuiten, mijn gezicht is redelijk vol ( moon face of hoe ze dat zeggen )
Nu die medrol begint ook zijn werking te verliezen ( ik smeer nog altijd veel zalf, ga enkel in bad met olie ).
De laatste maanden zit het nu echt in mijn aangezicht en hoofdhuid ( ben al redelijk kaal aan het worden dus je ziet dat vrij goed )

Iemand soms nog tips of een goede dermatoloog regio gent, heb er wel al wat gevonden maar wachtlijsten zijn niet normaal soms tot in mei 2022 alles vol.

Ik probeer dat zo goed als mogelijk te verbergen maar psygologisch heb ik het daar zeer moeilijk mee, en heb ik amper zelfvertrouwen ik ga nu sinds kort naar een psygologe en zij zegt ook omdat grondig te laten onderzoeken.
 
Ik heb al eczeem zolang ik me herinner en op foto's waar ik 3 jaar was heb ik het ook al vlaggen.
Soms met ferme opstoten, soms een milde vorm en zoals nu al bijna 3 maand amper last.

Paar zaken waar ik op (probeer) te letten.

Allergieën, ik heb bijvoorbeeld geen huisdieren meer, vroeger thuis katten, honden,... en dit helpt wel. Ook aai ik de dieren bij men ouders enzo niet meer, ik heb hier altijd direct last van.

In het verlengde daarvan, ik kan niet tegen wol en andere stoffen dus ik draag ze ook niet meer.

Niet douchen of bad nemen met te warm water. Inderdaad olie gebruiken en na elke douche insmeren met ondehoudszalf zonder parfum. Ook voldoende zalf smeren in de dag, als mijn huid droog aanvoelt smeer ik zalf. Is soms raar om dit als man in een professionele omgeving te doen, maar kan me al lang niet meer schelen. Ook allergiepilletjes van hooikoorts verlichten men last een beetje.

Proberen de stress van u af te zetten.
Genoeg water drinken en op ander etenswaar te letten die nefast zijn voor eczeem.

Zweet direct afvegen, anders begint dit te jeuken. Zo weinig mogelijk proberen aan de eczeem te krabben, maar dit is vaak zeer moeilijk.

In de zomer heb ik meestal ook minder last als in de winter.

Het internet staat vol met nog tips, maar niet altijd even nuttig voor uw eczeem versie.
 
Iemand soms nog tips of een goede dermatoloog regio gent, heb er wel al wat gevonden maar wachtlijsten zijn niet normaal soms tot in mei 2022 alles vol.
Zeker dat het geen psoriasis is?

Ikzelf heb psoriasis en ga bij professor Lambert in het UZ. Zij heeft toch meer kennis dan de gemiddelde dermatoloog.
Let wel, een consultatie bij haar is ook niet goedkoop en heeft meestal ook een lange wachtlijst.
 
Soms staat mijn gezicht goed en opeens begint dat te jeuken en dan begin ik er hard aan te wrijven, gans mijn operhuid is dan wat aangetast en na twee dagen begint die huid af te stoten en schilfert het volledig af.

sinds een jaar geleden zitten we met twee konijnen in huis ik denk dat ik daar ook opstoten van krijg, ik neem ook pillen tegen allergie.
 
Ik had als vroege twintiger heel veel last van acne, terwijl ik als puber letterlijk nooit puistjes had.

Ik weet nog steeds niet of het echt een 1-op1 oorzaak was, maar bij mij is het volledig weggetrokken toen ik stopte met overgeproduceerd (en dus vaak veel toegevoegde suikers/vetten) te eten. De laatste 2 jaar heb ik geen acne meer gehad. Alles wat ik daarvoor probeerde aan behandelingen was uiteindelijk damage control om de gevolgen te maskeren, maar die puistjes bleven gewoon terugkomen omdat ik probeerde te genezen in plaats van te voorkomen.

Ik zou dus alleszins ook je voeding onder de loep nemen. Zelfs al is het probleem (deels) hormonaal van aard, dan nog kan slechte voeding het verergeren.
 
In de kruidvat heb je zalf zonder cortisone tegen Exceem Psoriasis .Ik heb geen psoriasis , maar op een dag 2 nagels dat dik werden en laten testen
psoriasis nagels , heel pijnlijk en volgens de dermatoloog alleen op te lossen met spuiten , dan heb ik deze zalf gevonden https://www.lucovitaal.nl/eczeem-psoriasis-intensive-cream.html nu zijn mijn nagels terug normaal , kan je in kruidvat kopen of online bestellen .
 
Ik kan je alleen maar aanraden om een goede dermatoloog te raadplegen. Helaas kan ik enkel naar eentje in Limburg refereren.
 

Eerste afspraak pas in januari, maar in de regio zweren de huisartsen bij Dr Bedert, wel een half uur rijden voor jou.
Enkele maanden geleden bij haar geweest (huisarts had een spoedafspraak geregeld) en aangename dame die heel bekwaam overkwam!
 
Via mijn begeleiding ( werk ) hebben ze in st lucas mij kunnen bij nemen op 18 november. Ik denk door al 5 jaar ononderbroken cortisone te nemen dat ik geen natuurlijk cortisone meer aanmaak..
S' morgen als ik wakker ben plakken soms geheel mijn oogleden toe met korsten ( geelachtig )
 
Geheel anekdotisch: sinds 6 weken overgestapt op een levenswijze met heel weinig koolhydraten en mijn psoriasis lijkt op te klaren.

Ik heb echter geen zware psoriasis. Op elleboog en knie een plekje kleiner dan een 50 cent stuk.
 
Water drinken is wel een werk punt voor mij nu zal het 1liter water zijn en +- 1 liter cola zero. Ik eet veel verse ananas zo een volledige op twee dagen.
Aardappelen 2 keer per week, wel elke dag 4 sneetjes bruin brood. Kwa snoep niks, wel regelmatig een koek ( suiker wafel )
Frieten 1 keer op twee weken en iets van pasta 1 maal per week ( macaroni bv ).
 
Als puber had ik het ook erg, maar vanaf mijn 20ste is dat weggegaan. Beetje het omgekeerde verhaal van coldplayke.
Volgens de dermatoloog toen vermoedelijk omwille van een combinatie van dieet, lever-problemen, hormonale veranderingen en drugs (medicatie).
Rond mijn 20ste ook wel 20kg vermagerd (van ~85kg naar ~65kg), dat kan er ook wel mee te maken hebben.
 
Als puber had ik het ook erg, maar vanaf mijn 20ste is dat weggegaan. Beetje het omgekeerde verhaal van coldplayke.
Volgens de dermatoloog toen vermoedelijk omwille van een combinatie van dieet, lever-problemen, hormonale veranderingen en drugs (medicatie).
Rond mijn 20ste ook wel 20kg vermagerd (van ~85kg naar ~65kg), dat kan er ook wel mee te maken hebben.
Bij mij was dat er opeens denk 16-17 jaar daarvoor niks, het enige dat in die periode gebeurd is dat ik van 88kg naar 70 kg gegaan ben en veel sporte. En het beginnen boosten eens ik in ploegen werkte in een fabriek.
 
@Kennaah
Wat jij beschrijft lijkt hetgeen de verloofde van mijn vriendin heeft, nl psoriasis.
Hij is in behandeling bij een dermatoloog in het UZ van Edegem.
De naam van de arts heb ik niet, kan het wel even voor je navragen als je wilt. Denk dat ze in dat ziekenhuis een hele afdeling hebben waar psoriasis wordt behandeld.

Bij hem hadden ze ook een grondig bloedonderzoek gedaan en andere onderzoeken waarbij ze zagen dat de lever overbelast was wat weer die huidaandoening als gevolg had. De arme man zat er mentaal ook helemaal doorheen maar hij is er ontzettend goed geholpen geweest, zowel lichamelijk als geestelijk.

Verder kan ik je deze zalf ook wel aanraden. https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/de-tuinen-dode-zee-extra-creme-60047919

Als je em haalt doe dan eerst een stukje smeren op bvb je onderarm, ergens op het been oid voor het geval het een allergische reactie veroorzaken ofzo, niet gelijk op je gezicht hè.
Dus gewoon een klein stukje om te zien wat het met je huid doet.
Veel beterschap❣
 
@Kennaah
Wat jij beschrijft lijkt hetgeen de verloofde van mijn vriendin heeft, nl psoriasis.
Hij is in behandeling bij een dermatoloog in het UZ van Edegem.
De naam van de arts heb ik niet, kan het wel even voor je navragen als je wilt. Denk dat ze in dat ziekenhuis een hele afdeling hebben waar psoriasis wordt behandeld.

Bij hem hadden ze ook een grondig bloedonderzoek gedaan en andere onderzoeken waarbij ze zagen dat de lever overbelast was wat weer die huidaandoening als gevolg had. De arme man zat er mentaal ook helemaal doorheen maar hij is er ontzettend goed geholpen geweest, zowel lichamelijk als geestelijk.

Verder kan ik je deze zalf ook wel aanraden. https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/de-tuinen-dode-zee-extra-creme-60047919

Als je em haalt doe dan eerst een stukje smeren op bvb je onderarm, ergens op het been oid voor het geval het een allergische reactie veroorzaken ofzo, niet gelijk op je gezicht hè.
Dus gewoon een klein stukje om te zien wat het met je huid doet.
Veel beterschap❣
Denk dat je mij bedoeld, heb een afspraak in az st lucas in gent 18 november ( werk van mij ) heeft wat kunnen doen om mij er tussen te nemen.
Heb wel wat schrik van bloeduitslag ivm met mijn lever ( neem nu al aantal jaar zware medicatie )
 
Geheel anekdotisch: sinds 6 weken overgestapt op een levenswijze met heel weinig koolhydraten en mijn psoriasis lijkt op te klaren.

Ik heb echter geen zware psoriasis. Op elleboog en knie een plekje kleiner dan een 50 cent stuk.
Lijkt me zeker mogelijk, voeding is zo belangrijk.
Ik heb sinds een jaar of 3 ook regelmatig en vanuit het niets last van wat lijkt op een zwemmersoor, maar evengoed de symptomen van psoriasis heeft (heb binnenkort een afspraak in het UZ Gent voor uitsluitsel).

Echter lijkt het me zeer sterk af te hangen van mijn dieet en met name melkproducten. Ik ben nu volledig overgestapt op een dieet zonder melk en ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.
 
Denk dat je mij bedoeld, heb een afspraak in az st lucas in gent 18 november ( werk van mij ) heeft wat kunnen doen om mij er tussen te nemen.
Heb wel wat schrik van bloeduitslag ivm met mijn lever ( neem nu al aantal jaar zware medicatie )

Ja sorry, bedoelde jou inderdaad.
Hopelijk kunnen ze andere en betere medicatie geven ivm je lever en huidaandoening.
 
Lijkt me zeker mogelijk, voeding is zo belangrijk.
Ik heb sinds een jaar of 3 ook regelmatig en vanuit het niets last van wat lijkt op een zwemmersoor, maar evengoed de symptomen van psoriasis heeft (heb binnenkort een afspraak in het UZ Gent voor uitsluitsel).

Echter lijkt het me zeer sterk af te hangen van mijn dieet en met name melkproducten. Ik ben nu volledig overgestapt op een dieet zonder melk en ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.
Melkproducten zou ik ook eens willen elimineren maar voorlopig content met de aanpassing waarbij koolhydraten heel laag zijn.
 
Ik heb al zolang ik me kan herinneren last van seborrhoisch eczeem. Op zich is dat een milde vorm van eczeem, maar het nadeel is dat "schilfertjes" 1 van de grootste symptomen is, en veel mensen dat nog steeds linken aan gebrek aan hygiëne. Als tiener zie je dan reclames van shampoo met "langdurig roosvrij", terwijl dat dan voor uzelf totaal niks helpt...
Daar speelt het psychologische aspect na een tijd wel mee. Niet echt makkelijk als tiener...

Als volwassenen kan je dat veel beter kaderen, al blijft de jeuk etc wel irritant. Zelf heb ik wel wat schrik voor de moment dat ik ga beginnen kalen, want ik vrees dat mijn hoofdhuid er niet goed uit ziet...
 
Terug
Bovenaan