Eczeem / huidaandoeningen

Ik heb al zolang ik me kan herinneren last van seborrhoisch eczeem. Op zich is dat een milde vorm van eczeem, maar het nadeel is dat "schilfertjes" 1 van de grootste symptomen is, en veel mensen dat nog steeds linken aan gebrek aan hygiëne. Als tiener zie je dan reclames van shampoo met "langdurig roosvrij", terwijl dat dan voor uzelf totaal niks helpt...
Daar speelt het psychologische aspect na een tijd wel mee. Niet echt makkelijk als tiener...

Als volwassenen kan je dat veel beter kaderen, al blijft de jeuk etc wel irritant. Zelf heb ik wel wat schrik voor de moment dat ik ga beginnen kalen, want ik vrees dat mijn hoofdhuid er niet goed uit ziet...
Kertyol shampoo voor de schilfers.
Heb je ook wondjes als je de schilfers wegkrabt? Waardoor je weer een nieuw, dikker korstje krijgt op die plek en het een vicieuze cirkel lijkt.
 
Ik heb al zolang ik me kan herinneren last van seborrhoisch eczeem. Op zich is dat een milde vorm van eczeem, maar het nadeel is dat "schilfertjes" 1 van de grootste symptomen is, en veel mensen dat nog steeds linken aan gebrek aan hygiëne. Als tiener zie je dan reclames van shampoo met "langdurig roosvrij", terwijl dat dan voor uzelf totaal niks helpt...
Daar speelt het psychologische aspect na een tijd wel mee. Niet echt makkelijk als tiener...

Als volwassenen kan je dat veel beter kaderen, al blijft de jeuk etc wel irritant. Zelf heb ik wel wat schrik voor de moment dat ik ga beginnen kalen, want ik vrees dat mijn hoofdhuid er niet goed uit ziet...
langs de andere kant moest je kaal zijn dan kan je het wss beter onderhouden met zalf. Nu gaat dat moeilijk tenzijn je haar eruit mag zien alsof je frieten kan bakken erin.

Gebruik je wax of gel ofzo? Mss allergisch aan een bestanddeel daarin of aan een soort shampoo?
 
Kertyol shampoo voor de schilfers.
Heb je ook wondjes als je de schilfers wegkrabt? Waardoor je weer een nieuw, dikker korstje krijgt op die plek en het een vicieuze cirkel lijkt.
Soms wondjes, soms niet. Maar eens het jeukt is het best om gewoon direct een (voorgeschreven door dermatoloog) cortisone-middel te gebruiken. Dat stinkt verschrikkelijk en pikt enorm, maar lost het probleem wel voor een paar weken op.
langs de andere kant moest je kaal zijn dan kan je het wss beter onderhouden met zalf. Nu gaat dat moeilijk tenzijn je haar eruit mag zien alsof je frieten kan bakken erin.

Gebruik je wax of gel ofzo? Mss allergisch aan een bestanddeel daarin of aan een soort shampoo?
Nope, gewoon "pech met de huid". Komt redelijk vaak voor (5% van de bevolking), niks aan te doen, het enige dat helpt is die cortisone die ik hierboven beschrijf. Dat werkt wel, maar niet permanent.
 
Ik heb al zolang ik me kan herinneren last van seborrhoisch eczeem. Op zich is dat een milde vorm van eczeem, maar het nadeel is dat "schilfertjes" 1 van de grootste symptomen is, en veel mensen dat nog steeds linken aan gebrek aan hygiëne. Als tiener zie je dan reclames van shampoo met "langdurig roosvrij", terwijl dat dan voor uzelf totaal niks helpt...
Daar speelt het psychologische aspect na een tijd wel mee. Niet echt makkelijk als tiener...

Als volwassenen kan je dat veel beter kaderen, al blijft de jeuk etc wel irritant. Zelf heb ik wel wat schrik voor de moment dat ik ga beginnen kalen, want ik vrees dat mijn hoofdhuid er niet goed uit ziet...

Heb ik ook ... Al sinds men 12 (ondertussen 29) op mijn hoofdhuid en enkele plekken op mijn been/gezicht. Het enige wat echt werkt is Xamiol (Tegenwoordig Dovobet). Overlaatst terug naar de dermatoloog geweest maar hij gaf aan dat er niet echt iets "beters" is op de markt momenteel ... Elocom lotion zou ik ook kunnen gebruiken als ik het voel opkomen...

Het is gewoon een gedoe om het aan te brengen en te wassen...

Stress is hier de grootste trigger.
 
Myllan die dode zee mineralen pot , ziet er ook iets goed uit , das zoals die zalf van lucovitaal , ook dode zee mineralen en werkt ook super .
 
Soms wondjes, soms niet. Maar eens het jeukt is het best om gewoon direct een (voorgeschreven door dermatoloog) cortisone-middel te gebruiken. Dat stinkt verschrikkelijk en pikt enorm, maar lost het probleem wel voor een paar weken op.
Als de korstjes eenmaal te vergevorderd en er wondjes komen, dan kan dat opgelost worden met een cortisone-middel zoals Clarelux.
Maar om te vermijden dat er veel schilfers gevormd worden, gebruik je dan geen speciale shampoo?
 
Als de korstjes eenmaal te vergevorderd en er wondjes komen, dan kan dat opgelost worden met een cortisone-middel zoals Clarelux.
Maar om te vermijden dat er veel schilfers gevormd worden, gebruik je dan geen speciale shampoo?
Jawel jawel, die gebruik ik ook, maar ik heb niet de indruk dat die werkt.
Momenteel die van bioderma: https://www.farmaline.be/apotheek/b...p9U_luEkPJX-yV2-_2CWGeixYthmlb-oaAtoSEALw_wcB

Maar alle merken zijn hier wel al eens gepasseerd. Nog geen enkel merk gevonden dat echt voelbaar effect heeft.
 
Jawel jawel, die gebruik ik ook, maar ik heb niet de indruk dat die werkt.
Momenteel die van bioderma: https://www.farmaline.be/apotheek/b...p9U_luEkPJX-yV2-_2CWGeixYthmlb-oaAtoSEALw_wcB

Maar alle merken zijn hier wel al eens gepasseerd. Nog geen enkel merk gevonden dat echt voelbaar effect heeft.
De Kertyol shampoo op Farmaline is qua beschrijving toch iets straffer dan die wat jij nu gebruikt. Geen idee als je die al eens geprobeerd hebt. Maar die maakt voor mij toch een wezenlijk verschil.
 
Hier ook de laatste tijd wat last. Op zo van die ongemakkelijke plaatsen. Op het ooglid en net onder het oog. Ook maar bij een oog waarneembaar. Dat is nu ook niet meteen de plaats om zalfkes te gaan smeren. Merk wel dat het minder is als ik ervoor opteer om me aan de wastafel te wassen in plaats van te douchen.
 
De Kertyol shampoo op Farmaline is qua beschrijving toch iets straffer dan die wat jij nu gebruikt. Geen idee als je die al eens geprobeerd hebt. Maar die maakt voor mij toch een wezenlijk verschil.
Volgende keer eens proberen.
Hier ook de laatste tijd wat last. Op zo van die ongemakkelijke plaatsen. Op het ooglid en net onder het oog. Ook maar bij een oog waarneembaar. Dat is nu ook niet meteen de plaats om zalfkes te gaan smeren. Merk wel dat het minder is als ik ervoor opteer om me aan de wastafel te wassen in plaats van te douchen.
Wel, dat is zo'n plek waar ik de laatste 2 jaar pas last heb. Oogzalf helpt wel bij mij. Want het pikt echt verschrikkelijk om zo eczeem op uw ooglid te hebben.
 
Wel, dat is zo'n plek waar ik de laatste 2 jaar pas last heb. Oogzalf helpt wel bij mij. Want het pikt echt verschrikkelijk om zo eczeem op uw ooglid te hebben.
Dat valt hier gelukkig eigenlijk nog wel mee. Als ik er niet aan zit gaat het wel. Ook geen idee of het echt wel eczeem is. Het is wel droog en soms is er een korstje op. Liever eigenlijk gewoon dat het er niet is.
 
Heb ik ook ... Al sinds men 12 (ondertussen 29) op mijn hoofdhuid en enkele plekken op mijn been/gezicht. Het enige wat echt werkt is Xamiol (Tegenwoordig Dovobet). Overlaatst terug naar de dermatoloog geweest maar hij gaf aan dat er niet echt iets "beters" is op de markt momenteel ... Elocom lotion zou ik ook kunnen gebruiken als ik het voel opkomen...

Het is gewoon een gedoe om het aan te brengen en te wassen...

Stress is hier de grootste trigger.

Nu al een 3-tal jaar dat ik Elidel zalf gebruik, een lokaal immunosuppressief middel. De oorzaak van seborroïsch is meestal stress of inname van bepaalde voedingsmiddelen (bieren & suikers niet goed hier). Met Elidel goed onder controle te houden en geen klassieke cortisone bijwerkingen zoals verdunde huid. Men is wel in langetermijnstudies op de hoede voor verhoogde carcinogeniteit vanwege het onderdrukken van de natuurlijke afweer van de huid tegen UV-invloeden. Ik weet niet in hoeverre dat vandaag nog speelt.

Mijn exceem zit vlak naast mijn neus aan weerszijden, zwerft tegenwoordig ook richting de haarlijn en af en toe verschijnt er wel is een vlekje hier of daar. Ik gebruik het enkel voor de plekken naast mijn neus, de rest is minder ambetant.
 
Qua shampoo voor roos/jeukende hoofdhuid volgende ervaringen:

- Nizoral shampoo: helpt als het accuut de kop op steekt. Gebruik ik dan een week of twee regelmatig.
- La Roche Kerium DS: was goed om de situatie te onderhouden.
- Ducray Kelual: gebruik ik momenteel op aanraden van huidarts. Vergelijkbaar met La Roche.
- Neutrogena Tgel: zelf nog nooit gebruikt maar is iets dat de kapper me aangeraden heeft.

Tuurlijk kan dit voor iedereen anders zijn.
 
Ik heb al zolang ik me kan herinneren last van seborrhoisch eczeem. Op zich is dat een milde vorm van eczeem, maar het nadeel is dat "schilfertjes" 1 van de grootste symptomen is, en veel mensen dat nog steeds linken aan gebrek aan hygiëne. Als tiener zie je dan reclames van shampoo met "langdurig roosvrij", terwijl dat dan voor uzelf totaal niks helpt...
Daar speelt het psychologische aspect na een tijd wel mee. Niet echt makkelijk als tiener...

Als volwassenen kan je dat veel beter kaderen, al blijft de jeuk etc wel irritant. Zelf heb ik wel wat schrik voor de moment dat ik ga beginnen kalen, want ik vrees dat mijn hoofdhuid er niet goed uit ziet...
Ik heb dat ook al sinds mijn 16 jaar. Enige shampoo die bij mij werkt is Selsun. Ik was daar 1 of 2 keer per maand mijn haar mee en heb al lange tijd geen schilfertjes meer gehad in mijn haar. Andere dagen gebruik ik zachte shampo van Garnier. Daarvoor ook Nizoral shampoo gebruikt maar die werkte niet zo goed bij mij. Vichy Dercos shampoo ook eens gebruikt maar hielp niks.

In mijn gezicht heb ik het ook wel maar met periodes. Onder de wenkbrauwen en aan beide kanten van de neus. Sommige periodes is het wat heviger. Sommige periodes totaal geen last van. Van de dokter zalf voorgeschreven gekregen obv Nizoral met nog iets bij (weet niet meer juist wat) dat de apotheker moet maken. Wel enkel op voorschrift te verkrijgen. Die zalf helpt wel een beetje maar zoals ik zei hangt het van periode tot periode af.

Heb wel het gevoel dat het bij mij iets milder is. Want van jeuk of wondjes heb ik al lang geen last meer gehad;
 
Awel ik ben blij met deze topic. Ik kamp hier al jaar en dag mee. 2 dermatologen bezocht en ze hebben er 2 min naar gekeken en was heel gemakkelijk ge hebt psoriasis en we kunnen daar weinig aan doen want onze kennis reikt niet zover.

Ja ik heb psoriasis net onder mijn haarlijn en gaat tot 3 cm breed over heel mijn voorhoofd dus je wil niet weten, als dat zo vol met witte schilfers ( dode huidcellen) dit gepaard met knalrode huid, hoe lelijk het er af en toe uitziet. Ik heb dit ook achter mijn oren en ik heb sinds kort ook soort gelijke vlek op mijn elleboog ( in de vorm van een hart 5cm op 5cm) dit helemaal niet in een holte ofzo en ik krijg het sporadisch 's morgens op mijn ogen en in mijn wenkbrauwen. Op mijn ooglid om het te verwijderen pikt verschrikkelijk.
Het is een ferme en ambetante kwaal want het geeft duizend én één schilfers af dus iets zwart als ik naar klanten of op het werk ga doe ik zelden aan. Want ik kan mijn haar wel honderd keer uitspoelen toch zullen er schilfers inzitten of aan resem tempo weer aangroeien. Naar de kapper gaan vind ik bijvoorbeeld zeer lastig en ondanks ik het dan op voorhand was krijg ik er toch nog altijd commentaar op dus sinds nu ga ik langs een turk die niet wast maar met de spuitbus werkt.

Bij mij jeukt het wel niet meer... dus ik heb er niet meer de neiging om aan te zitten prutsen.

Oorzaken ?
Echt geen idee, ik drink genoeg en let op mijn voeding. Ik dacht dat het misschien bijvoorbeeld aan slaaphygiëne zou liggen maar ook daar niets van aan want ik verander wekelijks van linnen.

Mijn vermoeden is dat het een gebrek is aan vitamine D en een combinatie van zon. Als ik veel in de zon heb gezeten of ik ben op reis naar een degelijk warm land heb ik er geen last van daar in dat land zelf.
In Belgie heb ik het nu ondertussen onder controle met: T/gel extra forte (shampoo) & Diprosone zalf.

Wat ik u zeker niet aanraad te gebruiken is badolie of ander vettige middeltjes. Ik heb deze allemaal geprobeerd en het zijn kortstondige oplap middeltjes maar op de duur gade het verschil zo hard zien met u aangetaste huid dat je er echt spijt van gaat hebben.
 
Awel ik ben blij met deze topic. Ik kamp hier al jaar en dag mee. 2 dermatologen bezocht en ze hebben er 2 min naar gekeken en was heel gemakkelijk ge hebt psoriasis en we kunnen daar weinig aan doen want onze kennis reikt niet zover.

Ja ik heb psoriasis net onder mijn haarlijn en gaat tot 3 cm breed over heel mijn voorhoofd dus je wil niet weten, als dat zo vol met witte schilfers ( dode huidcellen) dit gepaard met knalrode huid, hoe lelijk het er af en toe uitziet. Ik heb dit ook achter mijn oren en ik heb sinds kort ook soort gelijke vlek op mijn elleboog ( in de vorm van een hart 5cm op 5cm) dit helemaal niet in een holte ofzo en ik krijg het sporadisch 's morgens op mijn ogen en in mijn wenkbrauwen. Op mijn ooglid om het te verwijderen pikt verschrikkelijk.
Het is een ferme en ambetante kwaal want het geeft duizend én één schilfers af dus iets zwart als ik naar klanten of op het werk ga doe ik zelden aan. Want ik kan mijn haar wel honderd keer uitspoelen toch zullen er schilfers inzitten of aan resem tempo weer aangroeien. Naar de kapper gaan vind ik bijvoorbeeld zeer lastig en ondanks ik het dan op voorhand was krijg ik er toch nog altijd commentaar op dus sinds nu ga ik langs een turk die niet wast maar met de spuitbus werkt.

Bij mij jeukt het wel niet meer... dus ik heb er niet meer de neiging om aan te zitten prutsen.

Oorzaken ?
Echt geen idee, ik drink genoeg en let op mijn voeding. Ik dacht dat het misschien bijvoorbeeld aan slaaphygiëne zou liggen maar ook daar niets van aan want ik verander wekelijks van linnen.

Mijn vermoeden is dat het een gebrek is aan vitamine D en een combinatie van zon. Als ik veel in de zon heb gezeten of ik ben op reis naar een degelijk warm land heb ik er geen last van daar in dat land zelf.
In Belgie heb ik het nu ondertussen onder controle met: T/gel extra forte (shampoo) & Diprosone zalf.

Wat ik u zeker niet aanraad te gebruiken is badolie of ander vettige middeltjes. Ik heb deze allemaal geprobeerd en het zijn kortstondige oplap middeltjes maar op de duur gade het verschil zo hard zien met u aangetaste huid dat je er echt spijt van gaat hebben.
Zwarte trui ga je mij ook nooit zien dragen, als kapper ga ik bij een nicht van mijn vrouw en die weet van mijn probleem en laatste tijd doet mijn vrouw mijn haar.
Psygologisch vind ik dat een zware ziekte, ik zwem al niet meer sinds mijn 17de naar strand gaan met mijn kinderen ook nooit gedaan kan er moeilijk met een lange broek en trui aan zitten.
Als er foto's genomen worden maak ik altijd dak er niet opsta, rap een douche nemen doe ik ook nooit altijd tijd maken voor een bad.
Is ook een reden waarom ik gestopt ben met voetballen.
 
Zeker dat het geen psoriasis is?

Ikzelf heb psoriasis en ga bij professor Lambert in het UZ. Zij heeft toch meer kennis dan de gemiddelde dermatoloog.
Let wel, een consultatie bij haar is ook niet goedkoop en heeft meestal ook een lange wachtlijst.
Mijn eigen nog eens ge'quote hierboven ;)
Awel ik ben blij met deze topic. Ik kamp hier al jaar en dag mee. 2 dermatologen bezocht en ze hebben er 2 min naar gekeken en was heel gemakkelijk ge hebt psoriasis en we kunnen daar weinig aan doen want onze kennis reikt niet zover.

Ja ik heb psoriasis net onder mijn haarlijn en gaat tot 3 cm breed over heel mijn voorhoofd dus je wil niet weten, als dat zo vol met witte schilfers ( dode huidcellen) dit gepaard met knalrode huid, hoe lelijk het er af en toe uitziet. Ik heb dit ook achter mijn oren en ik heb sinds kort ook soort gelijke vlek op mijn elleboog ( in de vorm van een hart 5cm op 5cm) dit helemaal niet in een holte ofzo en ik krijg het sporadisch 's morgens op mijn ogen en in mijn wenkbrauwen. Op mijn ooglid om het te verwijderen pikt verschrikkelijk.
Het is een ferme en ambetante kwaal want het geeft duizend én één schilfers af dus iets zwart als ik naar klanten of op het werk ga doe ik zelden aan. Want ik kan mijn haar wel honderd keer uitspoelen toch zullen er schilfers inzitten of aan resem tempo weer aangroeien. Naar de kapper gaan vind ik bijvoorbeeld zeer lastig en ondanks ik het dan op voorhand was krijg ik er toch nog altijd commentaar op dus sinds nu ga ik langs een turk die niet wast maar met de spuitbus werkt.

Bij mij jeukt het wel niet meer... dus ik heb er niet meer de neiging om aan te zitten prutsen.

Oorzaken ?
Echt geen idee, ik drink genoeg en let op mijn voeding. Ik dacht dat het misschien bijvoorbeeld aan slaaphygiëne zou liggen maar ook daar niets van aan want ik verander wekelijks van linnen.

Mijn vermoeden is dat het een gebrek is aan vitamine D en een combinatie van zon. Als ik veel in de zon heb gezeten of ik ben op reis naar een degelijk warm land heb ik er geen last van daar in dat land zelf.
In Belgie heb ik het nu ondertussen onder controle met: T/gel extra forte (shampoo) & Diprosone zalf.

Wat ik u zeker niet aanraad te gebruiken is badolie of ander vettige middeltjes. Ik heb deze allemaal geprobeerd en het zijn kortstondige oplap middeltjes maar op de duur gade het verschil zo hard zien met u aangetaste huid dat je er echt spijt van gaat hebben.
Ik heb dus ook psoriasis maar via een collega bij bovenstaande professor gestuurd en sindsdien is alles veel beter opgevolgd geweest. Zalfkes zijn lapmiddelen en hebben nooit echt 100% gewerkt bij mij. Nu gebruik ik biologicals en is zo goed als alles weg maar je moet eerst een aantal stappen doorstaan voor je deze kan krijgen. De stappen waren eerst verschillende medicijnen een bepaalde periode gebruiken en kijken of deze werken (Ledertrexate, Ciclosporine en het ander weet ik de naam niet meer van) en lichttherapie ook geprobeerd.
Nu gebruik ik al een jaar of 4 Cosentyx en is alles voor 99% onder controle.
 
't Is heel ambetant voor sommige huidaandoeningen. Ooit out of the blue eens een vrij grote rode plek gekregen met veel schilfering. Ik weet nog altijd compleet niet van wat dat kwam. Even mee rondgelopen voor ik naar de dokter ging. Die zei ook dat je 't wel met een zalfje weg krijgt maar dat de oorzaak van zoiets altijd heel moeilijk te achterhalen is.

Een collega had paar jaar geleden ook erg last van psoriasis. Op een keer moest ze dan in het ziekenhuis worden opgenomen voor een galcrisis en galstenen. Toen dan na operatie alles in orde weer was verdween haar psoriasis ook volledig.
 
Goede voeding is wel degelijk belangrijk bij veel huidproblemen. Overgewicht is ook een boosdoener en teveel alcohol kan ook een trigger zijn.
 
Terug
Bovenaan