DSD & Transgender in Sport: Khelif en Yu Ting boksen in Parijs 2024

Ze zijn beide geboren als vrouw, hadden ze geen topsport gedaan had niemand ooit geweten dat ze een XY chromosoom hebben. Dan gingen ze gewoon door het leven als vrouwen met een mannelijk uitzicht.
Inderdaad. Toch wel pijnlijk hoe dit weer over transgenders moet gaan (dan bedoel ik vooral de comments onder de artikels), terwijl dat niks hiermee te maken heeft. Ze lezen een titel en slaan helemaal tilt omdat het niet in hun straatje past.

Edit: technisch gezien hoort het zelfs niet in dit topic.

In het boksen heeft die halve kerel / vrouw van Algerije gewonnen na een opgave, tegen de Italiaanse Carini.
Na nog geen minuut... Ze gaf geen hand aan de Algerijn(se).
Wrs nog nooit zo'n pak slaag gekregen.
Wat een grap.

Inderdaad, toch wel heel schrijnend dat het blijkbaar bon ton is om biologische mannen te laten boksen tegen biologische vrouwen. Nota bene in wrs dé sport bij uitstek waar zuivere (boeren)kracht het meest van belang is.

Anyway, vind dat VRT deze olympics wel heel erg 'goed' georganiseerd is met hun livestreams. De vorige olympics was er als ik me goed herinner veel minder belangstelling voor kleinere sporten, en al zeker de kleine sporten waar geen Belgen aan deelnamen. Dat is nu toch wel heel anders.

Ze lezen een titel en slaan helemaal tilt omdat het niet in hun straatje past.
Misschien mag ik onderstaande niet posten maar ik mag wel reageren op uw reactie en ja dan moet ik onderstaande gewoon vermelden.

Ze ziet er ook uit als een man en de meesten die kritiek spuien (waaronder ik) hebben haar foto's en video's ook bekeken hoor en wel wat meer gedaan dan gewoon even 'ne titel bekeken'.

Ik ben het er mee eens dat er momenteel te weinig bewijzen zijn om een stelling in te nemen (en daarin zijn wij inderdaad fout en schieten we te snel in een kramp), maar dat wij gewoon ne titel lezen en klaar = Dat is ook kort door de bocht en ook helemaal 'niet juist'.

Los van alle discussies. Het is triest om te zien hoe grote/nieuws accounts op sociale media elkaar klakkeloos kopiëren en zo duizenden mensen beïnvloeden. Zonder zelf iets over een persoon te weten, ben ik door al die berichten ook gaan geloven dat het een transgender persoon was die een transitie had ondergaan. Na wat meer onderzoek blijkt dit echter helemaal niet waar te zijn. Hetzelfde geldt helaas voor de media. Het is echt zorgwekkend hoe snel verkeerde informatie zich kan verspreiden.

Misschien mag ik onderstaande niet posten maar ik mag wel reageren op uw reactie en ja dan moet ik onderstaande gewoon vermelden.

Ze ziet er ook uit als een man en de meesten die kritiek spuien (waaronder ik) hebben haar foto's en video's ook bekeken hoor en wel wat meer gedaan dan gewoon even 'ne titel bekeken'.

Ik ben het er mee eens dat er momenteel te weinig bewijzen zijn om een stelling in te nemen (en daarin zijn wij inderdaad fout en schieten we te snel in een kramp), maar dat wij gewoon ne titel lezen en klaar = Dat is ook kort door de bocht en ook helemaal 'niet juist'.
Foto's en video's zeggen niks. Mij interesseert die Olympische spelen geen hol en ik vond het gewoon interessant en heb dus 5 minuten gegoogled en kwam toen al hierop uit:

According to International Boxing Association (IBA) president Umar Kremlev, DNA testing of Khelif and other athletes "proved they had XY chromosomes and were thus excluded from the sports events", however, these supposed results were never published.[11] Khelif is not transgender,[12] but she has a disorder of sex development (DSD) which causes some females to have XY chromosomes and blood testosterone levels typical of a male.[13] In Algeria, the country that Khelif represents, transgender identity is prohibited, changing gender or sex on identity documents is not permitted, nor are medical or hormonal treatments allowed to transition to another sex. Khelif made an appeal before the Court of Arbitration for Sport but later withdrew it,[3] making the IBA decision legally binding.[14]

Los van alle discussies. Het is triest om te zien hoe grote/nieuws accounts op sociale media elkaar klakkeloos kopiëren en zo duizenden mensen beïnvloeden. Zonder zelf iets over een persoon te weten, ben ik door al die berichten ook gaan geloven dat het een transgender persoon was die een transitie had ondergaan. Na wat meer onderzoek blijkt dit echter helemaal niet waar te zijn. Hetzelfde geldt helaas voor de media. Het is echt zorgwekkend hoe snel verkeerde informatie zich kan verspreiden.
Idd. Ik vind het zeer pijnlijk allemaal.

Ik heb toch uit geen enkel van die artikels geconcludeerd dat dat een transgender zou zijn, mensen kunnen verkeerde conclusies trekken maar ik heb mijn mening gewoon gevormd door de berichten an sich en daar staan geen onwaarheden in voor zover ik kan zien.

Ik heb toch uit geen enkel van die artikels geconcludeerd dat dat een transgender zou zijn, mensen kunnen verkeerde conclusies trekken maar ik heb mijn mening gewoon gevormd door de berichten an sich en daar staan geen onwaarheden in voor zover ik kan zien.
Dat is waar, maar door gewoon te zeggen "biologische man", zonder context, creëer je wel ruimte voor mensen die er gevoelig voor zijn. In ons WhatsApp-groepje was het ook al van dat. Zelfs nadat ik zei dat ze geboren is met het vrouwelijk geslachtsdeel, bleef er toch weer gediscussieerd worden over die "gender dinges van tegenwoordig". Sommige mensen zijn tegenwoordig zo gefocust op bepaalde dingen, dat het het één of het ander moet zijn. Geen grijze zone meer (voor sommige onderwerpen).

]

Ik vind het allemaal toch maar een vreemd verhaal eerlijk gezegd. Dus ze heeft altijd meegedaan bij de vrouwen en is daar ook niet incontournable en nu plots ontploft dat.

Blijkbaar al 9 keer geklopt ook.

"Have a lot of people texting me over Imane Khelif," she wrote on X, formerly Twitter. "Personally I don’t think she has done anything to ‘cheat’.

"I thinks it’s the way she was born and that’s out of her control. The fact that she has been [beaten] by nine females before says it all."

Amy Broadhurst is de Ierse die Khelif in Tokio heeft geklopt.
Ik ken haar resultaten niet maar is die in de laatste jaren dan zo gegroeid/ontwikkeld?

Dat is waar, maar door gewoon te zeggen "biologische man", zonder context, creëer je wel ruimte voor mensen die er gevoelig voor zijn. In ons WhatsApp-groepje was het ook al van dat. Zelfs nadat ik zei dat ze geboren is met het vrouwelijk geslachtsdeel, bleef er toch weer gediscussieerd worden over die "gender dinges van tegenwoordig". Sommige mensen zijn tegenwoordig zo gefocust op bepaalde dingen, dat het het één of het ander moet zijn. Geen grijze zone meer (voor sommige onderwerpen).

Sorry maar ik heb echt nergens gelezen dat deze persoon een vagina heeft? Heel veel mysterie errond maar wat ik gelezen heb is dat deze persoon XY chromosomen heeft en verder dat deze persoon al eerder de gender test gefaald heeft en te hoge testosteron had.
Allee, ik kan me oprecht vergissen hé.

Sorry maar ik heb echt nergens gelezen dat deze persoon een vagina heeft? Heel veel mysterie errond maar wat ik gelezen heb is dat deze persoon XY chromosomen heeft en verder dat deze persoon al eerder de gender test gefaald heeft en te hoge testosteron had.
Datzelfde gaat allemaal ook op voor Semenya. En die heeft ook een vagina.

Wat dus net onderstreept dat we niet alle info hebben, wat opnieuw weer raar is, gezien de algemene vaagheid en het feit dat de bron een Russische man is die de leiding niet meer kreeg in de IBA wegens corruptie, of zoiets? Ik kan ook mis zijn, maar dat is dus wat ik ook wel terugvond.

Blijkbaar al 9 keer geklopt ook.

Amy Broadhurst is de Ierse die Khelif in Tokio heeft geklopt.
Ik ken haar resultaten niet maar is die in de laatste jaren dan zo gegroeid/ontwikkeld?
Het maakt in principe niet uit of ze onklopbaar is of niet he, het enige wat er toe doet is of ze een biologisch voordeel heeft t.o.v. de andere vrouwen. Iemand die daarmee van amateur naar subtopper gaat is eveneens een oneerlijk gegeven, al zal daar wel minder consternatie over zijn dan iemand die door dat voordeel voor de prijzen kan meedingen. Duidt wel aan dat er transparante en duidelijke regels moeten zijn met een wetenschappelijk onderbouwing.

Wel ze is alleszins niet trans dus eigenlijk hoort het al niet thuis in deze thread. Ze kan ook gewoon niet trans zijn want trans worden is illegaal in Algerije. Van wat ik van informatie heb kunnen verzamelen is het inderdaad een intersex persoon die bij de geboorte als vrouw is "assigned" (wrs owv haar geslachtsdeel) en zo dus ook heel haar leven als vrouw geleefd heeft. Wel heeft ze een hoger testosterongehalte dan een normale vrouw, waarschijnlijk door haar interseksheid, maar moet ze daarom verboden worden uit de vrouwencompetitie? Die kan ook niet zo hard slaan als een "echte" man dus als je ze bij de mannen zet gaat ze daar nooit een kans maken. Het is ook niet dat ze onoverwinnelijk is, ze heeft al in de vrouwencompetitie zelf ook al genoeg tegen haar muil gekregen en verloren van andere vrouwen. Het lijkt me toch wat overroepen.

Oké, fair enough. Maar met mannelijk geslachtsdeel is ze in ieder geval niet geboren.

Probleem is dat zelfs puur biologisch dat er ook nog een grijze zone is tussen man en vrouw, het is dus niet enkel gender/identitair.

Een penis en een clitoris zijn hetzelfde orgaan maar dat zich bij mannen en vrouwen anders organiseert, en bij sommige mensen verloopt dat proces niet helemaal volgens het normale pad. Het is niet altijd duidelijk of iemand nu een man of een vrouw is. Het is wel degelijk mogelijk voor een vrouw om XY chromosomen te hebben en iedereen die het tegendeel beweert is anti-wetenschappelijk. Het is zeldzaam maar het kan.

Ivm die Algerijnse boksster vind ik in elk geval wel dat er weer op een erg betreurenswaardige, agressieve en diep kwetsende manier wordt gepost op het internet over hoe we niet kunnen toelaten dat een man in het teken van sport meppen geeft aan een vrouw. Uiteraard wordt woke er ook weer bij gehaald. Dat is vermoedelijk wel degelijk een vrouw, dat is het hokje waarin we haar hebben geplaatst bij haar geboorte (want we hebben graag dat zaken in een hokje zitten) en nu is die er - door haar topsport - achter gekomen dat de zaken wel wat ingewikkelder liggen dan dat. Daardoor is die persoon niet ineens een man hè.

Wat dat dan betekent voor haar sportieve carrière daar heb ik ook geen goed antwoord op, ik kaart maar gewoon aan wat voor een virulent discours er weer aan opgehangen wordt, hier op het forum maar ook elders op het internet door conservatievelingen wereldwijd die dan ook nog eens de leugen rondsturen dat het hier over een transgender zou gaan.

Laatst bewerkt:
Probleem is dat zelfs puur biologisch dat er ook nog een grijze zone is tussen man en vrouw, het is dus niet enkel gender/identitair.

Een penis en een clitoris zijn hetzelfde orgaan maar dat zich bij mannen en vrouwen anders organiseert, en bij sommige mensen verloopt dat proces niet helemaal volgens het normale pad. Het is niet altijd duidelijk of iemand nu een man of een vrouw is.

Ivm die Algerijnse boksster vind ik in elk geval wel dat er weer op een erg betreurenswaardige, agressieve en diep kwetsende manier wordt gepost op het internet over hoe we niet kunnen toelaten dat een man in het teken van sport meppen geeft aan een vrouw. Dat is vermoedelijk wel degelijk een vrouw, dat is het hokje waarin we haar hebben geplaatst bij haar geboorte (want we hebben graag dat zaken in een hokje zitten) en nu is die er - door haar topsport - achter gekomen dat de zaken wel wat ingewikkelder liggen dan dat. Daardoor is die persoon niet ineens een man hè.

Wat dat dan betekent voor haar sportieve carrière daar heb ik ook geen goed antwoord op, ik kaart maar gewoon aan wat voor een virulent discours er weer aan opgehangen wordt, vooral vanuit conservatieve hoek.
Helemaal mee eens. De ziekte van deze tijd om over iemand zijn/haar kap je eigen ideologie door te drammen. Walgelijk en zeer triestig is het. Voelt iemand zich niet goed, dan staat het hele anti-vax clubje klaar. Vliegt er een electrische auto in brand, dan staat het anti-elektrische auto clubje paraat. Staat ergens iets met gender, staat het anti-lgtbq clubje weer klaar. En ga zo maar door. Weinig mensen willen zich nog fatsoenlijk informeren voor ze een menig vormen wanneer het tegen hun ideologie ingaat.

Voor de duidelijkheid, dit is een vaststelling in het algemeen, niet per se naar dit topic of een lid gericht.

deze post drijft de discussie onnodig op de spits
Ondertussen doet er een verkrachter mee aan de Spelen. Levert precies minder schuimbekkende reacties op.

Ondertussen doet er een verkrachter mee aan de Spelen. Levert precies minder schuimbekkende reacties op.
Daar is de weken voor de Spelen nochtans al wel veel rond te doen geweest (wel niet hier). Maar die heeft zijn straf wel gewoon uitgezeten dacht ik?

Statement van de IOC aangaande deze kwestie: https://olympics.com/ioc/news/joint-paris-2024-boxing-unit-ioc-statement

Ze verwijzen vooral naar de ad-hoc beslissing van de IBA om vorig jaar de twee atleten niet conform de regels te verklaren o.b.v. van 'gender’ testen die ze afgelegd hebben en er gehandeld is zonder een vooraf opgestelde procedure te volgen. Ze verwijzen ook naar hun eigen regels en dat de atleten daar aan voldoen. Alleen kom je dan op een pagina met een zestal PDF-documenten die de regels bevatten. Ik heb er eens rap doorgebladerd maar kon niets vinden dat hier eigenlijk relevant zou zijn buiten dat gender bepaalt wordt o.b.v. paspoort.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan