Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zelfs in het tweede geval niet imo. Heb je die beelden van dat gevecht tegen die Mexicaanse en haar reactie achteraf gezien? Dat is gewoon niet meer veilig te noemen. Hier moet toch gewoon het gezond verstand spreken imo. Onverantwoord gewoon.De vraag is vooral gaat het hier over transgenders of over vrouwen die teveel mannelijke hormonen aanmaken en daardoor een lichamelijk voordeel hebben. In het eerste geval hebben ze geen plaats op de spelen, in het tweede geval is het antwoord een pak moeilijker.
Het is vooral veel complexer en delicater dan hoe het hier wordt voorgesteld.
Zelfs in het tweede geval niet imo. Heb je die beelden van dat gevecht tegen die Mexicaanse en haar reactie achteraf gezien? Dat is gewoon niet meer veilig te noemen. Hier moet toch gewoon het gezond verstand spreken imo. Onverantwoord gewoon.
Dat kan je simpel vaststellen maar welke conclusie je er uit moet trekken dan weer niet. Een Androgene vrouw heeft ook XY chromosoom maar is fysiek bezwaarlijk een echte man te noemen. Wat doe je daar mee?Nochtans vind ik XY chromosomen hebben alvast redelijk simpel.
Dat vind ik ook wel. Maar voor een sportbeleid moet je eigenlijk wel abstractie maken van personen natuurlijk.Dat kan je simpel vaststellen maar welke conclusie je er uit moet trekken dan weer niet. Een Androgene vrouw heeft ook XY chromosoom maar is fysiek bezwaarlijk een echte man te noemen. Wat doe je daar mee?
Dit soort discussies verzanden nogal snel in eenvoudige zwart wit oplossingen die er niet zijn. Kijk bv naar de strijd rond Semanya. Enorm complex en bij momenten ook gewoon echt enorm denigrerend voor de sporters is kwestie. De kern van de zaak is simpel maar moeilijk: waar trek je de grens tussen "freak of nature" en "oneerlijke competitie" en dat is een ontzettend moeilijke grens om te trekken.
Omdat het gaat om.een gevechtssport in de vrouwencategorie is de gevoeligheid groter. Maar als er nu eens een freak of nature is die duidelijk vrouw is maar even hard kan meppen. Zouden we dan ook oproepen tot uitsluiting? Doubt it
Veel sporten hebben trouwens die benadering: gesloten categorie voor vrouwen, open categorie voor alle anderen. Maar als je een WK niet mag meelopen bij de vrouwen, waarom een OS dan wel, dat zou wel wat gek zijn, hè.Uiteraard moét je er iets mee doen, maar de wat-vraag is gewoon momenteel amper op te lossen. De testosteronaanmaak die doorgaans gepaard gaat met een XY-chromosoom leidt inderdaad tot een groot voordeel in de vrouwencompetitie. En je spreekt hier zelf inderdaad over drempelwaarden, maar als het zo "eenvoudig" was om een drempelwaarde te bepalen, dan was dat al lang gebeurd. Vanaf hoeveel testosteronaanmaak zal je spreken van oneerlijke competitie?Er is een ontegensprekelijk lichamelijk voordeel bij XY-chromosomen en mannelijke hormonen. Een groter voordeel dan welk ander freak-of-nature-voordeel ook. Dan is het toch veel logischer dat die in een open categorie komen, en de vrouwen in een gesloten categorie voor alleen XX-chromosomen. Het uiteindelijke resultaat is een veel eerlijkere sport waarin de "startwapens" veel meer gelijk zijn. En ja, dan zal er nog iemand zijn met een hematocriet van 55 en iemand met 20, en zullen er nog verschillen zijn. En dan is dat heel, heel sneu, zeker in het geval van Semanya, die zelfs nooit had gedacht dat ze een uitzondering was. Als er een zelf-klassering was, was ze in de XX-groep gaan zitten. Dus voor die speciale gevallen, kun je dan aan je regels gaan schaven: Wat geeft biologisch gezien de grote voorsprong? Kunnen we dat op dit moment nog temperen (=hormoonremmers, etc) of kunnen we dààr drempelwaarden voor vaststellen ipv simpelweg kijken naar chromosomen? Dat kan dan een beetje neerkomen op cateren naar personen, maar als je kijkt naar de Chinezen of de Russen, dan ga je me toch héél wat moeilijker kunnen overtuigen van de oprechtheid gezien de geschiedenis van hun bonden.

Ter verduidelijking, ik weet ook niet of jij dat bedoelt, maar ik had het niet over een derde open tak, maar een open tak en een gesloten. Twee, dus. En dan zou Semanya automatisch bij de open tak belanden, inderdaad. En voor specifieke gevallen kun je dan kijken hoe je dat kunt bijstellen, maar dat is dan weer heel gevaarlijk en wordt heel snel politiek.Uiteraard moét je er iets mee doen, maar de wat-vraag is gewoon momenteel amper op te lossen. De testosteronaanmaak die doorgaans gepaard gaat met een XY-chromosoom leidt inderdaad tot een groot voordeel in de vrouwencompetitie. En je spreekt hier zelf inderdaad over drempelwaarden, maar als het zo "eenvoudig" was om een drempelwaarde te bepalen, dan was dat al lang gebeurd. Vanaf hoeveel testosteronaanmaak zal je spreken van oneerlijke competitie?
Daar komt dan ook nog een extra component bij kijken, het DSD 46 XY gedoe dat Semanya heeft (dus waardoor de ontwikkeling plots een bocht richting man heeft genomen, een vagina enal hebben maar wel inwendig testikels), is iets wat meer voorkomt bij vrouwen van Afrikaanse origine dan elders. Dus voor je het goed en wel beseft zit je gewoon een hele bevolkingsgroep uit te sluiten door een biologisch fenomeen, terwijl we typische biologische fenomenen dan weer wel geweldig vinden in de sprint en de marathon. De oplossing door een derde "open" tak te openen is al helemaal een hopeloze zaak want dan onderschat je gewoon de enorme heterogeniteit aan sporters die in zo een open kampioenschap terecht komt.
De bonden mogen zich verder gaan bezighouden met het vinden van een oplossing. Semanya zelf hebben ze al hormoonremmers zitten voeren tot ze depressief werd, en mede-lotgenoten hebben de testikels laten verwijderen waarna ze zelfs bij de vrouwenamateurs niet meer vooruit konden. Dus mijn mening heb ik ook al lang gemaakt: good luck aan de bonden om deze puzzel te leggen
Hans vdw sloot eens laconiek zijn column af met de suggestie dat een open mensensport misschien nog het beste is, zijn we ineens van het equal pay debat af: no play no pay.
En straks wintIn het boksen heeft die halve kerel / vrouw van Algerije gewonnen na een opgave, tegen de Italiaanse Carini.
Na nog geen minuut... Ze gaf geen hand aan de Algerijn(se).
Wrs nog nooit zo'n pak slaag gekregen.
Wat een grap.
I don't think I had ever felt like that in my 13 years as a boxer, nor in my sparring with men. Thank God that day I got out of the ring safely,
Is dat effectief zo? Of zit men gewrongen omdat men niet echt kan bewijzen dat niet aan de voorwaarden van "vrouw" zouden voldoen? Ergo dat er iets mis zou zijn met hoe men bepaalt of je behoort tot de groep vrouwen of mannen in het boksen.Ongelooflijk dat men gewoon mannen mee in de ring laat stappen om vrouwen een pak rammel te geven en dat onder het mom van diversiteit en inclusie. Het kan bijna niet ironisch.
Een ex-tegenstander van Khelif heeft enkele maanden geleden uitgesproken over de klappen die ze van hem kreeg:
Is dat effectief zo? Of zit men gewrongen omdat men niet echt kan bewijzen dat niet aan de voorwaarden van "vrouw" zouden voldoen? Ergo dat er iets mis zou zijn met hoe men bepaalt of je behoort tot de groep vrouwen of mannen in het boksen.
In een vorige post had ik het al geschreven, het is omdat de boksbond, de IBA, niet meer erkend wordt wegens wanbeleid (iets met financieel gesjoemel en oneerlijke praktijken ivm scheidsrechters). Die had ze uitgesloten uit de vrouwencategorie, omdat ze niet voldeden aan de regels. Het IOC heeft de taken van de bond overgenomen, en zij hebben hun erkenning niét ingetrokken. Er is DNA-bewijs dat ze XY-chromosomen hebben.Is dat effectief zo? Of zit men gewrongen omdat men niet echt kan bewijzen dat niet aan de voorwaarden van "vrouw" zouden voldoen?
Ik lees vooral dat het IOC minder strenge eisen heeft op dat vlak dan die IBA, maar wat die net zijn lijkt nogal vaag.Is dat effectief zo? Of zit men gewrongen omdat men niet echt kan bewijzen dat niet aan de voorwaarden van "vrouw" zouden voldoen? Ergo dat er iets mis zou zijn met hoe men bepaalt of je behoort tot de groep vrouwen of mannen in het boksen.
In een vorige post had ik het al geschreven, het is omdat de boksbond, de IBA, niet meer erkend wordt wegens wanbeleid (iets met financieel gesjoemel en oneerlijke praktijken ivm scheidsrechters). Die had ze uitgesloten uit de vrouwencategorie, omdat ze niet voldeden aan de regels. Het IOC heeft de taken van de bond overgenomen, en zij hebben hun erkenning niét ingetrokken. Er is DNA-bewijs dat ze XY-chromosomen hebben.
Wat ik niet weet en niet terugvind, is:
- of het IOC dat DNA-bewijs gezien heeft (want iets anders schimmigs aan deze zaak, is dat de klacht vooral vanuit één Russische official komt)
- wat de exacte regels zijn die het IOC hanteert ivm het boksen. Volgens mij een vage regel dat iedereen zich kan identificeren als vrouw, en die kan meedoen zolang er geen gevaar is voor de veiligheid en het fair blijft.
Ik vind het nergens terug, dus tot dan vind ik het ook heel moeilijk om hier in dit specifieke geval een mening over te hebben. Wat ik wél terugvind, is de bevestiging dat op z'n minst die Algerijnse geen "man is die zich als vrouw identificeert", om het zo te zeggen, maar wel iemand die haar hele leven gevochten heeft als vrouw en zich niet identificeert als transgender.
Daarom is het ook onnodig de boel op de spits drijven door haar per se een biologische man te moeten noemen. Ze heeft de mannelijke hormonale voordelen van een XY-chromosoom, ja.
@kay-gell nee het is een transvrouw. Ze is hormonaal veel te vrouwelijk om een kans te maken in de mannelijke competie.
Het is niet echt mogelijk om hier volledig eerlijke en inclusieve regelgeving rond te bouwen. Ik vrees dat het weren van trangender en interseks personen uit competitie waarschijnlijk de enige praktisch haalbare oplossing zal zijn. Misschien met uitzondering van sommige interseks condities die weinig voordeel opleveren.
Maar intussen kwam er ook een reactie van Mark Adams, woordvoerder van het IOC. “Deze atleten hebben de voorbije jaren al vaak gevochten. Ze zijn hier niet plots - ook op de Spelen in Tokio waren ze van de partij. De federatie moet regels maken om de sport eerlijk te laten verlopen, maar tegelijk moet iedereen die dat wil ook kunnen deelnemen. Dat is een moeilijke oefening.”