Dossier-Mawda

Ja maar kijk, voor mij is dat geen schaamlapje of veralgemening of whatever. Ik vind wat er in dit topic gezegd wordt héél relevant voor wat er in het andere topic gezegd wordt. Ik vind niet dat dat los van elkaar staat, integendeel.

We gaan er hier nu niet uitkomen, maar als het in het migratietopic terug over normen en waarden gaat, dan zal ik zeker terugkomen op wat er hier (en elders in de maatschappij) is gezegd geweest over Mawda en haar ouders hoor.
Dat KAN relevant zijn, in anekdotische gevallen, maar jij legt 1 op 1 de link terwijl die er niet is.
Ik kan empathisch zijn voor de ouders van Mawda, maar toch beginnen over normen en waarden in het migratiedebat.
Jij laat mij en anderen die ruimte niet, en op die manier verziek je een discussie zonder ze te voeren.

Specifiek hier:
Het feit dat jij en anderen blijven spreken in termen van cadeaus, toont voor mij echt aan dat heel dat riedeltje over normen en waarden één groot luchtkasteel is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat KAN relevant zijn, in anekdotische gevallen, maar jij legt 1 op 1 de link terwijl die er niet is.
Ik kan empathisch zijn voor de ouders van Mawda, maar toch beginnen over normen en waarden in het migratiedebat.
Jij laat mij en anderen die ruimte niet, en op die manier verziek je een discussie zonder ze te voeren.
Ik laat je die ruimte wél, je duwt je zelf in een hoekje waar ik je niet heb in gezet. En volgens mij is die link er 1 op 1 wel degelijk, dat is verdorie gewoon twee meningen tegenover elkaar. Jouw stelling dat dat niet zo is, is evenveel waard als die van mij dat het wel zo is. Je beweert dat ik je monddood probeer te maken, maar je doet het verdorie zelf naar mij toe ... Maar lets agree to disagree. Serieus.
 
Dat KAN relevant zijn, in anekdotische gevallen, maar jij legt 1 op 1 de link terwijl die er niet is.
Ik kan empathisch zijn voor de ouders van Mawda, maar toch beginnen over normen en waarden in het migratiedebat.
Jij laat mij en anderen die ruimte niet, en op die manier verziek je een discussie zonder ze te voeren.

Specifiek hier:

Dit heb ik op dezelfde manier als Nahrtent ervaren...
Vandaar dat ik dit een voorbeeld vond van hoe hoekjesduwen een discussie ten einde brengt
 
Specifiek hier:
Het spijt me dat je jezelf hebt ingedeeld bij de 'en anderen'? Ik heb mijn best gedaan om mijn standpunt proberen uit te leggen, maar ik kan ook niet bepalen hoe jullie dat lezen he. Maar goed, ik heb nu al vijf keer gezegd: lets agree to disagree he jongens.
 
Het spijt me dat je jezelf hebt ingedeeld bij de 'en anderen'? Maar goed, ik heb nu al vijf keer gezegd: lets agree to disagree he jongens.
Ik deel mezelf niet in bij "en de anderen", maar wel bij "heel dat riedeltje over normen en waarden".
Jij legt de link 1 op 1, dus jij deelt mij daarbij in. Wat ik niet leuk vind.

Let's agree to disagree, you started it. :unsure:

Dit heb ik op dezelfde manier als Nahrtent ervaren...
Vandaar dat ik dit een voorbeeld vond van hoe hoekjesduwen een discussie ten einde brengt

Niet per sé. Je kan dat ook gewoon (proberen) benoemen, op een beschaafde manier weliswaar.
Maar dan verschijnt er plots een wilde moderator en moet je ermee ophouden.
 
Ik deel mezelf niet in bij "en de anderen", maar wel bij "heel dat riedeltje over normen en waarden".
Jij legt de link 1 op 1, dus jij deelt mij daarbij in. Wat ik niet leuk vind.
Dat was niet hoe ik het bedoelde in elk geval. Ik leg de link 1 op 1, maar wel maar in één richting? Het is niet omdat je gedeelde normen en waarden belangrijk vindt als argument om hier welkom te kunnen zijn, dat ik je indeel bij 'en de anderen'. Ik vind dat namelijk zelf ook een belangrijk argument. Alleen tonen die 'en de anderen' voor mij aan dat het wel heel erg moeilijk is om te bepalen wat die normen en waarden dan precies zijn, want het dossier Mawda toont (voor mij) aan dat er ook binnen de autochtone Vlaamse gemeenschap een enorme kloof bestaat in normen en waarden. En ik denk dat je moeilijk kan ontkennen dat die 'en de anderen' vaak bij de grootste roepers zijn op vlak van normen en waarden.

Ik weet niet of dat het nu wat verheldert, of dat ik het zo enkel maar erger heb gemaakt :unsure:
 
Dat was niet hoe ik het bedoelde in elk geval. Ik leg de link 1 op 1, maar wel maar in één richting? Het is niet omdat je gedeelde normen en waarden belangrijk vindt als argument om hier welkom te kunnen zijn, dat ik je indeel bij 'en de anderen'. Ik vind dat namelijk zelf ook een belangrijk argument.

Fair enough.

Alleen tonen die 'en de anderen' voor mij aan dat het wel heel erg moeilijk is om te bepalen wat die normen en waarden dan precies zijn, want het dossier Mawda toont (voor mij) aan dat er ook binnen de autochtone Vlaamse gemeenschap een enorme kloof bestaat in normen en waarden. En ik denk dat je moeilijk kan ontkennen dat die 'en de anderen' vaak bij de grootste roepers zijn op vlak van normen en waarden.

Ik zou dat nu niet zien als een voorbeeld van een kloof in normen en waarden. Gewoon eikels die eikels zijn. Normen en waarden zijn inderdaad zeer moeilijk te definiëren en zoals ik eerder zei gaat dat over gemiddelden en het grotere plaatje. De grootste roepers zijn weliswaar zeer aanwezig maar daarom nog niet representatief.

Ik weet niet of dat het nu wat verheldert, of dat ik het zo enkel maar erger heb gemaakt :unsure:

Ik zou willen zeggen hoe leuk het is dat we elkaar nu wat beter begrijpen en een rondje Kumbaya inzetten, maar dat gaat @TooChé niet aankunnen vrees ik. :unsure:
 
Dus alle vluchtelingen wiens kind dood is moeten we al zeker niet hier binnen laten, ahnee want die willen uiteraard wonen waar hun kind begraven ligt. Zou inhumaan zijn om die hier binnen te laten.
Dat is dan hun keuze. Die zij misschien hartverscheurend moeten maken om hun andere kinderen een kans op een beter leven te kunnen geven. Ik ga die rekening voor hen niet maken.

Ik weet niet wat je tracht te bewijzen met de redenering proberen om te draaien, tenzij je nog eens wou benadrukken dat je geen empathisch vermogen hebt.
 
Je kan niet de wetten gaan ombuigen omdat je iets zielig vindt of graag wil scoren. Heeft niks te maken met gebrek aan empathisch vermogen. In de gevangenis zitten er veel die klagen over een gebrek aan empatisch vermogen. Allemaal hebben ze wel een reden waarom ze daar terecht zijn gekomen. In plaats van te spreken over empatisch vermogen zou je met betere (tegen)argumenten moeten komen.
En waar worden de wetten omgebogen?
 
Waarom zou dat? Is gewoon belachelijk. Slaat werkelijk nergens op. Ik kan hier nog zoveel uitleggen waarom dit absurd is, met tegenvoorbeelden, maar uw antwoord is steevast "wat wil je aantonen met die tegenvoorbeelden? dat je geen empathie hebt?". Dus ja, we geven ons mening maar. Ze mochten hun aanklagen voor dood door nalatigheid en eventueel andere kinderen naar een opvang sturen ja.
Gezien uw laatste zin vrees ik dat mijn antwoord inderdaad steeds op hetzelfde zou neerkomen ja, maar mag ik het tegelijk ook wat goedkoop vinden om mijn antwoord eerst als belachelijk, absurd en nergens op slaand af te doen maar dan niet met argumenten willen afkomen?

En had je nu echt verwacht dat ik, na mijn vorige posts, neen op die vragen zou antwoorden?
 
Als jij de ouders van een overleden kind wil uitwijzen uit het land waar hun kind begraven ligt, dan ben je gewoon inhumaan.
Het is natuurlijk belangrijk om te kijken naar de wetten en de verantwoordelijkheden van de betrokken personen, en niet over te gaan op je (irrationele) emoties. Die ouders hebben hun kinderen meermaals in een levensgevaarlijke omgeving gebracht in een poging om economisch erop vooruit te gaan via een migratie naar de UK. Eerst was het door met de kinderen in een koelwagen te kruipen, niet veel later zaten ze in een smokkelcamionet volgepropt met illegalen op de vlucht voor de politie.

Uiteindelijk heeft dat criminele, onverantwoorde gedrag van de ouders geleid tot de dood van hun dochter. Dat gedrag moet niet beloond worden met een verblijfsvergunning door de overheidsinstanties.
 
Het is natuurlijk belangrijk om te kijken naar de wetten en de verantwoordelijkheden van de betrokken personen, en niet over te gaan op je (irrationele) emoties. Die ouders hebben hun kinderen meermaals in een levensgevaarlijke omgeving gebracht in een poging om economisch erop vooruit te gaan via een migratie naar de UK. Eerst was het door met de kinderen in een koelwagen te kruipen, niet veel later zaten ze in een smokkelcamionet volgepropt met illegalen op de vlucht voor de politie.

Uiteindelijk heeft dat criminele, onverantwoorde gedrag van de ouders geleid tot de dood van hun dochter. Dat gedrag moet niet beloond worden met een verblijfsvergunning door de overheidsinstanties.
Hun beslissingen zijn 'beloond' met de dood van hun dochter. Als je dat nog niet genoeg vindt als consequentie van hun acties, dan ben ik niet degene die zich laat leiden door irrationele emoties hoor.
 
Hun beslissingen zijn 'beloond' met de dood van hun dochter. Als je dat nog niet genoeg vindt als consequentie van hun acties, dan ben ik niet degene die zich laat leiden door irrationele emoties hoor.
Ik zie niet in waarom de overheid hun criminele en onverantwoorde daden moet zien als een argument om hen zomaar een verblijfsvergunning toe te kennen. Zo werkt de wetgeving niet.
 
Dat doen ze dan ook niet.
Dat heeft hier wel degelijk een rol gespeeld, zie artikel uit DS van 12/02/2021:

De staatssecretaris bevestigde het toekennen van de verblijfsvergunning in een gesprek met De ochtend op Radio 1. Tot dusver hadden de ouders van het meisje een tijdelijke vergunning, om in ons land het proces over de dood van hun dochter te kunnen volgen.

Mahdi wijst erop dat het bij migratie gaat over ‘personen met specifieke verhalen’, en soms is het daarom nodig in te grijpen. ‘We moeten geval per geval bekijken of iemand geregulariseerd moet worden’.

Volgens Mahdi heeft het ‘weinig zin’ om nog te praten over de keuzes die de ouders hebben gemaakt. ‘We moeten die mensen de rust bezorgen die ze verdienen’, zegt hij.
 
Dat heeft hier wel degelijk een rol gespeeld, zie artikel uit DS van 12/02/2021:

Ja, zeer goed gelezen van je, vooral deze zin: "Volgens Mahdi heeft het ‘weinig zin’ om nog te praten over de keuzes die de ouders hebben gemaakt." Tiens tiens, wat een vreemde manier manier om te zeggen dat dat een rol heeft gespeeld in hun beslissing.

Misschien, héél misschien, slaat dat specifieke verhaal wel op iets anders dan hun criminele en onverantwoorde daden.
Het graf van een kind, om maar een willekeurig voorbeeld te geven. Zou het kunnen?
 
Dat maakt wel degelijk uit, die ouders brachten zichzelf en hun kinderen in levensgevaarlijk scenario (een vluchtauto, een koelwagen, ...) wat compleet onverantwoord is. Er vallen jaarlijks tientallen doden op die manier.
Ze deden dat ook niet omdat ze op de vlucht waren van een oorlog ofzo he, het was gewoon om van Duitsland/België de oversteek te maken naar de VK voor economische redenen. Dan stel ik me de vraag wat voor ouders hun kinderen zoiets aandoen voor economisch gewin.
Neen, de politie weet dat niet en heeft geen idee. Victim blaming hoeft hier echt niet.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan