Dossier-Mawda

Ik zie slechts één proces. Als er toch een aparte procedure loopt tegen de ouders, en het de media zijn die besloten hebben om hier met geen woord over te reppen, dan heb ik het fout en ligt de schuld bij de media. Of ik kan het ook gewoon gemist hebben, maar dat gebeurt me niet al te vaak. Ik hoor het graag.
Ik weet niet of er nog een aparte procedure loopt tegen die ouders, maar ik bedoel dat het misdrijf van de ouders in deze niets te maken heeft met het misdrijf van de agent. Dat zijn twee aparte zaken.
Over de verantwoordelijkheid van die agent is al genoeg gezegd en geschreven, en er is zelfs een vonnis inmiddels. Case closed dus wat dat betreft. Geen idee waarom je daar over begint, tenzij misschien om mij af te schilderen als iemand die het oké vindt om op kinderen te schieten. Beetje flauw hoor.
Euh, sorry dat je mij een intentieproces toedicht dat ik zelf niet heb gemaakt? :)
 
Dat zijn twee aparte processen he jongens. Dat die ouders illegaal aanwezig waren met hun kinderen in dat busje, doet niets af van het feit dat de agent niet mocht geschoten hebben. En dat is waarvoor hij ook terecht bestraft is geweest.
Dat die ouders met hun kind in dat busje zaten , is wel hun verantwoordelijkheid.
 
Ik denk idd niet dat je er vanuit mag gaan dat die mensen perfect geïnformeerd zijn. Als zij afgewezen zijn in Duitsland (of de kans groot achten dat ze afgewezen gaan worden), dan is het vanuit hun standpunt logisch dat ze proberen doorreizen naar de UK.

Ik ga er vanuit dat hun beslissing ook wel zwaar beïnvloed wordt door de smokkelaars.
 
Dat jij niet hoeft te lopen pretenderen dat de ouders niks met de dood van hun kind te maken hebben en alle schuld bij de agent ligt
 
Dat jij niet hoeft te lopen pretenderen dat de ouders niks met de dood van hun kind te maken hebben en alle schuld bij de agent ligt
Maar nu stel je opnieuw verantwoordelijkheid gelijk aan strafrechtelijke overtreding. Onterecht. Die mensen dragen daarin een verantwoordelijkheid, maar wettelijk gezien geen schuld, want er is geen illegaal feit. Door de situatie is de straf van de agent wel lager (en terecht) dan wanneer hij gewoon het kind op straat zou hebben neergeschoten. Maar meer niet.
 
Dat jij niet hoeft te lopen pretenderen dat de ouders niks met de dood van hun kind te maken hebben en alle schuld bij de agent ligt
Ik pretendeer dat helemaal niet, dat maak jij er van. Ik zie hier vooral mensen zonder enige vorm van empathie die de woorden 'beloond' en 'geschenk' durven gebruiken wanneer ouders hun kind hebben verloren. Daar reageer ik op, want die ontmenselijking is degoutant.
. Dat wil niet zeggen dat ik de ouders geen verantwoordelijkheid toedicht. Die mensen hebben de grootste fout van hun leven begaan en zullen daar de rest van hun leven de gevolgen van dragen.
 
Jij geeft een andere betekenis aan schuld, ik corrigeer:
Ik geef geen andere betekenis aan schuld, jij gebruikt ze door elkaar. Maar goed, niet alle verantwoordelijkheid ligt bij die agent. Er is niemand die dat zegt. Echt niemand. Zelfs de rechter niet. Ik zou niet weten waarom je die stropop moet opzetten dan?

Nee, niet alle verantwoordelijkheid ligt bij de agent. Ja, de agent heeft fout gehandeld volgens de wet. De ouders mogelijk niet. De mensenhandelaar wel. De chauffeur ook.
 
Ik weet niet of er nog een aparte procedure loopt tegen die ouders, maar ik bedoel dat het misdrijf van de ouders in deze niets te maken heeft met het misdrijf van de agent. Dat zijn twee aparte zaken.

Dus volgens jou hebben de ouders geen enkele rol gespeeld in de dood van hun kind?
Want daar gaat het proces over: de hele ketting aan gebeurtenissen die tot de dood van een kind hebben geleid.
Het ging niet enkel over het schot van die agent hé, de vermeende mensensmokkelaars stonden ook terecht.
Maar de ouders niet en ik zie nergens ook maar enige indicatie dat zij zich zullen moeten verantwoorden, vandaar mijn opmerking.

Ben ik met je eens, hè. Maar wat is dan het strafbare feit dat de ouders hebben gepleegd preciés? Want volgens mij worden transmigranten nooit gestraft voor hun transmigrant-zijn. Hoogstens voor inbraak als ze op privé-eigendom schuilen of zo. De verantwoordelijkheid van de ouders (en de inschattingsfout) is niet hetzelfde als hun daadwerkelijke overtredingen, toch?
Betrokken zijn bij een criminele organisatie, het in gevaar brengen van anderen (eventueel schuldig verzuim?).
Om zomaar iets te zeggen.

Ik denk idd niet dat je er vanuit mag gaan dat die mensen perfect geïnformeerd zijn. Als zij afgewezen zijn in Duitsland (of de kans groot achten dat ze afgewezen gaan worden), dan is het vanuit hun standpunt logisch dat ze proberen doorreizen naar de UK.

Ik ga er vanuit dat hun beslissing ook wel zwaar beïnvloed wordt door de smokkelaars.
Allemaal zaken die zouden kunnen opgehelderd worden door een proces. Oh wait.
 
Ik pretendeer dat helemaal niet, dat maak jij er van. Ik zie hier vooral mensen zonder enige vorm van empathie die de woorden 'beloond' en 'geschenk' durven gebruiken wanneer ouders hun kind hebben verloren. Daar reageer ik op, want die ontmenselijking is degoutant.

Waarom reageer je dan op exact dezelfde manier op mijn posts, terwijl ik totaal niet over belonen of geschenken spreek (ik veracht die uitspraken net zozeer als jij), maar enkel over rechtszekerheid?
 
Ik geef geen andere betekenis aan schuld, jij gebruikt ze door elkaar. Maar goed, niet alle verantwoordelijkheid ligt bij die agent. Er is niemand die dat zegt. Echt niemand. Zelfs de rechter niet. Ik zou niet weten waarom je die stropop moet opzetten dan?

Nee, niet alle verantwoordelijkheid ligt bij de agent. Ja, de agent heeft fout gehandeld volgens de wet. De ouders mogelijk niet. De mensenhandelaar wel. De chauffeur ook.
1. Dat is toch wat ik (en nog anderen) hier uit Sir K zijn betoog moest afleiden (behalve laatste reply).
2. In een busje illegaal de grens proberen over te steken, daar is niks wet verbreken aan? waarom wordt dan nog moeite gedaan

Over het algemeen is uw post nu wél duidelijke taal. Enkel het stukje over de ouders niet.
En dat schept nogal een ander beeld dan wat er hier reeds is gepost geweest.
 
Betrokken zijn bij een criminele organisatie, het in gevaar brengen van anderen (eventueel schuldig verzuim?).
Om zomaar iets te zeggen.
Maar dat zeg je wel, alleen zijn zij ook het slachtoffer van de criminele organisatie, hè. "Het slachtoffer van mensensmokkelaars", dat wordt vaak genoeg zo genoemd. Het is inderdaad om zomaar iets te zeggen, want ik vind nergens terug dat transmigranten opgepakt of veroordeeld worden voor zulke dingen. Zij hebben anderen niet in gevaar gebracht, dat is waar de chauffeur voor is veroordeeld. Er is ook geen schuldig verzuim, want ze zullen Mawda hopelijk niet hebben laten doodbloeden... Ik meen het oprecht dat ik niet weet waar de illegale feiten zitten bij de familie, en waar een veroordeling wel als "normaal" beschouwd zou kunnen worden. Want "technisch strafbaar, maar nooit veroordeeld in zulke gevallen" gaat ook niet echt op, natuurlijk. Daarbij komt dan nog eens dat een aanklager ook beseft dat de mensen al genoeg gestraft zijn, en een straf niet nodig is. Dan kan ik me voorstellen dat de eindconclusie is dat de maatschappij er niet bij gebaat is om daar meer mee te doen.
 
Kan je dan ook erkennen dat de perceptie (!!) leeft dat alle verantwoordelijkheid bij de agent + (in iets mindere mate) smokkelaar worden gelegd, terwijl de ouders daar een deel toe bijdragen, en die perceptie voor verontwaardiging zorgt ?
 
Kan je dan ook erkennen dat de perceptie (!!) leeft dat alle verantwoordelijkheid bij de agent + (in iets mindere mate) smokkelaar worden gelegd, terwijl de ouders daar een deel toe bijdragen, en die perceptie voor verontwaardiging zorgt ?
Niet echt, want de rechtbank spreekt zich uit over schuld. En hoeft zich hopelijk niet bezig te houden met perceptie, en meer met rechtspraak.
 
Die uitspraak van schuld door de rechtbank, is de voedingsbasis van de perceptie
Dat ontken ik toch niet? Ik zeg dat de rechtbank meer moet bezig zijn met rechtspraak dan met perceptie. Je wilt toch niet dat mensen veroordeeld worden of niet veroordeeld op basis van wat "de maatschappij" als perceptie naar buiten wil dragen, in plaats van op basis van de wet, bewijzen en feiten?
 
Maar dat zeg je wel, alleen zijn zij ook het slachtoffer van de criminele organisatie, hè. "Het slachtoffer van mensensmokkelaars", dat wordt vaak genoeg zo genoemd. Het is inderdaad om zomaar iets te zeggen, want ik vind nergens terug dat transmigranten opgepakt of veroordeeld worden voor zulke dingen. Zij hebben anderen niet in gevaar gebracht, dat is waar de chauffeur voor is veroordeeld. Er is ook geen schuldig verzuim, want ze zullen Mawda hopelijk niet hebben laten doodbloeden... Ik meen het oprecht dat ik niet weet waar de illegale feiten zitten bij de familie, en waar een veroordeling wel als "normaal" beschouwd zou kunnen worden. Want "technisch strafbaar, maar nooit veroordeeld in zulke gevallen" gaat ook niet echt op, natuurlijk. Daarbij komt dan nog eens dat een aanklager ook beseft dat de mensen al genoeg gestraft zijn, en een straf niet nodig is. Dan kan ik me voorstellen dat de eindconclusie is dat de maatschappij er niet bij gebaat is om daar meer mee te doen.
Je kan ook als slachtoffer medeplichtig zijn.
Door je kind toe te vertrouwen aan criminelen breng je dat kind wel degelijk in gevaar.
Gezien de afloop van het verhaal vind ik het vreemd dat je dat betwist. Het is toch niet omdat de chauffeur ervoor veroordeeld, is dat hij de enige is die het kind in gevaar gebracht heeft? Als men nu de moeite had genomen om de ouders er ook voor aan te klagen, had je dat wel kunnen zeggen wanneer zij vrijgesproken worden en de chauffeur niet. Nu gaat de vlieger niet op.

Dat ontken ik toch niet? Ik zeg dat de rechtbank meer moet bezig zijn met rechtspraak dan met perceptie.
Er is geen enkele rechtspraak geweest wat de ouders betreft, dat is net mijn hele punt.
 
Maar als (als!) dat misdrijf op die manier nooit bestraft wordt, waarom dan nu ineens wel?
Omdat er een kind gestorven is als gevolg van dat misdrijf?
Je mag dit niet vergelijken met een migrant die zich stiekem verstopt in een willekeurige vrachtwagen he.
Dit is georganiseerde misdaad.

Wat die "(als!)" betreft, dat weet ik ook niet.
Ik zou het graag weten, maar niemand vindt het blijkbaar de moeite om die vraag te stellen, laat staan te beantwoorden.
De media niet, het parket niet, niemand niet.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan