Domotica Topic

Als ik al die miserie hoor, dan plaats ik liever meerdere WiFi access points waarop de eventuele draadloze domotica zitten, dan zo'n Zigbee brol.

Ik zie het al voor me, alles zoveel als mogelijk bekabelen, centraal naar de kast, idem schakelaars... En het zal 9 kansen op 10 Shelly worden, volledig open, werkt supersnel met de HA integratie, heb zelfs de Shelly Cloud optie uitgeschakeld omdat het nutteloos was.

Als ik al die miserie hoor, dan plaats ik liever meerdere WiFi access points waarop de eventuele draadloze domotica zitten, dan zo'n Zigbee brol.

Ik zie het al voor me, alles zoveel als mogelijk bekabelen, centraal naar de kast, idem schakelaars... En het zal 9 kansen op 10 Shelly worden, volledig open, werkt supersnel met de HA integratie, heb zelfs de Shelly Cloud optie uitgeschakeld omdat het nutteloos was.
"Al die miserie"? Als je deze thread (en andere hier of op andere platformen) nagaat, zijn er met gelijk welke variant wel problemen. Ongeacht of het nu bekabeld of draadloos is (al zal bekabeld geen ontvangst-problemen hebben, dus indien mogelijk is dat ook zeker mijn voorkeur). Zeker omdat er vooral bij problemen/vragen gepost wordt.

Hier nooit problemen gehad met Zigbee. Ken wel genoeg mensen waar ik moeten gaan helpen ben met hun Shelly dingen...
En uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: je moet wel wat nadenken over je draadloze netwerk; ongeacht welk. Wifi heeft ook problemen als uw dekking en kanaal en ... niet goed staat (kijk maar eens in de andere topics waar veel mensen problemen hebben met hun wifi p1 meter of batterij of laadpaal omdat ze die in een uithoek zetten waar de wifi ontvangst brak is.; en bij Zigbee moet je ook denken aan factoren die je signaal impacteren.

Laatst bewerkt:

Volledig akkoord met zoveel mogelijk bekabelen als je daar de kans toe hebt (nieuwbouw of renovatie) maar waarom dan nog vol inzetten op zaken als HA, shelly, etc?

Ik heb in m'n vorig appartement ook gewerkt met Openhab (draaide op een mini-pc in de berging) en Z-wave controllers. Mijn ervaring met een vast bekabeld systeem (nu Loxone dus) is veel, en veel stabieler. In zo'n systeem zie ik HA / openhab voor automatisatie en connectie naar systemen die anders niet rechtstreeks bereikbaar zouden zijn van een vast bekabeld domoticasysteem, maar niet als het centrum van de automatisatie/rules. Eerder als een extra schil rondom de basis-automation.

Volledig akkoord met zoveel mogelijk bekabelen als je daar de kans toe hebt (nieuwbouw of renovatie) maar waarom dan nog vol inzetten op zaken als HA, shelly, etc?

Ik heb in m'n vorig appartement ook gewerkt met Openhab (draaide op een mini-pc in de berging) en Z-wave controllers. Mijn ervaring met een vast bekabeld systeem (nu Loxone dus) is veel, en veel stabieler. In zo'n systeem zie ik HA / openhab voor automatisatie en connectie naar systemen die anders niet rechtstreeks bereikbaar zouden zijn van een vast bekabeld domoticasysteem, maar niet als het centrum van de automatisatie/rules. Eerder als een extra schil rondom de basis-automation.
Je hebt gewoon niet altijd de keuze om te bekabelen. Bouwtechnisch soms niet en budgetair is draadloos ook een meestal goedkoeper.

Hier toch ook nooit miserie met 50+ Zigbee devices.

IMG_0349.png

Alles is hier KNX en bekabeld. Alles in 1 app ook qua besturing (verlichting, verwarming, airco, sferen, stopcontacten, rolluik, screens, gordijnen, watersproeier,.. etc).

Werkte sinds dag 1 en heeft sindsdien nog nooit problemen gegeven, alles zit ook netjes in de kast weggewerkt. Zelf een KNX programmatie les gevolgd en kan ook zelf zaken aanpassen naar wens.

Alles is hier KNX en bekabeld. Alles in 1 app ook qua besturing (verlichting, verwarming, airco, sferen, stopcontacten, rolluik, screens, gordijnen, watersproeier,.. etc).

Werkte sinds dag 1 en heeft sindsdien nog nooit problemen gegeven, alles zit ook netjes in de kast weggewerkt. Zelf een KNX programmatie les gevolgd en kan ook zelf zaken aanpassen naar wens.
Welke hardware (modules) heb je zoal gekocht voor uw KNX installatie en meer specifiek om die visualisatie te verkrijgen?

"Al die miserie"? Als je deze thread (en andere hier of op andere platformen) nagaat, zijn er met gelijk welke variant wel problemen. Ongeacht of het nu bekabeld of draadloos is (al zal bekabeld geen ontvangst-problemen hebben, dus indien mogelijk is dat ook zeker mijn voorkeur). Zeker omdat er vooral bij problemen/vragen gepost wordt.
Natuurlijk, maar 9 kansen op 10 gaat het om signaalproblemen. Zelfs in een nieuwbouw kan elke kamer als het ware een een kooi van Faraday zijn. In gebouwen van voor de jaren 80-90 ga je dat minder zien, tenzij het blokhuizen zijn in gewapend beton.

Hier nooit problemen gehad met Zigbee. Ken wel genoeg mensen waar ik moeten gaan helpen ben met hun Shelly dingen...
En uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: je moet wel wat nadenken over je draadloze netwerk; ongeacht welk. Wifi heeft ook problemen als uw dekking en kanaal en ... niet goed staat (kijk maar eens in de andere topics waar veel mensen problemen hebben met hun wifi p1 meter of batterij of laadpaal omdat ze die in een uithoek zetten waar de wifi ontvangst brak is.; en bij Zigbee moet je ook denken aan factoren die je signaal impacteren.
Klopt.

Omdat het 'open' is. Stel dat Shelly, Zigbee, of weet ik veel wat binnen 10 jaar niet meer bestaat, er wel nog support zal zijn, het blijft ook gewoon werken.
Stel dat je dan een kapotte relais hebt, wel die vervang je dan individueel, zonder het hele systeem te moeten vervangen omdat er één niet meer op de markt is, of toevallig niet meer compatibel is met je 10-15-20 jaar oud systeem.
Met gesloten systemen zal het natuurlijk ook blijven werken, tot er natuurlijk iets kapot is.

Van wat ik tot nu toe gezien heb met Home Assistant, is dat je er veel meer mee kunt doen, met al dan niet een mix van merken kan werken, en hun app echt deftig is. De app die op een smartphone staat, kan je ook gebruiken voor automatisering. Zo stuur ik m'n Tado thermostaat ermee aan met geolocalisatie, of manueel op afstand, in de plaats van de brol Tado app zelf te gebruiken, als ik uit huis vertrek, en er verder niemand thuis is, schakelt de verwarming zich volledig uit. Als we buiten geozone 'België' zijn, schakelt de gasketel zich ook uit, en springt de elektrische boiler voor warm water ook niet meer aan. Als ik 's ochtends in m'n bureau kom springen de stopcontacten aan voor m'n 2 monitoren, afhankelijk van het aantal lux, springt ook de verlichting (vaker in de winter) aan.
Het is eindeloos. Met Loxone zal je dat vermoedelijk ook wel allemaal kunnen doen, maar de drempel lijkt me wat hoger, als ik me Loxone kan permiteren, dan ga ik me wellicht niet bezig houden met alles zelf te programmeren, maar een mailke sturen naar de installateur, en gedaan ermee.

Volgende test is Frigate NVR opzetten, koppelen met HA en met AI, om automatisch via de HA app notificaties binnen te krijgen.

Je hebt gewoon niet altijd de keuze om te bekabelen. Bouwtechnisch soms niet en budgetair is draadloos ook een meestal goedkoeper.
Inderdaad, vandaar vind ik een eigen WiFi netwerk opzetten dan goedkoper dan overal EN WiFi EN Zigbee of Z-Wave weet-ik-veel-wat-allemaal HUBS te moeten gaan neerzetten. WiFi heb je toch 'overal' nodig...

Hier toch ook nooit miserie met 50+ Zigbee devices.
Als je al aan 50+ zit, vermoedelijk een dikke villa met 2 à 3 verdiepingen en 2 garages?

Het bussysteem trekt me dan minder aan, maar je kan het natuurlijk ook wel centraal alles gaan bekabelen.
'k Zal er waarschijnlijk binnenkort mee in aanraking komen voor een hotel met luxe bungalows, elke bungalow kan apart bestuurd worden vanaf de receptie.
Daar zijn ze voor Velbus gegaan (KNX) https://www.velbus.eu/nl_BE/producten

Als je al aan 50+ zit, vermoedelijk een dikke villa met 2 à 3 verdiepingen en 2 garages?
Ik zit aan >100 en woon in een "simpel" rijhuis...
Elk elke lamp, elke schakelaar, elke motion sensor, ...
Alles draait hier op HA en voornamelijk zigbee.

Eerst had ik zha met een simpele stick van bol.com en ik had soms lichten die niet of traag reageerden.
Ik draai nu sinds 2 maand op z2m met een "deftige" poe coördinator en heb 0 issues.

Blij dat ik tijdens de verbouwingen maanden heb getwijfeld over "welke domotica neem ik nu" om nu gewoon Ha te hebben gekozen.
Lekker gewoon bij elk klein ideetje HA open doen en iets ineen flansen.

Gisteren verliep mijn tado auto assist die ik een jaar gratis had, integratie gedownload die dat gewoon gratis vervangt.

Vorige week automatietje gemaakt dat de airco's beheerd aan de hand van stroom import/export.

Kheb nog een leuk lijstje aan toekomstige automatie's, dus nog fun verzekerd

I wish, 2-slaapkamer appartement met een koertje.

Ik overweeg eigenlijk al effe nog meer toestellen maar ben er nog niet uit of ik zou overstappen naar Thread.

@kinxton hangt af van wat je met je huis wil bij verkoop. Dat is een overweging voor mensen. Als @aXl_ vertrekt en z'n KNX/loxone/whatever retail product vertoont een probleem dan belt de nieuwe eigenaar een elektricien. Geen enkele aannemer die gaat zich gaat wagen aan een random home assistant setup.

Terug
Bovenaan