Domotica Topic

Ik moet een vriend uit de nood helpen om een kast te bekabelen. Hij heeft alles van Niko Home Control. Klassieke: wat dimmers, wat schakelmodules etc.

Welke rijgklemmen heb ik precies nodig zodat ze in zijn standaard Hager zekeringkast passen? Ik lees dat wago in 2019 een domoticaklem voor NHC heeft aangekondigd, maar ik vind niet het juiste typenummer.

Ik kijk naar deze 2:
Wat is het verschil tussen beide? Het lijkt intern hetzelfde te schakelen, enkel de aanduiding N en de blauwe kleur is verschillend?
Moet ik die 2e etageklem zien als een L1/L2 klem? Ik vind de naam L/L verwarrend want het kunnen verschillende fases zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet een vriend uit de nood helpen om een kast te bekabelen. Hij heeft alles van Niko Home Control. Klassieke: wat dimmers, wat schakelmodules etc.

Welke rijgklemmen heb ik precies nodig zodat ze in zijn standaard Hager zekeringkast passen? Ik lees dat wago in 2019 een domoticaklem voor NHC heeft aangekondigd, maar ik vind niet het juiste typenummer.
Het probleem met rijgklemmen op standaard diepte, is dat de meeste etageklemmen niet meer passen.
Eigenlijk alles met diepte op 15mm rail kleiner dan 58mm past nog.

zijn wel laag genoeg:
- phoenix ut klemmen
- phoenix PTTBS 1,5/S 2-etageklem (3214657) (dat zijn er vrij kleine en lage, geschikt voor signaaldraadjes op af te leggen)

Voor etageklemmen om 1.5 of 2.5 draden op af te leggen (PTI 2.5 PE/L/N voor verlichting en stopcontacten) moet je de rail in diepte kunnen verstellen.

Als plek in de kast beperkt is en/of je toch graag die diepere klemmen wilt gebruiken kan je er een klemmenkast boven of naast hangen en daar de klemmen naar keuze in toepassen.
Voor aansluiten van de signaaldraadjes kan je dan de verbinding tussen de klemmen en de modules maken met multicore svv's (12x of 16x kabel) zodat je met een relatief beperkt aantal kabels alle signalen kan aansluiten.

edit: ter info; ik heb de mijne besteld op voltus.de. Makkelijk 30% goedkoper voor equivalente modellen van phoenix.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jvc
Ik moet een vriend uit de nood helpen om een kast te bekabelen. Hij heeft alles van Niko Home Control. Klassieke: wat dimmers, wat schakelmodules etc.

Welke rijgklemmen heb ik precies nodig zodat ze in zijn standaard Hager zekeringkast passen? Ik lees dat wago in 2019 een domoticaklem voor NHC heeft aangekondigd, maar ik vind niet het juiste typenummer.

Ik kijk naar deze 2:
Wat is het verschil tussen beide? Het lijkt intern hetzelfde te schakelen, enkel de aanduiding N en de blauwe kleur is verschillend?
Moet ik die 2e etageklem zien als een L1/L2 klem? Ik vind de naam L/L verwarrend want het kunnen verschillende fases zijn.
Ik heb deze:
Die hebben N/L voor de voeding, alsook bovenaan (waar je kabel binnenkomt) een extra gaatje voor de aarding, die dan intern naar de DIN rail gaat.
Mijn kast is een ondiepe (ik wist niet beter op die moment) en alles daarvan past perfect.

Ik ben begonnen met dit kitje waar wat extra's verzameld zijn zoals bruggetjes, afsluitplaatjes en labels):
Heb dat toen via zelektro besteld (per mail aangevraagd), maar vind het niet meer terug in hun webshop.
 
Binnenkort begin ik ons "domitica systeem" te plaatsen.
Niko home control voor traditionele bekabeling.
We hadden niet veel eisen, dus ik hoop dat ik er tevreden van ga zijn
 
NHC2 hier ook in huis, maar ik vind dat ze qua vernieuwing de laatste 2 jaren echt wel zijn blijven stilstaan, enkel een peakmode en koppeling met de digitale meter erin gebouwd, een gesloten Zigbee-connectie met een veel te dure bridge.
 
Ik kijk naar deze 2:
Wat is het verschil tussen beide? Het lijkt intern hetzelfde te schakelen, enkel de aanduiding N en de blauwe kleur is verschillend?
Moet ik die 2e etageklem zien als een L1/L2 klem? Ik vind de naam L/L verwarrend want het kunnen verschillende fases zijn.
iemand die kan bevestigen of ontkennen? verschil tussen
2003-7642
en
2003-7649
 
iemand die kan bevestigen of ontkennen? verschil tussen
2003-7642
en
2003-7649

Klopt, Beide hebben 2 "potentialen".
De 2003-7642 heeft L/L als markering, de 2003-7649 N/L (de N markering is blauw gekleurd.

Op de 2003-7642 (L/L) kan je ook op 1 niveau uw L's monteren, en op het ander niveau uw N's, voor keuring opzich geen probleem.
 
@drips : die klemmen geven aan dat je fijnaderige geleiders er direct mag insteken zonder huls. Is dat aanvaardbaar? Als ik laadpalen plaats gebruik ik altijd VOBst met adereindhulzen, maar om er nu zo tientallen te persen voor Niko Home Control..
 
@drips : die klemmen geven aan dat je fijnaderige geleiders er direct mag insteken zonder huls. Is dat aanvaardbaar? Als ik laadpalen plaats gebruik ik altijd VOBst met adereindhulzen, maar om er nu zo tientallen te persen voor Niko Home Control..
In theorie mag het van de fabrikant. Je moet dan met gereedschap de veerklem openduwen wanneer je de draad insteekt want anders geraakt dat uiteraard nooit in die klem.
In de praktijk is dat gefoefel (zeker bij de kleine secties), je bent nooit zeker of bij het insteken draadjes ombuigen of alle draadjes netjes bij elkaar bleven. Op alles adereindhulzen persen is veel properder.
 
Terug
Bovenaan