Dat is niet de bedoeling.
Maar het nu eenmaal zo dat de ervaring zeker belangrijk om het ook effectief te doen. Zo een wheel-on daar kan je ook mee op zwift rijden maar het eerste grote nadeel is al dat het redelijk wat lawaai maakt en dat het rijgevoel gewoon niet zo denderend is. Ook is het maximale wattage niet zo hoog en de gradiënt die gesimuleerd kan worden ook beperkt. Je moet ook zien dat er voldoende druk op uw band staat met de rol of deze slipt door.
Als je van plan bent om daar wekelijks toch een uur of 4 of meer op te zitten dan loont het al eens de moeite om na te denken om niet ineens voor een goeie set-up te gaan.
Misschien 200€ besparen en het amper gebruiken omdat het niet tof is daar heb je ook niks aan natuurlijk.
Ik begrijp je helemaal hoor MrKendl. De direct drive zal zeker beter zijn dan een wheel on, maar ik ben niet overtuigd van het feit dat je die wheel on niet zou gebruiken omdat de ervaring minder is. Zeker wanneer je hoort wat GPLama zegt : "het rijgevoel is verrassend goed". Bovendien ken ik verschillende mensen die best tevreden zijn van hun wheel on trainer. Uiteindelijk doet die wat die moet doen.
Je hebt enkele nadelen opgenoemd, maar ik denk dat ik de meeste wel kan weerleggen.
- maximale wattage niet zo hoog -> klopt. Maar als ik Sluysen zijn posts lees denk ik niet dat hij daar aan zal komen.
- gradiënt die kan gesimuleerd worden -> als je met een oudere fiets op de rollen rijdt denk ik dat je blij bent dat je de gradiënt simulatie op 50% kan zetten. De overbrengingsverhoudingen van die oudere fietsen zijn vaak niet zo goed.
- Zien dat er voldoende druk op uw band staat -> Dan pomp je je band op hé. Als je buiten gaat fietsen zorg je er toch ook voor dat je banden hard genoeg staan. Als je met de mtb rijdt doe je zelfs niks anders dan oppompen en lucht laten ontsnappen afhankelijk van de ondergrond en de weersomstandigheden
- grotere foutenmarge -> Klopt, maar who cares ? Als je gewoon wat zit rond te rijden in Zwift met de bedoeling wat beter te worden maakt het toch niet uit of je trainer een foutenmarge heeft van 1% of van 5%.
- meer lawaai -> Dat is eigenlijk de enige keer dat ik je helemaal gelijk moet geven. Indien je op een appartementje woont snap ik helemaal dat een wheel on trainer geen optie is. Maar ik denk ook wel dat dat geluidsoverlast wat overroepen wordt. Mijn Elite qubo was helemaal zo luid niet. Die Tacx zou wel veel luider zijn.
Voor trainer zou ik toch ook voor een direct drive gaan hoor. Voor rond de 500€ heb je al een deftige zoals de zwift hub. En het is toch wel een stuk materiaal die ik heel veel gebruik.
Tegenwoordig is het verschil inderdaad nog maar 200 euro. Dus eigenlijk heb je gelijk, het is een no-brainer. Maar indien het op die 200 euro steekt...
Of je kan nog altijd zoeken naar een occasie direct drive trainer natuurlijk.