De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ging mijn maandelijkse 100km-rit doen vandaag. Stevige wind uit het noorden, dus ik een oost-west lus gemaakt. Ging keigoed, tot ter hoogte van Heverlee mijn achterband openscheurde nadat ik een stuk metalen spanband moest ontwijken. Waarschijnlijk nog nét geschampt met mijn achterwiel. Dan maar met de trein terug naar huis, want de nood-binnenband komt er gewoon als een blaas uit.

En ‘T was zo’n mooi weer! 😕

In het door de West-Vlamingen quasi geanexeerde Westelijke deel misschien... in het Waasland is dat alvast geen courant gebruikt woord. Allé... misschien in Lokeren maar die horen alleen maar bij het Waasland omdat ze die nergens anders bij wouden :tongue:
Als inwoner van het Waasland, en fervent Lokeren basher, kan ik dat tegenspreken!

Ging mijn wekelijkse 100km-rit doen vandaag.
Dit had beter geweest.
Heb er ook een 95 gedaan en mannekes wat een vies windje.

Gisteren mtb ritje van 48km met fietsclub an het werk. Ben daar veruit de jongste en kan voor geen meter mee met die mannen :(

Begin te denken om voor de warmere maanden (maart/april tot september/oktober) een instap koersfiets te kopen om gewoon wat rond te bollen in de buurt en stelselmatig mijn conditie wat op de bouwen.
Klopt. Met alleen MTB kom er niet. je moet eerst een basisconditie opbouwen, en dat doe je niet op een mtb. Dat doe je op een wegfiets of op de rollen. En volgens mij vooral bij dat laatste. Een oude, goedkope koersfiets, een instapmodel smart trainer en Zwiften (of RGT, Rouvy, sufferfest,...) Dan bouw je volgens mij het snelst en het goedkoopst die basisconditie op. Daarna ga je veel meer genieten van je mtb ritjes.

Klopt. Met alleen MTB kom er niet. je moet eerst een basisconditie opbouwen, en dat doe je niet op een mtb. Dat doe je op een wegfiets of op de rollen. En volgens mij vooral bij dat laatste. Een oude, goedkope koersfiets, een instapmodel smart trainer en Zwiften (of RGT, Rouvy, sufferfest,...) Dan bouw je volgens mij het snelst en het goedkoopst die basisconditie op. Daarna ga je veel meer genieten van je mtb ritjes.
Je kan ook gewoon traag rijden langs de schelde he met een MTB :)

Weinig tot geen plaats om zo'n setup te zetten, zou liever effectief buiten fietsen

Weinig tot geen plaats om zo'n setup te zetten, zou liever effectief buiten fietsen
Gewoon met uw MTB gaan rijden en uren maken dus!
En dan bedoel ik met rijden gewoon niet technisch en dus bij voorkeur vlak en op asfalt. Is niks mis mee en hoef je echt geen wegfiets voor te kopen, al is rijden op de weg met een wegfiets wel toffer.

Ging mijn maandelijkse 100km-rit doen vandaag. Stevige wind uit het noorden, dus ik een oost-west lus gemaakt. Ging keigoed, tot ter hoogte van Heverlee mijn achterband openscheurde nadat ik een stuk metalen spanband moest ontwijken. Waarschijnlijk nog nét geschampt met mijn achterwiel. Dan maar met de trein terug naar huis, want de nood-binnenband komt er gewoon als een blaas uit.

En ‘T was zo’n mooi weer! 😕
Een beetje laat, maar in geval van nood kan je een bankbiljet in je buitenband leggen om de blaas binnen te houden.

Gewoon met uw MTB gaan rijden en uren maken dus!
En dan bedoel ik met rijden gewoon niet technisch en dus bij voorkeur vlak en op asfalt. Is niks mis mee en hoef je echt geen wegfiets voor te kopen, al is rijden op de weg met een wegfiets wel toffer.
Ja dat kan idd ook, maar een wegfiets zal sowieso al aangenamer rijden natuurlijk. Ben 1,83m dus zou 58 nemen van frame. Tweedehands precies allemaal veel kleinere frames :(

Uhu, of de wrapper van een gelletje. Nuja, mijn oplapwerk heeft het gehaald tot het station van Leuven, da's het belangrijkste. Ook ineens twee nieuwe banden besteld. Die WTB Venture 50 banden zijn erg goed voor in de zomer, en de meer zanderige ondergronden, maar schieten toch wat te kort in de winter, plus ze lopen erg snel vol met fijne stukjes vuiligheid. Schwalbe heeft blijkbaar een nieuwe G-One uitgebracht, de "Overland". Zit in tussen de G-One Allround en G-one Bite, en is duidelijk geïnspireerd op het succesverhaal van de Pirelli Cinturato Gravel H. Noppenpatroon komt van de G-One Race, dus behoorlijk snel rollend, maar dan wel met een erg stevig karkas. Kameraad heeft die band en is er zeer tevreden van, en ik heb na veel zoeken er ook nog 2 gevonden in Duitsland.

schwalbe+Overland+3.jpg

De markt van de gravelbanden zijn toch ook wel een grote heksenketel. Zeer veel aanbod en iedereen zegt iets anders. Wat moet je dan nemen?
De G-one bite kan wel een toffe band zijn maar bolt voor geen drol op asfalt. De terreno dry’s bollen heel vlot op asfalt en qua licht natte off-road ook niks om u voor te schamen.

Als je kijkt waarmee de profs of goeie gravelrijders dan rijden dan is het door sponsoring, betere gravel en betere techniek ook geen referentie.

Uhu, of de wrapper van een gelletje. Nuja, mijn oplapwerk heeft het gehaald tot het station van Leuven, da's het belangrijkste. Ook ineens twee nieuwe banden besteld. Die WTB Venture 50 banden zijn erg goed voor in de zomer, en de meer zanderige ondergronden, maar schieten toch wat te kort in de winter, plus ze lopen erg snel vol met fijne stukjes vuiligheid. Schwalbe heeft blijkbaar een nieuwe G-One uitgebracht, de "Overland". Zit in tussen de G-One Allround en G-one Bite, en is duidelijk geïnspireerd op het succesverhaal van de Pirelli Cinturato Gravel H. Noppenpatroon komt van de G-One Race, dus behoorlijk snel rollend, maar dan wel met een erg stevig karkas. Kameraad heeft die band en is er zeer tevreden van, en ik heb na veel zoeken er ook nog 2 gevonden in Duitsland.

schwalbe+Overland+3.jpg
Dat ziet er idd een Cinturato H Plus uit!

Je kan ook gewoon traag rijden langs de schelde he met een MTB :)
Klopt, maar daar is weinig plezier aan.

Dat begrijp ik. Ik gaf je maar gewoon even mee hoe je zo snel mogelijk die basisconditie zou kunnen kweken. Volgens mij is dat trouwens niet duurder dan effectief een koersfiets kopen om buiten te fietsen want je kan een goedkopere fiets kopen voor op de rollen dan voor effectief buiten te gaan fietsen. En met dat verschil in geld kan je jezelf dan een smart trainer cadeau doen.

Maar indien je gewoon de plaats niet hebt is dat natuurlijk geen optie.

Er is geen gouden regel, integendeel. Maar 1m83 past toch echt wel vaker bij een 56 dan bij een 58.

En een te kort frame kan je makkelijker verlengen, dan dat je een te groot frame kan verkorten :)

Klopt, maar daar is weinig plezier aan.

Dat begrijp ik. Ik gaf je maar gewoon even mee hoe je zo snel mogelijk die basisconditie zou kunnen kweken. Volgens mij is dat trouwens niet duurder dan effectief een koersfiets kopen om buiten te fietsen want je kan een goedkopere fiets kopen voor op de rollen dan voor effectief buiten te gaan fietsen. En met dat verschil in geld kan je jezelf dan een smart trainer cadeau doen.

Maar indien je gewoon de plaats niet hebt is dat natuurlijk geen optie.
Enige wat nog zou lukken is rollen waar je gewoon je fiets opzet, dus de combinatie van een ok beginnersfiets voor buiten, en bv zo'n tacx boost of flow type.

Maar dat lijkt me niet ideaal om na elk ritje terug alles te gaan afbreken en wegbergen. Want een dedicated plaats heb ik niet behalve op de zolder.

Eentje die het achterwiel vervangt kan sowieso dan enkel op mijn zolder, maar lijkt me even duur of duurder uit te komen dan gewoon een basis fiets en buiten bollen...

Natuurlijk kerel. Maar ik zat een paar jaar geleden in hetzelfde schuitje. Nooit gefietst en beginnen met mtb. Maar ik had al heel snel door dat ik me dood moest rijden achter mijn kameraden. Dan had ik door dat ik gewoon basisconditie mistte, dus een goedkope occasie koersfiets gekocht. Om me dan dood te rijden achter diezelfde kameraden op hun koersfietsen. Om de eenvoudige reden dat die mannen ten eerste meer conditie hadden maar ook omdat die mannen gewoon over veel beter materiaal beschikten. Wanneer je je elke keer dood rijdt kweek je geen basisconditie. integendeel zelfs, je wordt er eerder slechter van. Het is pas na aankoop van een smart trainer en redelijk veel te zwiften dat ik beter ben geworden. Ik ga hier niet beweren dat ik die mannen nu aan kan wanneer we echt voluit gaan, maar ik ben in elk geval geen blok meer aan het been.
Je kan natuurlijk ook op je eentje gaan fietsen met de koersfiets, maar dat kwam er bij mij gewoon niet van. Daar heb ik gewoon een bloedhekel aan dus dat deed ik niet. En je mag de duurste koersfiets kopen die je wil, indien die stof staat te vergaren zal je niet beter worden.

Natuurlijk kerel. Maar ik zat een paar jaar geleden in hetzelfde schuitje. Nooit gefietst en beginnen met mtb. Maar ik had al heel snel door dat ik me dood moest rijden achter mijn kameraden. Dan had ik door dat ik gewoon basisconditie mistte, dus een goedkope occasie koersfiets gekocht. Om me dan dood te rijden achter diezelfde kameraden op hun koersfietsen. Om de eenvoudige reden dat die mannen ten eerste meer conditie hadden maar ook omdat die mannen gewoon over veel beter materiaal beschikten. Wanneer je je elke keer dood rijdt kweek je geen basisconditie. integendeel zelfs, je wordt er eerder slechter van. Het is pas na aankoop van een smart trainer en redelijk veel te zwiften dat ik beter ben geworden. Ik ga hier niet beweren dat ik die mannen nu aan kan wanneer we echt voluit gaan, maar ik ben in elk geval geen blok meer aan het been.
Je kan natuurlijk ook op je eentje gaan fietsen met de koersfiets, maar dat kwam er bij mij gewoon niet van. Daar heb ik gewoon een bloedhekel aan dus dat deed ik niet. En je mag de duurste koersfiets kopen die je wil, indien die stof staat te vergaren zal je niet beter worden.
Daar zit wel wat in natuurlijk. Met alleen fietsen heb ik geen probleem, deed dat tot begin dit jaar ook altijd met de mtb. Met 2 kleine kinderen (2,5 en 4,5) in huis heb ik da soms nodig 😝

Mijn schoonbroer heeft ook een koersfiets dus compagnie heb ik ook wel indien nodig.

Ben nu eerder van het idee om een fiets te kopen, en dan misschien later (budgetgewijs ook) aan te vullen met rollen.

Het voordeel van rollen is wel dat je gemakkelijker je frequentie omhoog krijgt. Als je oudste in bed ligt kan je na 20u gemakkelijk nog een uurtje op de rollen kruipen.
Uiteindelijk begint meer conditie altijd met vaker te fietsen, en dan pas kijken naar de balans rustige ritten en interval.

Ik weet niet wat je nu doet maar met bijvoorbeeld dinsdag - en donderdagavond een uurtje op de rollen en dan in het weekend een langere rustige rit kom je al wel een eind.

Terug
Bovenaan