De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Het voordeel van rollen is wel dat je gemakkelijker je frequentie omhoog krijgt. Als je oudste in bed ligt kan je na 20u gemakkelijk nog een uurtje op de rollen kruipen.
Uiteindelijk begint meer conditie altijd met vaker te fietsen, en dan pas kijken naar de balans rustige ritten en interval.

Ik weet niet wat je nu doet maar met bijvoorbeeld dinsdag - en donderdagavond een uurtje op de rollen en dan in het weekend een langere rustige rit kom je al wel een eind.
+1. Hier is het veel gemakkelijker om rap een uurtje op de rollen te zitten als de kleine man net in bed ligt, dan mijn spullen te pakken en buiten te rijden. 't was geen goedkope investering qua aankoop, maar heb er toch al veel plezier uit gehaald (ook al is zwiften niet altijd even plezant :unsure: )

Denk ik er ook over. Als je snel een basisconditie wil kweken zijn rollen the way to go. en het kostenplaatje valt wel mee. Wat heb je nodig ?

- een ventilator. Die heeft iedereen wel in huis staan/liggen denk ik. Indien niet denk ik dat je voor een kleine 50 euro gesteld bent
- een budget smart trainer. De Tacx flow smart bijvoorbeeld. Kost nog geen 300 euro
- Een laptop met minimum 8 gB werkgeheugen. Heeft ook wel iedereen denk ik. Indien niet, 150 euro occasie
- een trainerband voor op je fiets. 20 euro in de Decathlon
- Een zwift abo aan 15 euro/maand. Er zijn ook nog andere programma's die wat goedkoper zijn.
- De goedkoopste fiets die je maar kan vinden. Zo lang de tandwielen en ketting nog in redelijke staat zijn kan je die gebruiken.

That's it hé. Ik denk dat je daarmee niet veel duurder uit bent dan een occasie koersfiets te kopen waarmee je de weg op kan met een groepje vrienden zonder dat je daar uit de boot valt.
Plaats voor de hele setup is natuurlijk ook wel een must. Alhoewel iedere keer terug opzetten ook best mogelijk is. En indien je van plan bent om vooral in de zomer aan je conditie te werken kan je het natuurlijk ook altijd in je tuin, indien je die hebt natuurlijk. Wel een vreemd idee om te zitten zwiften in de zomer, dat moet ik wel toegeven. Voor mij is dat vooral een winterbezigheid. Indien het mooi weer maak ik zowiezo liever een echt fietstochtje. Maar indien het puur is om een basisconditie te kweken kan niks op tegen rollen.

Het voordeel van rollen is wel dat je gemakkelijker je frequentie omhoog krijgt. Als je oudste in bed ligt kan je na 20u gemakkelijk nog een uurtje op de rollen kruipen.
Uiteindelijk begint meer conditie altijd met vaker te fietsen, en dan pas kijken naar de balans rustige ritten en interval.

Ik weet niet wat je nu doet maar met bijvoorbeeld dinsdag - en donderdagavond een uurtje op de rollen en dan in het weekend een langere rustige rit kom je al wel een eind.
Ik doe al (meestal) de maandagavond badminton, dinsdag en donderdag uurtje groepsles "full body workout" oefeningen.
Woensdag vaak lopen na het werk.

Ben sinds oktober aan mijn gewicht (en conditie) aan het werken. Intussen 7.5kg kwijt en kan al 5km lopen zonder bijna dood te vallen nadien. Dus op zich komt het wel stilletjes aan.

Moest ik een dedicated plaats hebben om een rollen setup te zetten zou ik het wel eventueel wel overwegen.

Dan ben je toch al goed bezig 👍.
Je kan niet verwachten op 4 maand tijd bergen te verzetten en mannen te volgen die al 15 jaar lang op hun fiets zitten. Zeker de eerste 2 jaar zal je gewoon al verbeteren door frequent te blijven sporten.

Dan ben je toch al goed bezig 👍.
Je kan niet verwachten op 4 maand tijd bergen te verzetten en mannen te volgen die al 15 jaar lang op hun fiets zitten. Zeker de eerste 2 jaar zal je gewoon al verbeteren door frequent te blijven sporten.
Ja daar ben ik me van bewust dat het moet opbouwen.

Oog is momenteel gevallen op een van deze 2ehandsjes in de buurt met volgende specs

400€
Frame: lichtgewicht Zannata Z31 dubble butted aluminium frame met Carbon voorvork
Shifters: SRAM Force 2x11 speed
Crankstel: Rotor crank met bladen 52/36. (U krijgt er bladen van 50/34 bij)
Remklauwen: SRAM Force
Cassette: Shimano Dura-ace
Voorderailleur: SRAM Red
Achterderailleur: SRAM Force
Zadel: Fizik Antares V5 carbon zadel
9 kilo

250€
Bulls met Shimano 105 groep, Shimano wielen, Carbon voorvork

Optie 2 is financieel wel beter om dan eventueel nog te koppelen met een rollensetup, maar gewoon voor de weg dan misschien meer verouderd (al maakt dat denk ik geen hol uit zolang de conditie niet mee kan :D)

Laatst bewerkt:
Gewoon met uw MTB gaan rijden en uren maken dus!
En dan bedoel ik met rijden gewoon niet technisch en dus bij voorkeur vlak en op asfalt. Is niks mis mee en hoef je echt geen wegfiets voor te kopen, al is rijden op de weg met een wegfiets wel toffer.
Het jammere is dat dat soort ritten niet plezant zijn met een MTB.
Koersfiets op gravelbike is dan veel leuker.
Ik heb een Wahoo element liggen met gebarsten scherm (auto over gereden).
Ik las dat Wahoo soms korting geeft bij aankoop van een nieuwe indien schade, dus mailde even voor de mogelijkheden.
Ze sturen me nu dat ik mijn Wahoo mag terugsturen en dat ze een nieuwe in de plaats sturen!
Is dit gebruikelijk?
Ik heb duidelijk vermeld dat het om een accident ging…
Kameraad identiek hetzelfde aan de hand gehad met zijn Garmin

- een budget smart trainer. De Tacx flow smart bijvoorbeeld. Kost nog geen 300 euro

Niet akkoord mee.
Koop u een zwift hub of een elite suito. Je gaat het uwzelf niet beklagen. Die 200€ extra betaalt zich onmiddellijk terug op vlak van gevoel, en dat is cruciaal om het te doen en te blijven doen.
Als de ervaring ruk is dan is de fun er ook snel af.

Waarom? Is een MTB niet comfortabeler om mee te rijden? Ik heb alleen een MTB en nog nooit met iets anders gereden :)

Ik denk vooral de houding en het feit dat uw banden amper bollen op asfalt.
Ook moet je uw vering uitschakelen of je verliest heel veel door de vering.
Je zal dus bij lage intensiteit ook gewoon heel traag rijden, en het zal heel traag en stom voelen.
Rijden op een racefiets in een iets aerodynamischere positie voelt gewoon toffer aan en is ook sneller voor dezelfde inspanning.

Niet akkoord mee.
Koop u een zwift hub of een elite suito. Je gaat het uwzelf niet beklagen. Die 200€ extra betaalt zich onmiddellijk terug op vlak van gevoel, en dat is cruciaal om het te doen en te blijven doen.
Als de ervaring ruk is dan is de fun er ook snel af.
Met alle respect MrKendl maar ik vind dat een redelijk snobbistische opmerking.

Ten eerste verdien je geen geld terug door een beter rijgevoel. Het rijgevoel zal inderdaad beter zijn, maar de trainer is en blijft 200 euro duurder. Nu is 200 euro misschien niet veel voor jou, voor sommige anderen is dat wel. We weten hier allemaal dat Sluysen een beetje op zijn geld moet letten en ik wilde hem gewoon de zo goedkoop mogelijke Zwift optie geven. Niet meer, niet minder.

En ten tweede... is het rijgevoel zoveel slechter ? Mijn eerste smart trainer was een Elite Qubo digital smart b+. Dat is een trainer die net iets duurder is dan die Tacx maar waarvan de specs ongeveer gelijk zijn. En dat rijgevoel was helemaal niet zo slecht. Het was in elk geval zeker niet ruk zoals jij het uitdrukt. Moest die het niet begeven hebben reed ik daar nog altijd mee.
Maar je moet mij niet geloven hoor. Kijk gewoon naar het filmpje van GPLama.
Dit filmpje is ondertussen al 6 jaar oud. Toen was het prijsverschil tussen een direct drive en een wheel on trainer veel groter dan nu. Een direct drive kostte toen makkelijk het dubbele. Nu is het verschil een pak kleiner, maar er is en blijft een prijsverschil. Voor sommige mensen is dat nu eenmaal belangrijker dan een beter rijgevoel.

Je hebt natuurlijk overschot van gelijk wanneer je zegt dat een direct drive trainer beter is dan een wheel on trainer. 100% mee akkoord. Maar daar gaat het nu even niet over. Het punt is dat je met zo een Tacx flow ook kan zwiften.

Laatst bewerkt:
You ger what you pay for 😶 verwacht niet van zo’n on wheel trainer dat het heel leuk aanvoelt… liever een trainer van €200 meer die je consistent gebruikt dan eentje niet

We weten hier allemaal dat Sluysen een beetje op zijn geld moet letten
Nu kom ik hier weer als een arme sukkelaar over 😭 ik kan perfect zo'n ding van 500€ kopen en dan nog een fiets van hetzelfde of dubbele, maar ik begin liever voorzichtig en "goedkoop" aan iets waar ik nog niet van weet dat ik het ga blijven doen... En mijn madam gaat contenter zijn met een goedkopere aankoop 🤐

Mijn eerste mtb was ook maar 200€, na een jaar weer verkocht en upgegrade voor wat meer geld naar een deftiger model.

Zo zou ik het nu ook doen. Goedkoop starten, kijken of rijden met een koersfiets tout court mij bevalt (buiten is dan nog goedkoper) en dan eventueel investeren in rollen of een hub trainer.

Heb nog teveel andere hobbies die ook geld kosten, en 2 kleine kinderen dat ik gewoon rustig moet zijn en spreiden 😝

Ik heb jaren met zo een tacx flow gereden. Super content van. Alleen veel lawaai. Ge gaat dat niet in uw living kunnen zetten.

Is gewoon een degelijk toestel. Reviews van bv gplama bevestigen dat ook.

Ik ben begonnen op een Kickr Snap, dat ding reed eigenlijk heel goed. Uiteraard met enkele beperkingen tov een Kickr maar als ik zie dat je op 2dehands een Snap kan kopen voor goed 200 euro. Daar kan je geen buil mee vallen als je hem over een jaar weer te koop zet.

Nu kom ik hier weer als een arme sukkelaar over 😭 ik kan perfect zo'n ding van 500€ kopen en dan nog een fiets van hetzelfde of dubbele, maar ik begin liever voorzichtig en "goedkoop" aan iets waar ik nog niet van weet dat ik het ga blijven doen... En mijn madam gaat contenter zijn met een goedkopere aankoop 🤐

Mijn eerste mtb was ook maar 200€, na een jaar weer verkocht en upgegrade voor wat meer geld naar een deftiger model.

Zo zou ik het nu ook doen. Goedkoop starten, kijken of rijden met een koersfiets tout court mij bevalt (buiten is dan nog goedkoper) en dan eventueel investeren in rollen of een hub trainer.

Heb nog teveel andere hobbies die ook geld kosten, en 2 kleine kinderen dat ik gewoon rustig moet zijn en spreiden 😝

Ga eens naar het brutoloon topic en kom zoals de meesten tot het besef dat je gewoon een arme stumper bent.

Nu kom ik hier weer als een arme sukkelaar over 😭

Mijn excuses Sluysen. Dat was helemaal niet mijn bedoeling. Om eerlijk te zijn vind ik je posts zelfs een verademing tussen de vele posts van mensen die een fiets willen leasen van x duizend euro. Wat goedkoper kan het ook allemaal.

Met iets goedkoop kopen en iets later iets anders ietwat beter kopen ben je financieel net slechter af dan meteen iets goed.
Ligt het u niet? Dan verkoop je het.
Belangrijkste is dat je 2de hands een goei deal doet bij de aankoop en liefst ook bij de eventuele verkoop.

Met iets goedkoop kopen en iets later iets anders ietwat beter kopen ben je financieel net slechter af dan meteen iets goed.
Ligt het u niet? Dan verkoop je het.
Belangrijkste is dat je 2de hands een goei deal doet bij de aankoop en liefst ook bij de eventuele verkoop.

Klopt. Ik heb zelfs 300 euro winst gemaakt toen ik mijn goedkope 2dehands fiets terug weg deed.

Ik heb jaren met zo een tacx flow gereden. Super content van. Alleen veel lawaai. Ge gaat dat niet in uw living kunnen zetten.

Is gewoon een degelijk toestel. Reviews van bv gplama bevestigen dat ook.
Ik reed 10 jaar terug met een Tacx Flow op een appartement om 5u30 ‘s ochtends paar keer per week.
Het heeft toch enkele maanden geduurd, maar blijkbaar ging de buurvrouw toch al een tijdje op zoek vanwaar dat vreemde lawaai zou komen. Ze dacht aanvankelijk aan een machine in de kelder die aansloeg.
Heb het daar dan ook maar bij gelaten…
Heb daar toch een paar keer 6u aan een stuk op gezeten!

Ik denk vooral de houding en het feit dat uw banden amper bollen op asfalt.
Ook moet je uw vering uitschakelen of je verliest heel veel door de vering.
Je zal dus bij lage intensiteit ook gewoon heel traag rijden, en het zal heel traag en stom voelen.
Rijden op een racefiets in een iets aerodynamischere positie voelt gewoon toffer aan en is ook sneller voor dezelfde inspanning.
Het zal wel leuker zijn om sneller te rijden maar uiteindelijk maakt de snelheid niet uit om basisconditie op te bouwen.
Ik rijd tegenwoordig zelden nog offroad met mijn mountainbike dus ik zou beter een racefiets kopen maar ik vind mijn MTB comfortabel om mee te rijden en ben bang dat een racefiets/gravelbike dat niet zal zijn.

Met alle respect MrKendl maar ik vind dat een redelijk snobbistische opmerking.

Dat is niet de bedoeling.
Maar het nu eenmaal zo dat de ervaring zeker belangrijk om het ook effectief te doen. Zo een wheel-on daar kan je ook mee op zwift rijden maar het eerste grote nadeel is al dat het redelijk wat lawaai maakt en dat het rijgevoel gewoon niet zo denderend is. Ook is het maximale wattage niet zo hoog en de gradiënt die gesimuleerd kan worden ook beperkt. Je moet ook zien dat er voldoende druk op uw band staat met de rol of deze slipt door.
Als je van plan bent om daar wekelijks toch een uur of 4 of meer op te zitten dan loont het al eens de moeite om na te denken om niet ineens voor een goeie set-up te gaan.

Misschien 200€ besparen en het amper gebruiken omdat het niet tof is daar heb je ook niks aan natuurlijk.

Het zal wel leuker zijn om sneller te rijden maar uiteindelijk maakt de snelheid niet uit om basisconditie op te bouwen.
Ik rijd tegenwoordig zelden nog offroad met mijn mountainbike dus ik zou beter een racefiets kopen maar ik vind mijn MTB comfortabel om mee te rijden en ben bang dat een racefiets/gravelbike dat niet zal zijn.

Comfort is hoe je het bekijkt.
Het verschil tussen een full blown racefiets op 25mm banden die loeihard staan en waar je gewoon altijd heel aerodynamisch opzit tegenover een gravelbike op 40mm banden op lagere druk waarop je meer rechtop zit is al een wereld van verschil.
Maar beide zijn natuurlijk niet geveerd en meer rechtop is nog altijd niet rechtop :P

Als je tevreden bent met uw MTB dan zie ik geen reden om over te stappen.
Bij de meeste zit hem het probleem dat ze ook al eens op een racefiets/ gravelfiets gereden hebben en gewoon het veel toffer vinden om daarop te rijden.
Het wendbare, de lichtheid van de fietsen en het makkelijker maken van snelheid is voor velen de aantrekkingskracht.
En natuurlijk dat die fietsen gemaakt zijn voor op de baan te rijden en dus ook het beste zijn daarin speelt een rol.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan