De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mijn probleem met de handen is vooral door de druk/positie dat er te weinig bloed doorstroming is. Ik weet nu al wel redelijk wat te doen om dit zo lang mogelijk uit te stellen maar bij een rit van 10u ga ik gewoon in de problemen komen als het in worst case max. 5graden is en winterse neerslag. Sowieso koop ik waterdichte handschoenen en ga ik zo een warmtepads kopen en voordien testen. Je hebt er ook kleinere voor handschoenen. Waterdichte overschoenen heb ik al en dan nog met zo'n voetpads komt het wel in orde denk ik. Ik ben liever 'over' voorbereid dan iets te weinig.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Omdat ik altijd alleen moest rijden heb ik mijn emonda verkocht (voor meer dan ik betaald heb overigens) en ben dus opzoek naar een MTB. Rij dan liever op onverhard/in de bos hier.

Ik had vroeger een BMC agonist 02, maar dat verkopen ze nietmeer, was tot mijn val wel een uitstekende fiets. Weet wel niet of ik nog een Full suspension wil, opzich is dat hier niet nodig en blokkeerde de achterdemper vaak. Ook weet ik niet of carbon echt nodig is voor een MTB. Is buiten het gewicht er nog een groot verschil tussen de 2?

Buiten het feit dat ik er wel mee de bos intrek moet die ook kunnen dienen om met het gezin te rijden.
 
Een hardtail is lichter, stijver en heeft wat minder onderhoud nodig. Plus goedkoper (dus voor hetzelfde geld krijg je redelijk wat meer fiets, bvb betere voorvork en wielen).
 
Omdat ik altijd alleen moest rijden heb ik mijn emonda verkocht (voor meer dan ik betaald heb overigens) en ben dus opzoek naar een MTB. Rij dan liever op onverhard/in de bos hier.

Ik had vroeger een BMC agonist 02, maar dat verkopen ze nietmeer, was tot mijn val wel een uitstekende fiets. Weet wel niet of ik nog een Full suspension wil, opzich is dat hier niet nodig en blokkeerde de achterdemper vaak. Ook weet ik niet of carbon echt nodig is voor een MTB. Is buiten het gewicht er nog een groot verschil tussen de 2?

Buiten het feit dat ik er wel mee de bos intrek moet die ook kunnen dienen om met het gezin te rijden.
Er is toch niks mis met alleen te fietsen op een racefiets?

Los daarvan zou ik zelfs durven zeggen voor in de lokale bos dat een gravelbike ook meer dan voldoet.
Een hardtail lijkt me binnen het MTB spectrum wel het beste wat je kan kopen. Je hebt daar binnen ook nog veel verschil natuurlijk. Ik vraag me wel af of MTB’en zo tof is als het altijd in dezelfde côte is. Dat is echt een discipline waar je af en toe wel eens wat afwisseling wilt, of je moet heel veel verharde stroken gaan nemen.
 
Er is toch niks mis met alleen te fietsen op een racefiets?

Los daarvan zou ik zelfs durven zeggen voor in de lokale bos dat een gravelbike ook meer dan voldoet.
Een hardtail lijkt me binnen het MTB spectrum wel het beste wat je kan kopen. Je hebt daar binnen ook nog veel verschil natuurlijk. Ik vraag me wel af of MTB’en zo tof is als het altijd in dezelfde côte is. Dat is echt een discipline waar je af en toe wel eens wat afwisseling wilt, of je moet heel veel verharde stroken gaan nemen.

Vanuit Beringen kan je wel wat in de bos rijden, eens naar de B-mine, zelfs C-mine Genk deed ik. Das 60km op en af over de weg, en dan daar de bos in. Dat deed ik met de BMC ook. B-mine zie ik vanuit mijn slaapkamer liggen (de terril toch :p) en is 1,5km.

Denk aan een Canyon Grand Canyon 9 (alu hardtail) of een Exceed CF 6 (carbon hardtail).
Denk dat de afmontage elkaar niet veel ontloopt, iets beter op de Alu denk ik. Maar die heeft dan weer een quickrelease en vind een steekas makkelijker.
Moet de geometrie ook eens bekijken of ik daar wel goed op kan passen.

De initiele montage is geen probleem. Deed onderhoud op mijn fietsen (uitgezonderd de dempers) altijd zelf.
 
Laatst bewerkt:
Denk aan een Canyon Grand Canyon 9 (alu hardtail) of een Exceed CF 6 (carbon hardtail).
Denk dat de afmontage elkaar niet veel ontloopt, iets beter op de Alu denk ik. Maar die heeft dan weer een quickrelease en vind een steekas makkelijker.
Moet de geometrie ook eens bekijken of ik daar wel goed op kan passen.
Ofwel zit ik naar de verkeerde fiets te kijken maar als het deze is heeft ie toch gewoon steekassen?

 
Ofwel zit ik naar de verkeerde fiets te kijken maar als het deze is heeft ie toch gewoon steekassen?

Dat is hem. Heb idd verkeerd gelezen. Is een steekas met QR hendel. Mijn Trek was met 6mm imbus.

De exceed is wel wat lichter, heeft betere wielen, bottem bracket en cranckstel.
Voor de rest zal SLX ook wel goed zijn, mijn 2018 BMC had XT, maar vermoed dat de huidige SLX al beter is.
Op termijn verslijten die dingen toch…
 
Dat is hem. Heb idd verkeerd gelezen. Is een steekas met QR hendel. Mijn Trek was met 6mm imbus.

De exceed is wel wat lichter, heeft betere wielen, bottem bracket en cranckstel.
Voor de rest zal SLX ook wel goed zijn, mijn 2018 BMC had XT, maar vermoed dat de huidige SLX al beter is.
Op termijn verslijten die dingen toch…
Een XT shifter kan een extra versnelling richting kleinste tandwielen schakelen, de remhendels hebben een iets meer grippy textuur, maar verder is SLX tegenwoordig echt wel meer dan goed genoeg. Gewoon een tikje zwaarder.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ja, vroeger was dat dag en nacht verschil qua feeling tussen SLX en XT. Ik heb nu full SLX en dat is zeker zo goed. Dat dubbel schakelen van XT vind ik op de MTB zelfs iets te gevoelig, een tandje kleiner te schakelen en over een hobbel rijden is misschakelen.
 
Ja, vroeger was dat dag en nacht verschil qua feeling tussen SLX en XT. Ik heb nu full SLX en dat is zeker zo goed. Dat dubbel schakelen van XT vind ik op de MTB zelfs iets te gevoelig, een tandje kleiner te schakelen en over een hobbel rijden is misschakelen.
Het mooie daar vind ik dan dat het ook mogelijk is met een enkele versnelling te werken door vanaf de andere kant van de hendel te schakelen, waar die dubbele shift niet mogelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ga vandaag eens naar de Trek dealer op de hoek (wat wel makkelijker is), eens kijken of die wat fietsen heeft staan om te testen. Weet zelfs niet of ik een M, M/L of L nodig heb. Met die lange benen van mij is dat altijd moeilijk, moet vaak een maat groter gaan dan voor mijn lengte geschikt is.

De Trek pro-caliber 9.6 lijkt me ook wel geschikt. En anders rijden we eens naar Koblenz, nu ik nog een diesel heb geraak ik daar zonder te moeten stoppen voor extra brandstof/energie :p.
 
Die waren toch pas verhoogd, maat van mij heeft de X-caliber gekocht vorige maand en toen gingen de prijzen ook omhoog. Of dat is nu pas effectief zo. Maar nog 5 dagen dus :D.
Toen gingen ze omhoog omdat modeljaar 2023 begon. Nu gaan ze nog eens wat omhoog omdat ze in Amerika gemerkt hebben dat een euro niks meer waard is.
 
Toen gingen ze omhoog omdat modeljaar 2023 begon. Nu gaan ze nog eens wat omhoog omdat ze in Amerika gemerkt hebben dat een euro niks meer waard is.

Mijne fiets dus een week te vroeg verkocht. Maar had er nu al geen verlies op, 2 jaar gereden en geld toegestopt gekregen. 🤣
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Mijne fiets dus een week te vroeg verkocht. Maar had er nu al geen verlies op, 2 jaar gereden en geld toegestopt gekregen. 🤣
Dat is toch pure waanzin in feite?
Dus iemand heeft uw fiets gekocht voor een prijs hoger of zo goed als hetzelfde als een nieuwe emonda?

What a time to be alive :p mensen zijn echt gek met de bike shortage zo blijkt.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan