De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dat is toch pure waanzin in feite?
Dus iemand heeft uw fiets gekocht voor een prijs hoger of zo goed als hetzelfde als een nieuwe emonda?

What a time to je alive :p mensen zijn echt gek met de bike shortage zo blijkt.

Zo meenemen vs 8 maanden wachten…
Mijn fiets was wel nog in uitstekende conditie. Gebruikt maar in wezen krasvrij.
 
Er staat toch gewoon "Het gewicht van een ongelakt Probe RS frame is 760 gram in maat medium."
(Voor exceed cfr vind ik 835g, epic blijft met "less than 900 grams" ook wel vaag).

Maarja, 't is Ridley, dus bweikes zeker?
 
Er staat toch gewoon "Het gewicht van een ongelakt Probe RS frame is 760 gram in maat medium."
(Voor exceed cfr vind ik 835g, epic blijft met "less than 900 grams" ook wel vaag).

Maarja, 't is Ridley, dus bweikes zeker?
Aah staat blijkbaar op de promotiepagina.
Ik had enkel maar de specificaties op de pagina’s van de fietsen bekeken. :p
Maar het gewicht van een kaal frame geven is ook weer zo sjoemelare, daar mag je nog makkelijker 200g bijtellen voor lak en vernis.
Marketing het is toch iets geks :p
 
Ik denk dat 98% van de mtb'ers meer gewicht kan zichzelf kan halen, dan te liggen muggenziften over 200gr op het frame.

Edit: Dat neemt niet weg dat er een wereld van verschil is tussen een fiets van 8 of 12kg, dat weet ik uiteraard ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Juist eens gechat met canyon en geen aeroads meer te bestellen dit jaar volgens zijn verwachtingen. Ik vrees er al voor dak er volgend jaar mee ga rond rijden. 🙄
 
Ik ben in de markt voor een Trek procaliber, maar zit wat in de knoei met de maat.
De dealer geeft voor mijn 175cm met binnenbeenlengte 88.2cm een ML aan. Toevallig heeft een maat van mij deze en ben gaan rijden, maar die lijkt te klein. Als ik echter met mijn oude BMC vergelijk zijn stack en reach bijna identiek. Ik denk, maar ben niet zeker, dat de BMC wel een langere stem had, kan dit zoveel schelen?

Ik heb 2 jaar met een Trek emonda (huidig model) gereden, ligt het daar mss aan? Toen heb ik ook maat 56 moeten nemen aangezien de zadel op een 54 niet hoog genoeg ging. Maar op een MTB speelt dat minder zegt hij.
Maar heb ik dan een L zoals de tool op de site beweert, of toch beter ML met langere stem?

Ik ga straks sowieso eens terug naar de dealer, maar fietsen om te testen heeft die niet staan (geen enkele trouwens dealer trouwens).
 
Toen heb ik ook maat 56 moeten nemen aangezien de zadel op een 54 niet hoog genoeg ging. Maar op een MTB speelt dat minder zegt hij.
Die snap ik niet zo goed. Waarom zou dat op een MTB minder spelen? Zadelhoogte is voor elke fiets belangrijk. Een MTB heeft vaak een meer sloping frame, dat zorgt voor een betere standover-hoogte (ballen niet op de buis) maar vraagt voor een langere zadelpen. En dat geeft enerzijds weer meer flex (comfort) maar kan ook teveel zijn (overbelasting van de zadelpen of van de zadelbuis door hefboomwerking)...
 
Die snap ik niet zo goed. Waarom zou dat op een MTB minder spelen? Zadelhoogte is voor elke fiets belangrijk. Een MTB heeft vaak een meer sloping frame, dat zorgt voor een betere standover-hoogte (ballen niet op de buis) maar vraagt voor een langere zadelpen. En dat geeft enerzijds weer meer flex (comfort) maar kan ook teveel zijn (overbelasting van de zadelpen of van de zadelbuis door hefboomwerking)...

BIj de emonda is dat een zadelpen die erover schuift en daar kan je dus niet hoger. Bij de MTB zou de zadel wel hoog genoeg gaan voor de benen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 1m76 en heb een procaliber gehad in ML. L is gewoon te groot. Je moet er ook rekening mee houden dat de sturen de laatste jaren alsmaar breder geworden zijn en de stuurpennen korter. Mijn Spark zit op dat vlak ook weer een stukje korter.

Ik heb trouwens ook een emonda in 54, met lange zadelpen. Met de lange zadelpen ga je naar 77 a 78cm zadelhoogte (naargelang het zadel). Als je daar boven gaat voor 1m75 dan heb je wel een fameus stel benen.
 
Ik ben 1m76 en heb een procaliber gehad in ML. L is gewoon te groot. Je moet er ook rekening mee houden dat de sturen de laatste jaren alsmaar breder geworden zijn en de stuurpennen korter. Mijn Spark zit op dat vlak ook weer een stukje korter.

Ik heb trouwens ook een emonda in 54, met lange zadelpen. Met de lange zadelpen ga je naar 77 a 78cm zadelhoogte (naargelang het zadel). Als je daar boven gaat voor 1m75 dan heb je wel een fameus stel benen.

Zadel staat op 79,5 bij mij.
 
Zadel staat op 79,5 bij mij.
Dan hebt gij een binnenbeenlengte van 90cm?

Is this you? :unsure:

stock-photo-cartoon-character-boy-with-long-legs-wearing-glasses-214259740.jpg
 
Zadel staat op 79,5 bij mij.
Dat is wel huge ja, want ik heb al bovengemiddeld lange benen.
Nu goed, dan heb je bijgevolg een korter bovenlichaam dus ML blijft de logische keuze. Tenzij je ook nog gezegend bent met de reikwijdte van Michael Phelps :).
 
Dan hebt gij een binnenbeenlengte van 90cm?

Is this you? :unsure:

stock-photo-cartoon-character-boy-with-long-legs-wearing-glasses-214259740.jpg

Ongeveer

Dat is wel huge ja, want ik heb al bovengemiddeld lange benen.
Nu goed, dan heb je bijgevolg een korter bovenlichaam dus ML blijft de logische keuze. Tenzij je ook nog gezegend bent met de reikwijdte van Michael Phelps :).

Heb ook wel serieus lange armen ja…
Maar nu doe je me twijfelen. Vond een L niet verkeerd rijden. Is het dan normaal dat je bij een krappe bocht met je knie tegen het stuur zit?
Ga morgen dan nog maar eens een winkel doen…
Een ML op juiste zadelhoogte heb ik niet kunnen testen. Maar de dealer zei ook dat de zadel bij een ML veel te hoog zou moeten staan.

Dit is een L, afgesteld op mijn binnenbeenlengte
IMG}
 
Laatst bewerkt:
Je hebt wel vrij extreme verhoudingen, echt verkeerd zal een L met jou proporties niet zijn. En op de Trek's staan nog relatief lange stuurpennen dus op dat vlak kan je eventueel een maat korter qua stuurpen (moest het nodig zijn).
 
Je hebt wel vrij extreme verhoudingen, echt verkeerd zal een L met jou proporties niet zijn. En op de Trek's staan nog relatief lange stuurpennen dus op dat vlak kan je eventueel een maat korter qua stuurpen (moest het nodig zijn).

De stuurpen is 80mm idd. Zou maar 70 of 60mm kunnen.
Op de BMC maat M had ik een stuurpen van 90mm, dus 30mm langer dan standaard.

Maar het zou dus de fiets zoals hierboven worden, vind de kleur wel mooi (en niet saai). Dat blauw is echt heel donker en vind ik minder.
 
Terug
Bovenaan