De taalwetgeving in België

Musk

Well-known member
Crowdfunder FE
Ma gvd who gives a shit? Is dit nu belangrijk?

Steek meer centen in het onderwijs zodat mensen het ook geen hol uitmaakt in welke taal die stad er nu opstaat!

 
Ma gvd who gives a shit? Is dit nu belangrijk?

Steek meer centen in het onderwijs zodat mensen het ook geen hol uitmaakt in welke taal die stad er nu opstaat!

Een land van een scheet groot, met drie talen en in het driedubbelkwadraat wat regeringen. Belangrijke zaken die daar op tafel komen 🤷‍♂️
 
En wat met Brussel :')
Daar komen driedubbele borden. In het NL/FR/DE. Ze aan in de hoogte werken, want anders kunnen de vrachtwagens er niet onderdoor /s

Daar zal het ook wel weer wat zijn. Een beetje palaveren over verkeersborden. Niets nieuw. Komkommertijd.
 
Zet er toch gewoon de namen op in de taal van de stad zelf, trouwens verre van elke gemeente heeft een vertaling voor de naam. Wat is de Nederlandstalige benaming voor Charleroi of Bouillon?
 
Ma gvd who gives a shit? Is dit nu belangrijk?

Steek meer centen in het onderwijs zodat mensen het ook geen hol uitmaakt in welke taal die stad er nu opstaat!

Ik weet niet wat ik het ergste vind: dit, of Vlamingen die altijd tenenkrullend met de taalwetgeving schermen.

Ik ben opgevoed in het Nederlands, en vind dat jammer. Geen hol doe je met die taal. Ik zou veel liever het Frans of het Engels perfect beheersen (nu respectievelijk redelijk en zeer goed), of zelfs Spaans ofzo. Allemaal wereldtalen.

Wat doe je nu met Nederlands… behalve Vlaanderen en irritante Nederlanders die ik liever niét zou verstaan, en hier en daar een ex-NL kolonie loop je vast met Nederlands.

Ik zou het zo afschaffen, mocht dat 1) kunnen en 2) ik het voor het zeggen hebben. Alles in het Engels en Frans, twee officiële talen, klaar.
 
Ik weet niet wat ik het ergste vind: dit, of Vlamingen die altijd tenenkrullend met de taalwetgeving schermen.

Ik ben opgevoed in het Nederlands, en vind dat jammer. Geen hol doe je met die taal. Ik zou veel liever het Frans of het Engels perfect beheersen (nu respectievelijk redelijk en zeer goed), of zelfs Spaans ofzo. Allemaal wereldtalen.

Wat doe je nu met Nederlands… behalve Vlaanderen en irritante Nederlanders die ik liever niét zou verstaan, en hier en daar een ex-NL kolonie loop je vast met Nederlands.

Ik zou het zo afschaffen, mocht dat 1) kunnen en 2) ik het voor het zeggen hebben. Alles in het Engels en Frans, twee officiële talen, klaar.
Taal is onderdeel van cultuur he , denk niet dat er veel mensen blij zouden zijn met die beslissing.
 
Ma gvd who gives a shit? Is dit nu belangrijk?

Steek meer centen in het onderwijs zodat mensen het ook geen hol uitmaakt in welke taal die stad er nu opstaat!

Triest. Verkrampt nationalisme gaat zo weer voor op een beter en veiliger mobiliteitsbeleid.

Enfin, de wetgeving wordt natuurlijk gewoon gevolgd nu, maar het maakt wel duidelijk dat die wetgeving achterlijk is.
 
Ik weet niet wat ik het ergste vind: dit, of Vlamingen die altijd tenenkrullend met de taalwetgeving schermen.

Ik ben opgevoed in het Nederlands, en vind dat jammer. Geen hol doe je met die taal. Ik zou veel liever het Frans of het Engels perfect beheersen (nu respectievelijk redelijk en zeer goed), of zelfs Spaans ofzo. Allemaal wereldtalen.

Wat doe je nu met Nederlands… behalve Vlaanderen en irritante Nederlanders die ik liever niét zou verstaan, en hier en daar een ex-NL kolonie loop je vast met Nederlands.

Ik zou het zo afschaffen, mocht dat 1) kunnen en 2) ik het voor het zeggen hebben. Alles in het Engels en Frans, twee officiële talen, klaar.
Of gij leert voor uzelf Frans en of Engels en klapt in die talen. Problemen ook opgelost, nie? De meeste kunnen u dan wel verder helpen in België
 
Triest. Verkrampt nationalisme gaat zo weer voor op een beter en veiliger mobiliteitsbeleid.

Enfin, de wetgeving wordt natuurlijk gewoon gevolgd nu, maar het maakt wel duidelijk dat die wetgeving achterlijk is.
-Triest
-Verkrampt nationalisme
-Achterlijk
-Gaat voor op een beter en veiliger mobiliteitsbeleid.

#De wetgeving wordt gevolgd...

Gewoon omdat een stad in het nederlands aangeduid staat.... Hoe hard kan je Vlaanderen feitelijk haten vraag ik me soms af?
No offence maar het viel me gewoon op omdat je post echt wel doorspekt is van kleurrijk taalgebruik. :D
Lydia Peeters is trouwens van VLD signatuur dacht ik?
 
Ik weet niet wat ik het ergste vind: dit, of Vlamingen die altijd tenenkrullend met de taalwetgeving schermen.

Ik ben opgevoed in het Nederlands, en vind dat jammer. Geen hol doe je met die taal. Ik zou veel liever het Frans of het Engels perfect beheersen (nu respectievelijk redelijk en zeer goed), of zelfs Spaans ofzo. Allemaal wereldtalen.

Wat doe je nu met Nederlands… behalve Vlaanderen en irritante Nederlanders die ik liever niét zou verstaan, en hier en daar een ex-NL kolonie loop je vast met Nederlands.

Ik zou het zo afschaffen, mocht dat 1) kunnen en 2) ik het voor het zeggen hebben. Alles in het Engels en Frans, twee officiële talen, klaar.
Beetje triestig, al dat verbieden. :sarcastic:
 
ik vind het gewoon dom van het agentschap dat ze daar niet aan gedacht hebben. Ik ben er helemaal niet mee bezig, maar toen ik hoorde dat ze een franse naam in vlaanderen gebruikte was mijn eerste gedachte van 'mag dat van de taalwetgeving'. Dat er dan niemand is die dit even gechecked heeft in heel die procedure lijkt me dan zo achterlijk (zeker aangezien ze zelf aangeven dat die borden zo duur zijn)
 
ik vind het gewoon dom van het agentschap dat ze daar niet aan gedacht hebben. Ik ben er helemaal niet mee bezig, maar toen ik hoorde dat ze een franse naam in vlaanderen gebruikte was mijn eerste gedachte van 'mag dat van de taalwetgeving'. Dat er dan niemand is die dit even gechecked heeft in heel die procedure lijkt me dan zo achterlijk (zeker aangezien ze zelf aangeven dat die borden zo duur zijn)
Waarschijnlijk een consultant die op het idee gekomen is.
 
Afgezien van de wetgeving lijkt het me een pak logischer om de taal van bestemming te gebruiken voor plaatsnamen. Niet alleen zodat de plaatsnaam op de verkeersborden zowel in Vlaanderen als Wallonië identiek is (en je niet halverwege plots van Luik naar Liege rijdt) maar ook voor het internationale verkeer.
 
-Triest
-Verkrampt nationalisme
-Achterlijk
-Gaat voor op een beter en veiliger mobiliteitsbeleid.

#De wetgeving wordt gevolgd...

Gewoon omdat een stad in het nederlands aangeduid staat.... Hoe hard kan je Vlaanderen feitelijk haten vraag ik me soms af?
No offence maar het viel me gewoon op omdat je post echt wel doorspekt is van kleurrijk taalgebruik. :D
Lydia Peeters is trouwens van VLD signatuur dacht ik?
Ik haat Vlaanderen helemaal niet (dat blijft zo'n kinderlijk argument, overigens). Ik haat het dat goed bestuur in het land waar ik woon en mijn kinderen zullen opgroeien voortdurend stokken in de wielen wordt gestoken door ... tja, hoe moet je het anders benoemen dan verkrampt nationalisme?

Of er op borden op de Antwerpse ring nu Luik of Liege staat, zal mij op zich worst wezen. Dat een minister haar eigen administratie er van weerhoudt om een duidelijker en veiliger verkeersbeleid uit te rollen, dat is een ander paar mouwen. Internationaal toegepast, consistent en duidelijk voor iedereen. Maar Vlaanderen zegt weer neen, want shit zeg, een stad staat in het Frans geschreven op een verkeersbord. Ik zal het eens omdraaien: hoe fucking onzeker ben je in je nationale identiteit als je al in een kramp schiet omwille van een verkeersbord waar Liege in plaats van Luik staat?

Nu, opnieuw, de taalwet is er ... maar voor zaken als deze is die echt niet bedoeld. En wanneer blijkt dat ze goed bestuur in de weg staat, zou Peeters er misschien beter aan doen om een wetswijziging voor te stellen.

En wat betreft je laatste opmerking ... Vlaams nationalisme stopt niet aan de partijgrenzen hé.
 
Laatst bewerkt:
Afgezien van de wetgeving lijkt het me een pak logischer om de taal van bestemming te gebruiken voor plaatsnamen. Niet alleen zodat de plaatsnaam op de verkeersborden zowel in Vlaanderen als Wallonië identiek is (en je niet halverwege plots van Luik naar Liege rijdt) maar ook voor het internationale verkeer.
Anderzijds lijkt het me decennia te laat om dit nu aan te kaarten, nu iedereen een GPS heeft.
 
Terug
Bovenaan