Stadsklap: Charleroi / Bergen

D

Deleted member 451

Guest
Om de "stadsklap threads" verder te zetten, ditmaal dus eens "charleroi / bergen".
Het valt me op, van alle provincies in België, heb ik overal al toch minstens eens de hoofdstad bezocht....

Maar ik heb dus nog maar amper in provincie "Henegouwen" geweest.
Is dit onterecht?
Als we naar Wallonië gaan, en ik denk dat ik wel voor de meeste mensen hier spreek, denken we natuurlijk aan de ardennen. En dan vooral luxemburg en namen als voornaamste trekpleisters. Luik kennen we dan weer als shopping stad, en als cross over voor naar Duitsland te gaan.

Maar hierbij dus ook enkele vragen: wat is de moeite waard in Charleroi & Bergen.
Ik heb nog een rail pass die op moet deze zomer, en we doen wel graag eens weekendjes in eigen land ook. (al dan niet me de plooi fietsen mee).
Dus ons idee is om eens 1 van deze steden te bezoeken. of beiden.
Welke raden jullie ons aan, en waarom?

Of is daar uberhaupt geen hol te zien, en is het daarom dat die zo "onbekend" over komen?

EDIT: verder heb je ook nog Doornik & Moeskroen natuurlijk, ook daar zijn wij nog niet geweest.
 
Ik heb ooit eens gehoord dat er een rondleiding is langs de meest lelijke/vervallen plekken. Moet wel de moeite zijn.
Het heeft wel iets, dat troosteloze, vervallen industriële erfgoed.
 
Mons is wel nog cool maar ik zou proberen te gaan op een woensdag/donderdag in de maand mei ofzo want het is wel een studentenstad à la Leuven. Ik vermoed dat tijdens de zomers de stad ietsjes meer verlaten is.

Je hebt ook de Doudou festival in Mons ergens in Juni.
 
Ik heb nu wel geen zo'n zin om 2 keer +2 uur in een trein te zitten om naar vervallen gebouwen te gaan kijken eerlijk gezegd.
 
In mijn 6e middelbaar als onderdeel van de GIP een presentatie moeten geven over Doornik, gevolgd door een bezoek.
Was iets met een brug en een toren als ik het mij nog goed meen te herinneren.

Van al die cholesterol remmers heb ik vooral last van dementie bijwerkingen
 
Het centrum van Mons/Bergen leek me eigenlijk nog wel gezellig, met een klassieke "grote" markt met historische gebouwen en wat kleine straatjes. Gaan eten bij La Table du Boucher, wat wel aangenaam was. Het is door de universiteit zoals @DogFacedGod zegt waarschijnlijk vooral levendig als er nog studenten rondlopen.

Charleroi ken ik eigenlijk helemaal niet. Doornik was volgens een ex-collega uit Binche wel de moeite, een onbekende parel, maar als ik het daarna opzocht leek dat buiten de kathedraal nu ook niet zo hard de moeite.
 
Hmm ik werd eigenlijk niet wild van de tips die hier werden gepost.... (ondertussen ons weekendje vast gelegd in Leuven, daar eigenlijk ook nog nooit geweest, shame on me).


MAAR: wat we wel gaan doen, is als we terug komen van Italië (via ryan air charleroi), eventjes stoppen met de auto in BERGEN (ligt toch op de route naar mijn huis), en daar dan nog eens een lunch binnen spelen, en es de stad op snuiven.

Al de rest in Henegouwen boeit me helaas niet.
 
Terug
Bovenaan