B550 Moederbord

jimmyr

Active member
Men nichtje wil graag upgraden ze zit nu met een I3-10100 en een Rtx 2060 super, ze speelt voornamelijk wow op 1440p en op max settings loopt ze toch tegen een serieuze cpu bottleneck aan, in de zomer zal ze over gaan naar een 3840 x 1600p scherm


Uit deze selectie welke zou de beste keuze van moederbord zijn? gaat nu gekocht worden met een 5600X maar zal in de zomer vervangen worden door een 5950 (zal niet overclocked worden) samen met waarschijnlijk een 6800/6800XT

Belangrijk:

-Stabiliteit
-Goede audio ma denk dat ze dan beter af is met een soundcard en met een usb headset maakt die onboard audio ook niet zoveel uit vermoed ik
-Er is een lichte voorkeur voor de ASUS ROG Strix B550-A Gaming vanwege de kleur, maar bv de Gigabyte B550M AORUS Elite is al €40 goedkoper als die evengoed is dan zal de dichte case behouden worden.

Vermits er in de zomer een cpu/gpu upgrade komt is het nu belangrijk om de best mogelijk keuze van bord te kopen zodat dit dan ook niet weer vervangen moet worden

Ook eens gekeken naar AM5 maar wat een belachelijke prijzen voor die borden, vergeleken met de AM4 5950 lijkt er me met een 6800/6800xt ook niet spectaculair veel extra fps meer uit te halen met de AM5 Cpu's
 
Ge moet voor uzelf uitmaken of ge voor ATX- of mATX-formfactor wilt gaan natuurlijk.
Ge kunt die soundcard sowieso in allebei steken.
Het grote verschil zit hem vooral in USB-poorten, airflow en een extra PCI-E-slot.
Die Gigabyte B550M Aorus Elite (mATX) is daarom ook goedkoper dan die ASUS ROG Strix B550-A Gaming (ATX).

Bij mijn eigen update van een extra PC heb ik alleszins gekozen voor mATX om de kosten te drukken en omdat ik al die USB-poorten nie nodig heb. (Ik gebruikte daarnaast toch al een docking station.)

Qua CPU-upgrade in de toekomst zou ik voor gamen eerder een 5800X3D aanraden i.p.v. een 5950X.
 
Onboard audio is meer dan goed genoeg. Als je toch betere audio kwaliteit wilt kan je beter richting een DAC gaan icm deftige headphones. Ik heb ook een mATX bord steken en alsnog usb slots bij de vleet voor normaal gebruik. Een 5950 voor WoW is belachelijk, van wat ik online vind is dat spel verre van geoptimaliseerd voor multi-threading vanwege de oude engine. Zoals deze benchmark video aangeeft en BesiX reeds aanhaalde is de 5800X3D the way to go.

 
Gaat indd de 5800X3D worden, qua moederbord gaat de keuze zijn tussen ASUS ROG Strix B550-A of MSI MAG B550 Tomahawk
 
Ze heeft momenteel een goed S1200 moederbord, zou een upgrade van de 10105F naar een 10900K een goed idee zijn qua fps winst?
Het gaat hier om een pc waar enkel WoW classic op gespeeld wordt (in de toekomst op 3840 x 1600) en welke Gpu zou dan aangeraden zijn om geen al te veel cpu bottleneck te krijgen dacht zelf aan een 6750xt
 
Ze heeft momenteel een goed S1200 moederbord, zou een upgrade van de 10105F naar een 10900K een goed idee zijn qua fps winst?
Het gaat hier om een pc waar enkel WoW classic op gespeeld wordt (in de toekomst op 3840 x 1600) en welke Gpu zou dan aangeraden zijn om geen al te veel cpu bottleneck te krijgen dacht zelf aan een 6750xt
Hou er wel rekening mee dat die 10k en 11k reeks van Intel serieus heet worden.

Mijn i7 11700KF wordt bij gaming al direct 65°C (heeft dan hooguit 40-50% belasting, soms lager afhankelijk van de game) met full custom loop.

Een 6750XT of 6800XT zijn op zich nog deftige keuzes, afhankelijk van de prijs.
 
Terug
Bovenaan